Рішення
від 19.02.2014 по справі 923/1807/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 лютого 2014 р. Справа № 923/1807/13

Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. при секретарі Вецало М.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" в особі Херсонського лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів "Харківтрансгаз" м.Харків

до Державного підприємства "Херсонське лісомисливське господарство" м. Херсон

третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Херсонська обласна державна адміністрація м. Херсон

про зобов'язання видати лісорубний квиток та надати розрахунок понесених збитків

за участю представників сторін:

від позивача - Адрющенко Є.Ю. - ю/к, довіреність №2-50 від 13.01.2014 р.; Каліна М.Г. - провідний інженер, довіреність №128/18 від 15.01.2014 р.;

від відповідача - Березняк І.І. - представник, довіреність №01-35/38 від 21.01.2014 р.;

від третьої особи - Полканова- Відершпан В.В. - гол. спеціаліст юр. відділу, довіреність №420-10263/0/8-13/67/12 від 10.01.2014 р.

Публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз" в особі Херсонського лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів "Харківтрансгаз" звернулось до суду з позовом, яким з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 05.02.2014року № 267/01/04, просить зобов'язати державне підприємство "Херсонське лісомисливське господарство" (відповідач) вчинити певні дії, а саме: видати лісорубний квиток та надати розрахунок щодо понесених збитків від будівництва об'єкту "Газопровід Херсон-Крим (ІІ нитка) км 0-10", в межах дії договору земельного сервітуту від 25.02.2013р. (площа 0,6618 га), укладеного між Херсонською обласною державною адміністрацією (третя особа) та публічним акціонерним товариством "Укртрансгаз" в особі Херсонського лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів "Харківтрансгаз" за погодженням користувача земельної ділянки державним підприємством "Херсонське лісомисливське господарство".

Ухвалою суду від 21.01.2014року розгляд справи відкладався.

Справа розглядалась з перервами, які оголошувались в засіданнях суду 04.02.2014року та 18.02.2014року відповідно до ст. 77 ГПК України.

Позивач позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на те, що при проведенні робіт щодо прокладення газопроводу буде проведена вирубка дерев та уздовж трубопроводу буде встановлена охоронна зона, що унеможливить ведення відповідачем господарської діяльності на цій території, тобто фактично відбудеться зміна цільового призначення даної земельної ділянки. Відповідач вважає, що для здійснення зміни цільового призначення зазначеної земельної ділянки позивачу необхідно погодити це питання з Кабінетом Міністрів України згідно з п. 7 ст. 20 Земельного кодексу України та ст. 62 Лісового кодексу України.

Третя особа підтримує позовні вимоги з підстав, викладених у наданих нею письмових поясненнях, посилаючись, зокрема, на те, що відмова відповідача від видачі позивачу лісорубного квитка є недоцільною, оскільки це передбачено ст. 69 Лісового кодексу України. Крім того, третя особа зазначає, що відповідно до ст. 19 Лісового кодексу України відповідач як постійний лісокористувач має право на відшкодування збитків, які позивач неодноразово пропонував йому відшкодувати.

Після закінчення розгляду справи в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, суд

в с т а н о в и в:

Необхідність будівництва II нитки магістрального газопроводу по всій довжині (0-110км) пов'язана з підвищенням надійності та збільшенням подачі газу на ділянці газотранспортної системи України, що знаходиться між системою газопроводів «Шебелинка-Дніпропетровськ-Кривий Ріг-Ізмаїл» та газопроводами АР Крим, що обумовлено протокольним рішенням, затвердженим Заступником міністра енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2011р.

Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України № 598 від 28.08.13 був затверджений проект робочого проекту " Газопровід Херсон-Крим ( 11 нитка) км 0-10"

Судом встановлено, що 25.02.2013 року публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз" в особі Херсонського лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів "Харківтрансгаз" (позивач) уклало договір земельного сервітуту з Херсонською обласною державною адміністрацією (третя особа) за погодженням з державним підприємством "Херсонське лісомисливське господарство" (відповідач), предметом якого є встановлення права на постійне обмежене користування земельною ділянкою для виконання робіт з будівництва та експлуатації II нитки газопроводу Херсон-Крим, км. 0-10, площею 0,6618 га.

Згідно з п.3.1 договору він набирає чинності від дати його державної реєстрації у відповідних органах за місцем знаходження земельної ділянки і діє постійно на період експлуатації лінійних споруд.

Вищевказаний договір був зареєстрований 04.07.2013 року у встановленому порядку, що підтверджено витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 96236365101) правокористувачем на вказану земельну ділянку є публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз".

Відповідно до п.1 ст. 403 ЦК України сервітут визначає обсяг прав щодо користування чужим майном. Зазначена сукупність прав і обов'язків осіб, які мають користуватися чи вже користуються чужим майном визначається тим юридичним актом, яким сервітут встановлено, зокрема, договором, законом.

Права Позивача зазначені у п. 2.2 договору, Позивач, зокрема, має наступні права:

- використовувати земельну ділянку Надавача Сервітутних Прав або її частину, що визначена, описана та план-схема якої додається до цього Договору (надалі - Земля під сервітутом), як може буде необхідно для під'їзду до інженерної споруди по, над, під і через Землю під сервітутом, для цілей доступу, проведення земляних робіт, прокладання, будівництва, встановлення, експлуатації, охорони, обслуговування, інспектування, патрулювання (в тому числі повітряним патрулем), пере спрямування, вилучення, заміни, перебудови та ремонту інженерної споруди із будь-якими наземними клапанами, лічильниками та іншими приладами і інструментами для контролю - все це використовуване у зв'язку з інженерною спорудою, а також мати право входу і виходу в будь-який час по, вздовж, упоперек та над Землями під сервітутом;

- утримувати землі під сервітутом вільними від дерев, рослинності, споруд, конструкцій або перепон, що на думку Набувача (Позивача) на його власний і абсолютний розсуд, в розумних межах, може заважати реалізації будь-яких прав, наданих йому Надавачем Сервітутних Прав;

- взагалі вчиняти всі дії, що можуть бути необхідними для роботи Набувача Сервітутних Прав (Позивача) у зв'язку із зазначеним вище.

Крім того, п.п.2.3 та 2.4 Договору передбачено, що позивач зобов'язаний компенсувати відповідачу збитки, пов'язані із будь-яким фактичними пошкодженнями лісонасаджень під сервітутом, що були спричинені в результаті реалізації Обсягу Сервітутних Прав Набувачем Сервітутних Прав (Позивачем) та/ або Уповноваженими Особами.

Відповідно з п.2 "Порядку видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів», який затверджено Постановою КМУ від 23.05.2007 року №761 лісорубний або лісовий квиток є основним документом, на підставі якого здійснюється спеціальне використання лісових ресурсів.

Позивач, відповідно до умов договору та з метою реалізації прав на користування даною земельною ділянкою неодноразово звертався до відповідача (листи №1419/19 від 22.08.2013 року та №1493/01/19 від 05.09.2013 року) з проханням надати розрахунки збитків від будівництва та видати лісорубний квиток. Відповідач не надав розрахунок щодо понесених збитків від будівництва та лісорубний квиток, посилаючись на норми ст.62, 69 Лісового кодексу України , в яких зазначено, що використання земельних лісових ділянок для прокладення кабельних ліній, трубопроводів та інших комунікацій та проведення інших робіт, не пов'язаних з веденням лісового господарства, проводиться після надання цих ділянок для зазначених цілей у порядку, встановленому земельним законодавством, з урахуванням висновків органів виконавчої влади з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища АР Крим, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій.

Відповідач, також посилався на п.7 ст. 20 Земельного кодексу України, де, зокрема, зазначено, що зміна цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення, що перебувають у державній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України".

Розпорядженням КМУ від 10.04.2008 року №610-р про "Деякі питання розпорядження земельними лісовими ділянками" зупинено прийняття рішень про надання згоди на вилучення ділянок, їх передачу у власність та оренду із зміною цільового призначення, крім випадків, коли за умови обґрунтування неможливості реалізації альтернативних варіантів вирішення питання ділянки вилучаються і передаються у постійне користування та/або в оренду, зокрема, будівництва та обслуговування об'єктів енергетичної інфраструктури (газо-, нафтопроводів, газових та нафтових терміналів, газових та нафтових свердловин, ліній електропередачі, електростанцій, електропідстанцій, розподільних пунктів, ядерних установок).

Із наведеної норми витікає, якщо заінтересована особа має можливість реалізувати альтернативні варіанти у вирішенні питання щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, то відповідно не має необхідності у вилученні земельних ділянок та зміни їх цільового призначення.

Відповідно до п. "в" ч. 1 ст. 99 Земельного Кодексу України одним із видів земельних сервітутів є право прокладання та експлуатації ліній електропередачі, зв'язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій. Позивач скористався таким правом, уклавши договір земельного сервітуту з Херсонською обласною державною адміністрацією за погодженням з відповідачем, тим самим реалізувавши альтернативний варіант вирішення питання стосовно вилучення земельної ділянки.

Згідно з ч.2 ст. 11 Закону України "Про трубопровідний транспорт" уздовж трубопроводів встановлюються охоронні зони. Земля в межах охоронних зон не вилучається, а використовується з обмеженнями (обтяженнями) відповідно до закону або договору. Порядок встановлення, розмір та режим використання охоронної зони об'єкта трубопровідного транспорту визначаються законодавством України.

Статтею 22 Закону України "Про правовий режим охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів" встановлюється, що власники та користувачі земельних ділянок при здійсненні ними господарської та іншої діяльності на землях зон об'єктів магістральних трубопроводів зобов'язані дотримуватися особливого режиму господарської діяльності та обмежень, які поділяються на загальні обмеження, що діють в охоронних зонах об'єктів магістральних трубопроводів незалежно від внутрішніх зон безпеки, та особливі обмеження, що встановлюються в охоронних зонах об'єктів магістральних трубопроводів залежно від категорії зони безпеки. До особливих обмежень, що діють у межах охоронних зон об'єктів магістральних газопроводів, етиленопроводів, належить, зокрема, заборона висаджувати багаторічні насадження.

Пунктом 8 Постанови КМУ № 1747 від 16 листопада 2002 р. "Про затвердження Правил охорони магістральних трубопроводів" також передбачено: земельні ділянки, розташовані у межах охоронних зон, не вилучаються у їх власників і користувачів (далі - землекористувачі), а використовуються з обмеженнями, передбаченими цими Правилами та в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Відповідно до ст.18 Закону України " Про правовий режим земель охоронних зон об"єктів магістральних трубопроводів" використання лісових ресурсів, у тому числі проведення рубки дерев, крім технологічної розчистки ( облаштування просік) лінійної частини мігістральних трубопроводів, здійснюється відповідно до Лісового кодексу України.

Відповідно до ч.5 ст.69 Лісового кодексу України спеціальний дозвіл видається власниками лісів або постійними лісокористувачами у встановленому порядку також на проведення інших рубок та робіт, пов"язаних і не пов"язаних із веденням лісового господарства.

Пунктом 3 ст. 11 ЦК України передбачено, що цивільні права та обов'язки можуть вникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Відповідно до положень ст.13 ЦК України цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства. При здійсненні своїх прав особа зобов'язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоди довкіллю або культурній спадщині.

Із наведених нормативних актів та встановлених фактів, суд дійшов до висновку, що позивач правомірно уклав договір земельного сервітуту від 25.02.13 для виконання робіт з будівництва та експлуатації нитки газопроводу Херсон-Керч. Для виконання його умов позивачеві потрібно отримати лісовий квиток для здійснення рубки просік ( рубка, яка не пов"язана з веденням лісового господарства) та розрахунок щодо понесених збитків. Зазначені вимоги грунтуються на законі. Відмова відповідача надати згадані документи є безпідставною

З огляду на викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

У зв'язку із задоволенням позовних вимог, витрати по сплаті судового збору, понесені позивачем, відшкодовуються йому за рахунок відповідача відповідно до ст. 49 ГПК України.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Зобов'язати державне підприємство "Херсонське лісомисливське господарство" с. Антонівка м. Херсон вул. Некрасова 1, код ЄДРПОУ 33390814, вчинити певні дії на користь публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" в особі Херсонського лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів "Харківтрансгаз" м. Харків вул. Культури 20-А, МСП, код ЄДРПОУ 25698645, а саме: видати лісорубний квиток та надати розрахунок щодо понесених збитків від будівництва об'єкту "Газопровід Херсон-Крим (ІІ нитка) км 0-10", в межах дії договору земельного сервітуту від 25.02.2013р. (площа 0,6618 га), укладеного між Херсонською обласною державною адміністрацією та публічним акціонерним товариством "Укртрансгаз" в особі Херсонського лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів "Харківтрансгаз" за погодженням користувача земельної ділянки державним підприємством "Херсонське лісомисливське господарство".

3. Стягнути з державного підприємства "Херсонське лісомисливське господарство" с. Антонівка м. Херсон вул. Некрасова 1, код ЄДРПОУ 33390814, на користь публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" в особі Херсонського лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів "Харківтрансгаз" м. Харків вул. Культури 20-А, МСП, код ЄДРПОУ 25698645, - 1147грн. 00коп. в рахунок відшкодування судових витрат.

4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 24.02.2014р.

Суддя Л.М. Немченко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення19.02.2014
Оприлюднено26.02.2014
Номер документу37315847
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1807/13

Рішення від 19.02.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 26.12.2013

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні