Ухвала
від 11.02.2014 по справі 916/3285/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

916/3285/13             ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ОКРЕМА УХВАЛА "11" лютого 2014 р.Справа  № 916/3285/13 За позовом:                   Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до відповідача:           приватного підприємства „Столяров Сервіс” за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:                    Державної фінансової інспекції в Одеській області про стягнення 643  388,17 грн. В провадженні господарського суду Одеської області знаходиться справа № 916/3285/13 за позовом Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до приватного підприємства „Столяров Сервіс” (далі по тексту – ПП „Столяров Сервіс”), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача – Державної фінансової інспекції в Одеській області, про стягнення безпідставно набутих грошових коштів в сумі 643  388,17 грн. Позовні вимоги обґрунтовані фактом виявлення Державною фінансовою інспекцією в Одеській області фінансових порушень у діяльності Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності у вигляді безпідставної виплати матеріального забезпечення зокрема на користь відповідача, який є страхувальником в розумінні Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням”, згідно поданих ним заяв-розрахунків для подальшої виплати отриманих коштів на користь застрахованих осіб (працівників ПП „Столяров Сервіс”). Рішенням господарського суду Одеської області від 11.02.2014р. по даній справі заявлені позовні вимоги було задоволено у повному обсязі, присуджено до стягнення із ПП „Столяров Сервіс” на користь Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності суму безпідставно виплаченого матеріального забезпечення застрахованим особам в розмірі 643  388,17 грн., покладено на відповідача судові витрати. В процесі розгляду даної справи господарським судом було встановлено, що у трудових відносинах із ПП „Столяров Сервіс” не перебувало жодної застрахованої особи, в результаті чого, у органів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності були відсутні належні правові підстави, передбачені Законом України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням” від 18 січня 2001 року N 2240-III  (з наступними змінами та доповненнями) для перерахування на користь ПП „Столяров Сервіс” матеріального забезпечення застрахованим особам в сумі 643  388,17 грн. За переконанням суду, здійснені на користь відповідача у спірних правовідносинах виплати стали результатом нехтуванням працівниками Фонду своїми повноваженнями щодо перевірки достовірності відомостей, включених страхувальником до поданих ним заяв-розрахунків. У зв’язку із встановленням вищенаведених обставин за результатами вирішення даного спору, господарський суд вважає за необхідне зазначити наступне. Відповідно до ст. 90 ГПК України господарський суд, виявивши при вирішенні господарського спору порушення законності або недоліки в діяльності підприємства, установи, організації, державного чи іншого органу, виносить окрему ухвалу. Окрема ухвала надсилається відповідним підприємствам, установам, організаціям, державним та іншим органам, посадовим особам, які несуть відповідальність за ухилення від виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі. Згідно роз’яснень, наведених у п.п. 5.1 – 5.3, 5.9 постанови Пленуму Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції” від 26 грудня 2011 року N 18 (з наступними змінами та доповненнями) застосовуючи положення статті 90 ГПК, господарський суд повинен враховувати таке. Окрема ухвала виноситься господарським судом за наявності умов, передбачених частиною першою статті 90 ГПК - виявлення при вирішенні спору порушень законності або недоліків у діяльності підприємства, установи, організації, державного чи іншого органу (далі - підприємства і організації). Окрема ухвала виноситься, як правило, одночасно з рішенням зі справи. Водночас з урахуванням обставин конкретної справи (зокрема, у випадках, зазначених у підпунктах 3.12, 3.13 пункту 3 цієї постанови) суд може винести окрему ухвалу в будь-який момент часу в процесі розгляду справи. В окремій ухвалі має бути зазначено закон чи інший нормативно-правовий акт (у тому числі його стаття, пункт тощо), вимоги яких порушено, і в чому саме полягає порушення. Просте перерахування допущених порушень без зазначення конкретних норм чинного законодавства або перерахування норм права, порушення яких встановлено у судовому розгляді, є неприпустимим. Вказівки, що містяться в окремій ухвалі, повинні бути максимально конкретними і реальними для виконання. При виявленні під час розгляду справи порушень законності чи недоліків у діяльності підприємства, організації або посадових осіб господарський суд виносить на їх адресу окрему ухвалу незалежно від того, чи є вони учасниками господарського процесу. Під час вирішення даного спору господарським судом було виявлено наступні недоліки у діяльності Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та його робочих органів. Так, відповідно до положень ст.ст. 1, 2, 4, 20, 21, 28, 29 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням” від 18 січня 2001 року N 2240-III  (з наступними змінами та доповненнями), п.п. 5, 6, 8 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010р. за N 26, одержувачами матеріального забезпечення, яке виплачується органами Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, є фізичні особи-наймані працівники (та інші особи у випадках, прямо передбачених законом). Визначеною законом правовою підставою для здійснення такого роду виплат є передбачені законом страхові випадки, з настанням яких у застрахованої особи виникає право на матеріальне забезпечення за рахунок коштів Фонду. При цьому, законодавчо закріплений механізм передбачає виплату матеріального забезпечення на користь страхувальника - роботодавця/підприємства, що використовує найману працю, який зобов’язаний виплатити ці кошти застрахованій особі (найманому працівнику). В свою чергу, відсутність на підприємстві застрахованих осіб та, як наслідок, несплата підприємством страхових внесків до бюджету Фонду соціального страхування, виключає правомірну можливість виплати підприємству матеріального забезпечення відповідно до поданих ним заяв-розрахунків. При цьому, відповідно до п. 1 ч. 1, п. 4 ч. 2 ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням” страховик, тобто Фонд соціального страхування, має право здійснювати перевірку обгрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, а також зобов’язаний здійснювати контроль за достовірністю поданих страхувальниками та застрахованими особами відомостей, визначених статтями 27 і 51 цього Закону. Згідно зі ст. 51 цього Закону підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, за погодженням з Фондом.  Для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності в розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу) застраховані особи, зазначені в абзаці п'ятому статті 37 цього Закону, додають копії відповідних посвідчень або інші документи, які підтверджують право на пільгу. Допомога на поховання застрахованої особи призначається сім'ї померлого або особі, яка здійснила поховання, на підставі свідоцтва про смерть, виданого центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів громадянського стану, виконавчим органом сільської, селищної чи міської (крім міст обласного значення) ради. Допомога на поховання члена сім'ї застрахованої особи призначається застрахованій особі на підставі свідоцтва про смерть, виданого центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів громадянського стану, виконавчим органом сільської, селищної чи міської (крім міст обласного значення) ради, та довідки з місця проживання про перебування померлого члена сім'ї на утриманні застрахованої особи. Всупереч наведеним нормам Закону, у зв’язку із нездійсненням посадовими особами Одеської міської виконавчої дирекції Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, яка відповідно до ст. 21 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням” і здійснювала фінансування ПП „Столяров Сервіс” у спірних правовідносинах, контролю за достовірністю даних, зазначених відповідачем у поданих заявах-розрахунків, зокрема щодо взагалі наявності на даному підприємстві працівників-застрахованих осіб, на користь відповідача безпідставно було виплачено грошові кошти в сумі 643  388,17 грн., реальне повернення яких до бюджету Фонду ймовірно не вбачається за можливе. Згідно з п.п. 2.1, 3.2 Положення про відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 26.06.2001р. № 13 (з подальшими змінами та доповненнями) відділення Фонду та його робочі органи здійснюють зокрема контроль за надходженням та використанням коштів Фонду. Відділення Фонду та його робочі органи зобов’язані зокрема здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів та за достовірністю поданих страхувальниками та застрахованими особами відомостей. Виконавча дирекція відділення Фонду як його робочий орган координує та контролює роботу робочих органів відділення Фонду. В свою чергу, відповідно до п. 1.1, 1.4 Положення про районні (міжрайонні), міські виконавчі дирекції відділень Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого розпорядженням голови правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 18.10.2001р. № 71, районні (міжрайонні), міські виконавчі дирекції відділень Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі (робочі органи відділень Фонду) створюються відповідно до Закону України „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням”, Статуту Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Положення про відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Робочі органи відділень Фонду входять до структури органів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, підзвітні правлінню відділення Фонду та його виконавчій дирекції. Таким чином, оскільки Одеська міська виконавча дирекція Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є робочим органом названого обласного відділення, на останнє покладається обов’язок здійснення контролю за діяльністю своїх робочих органів та вжиття заходів, направлених на подальше усунення можливості безпідставного витрачання грошових коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. З огляду на викладене, приймаючи до уваги встановлення господарським судом факту безпідставної виплати відповідачу грошових коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в сумі 643  388,17 грн., що стало наслідком нехтування посадовими особами Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності своїми обов’язками та повноваженнями щодо перевірки інформації, поданої страхувальником з метою отримання матеріального забезпечення, суд, з метою усунення у майбутньому такого роду порушень, дійшов висновку про необхідність вжиття заходів процесуального реагування щодо Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та його робочих органів у вигляді постановлення окремої ухвали. Господарський суд вважає за необхідне звернути увагу Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та його робочих органів на необхідність суворого дотримання ними положень ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням” щодо обов’язкової перевірки достовірності всіх відомостей та інформації, що подаються страхувальником з метою отримання матеріального забезпечення, перед здійсненням відповідного фінансування з метою недопущення безпідставного витрачання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Також, з метою вжиття дійових заходів щодо усунення порушень законодавства у діяльності Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та його робочих органів господарський суд вважає за необхідне надіслати копію даної окремої ухвали на адресу Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Правління якого відповідно до п.п.  7, 9 ст. 11 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням” здійснює контроль за цільовим використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, а також спрямовує та контролює діяльність виконавчої дирекції Фонду, правлінь і виконавчих дирекцій відділень Фонду. При цьому, господарський суд зазначає, що невжиття заходів щодо окремої ухвали тягне за собою відповідальність, передбачену ст. 185-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Керуючись ст.ст. 86, 90 Господарського процесуального кодексу України, суд, - У Х В А Л И В : 1.          Звернути увагу Одеського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності /65079, м. Одеса, Куликово поле, 1, код ЄДРПОУ 20987675/ та його робочих органів на необхідність суворого дотримання ними положень ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням” щодо обов’язкової перевірки достовірності всіх відомостей та інформації, що подаються страхувальником з метою отримання матеріального забезпечення, перед здійсненням відповідного фінансування з метою недопущення безпідставного витрачання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. 2.          Зобов’язати Одеське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності /65079, м. Одеса, Куликово поле, 1, код ЄДРПОУ 20987675/ повідомити господарський суд Одеської області про результати виконання цієї окремої ухвали в строк до 11.03.2014р. 3.          Попередити Одеське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про відповідальність, встановлену ст. 185-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення, за невжиття заходів щодо окремої ухвали. 4.          Надіслати окрему ухвалу до виконання Одеському обласному відділенню Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності /65079, м. Одеса, Куликово поле, 1, код ЄДРПОУ 20987675/, а також копію окремої ухвали для відома на адресу Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності /04070, м. Київ, вул. Боричів Тік, 28/. Відповідно до ст. 90, 106 ГПК України окрему ухвалу може бути оскаржено в апеляційному та касаційному порядку. Суддя                                                                                                С.П. Желєзна         

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення11.02.2014
Оприлюднено19.02.2014
Номер документу37217111
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3285/13

Ухвала від 11.02.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Рішення від 11.02.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 24.01.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 15.01.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 18.12.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні