ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 лютого 2014 р.м.ОдесаСправа № 815/6729/13-а
Категорія: 8.2.9 Головуючий в 1 інстанції: Бутенко А. В.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів Федусика А.Г.,
Кравченка К.В.,
за участю секретаря судового засідання Худик С.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу приватного підприємства «Нафтпаливо» на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2013 року у справі за адміністративним позовом приватного підприємства «Нафтпаливо» до Державної податкової інспекції в Овідіопольському районі Головного управління Міндоходів в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,
В С Т А Н О В И Л А :
24.09.2013р. приватне підприємство «Нафтпаливо» (далі ПП «Нафтпаливо») звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції в Овідіопольському районі Головного управління Міндоходів в Одеській області (далі ДПІ) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0000302220 від 13.03.2013р., яким донараховане грошове зобов'язання по орендній платі на суму 105 632,18 грн., в т.ч. за основним платежем на суму 84 505,74 грн. та штрафними санкціями - 21 126,44 грн. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами перевірки щодо правильності нарахування орендної плати за земельні ділянки за 2012р., відповідач дійшов помилкових висновків про порушення позивачем суми орендної плати. За договором оренди від 01.10.2008р. та додаткової угоди до нього від 16.03.2010р. розмір орендної плати змінюється з настанням події - закінченням будівництва автозаправної станції. Зазначення дати завершення будівництва у договорі оренди є припущенням сторін, оскільки сторони у договорі не могли знати точної дати. Оскільки будівництво автозаправної станції до цього часу не завершено, позивач вважає дії ДПІ по донарахуванню орендної плати такими, що порушують його права. Крім того, позивач зазначає, що самостійне донарахування орендної плати за земельну ділянку виходить за межі повноважень ДПІ.
Представник відповідача заперечував проти позову, вказуючи, що податковою інспекцією не допущено порушень вимог чинного законодавства при складанні акту перевірки та прийнятті оспорюваного податкового повідомлення-рішення. На підставі викладеного, просив в задоволенні позову відмовити.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2013 року в задоволені позову відмовлено.
В апеляційній скарзі позивача ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального права з прийняттям нового про задоволення позовних вимог.
Заслухавши доповідача, пояснення представника позивача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.
ПП «Нафтпаливо» отримало земельну ділянку сільськогосподарського призначення, загальною площею 0,95 га. (рілля) під будівництво автозаправної станції, магазину супутніх товарів та комплексу по обслуговуванню населення на території Петродолинської сільської ради Овідіопольського району Одеської області в довгострокове платне користування на підставі розпорядження Овідіопольської райдержадміністрації Одеської області від 25.09.2008 року № 1390.
Зазначене розпорядження стало підставою для укладання 01.10.2008 року Овідіопольською райдержадміністрацією з ПП «Нафтпаливо» договору оренди земельної ділянки №1, строком на 49 років.
Згідно з п. 4.2 договору, за оренду земельної ділянки орендар вносить плату у розмірі 13 194,06 грн. на рік, що складає 8% від нормативної грошової оцінки на період будівництва, до 31.12.2009 року, та у розмірі 82 462,88 грн., що складає 10% від нормативно грошової оцінки після завершення будівництва з 01.01.2010 року, яка підлягає щомісячному перерахуванню на бюджетний рахунок одержувача.
Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження дії, згідно з додатком № 1.
Додатковою угодою № 1 від 16.03.2010 року до п.4.2 договору оренди від 01.10.2008 року внесені зміни щодо строків завершення будівництва та зазначено, що орендар вносить плату у розмірі 13 194,06 грн. на рік, що складає 8% від нормативної грошової оцінки на період будівництва, до 31.12.2011 року, та у розмірі 82 462,88 грн., що складає 10% від нормативно грошової оцінки після завершення будівництва з 01.01.2012 року, яка підлягає щомісячному перерахуванню на бюджетний рахунок ГУДКС в Одеській області.
ПП «Нафтпаливо» було надано до ДПІ в Овідіопольському районі податкову декларацію з плати за землю (орендної плати) від 20.02.2012 року за № 2992, згідно з якою задекларовано річну суму орендної плати у розмірі 16 096,33 грн. (13194,06*1,152*1,059).
Спірне податкове повідомлення-рішення № 0000302220 від 13.03.2013р., яким позивачу донараховане грошове зобов'язання по орендній платі на суму 105 632,18 грн., в т.ч. за основним платежем на суму 84 505,74 грн. та штрафними санкціями - 21 126,44 грн., прийнято ДПІ за висновками акту документальної позапланової перевірки з питань правильності нарахування орендної плати за 2012р. № 252/22-0/34445188 від 20.02.2013р.
В акті перевірки зазначено, що позивач в порушення п.288.1, п.288.4 ст.288 ПК України, враховуючи умови договору, відповідно до яких орендна плата з 01.01.2012р. збільшується до 82 462,88 грн., занизив суму орендної плати у 2012р. в розмірі 84 505,74грн. (82 462,88*1,152*1,059-16 096,33).
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з правомірності спірного податкового повідомлення-рішення, оскільки в договорі оренди визначений час, з якого збільшується розмір орендної плати, а саме з 01.01.2012р.
Судова колегія не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
У відповідності до ст.1 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998р. № 161- ІV (далі - Закон № 161- ІV) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Орендна плата із зазначенням її розміру згідно ст.ст.15,21 Закону № 161- ІV є істотною умовою договору. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Отже, розмір орендної плати визначається умовами договору.
Статтею 526 ЦК України, що кореспондується зі статтею 193 Господарського кодексу України, передбачено, що зобов'язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.
Частиною 1 ст.530 ЦК України передбачено, що якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Зобов'язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.
Відповідно до п.4.2 договору оренди земельної ділянки 01.10.2008р., із змінами, внесеними додатковою угодою до нього від 16.03.2010р., розмір орендної плати залежить від можливості її комерційного використання ПП «Нафтпаливо», а саме: 8% від нормативної грошової оцінки на період будівництва АЗС, до 31.12.2011р., та 10% від нормативної грошової оцінки після завершення будівництва АЗС, з 01.01.2012р.
Враховуючи, що умовами договору зміна розміру орендної плати встановлюється як у вигляді періоду, так і календарної дати, судова колегія приходить до висновку, що зобов'язання для орендаря сплачувати орендну плату у підвищеному розмірі, а саме 10% від нормативної грошової оцінки, виникає після настання двох умов, як настанням події, так і календарної дати. Інше становище суперечило б меті господарської діяльності.
При цьому судова колегія враховує, що порушення строків будівництва АЗС, які фактично визначені договором оренди, є підставою для орендодавця на пред'явлення вимог щодо розірвання договору оренди з підстав невикористання земельної ділянки. Проте, дані про пред'явлення таких вимог Овідіопольською райдержадміністрацією до ПП «Нафтпаливо» в матеріалах справи відсутні.
В ході судового розгляду представник позивача надав висновок інженера з інвентаризації нерухомого майна ТОВ «Будексперт-Т» Дзінської А.І. від 05.02.2014р. № 19/2014р., з якого вбачається, що будівництво АЗС на орендованій позивачем земельної ділянки не розпочато.
Неможливість розпочати будівництво АЗС позивач пояснює тривалим процесом узгодження проекту будівництва.
Враховуючи, що будівництво АЗС не завершено, про що не заперечує ДПІ, судова колегія вважає, що висновки податкового органу про заниження ПП «Нафтпаливо» розміру орендної плати є протиправними, в зв'язку з чим відповідне податкове повідомлення-рішення про донарахування орендної плати підлягає скасуванню.
Невірна правова оцінка судом першої інстанції обставин по справі та неврахування наведених норм права призвело до ухвалення помилкового судового рішення.
Відповідно до ст.202 КАС України, судова колегія скасовує рішення суду першої інстанції та ухвалює нове, яким задовольняє позов у повному обсязі.
Частина 1 ст.94 КАС України передбачає, що в разі ухвалення рішення на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, їй присуджуються всі здійснені та документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України. З матеріалів справи вбачається, що позивачем при подачі позову та апеляційної скарги понесені витрати на оплату судового збору в розмірі 1 584,48 грн., які і підлягають відшкодуванню з Держбюджету України.
Керуючись ст.ст.195,196,198,202,205,207,254 КАС України, судова колегія, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу приватного підприємства «Нафтпаливо» - задовольнити.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2013 року скасувати.
Прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог приватного підприємства «Нафтпаливо».
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції в Овідіопольському районі Головного управління Міндоходів в Одеській області № 0000302220 від 13.03.2013р. про збільшення грошового зобов'язання по орендній платі на суму 105 632,18 грн., в т.ч. за основним платежем на суму 84 505,74 грн. та штрафними санкціями - 21 126,44 грн.
Стягнути з Державного бюджету України на користь ПП «Нафтпаливо» (код ЄДРПОУ 34445188) судовий збір в розмірі 1 584 (одну тисячу п'ятсот вісімдесят чотири) грн. 48 коп.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням апеляційної інстанції.
Головуючий: Н.В.Вербицька
Суддя: А.Г.Федусик
Суддя: К.В.Кравченко
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2014 |
Оприлюднено | 24.02.2014 |
Номер документу | 37272119 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні