ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
12 лютого 2014 року 14:53 № 826/20642/13-а
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Амельохіна В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомВідкритого акціонерного товариства «Транс-Оболонь» до третя особаНаціональної комісії з цінних паперів та фондового ринку Публічне акціонерне товариство «Національний депозитарій України» провизнання протиправним та скасування рішення, ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Відкрите акціонерне товариство «Транс-Оболонь» (далі по тексту - позивач) звернулось з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі по тексту - відповідач), третя особа - Публічне акціонерне товариство «Національний депозитарій України» про визнання протиправним та скасування рішення №2917 від 17.12.2013р. щодо усунення порушень та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених ВАТ «Транс-Оболонь».
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем протиправно прийнято оскаржуване рішення.
Відповідач проти позову заперечив з тих підстав, що рішення прийнято правомірно.
Третя особа проти позову заперечила з тих підстав, що й відповідач.
В судовому засіданні 06.02.2014р. суд по справі перейшов в письмове провадження на підставі статті 128 КАС України.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
17 грудня 2013 року відповідачем прийнято рішення №2917 щодо усунення порушень та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених ВАТ «Транс-Оболонь», відповідно до якого відповідачем зупинено з 17.12.2013р. внесення змін до системи депозитарного обліку цінну паперів, випущених ВАТ «Транс-Оболонь» на строк до усунення порушення. Вказане рішення прийнято у зв'язку з тим, що загальна кількість акцій позивача перевищує 100% статутного капіталу акціонерного товариства та з метою захисту інвесторів у цінні папери.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
Згідно з статтею 6 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України.
Пунктом 30 частини 1 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» визначено, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право, зокрема, для захисту інтересів держави та інвесторів у цінні папери зупиняти на підставі рішення Комісії внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів або до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів певного емітента або певного власника на строк до усунення порушень, що стали підставою для прийняття такого рішення.
Судом встановлено, що рішення від 17.12.2013р. №2917 «Щодо усунення порушень та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених ВАТ «Транс-Оболонь» винесене відповідно до пункту 30 частини 1 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», а саме з метою захисту інвесторів у цінні папери.
ВАТ «Транс-Оболонь» здійснює переведення акцій з документарної форми існування у бездокументарну форму відповідно до вимог Положення про порядок переведення випуску іменних акцій документарної форми існування у бездокументарну форму існування, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.06.2000р. №98, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.10.2000р. за № 706/4927 (далі - Положення №98), та подало до Публічного акціонерного товариства «Національний депозитарій України» (далі - ПАТ «НДУ») пакет документів на проведення дематеріалізації, зокрема, розпорядження про проведення дематеріалізації випуску акцій від 19.09.2013р. №б/н та реєстр власників іменних цінних паперів, сформований реєстратором Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРАГА-РЕЄСТР» (далі - ТОВ «ПРАГА-РЕЄСТР») (код за ЄДРПОУ 31901786).
У зв'язку із неможливістю здійснити усі дії, що передбачені Положенням №98 при здійсненні переведення випуску іменних акцій документарної форми існування у бездокументарну форму існування позивача - емітента ВАТ «Транс-Оболонь» ПАТ «НДУ» звернулося листом від 30.09.2013р. №1450/03 до Комісії щодо ситуації, яка склалась в процесі дематеріалізації акцій ВАТ «Транс-Оболонь».
Відповідно до пункту 13 Прикінцевих положень Закону України «Про депозитарну систему України», прийнятого 6.07.2012р. та опублікованого 11.10.2012p., депозитарії цінних паперів протягом року з дня опублікування цього Закону, з урахуванням вимог Комісії зобов'язані були забезпечити передання всіх глобальних сертифікатів на зберігання ПАТ «НДУ».
Рішенням Комісії від 26.03.2013р. №430 було затверджено Порядок передачі цінних паперів на депозитарне обслуговування до Центрального депозитарію цінних паперів, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.04.2013р. за № 561/23093 (Публічного акціонерного товариства «Національний депозитарій України») (далі - Порядок).
Відповідно до зазначеного Порядку передача цінних паперів на депозитарне обслуговування до Центрального депозитарію - це передача цінних паперів, що існують у бездокументарній формі, та документів, передбачених цим Порядком, на зберігання та обслуговування до Центрального депозитарію, що передбачає, зокрема, передачу свідоцтв про знерухомлення іменних цінних паперів.
З листа, що надійшов до Комісії від ПАТ «НДУ», вбачається, що 24.07.2013р. в процесі виконання Порядку ПАТ «Розрахунковий центр» (попереднє найменування Приватне акціонерне товариство «Всеукраїнський депозитарій цінних паперів») передав до ПАТ «НДУ» Свідоцтво про знерухомлення простих іменних акцій №2 від 21.10.2011р. Позивача на 1484080 штук, оформлене на ім'я номінального утримувача Приватного акціонерного товариства «Всеукраїнський депозитарій цінних паперів», видане реєстратором ТОВ «Ведення реєстрів компаній» (код за ЄДРПОУ 36546227).
У реєстрі власників іменних цінних паперів ВАТ «Транс-Оболонь», який було сформовано реєстратором ТОВ «ПРАГА-РЕЄСТР», відсутня інформація про відкритий номінальному утримувачу-депозитарію рахунок у цінних паперах.
Таким чином, в ПАТ «НДУ» відповідно до Свідоцтва про знерухомлення простих іменних акцій емітента ВАТ «Транс-Оболонь» обліковується інформація про 1484080 штук акцій, які до початку дематеріалізації випуску емітента ВАТ «Транс-Оболонь» були знерухомлені їх власниками.
Відповідно до пункту 8.2 Порядку у разі приймання свідоцтв про знерухомлення іменних цінних паперів, Центральний депозитарій не пізніше наступного за датою передачі операційного дня зараховує цінні папери відповідних випусків на рахунки відповідних зберігачів на підставі документів та Переліків, отриманих від Депозитарію, у кількості, що зазначена у цих Переліках.
Зазначені дії були виконані ПАТ «НДУ» у встановлені Порядком строки, в результаті чого в системі депозитарного обліку Національного депозитарію обліковується 1484080 штук знерухомлених простих іменних акцій позивача. Вказані цінні папери були переведені зберігачами з рахунків власників, що відкриті у рамках програмного модуля для взаємодії з системою депозитарного обліку ПрАТ «Всеукраїнський депозитарій цінних паперів» на рахунки цих же власників, що відкриті у рамках програмного модуля для взаємодії з системою депозитарного обліку ПАТ «НДУ».
Згідно з вимогами розділу 4 Положення №98 Національний депозитарій протягом 3 робочих днів після отримання від емітента належним чином оформлених документів, зазначених у цьому пункті здійснює дематеріалізацію акцій шляхом проведення депозитарних операцій відповідно до процедур, визначених його внутрішніми документами.
Крім того, пунктами 4.2 та 4.4 розділу 4 Положення №98 визначено, що у випадку проведення процедури дематеріалізації щодо випуску акцій, частина яких була раніше знерухомлена та обліковувалась на рахунках у цінних паперах власників у зберігачів, Національним депозитарієм та зберігачами, що здійснюють облік таких акцій, повинні бути проведені облікові операції, що за своєю суттю передбачають зарахування на рахунки бездокументарних цінних паперів з одночасним списанням відповідної кількості знерухомлених цінних паперів цього випуску.
Так, відповідно до пункту 4.2 розділу 4 Положення №98 Національний депозитарій протягом 3 робочих днів після отримання від емітента належним чином оформлених документів, зазначених у цьому пункті:
- здійснює операцію щодо встановлення обмеження на здійснення операцій з усіма знерухомленими цінними паперами випуску, що дематеріалізується, наявними в системі депозитарного обліку депозитарію, відповідно до його внутрішніх документів (крім операцій, пов'язаних з проведенням дематеріалізації);
- повідомляє зберігачів, які є номінальними утримувачами у реєстрі власників іменних цінних паперів, складеному на дату припинення ведення реєстру; зберігача, з яким емітентом укладений договір про відкриття рахунків у цінних паперах власникам, якщо не всі власники до дати припинення ведення реєстру знерухомили належні їм акції випуску, щодо якого прийнято рішення про дематеріалізацію; зберігачів, на рахунках у цінних паперах яких у депозитарії обліковуються знерухомлені акції випуску, що дематеріалізується, про проведення депозитарних операцій щодо дематеріалізації акцій відповідного випуску та надає зберігачам розпорядження про проведення дематеріалізації цих акцій в їх системах депозитарного обліку;
- здійснює дематеріалізацію акцій шляхом проведення депозитарних операцій відповідно до процедур, визначених його внутрішніми документами, за рахунками його клієнтів: емітента та всіх вищезазначених зберігачів.
Згідно з пунктом 4.4 розділу 4 Положення № 98 зберігачі, на рахунках в цінних паперах яких у Національному депозитарії обліковуються знерухомлені акції випуску, що дематеріалізується, після отримання від Національного депозитарію розпорядження про проведення дематеріалізації цих акцій в їх системах депозитарного обліку:
- виконують операцію щодо встановлення обмеження на здійснення операцій з усіма знерухомленими цінними паперами цього випуску, наявними в системах депозитарного обліку цих зберігачів;
- протягом 3 робочих днів здійснюють дематеріалізацію акцій шляхом проведення депозитарних операцій відповідно до процедур, визначених їх внутрішніми документами, за активним аналітичним рахунком депозитарного обліку щодо випуску акцій, що дематеріалізується, та/або рахунками у цінних паперах депонентів, на яких у них обліковуються знерухомлені акції випуску, що дематеріалізується, та повідомлення Національного депозитарію про виконання їх розпоряджень про проведення дематеріалізації цих акцій у системі депозитарного обліку зберігача.
Зважаючи на викладене, при виконанні розпорядження емітента ВАТ «Транс-Оболонь» ПАТ «НДУ» зобов'язаний був би провести депозитарні операції на рахунках тих зберігачів, на рахунках у цінних паперах яких у ПАТ «НДУ» обліковуються знерухомлені акції випуску, що дематеріалізується.
Однак, оскільки у наданому до ПАТ «НДУ» емітентом ВАТ «Транс-Оболонь» реєстрі власників іменних цінних паперів була відсутня інформація щодо окремих зберігачів, що обліковують знерухомлені акції, процедура дематеріалізації була б проведена з порушенням вимог Положення №98 та прав власників знерухомлених цінних паперів.
За інформацією ПАТ «НДУ»: оскільки дані реєстру власників іменних цінних паперів, який наданий емітентом ВАТ «Транс-Оболонь» до ПАТ «НДУ» не співпадають з даними ПАТ «НДУ» щодо акцій емітента ВАТ «Транс-Оболонь», а саме в реєстрі власників іменних цінних паперів, який наданий емітентом ВАТ «Транс-Оболонь» (реєстратор ТОВ «ПРАГА-РЕЄСТР») відсутня інформація про знерухомлені акції у депозитарії як номінальному утримувачу, ПАТ «НДУ» надав відмову у виконанні розпорядження емітента ВАТ «Транс-Оболонь» про проведення дематеріалізації випуску акцій.
Пунктом 5 розділу III Положення про провадження депозитарної діяльності, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013р. №735, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.06.2013р. за № 1084/23616, визначено, що облікові операції - депозитарні операції з ведення рахунків у цінних паперах та відображення операцій з цінними паперами, наслідком яких є зміна кількості цінних паперів, прав на цінні папери на рахунках у цінних паперах, встановлення або зняття обмежень щодо їх обігу.
До облікових операцій Центрального депозитарію, депозитарних установ належать операції зарахування, списання, переказу:
1) зарахування - облікова операція, яка відображає уведення до системи депозитарного обліку Центрального депозитарію, депозитарної установи визначеної кількості депозитарних активів та збільшення кількості цінних паперів, прав на цінні папери на рахунку в цінних паперах клієнта, депонента на таку саму кількість.
Операція зарахування призводить до збільшення на однакову кількість цінних паперів, прав на цінні папери на активних і пасивних аналітичних рахунках депозитарного обліку;
2) списання - облікова операція, яка відображає виведення (вилучення) визначеної кількості депозитарних активів, за якими Центральний депозитарій, депозитарна установа здійснювали депозитарний облік, та зменшення кількості цінних паперів, прав на цінні папери на рахунку в цінних паперах клієнта, депонента на таку саму кількість.
Операція списання призводить до зменшення на однакову кількість цінних паперів, прав на цінні папери на активних і пасивних аналітичних рахунках депозитарного обліку;
3) переказ - облікова операція, що відображає переведення цінних паперів, прав на цінні папери з рахунку в цінних паперах одного клієнта, депонента на рахунок у цінних паперах іншого клієнта, депонента або проведення операцій, пов'язаних з обмеженнями щодо обігу (блокуванням) цінних паперів, прав на цінні папери на визначений строк та/або до настання певної події (зокрема у зв'язку з обтяженням цінних паперів зобов'язаннями) або відміною встановлених обмежень (розблокуванням) цінних паперів, прав на цінні папери.
Операція переказу призводить до збільшення кількості цінних паперів, прав на цінні папери на одному пасивному аналітичному рахунку депозитарного обліку та зменшення кількості цінних паперів, прав на цінні папери на іншому пасивному аналітичному рахунку депозитарного обліку на однакову величину.
Операції переказу цінних паперів, прав на цінні папери, пов'язані з встановленням або зняттям обмежень щодо обігу цінних паперів, не призводять до переходу прав на цінні папери. При їх здійсненні певна кількість або всі цінні папери, права на цінні папери, що обліковуються на рахунку в цінних паперах клієнта, депонента, блокуються/розблоковуються на цьому рахунку в цінних паперах шляхом здійснення відповідних облікових записів.
Отже, суд приходить до висновку про правомірність винесення Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку рішення №2917 від 17.12.2013р. щодо усунення порушень та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених ВАТ «Транс-Оболонь».
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Отже, на думку суду відповідач виконав покладений на нього обов'язок щодо доказування правомірності прийнятого ним рішення №2917 від 17.12.2013р. щодо усунення порушень та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених ВАТ «Транс-Оболонь», позивачем не надано суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, тому адміністративний позов Відкритого акціонерного товариства «Транс-Оболонь» задоволенню не підлягає.
Оскільки судове рішення ухвалене на користь суб'єкта владних повноважень, судові витрати, відповідно з частини другої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 128, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволені позову Відкритому акціонерному товариству «Транс-Оболонь» відмовити повністю.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.
Повний текст постанови виготовлений 12.02.2014р.
Суддя В.В. Амельохін
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2014 |
Оприлюднено | 18.02.2014 |
Номер документу | 37208384 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Амельохін В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні