Постанова
від 13.02.2014 по справі 815/7446/13-а
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 лютого 2014 р.м.ОдесаСправа № 815/7446/13

Категорія: 6.2 Головуючий в 1 інстанції: Колесниченко О. В.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого -судді Романішина В.Л.,

суддів Димерлія О.О., Єщенка О.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в м.Одесі апеляційну скаргу приватного підприємства «Фірма «ВЕСІ-СТО» на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2013 року у справі за позовом приватного підприємства «Фірма «ВЕСІ-СТО» до Відділу Держземагенства в Овідіопольському районі Одеської області про визнання незаконними дій та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

В жовтні 2013 року ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Відділу Держземагенства в Овідіопольському районі Одеської області про визнання незаконними дій по застосуванню коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки площею 4,9 га, що надана позивачу для розміщення оздоровчо-торгівельного комплексу та розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с.Молодіжне, вул.Горна, 1, як ділянки комерційного призначення при обчисленні її нормативної грошової оцінки; зобов'язання видати новий витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 4,9 га, що надана для розміщення оздоровчо-торгівельного комплексу з застосуванням коефіцієнта функціонального використання - 0,5, який застосовується для земель рекреаційного призначення.

Позов обґрунтовувало тим, що 13.08.2013р. ДПІ в Овідіопольському районі складено акт про результати позапланової невиїзної перевірки позивача з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині правильності нарахування земельного податку за період з 01.01.2010р. по 31.12.2012р., де встановлено порушення підприємством норм податкового законодавства шляхом заниження суми земельного податку у розмірі 524737,42 грн. Підставою для даного розрахунку є надана відповідачем інформація про те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4,9 га, якою користується позивач, становить 23029095,64 грн. На думку позивача, відповідач видавши витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки 01.10.2013р. безпідставно застосовує коефіцієнт функціонального призначення Кф - 2,5 (землі комерційного призначення), хоча має застосовувати Кф - 0,5 (землі оздоровчого та рекреаційного призначення). Відділ Держземагенства в Овідіопольському районі Одеської області використовує коефіцієнт функціонального призначення Кф - 2,5 не маючи для цього будь-яких документальних підтверджень того, що земельна ділянка використовується ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО» з комерційною метою або має місце нецільове використання земельної ділянки.

Відділ Держземагенства в Овідіопольському районі Одеської області проти позову заперечив, зазначивши, що у відповідача не було документальних та правових підстав віднести земельну ділянку до земель оздоровчого призначення та розрахувати нормативну грошову оцінку із коефіцієнтом функціонального використання Кф - 0,5. Земельна ділянка, якою користується позивач, надана для розміщення оздоровчо-торговельного комплексу, тобто на земельній ділянці передбачено надання послуг та здійснення торговельної діяльності, які користувач земельної ділянки може здійснювати самостійно або надавати в оренду приміщення іншим особам для їх здійснення. В задоволенні позову відповідач просив відмовити.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 20.11.2013р. позов ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО» залишено без задоволення.

Не погоджуючись із зазначеною постановою, ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО» подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції, як таке, що прийняте із порушенням норм матеріального та процесуального права і з неповним з'ясуванням обставин справи, та прийняти нову постанову, якою його позов задовольнити.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, відповідно до державного акту на право постійного користування землею від 01.07.1997р. серії 1-ОД №003537 ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО» є користувачем земельної ділянки площею 4,9 га, яка розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с.Молодіжне, вул.Горна,1.

На підставі наказу ДПІ в Овідіопольському районі Одеської області №51 від 31.07.2013р., направлень від 31.07.2013р. №37, №38, згідно п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України, у період з 31.07.2013р. по 06.08.2013р. службовими особами ДПІ проведено документальну позапланову виїзну перевірку ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО» (код за ЄДРПОУ 22509750) з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині правильності нарахування земельного податку за період з 01.01.2010р. по 31.12.2012р., за результатами якої складено акт перевірки №96/15-21-22-01/22509750 від 13.08.2013р.

Вказаним актом перевірки встановлено порушення позивачем норм податкового законодавства шляхом заниження суми земельного податку у розмірі 524737,42 грн. Основною підставою для даного розрахунку стала надана відділом Дерземагенства у Овідіопольському районі Одеської області інформація в листі №18-18-38/2179 від 09.08.2013р. про те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4,9 га, якою користується ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО», становить 23029095,64 грн.

Не погоджуючись з наданою в листі №18-18-38/2179 від 09.08.2013р. інформацією щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, 24.09.2013р. ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО» звернулося до відділу Дерземагенства у Овідіопольському районі Одеської області з листом про видачу витягу про нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту функціонального призначення Кф - 0,5 (землі оздоровчого та рекреаційного призначення).

01.10.2013р. відповідачем був виданий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 4,9 га, яка розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с.Молодіжне, вул.Горна, 1, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 22975888,32 грн. При розрахунку відповідачем застосовано коефіцієнт функціонального призначення Кф - 2,5 (землі комерційного використання).

Відмовляючи в задоволенні позову ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО» про визнання незаконними дій відповідача по застосуванню коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки площею 4,9 га, що надана позивачу для розміщення оздоровчо-торгівельного комплексу, як ділянки комерційного призначення, та зобов'язання видати новий витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки із застосуванням коефіцієнта функціонального використання - 0,5, суд першої інстанції дійшов висновку, що, з врахуванням видів діяльності підприємства, відділом Дерземагенства у Овідіопольському районі Одеської області правильно віднесено земельну ділянку позивача за функціональним призначенням до земель комерційного призначення та застосовано коефіцієнт комерційного використання 2,5. Колегія суддів не погоджується з таким висновком Одеського окружного адміністративного суду.

Статтею 2 Закону України «Про плату за землю» визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Грошова оцінка земельної ділянки, відповідно до ч.1 ст.201 Земельного кодексу України, визначається на рентній основі.

Відповідно до ч.4, ч.5 ст.5 Закону України «Про оцінку земель» грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно ч.2 ст.12 Закону України «Про оцінку земель» нормативно-правові акти з проведення оцінки земель, які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, в силу положень ст.13 Закону України «Про оцінку земель», проводиться, зокрема, у разі визначення розміру земельного податку.

Нормами ст.18 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Відповідно до положень статей 20 та 23 Закону України «Про оцінку земель» за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995р. №213 затверджена методика нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.

На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.1995р. №213 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006р. №18/15/21/11, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.

Згідно п.3.5 зазначеного Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998р. №377, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Разом з тим, відповідно до статті 1 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний доход від земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Рентний доход (земельна рента) - це доход, який може бути отриманий від землі як фактора виробництва у залежності від її якості і місця розташування земельної ділянки, а не в залежності від видів економічної діяльності підприємства.

В матералах справи містяться довідки відділу Дерземагенства у Овідіопольському районі Одеської області від 13.04.2012р., в яких на запит позивача, останньому повідомлено, що: згідно державної статистичної звітності форми 2-зем «Звіт про землі, які перебувають у власності і користуванні» станом на 01.01.2012р. земельна ділянка площею 4,9 га, врахована в рядку 86 «землі рекреаційного призначення», за формою власності - землі державної власності (гр.6); згідно державної статистичної звітності форми 6-зем «Звіт про наявність земель, розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності» станом на 01.01.2012р. земельна ділянка площею 4,9 га, врахована в рядку 86 «землі рекреаційного призначення», вид угідь «землі, що використовуються для відпочинку, у тому числі кемпінгів, будинків відпочинку або проведення відпусток» (гр. 57).

Таким чином, відповідачем підтверджено, що земельна ділянка, якою користується ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО», за функціональним використанням відноситься до земель рекреаційного призначення.

Відповідно до Додатку 1 до Порядку до землі оздоровчого та рекреаційного призначення (за винятком земель, віднесених до категорії 92.7) встановлений коефіцієнт функціонального призначення 0,5.

Видаючи Витяг від 01.10.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відділ Дерземагенства у Овідіопольському районі Одеської області до земельної ділянки, що використовується позивачем, замість передбаченого Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів коефіцієнту для земель рекреаційного використання, який складає величину Кф - 0,5, застосував передбачений для земельних ділянок коефіцієнт комерційного використання Кф - 2,5, не маючи для цього будь-яких документальних підтверджень того, що земельна ділянка позивачем використовується з комерційною метою або має місце нецільове використання земельної ділянки.

При цьому, як зазначено у запереченнях на позов відповідач виходив з того, що відповідно до виду економічної діяльності (КВЕД) ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО» здійснює діяльність щодо надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, яка, в свою чергу, є комерційною діяльністю, а тому до зазначеної земельної ділянки обґрунтовано, відповідно до вимог чинного законодавства, нормативну грошову оцінку було розраховано із коефіцієнтом комерційного використання Кф-2,5. В оскаржуванній постанові суд першої інстанції визнав обґрунтованими такі твердження відповідача.

Однак, відповідно до норм ст.ст. 50, 51, 52 Земельного кодексу України землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів належать до земель рекреаційного призначення. До земель рекреаційного призначення належать зокрема земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів, а також земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарної рекреації. На землях рекреаційного призначення забороняється діяльність, що перешкоджає або може перешкоджати використанню їх за призначенням, а також негативно впливає або може вплинути на природний стан цих земель.

Наказом Державного комітету статистики України від 05.11.1998р. №377 затверджені форми державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкція з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель.

Відповідно до п.1 цього Наказу затверджена та введена в дію починаючи зі звіту за 1998 рік форма державної статистичної звітності №6-зем «Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та вид економічної діяльності» (річна).

Згідно із зазначеною формою у графі 42 вказуються землі комерційного та іншого використання, а у графі 57 - землі, які використовуються для відпочинку, та інші відкриті землі, у тому числі землі кемпінгів, будинків для відпочинку або для проведення відпусток.

Як зазначалось вище, у довідках від 13.04.2012р. відповідачем підтверджено віднесення земель, якими користується ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО», до графи 57 звіту №6-зем.

Поняття «категорії земель за основним цільовим призначенням» та «категорії земель за функціональним призначенням» є взаємопов'язаними та взаємозалежними поняттями, так як ч.5 ст.20 Земельного кодексу України встановлено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Таким чином, використання земель з порушенням їх цільового призначення заборонена. За таких умов, функціональне призначення земель не може суперечити їх цільовому призначенню.

В Технічній документації з нормативної грошової оцінки села Молодіжне, затвердженої рішенням Молодіжницької сільської ради від 14.12.2007р. №941-V, вказано перелік всіх власників землі та землекористувачів на території села, що використовують землі рекреаційного призначення, куди і входить земля, якою користується ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО» (а.с.109).

Слід зазначити, що відносна прибутковість такого виду економічної діяльності як надання місць для тимчасового проживання (в оренду) будинків відпочинку значно менша, ніж прибутковість видів економічної діяльності, перерахованих в додатку №3 Інструкції, а тому законодавець спеціально передбачив до використання земель рекреаційного призначення коефіцієнт функціонального призначення - 0,5. Чинне законодавство не забороняє на землях рекреаційного призначення, істотною умовою яких є знаходження на таких землях об'єктів відпочинку, передавати такі об'єкти для проживання людей, і це не суперечить цілі використання земель рекреаційного призначення.

На підставі викладеного, оскільки цільове призначення земельної ділянки не змінилось, а докази використання позивачем цієї ділянки як ділянки комерційного призначення відсутні, тому колегія суддів вважає обґрунтованими твердження апелянта, що відділом Дерземагенства у Овідіопольському районі Одеської області безпідставно віднесено земельну ділянку за функціональним призначенням до земель комерційного призначення та неправомірно надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 4,9 га в частині зазначення коефіцієнту функціонального використання 2,5. А відтак, вимоги ПП «Фірма «ВЕСІ-СТО» суд апеляційної інстанції знаходить обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.

Згідно п.4 ч.1 ст.202 КАС України підставами для скасування постанови суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Керуючись ст. ст. 185, 195, 197, 198 ч.1 п.3, 202 ч.1 п.4, 205, 207 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу приватного підприємства «Фірма «ВЕСІ-СТО» задовольнити.

Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2013 року скасувати.

Прийняти нову постанову, якою позов приватного підприємства «Фірма «ВЕСІ-СТО» задовольнити.

Визнати незаконними дії відділу Держземагенства в Овідіопольському районі Одеської області по застосуванню коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки площею 4,9 га, що надана приватному підприємству «Фірма «ВЕСІ-СТО» для розміщення оздоровчо-торгівельного комплексу та розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с.Молодіжне, вул.Горна, 1, як ділянки комерційного призначення при обчисленні її нормативної грошової оцінки.

Зобов'язати відділ Держземагенства в Овідіопольському районі Одеської області видати приватному підприємству «Фірма «ВЕСІ-СТО» новий витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 4,9 га, що надана для розміщення оздоровчо-торгівельного комплексу з застосуванням коефіцієнта функціонального використання - 0,5, який застосовується для земель рекреаційного призначення.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів.

Головуючий суддя Романішин В.Л.

Судді Димерлій О.О.

Єщенко О.В.

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.02.2014
Оприлюднено21.02.2014
Номер документу37220778
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/7446/13-а

Ухвала від 23.12.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Постанова від 13.02.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Постанова від 25.11.2013

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Колесниченко О. В.

Ухвала від 29.10.2013

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Колесниченко О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні