ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Головуючий у 1-й інстанції: Сидоренко С.М.
Суддя-доповідач:Одемчук Є.В.
УХВАЛА
"19" лютого 2014 р. Справа № 570/5838/13-а
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Одемчука Є.В.
суддів: Бучик А.Ю.
Майора Г.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Рівненському районі Рівненській області на ухвалу Рівненського районного суду Рівненської області від "19" грудня 2013 р. у справі за позовом Управління Пенсійного фонду України в Рівненському районі Рівненській області до ОСОБА_3 про повернення надміру виплаченої пенсії,
ВСТАНОВИВ:
Управління Пенсійного фонду України в Рівненському районі Рівненській області звернулося до Рівненського районного суду Рівненської області з адміністративним позовом до ОСОБА_3 про стягнення переплаченої пенсії.
Ухвалою Рівненського районного суду Рівненської області від 19.12.2013 року у відкритті провадження в справі відмовлено з підстав, передбачених п.1 ч.1 ст.109 КАС України.
В апеляційній скарзі апелянт просить скасувати вказану ухвалу через порушення судом першої інстанції норм процесуального права та направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази та проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відмовляючи у відкритті провадження у справі, суд першої інстанції послався на п.1 ч.1 ст.109 КАС України .
Колегія суддів не може погодитись з такими доводами суду першої інстанції та вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Згідно частини 2 ст.17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема: спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Стаття 50 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» визначає, що в судовому порядку чи на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду стягуються відрахування з пенсії виплачені надміру лише внаслідок зловживань з боку пенсіонера або за подання страхувальником недостовірних відомостей.
Відповідно до п.5 ч.2 ст.18 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України.
Отже, суд першої інстанції прийшов до помилкового висновку, що даний спір не підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства.
Одночасно, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно п. 4 ч. 1 ст. 18 КАС України, місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні усі адміністративні справи щодо спорів фізичних осіб з суб'єктами владних повноважень з приводу обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Вищевказана норма предметом спору визначає пенсійні виплати, однак визначальним є те, що позивачем у справі виступає фізична особа.
Якщо ж у справі з приводу таких правовідносин позивачем буде суб'єкт владних повноважень, то в такому разі підсудність визначається залежно від того, хто є цим суб'єктом: якщо орган державної влади, то така справа буде підсудна окружному адміністративному суду, якщо ж орган місцевого самоврядування, то місцевому загальному як адміністративному суду.
Таким чином, суд першої інстанції, вирішуючи питання прийняття позовної заяви, повинен врахувати вимоги статті 18 КАС України, яка визначає предметну підсудність адміністративних справ та з урахуванням зазначеної норми закону вирішити питання підсудності даного спору місцевому як адміністративному суду чи окружному адміністративному суду.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що ухвала суду прийнята з порушенням норм процесуального права, а тому підлягає скасуванню, а справа направленню до суду першої інстанції для продовження розгляду ( вирішення питання про відкриття провадження у справі).
Відповідно до ст. 199,204 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на ухвалу суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати ухвалу суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направити справу для продовження розгляду.
Керуючись ст.ст.199, 204-206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Рівненському районі Рівненській області задовольнити.
Ухвалу Рівненського районного суду Рівненської області від "19" грудня 2013 р. - скасувати і направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя (підпис) Є.В.Одемчук
судді: (підпис) А.Ю.Бучик
(підпис) Г.І. Майор
З оригіналом згідно: суддя
Повний текст cудового рішення виготовлено "19" лютого 2014 р.
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2- Управління Пенсійного фонду України в Рівненському районі Рівненській області вул.Соборна,195,м.Рівне,33028
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2014 |
Оприлюднено | 21.02.2014 |
Номер документу | 37244223 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський районний суд Рівненської області
Сидоренко С.М. С. М.
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Одемчук Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні