ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"18" лютого 2014 р. м. Київ К/800/28966/13
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді: Вербицької О.В.
суддів: Маринчак Н.Є.
Муравйова О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження
касаційну скаргу Красноградської міжрайонної державної податкової інспекції Харківської області Державної податкової служби
на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 12.02.2013 року
та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 року
у справі № 820/404/13-а
за позовом Ліквідатора Державного підприємства Дочірньої акціонерної компанії «Хліб України» Сахновщинський елеватор
до Красноградської міжрайонної державної податкової інспекції Харківської області Державної податкової служби
про зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Ліквідатор Державного підприємства Дочірньої акціонерної компанії «Хліб України» Сахновщинський елеватор (далі по тексту - позивач, ДП ДАК «Хліб України» Сахновщинський елеватор) звернувся з позовом до Красноградської міжрайонної державної податкової інспекції Харківської області Державної податкової служби (далі по тексту - відповідач, МДПІ) про зобов'язання МДПІ списати безнадійний податковий борг ДП ДАК «Хліб України» Сахновщинський елеватор.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 12.02.2013 року адміністративний позов задоволено.
Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 року апеляційну скаргу МДПІ залишено без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Відповідач, не погоджуючись з вищевказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, оскаржив їх у касаційному порядку, просить скасувати з мотивів порушення норм матеріального та процесуального права та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, суд касаційної інстанції дійшов висновку щодо наступного.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 220 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України) суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.
Як вбачається з матеріалів справи, ДП ДАК «Хліб України» Сахновщинський елеватор було зареєстровано як юридична особа (Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 №098648) та перебувало на податковому обліку у Красноградській МДПІ.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про заходи з утворення державного публічного акціонерного товариства «Державна продовольчо-зернова корпорація України» від 11.08.2010 року № 764 прийнято рішення щодо ліквідації ДП ДАК «Хліб України» Сахновщинський елеватор та постановлено ДАК «Хліб України» утворити комісію з ліквідації дочірніх підприємств ДАК «Хліб України» та затвердити її склад; здійснити заходи з ліквідації зазначених підприємств та подати на затвердження Міністерству аграрної політики та продовольства їх ліквідаційний баланс та акти приймання-передачі цілісних майнових комплексів відповідних підприємств.
Наказом ДАК «Хліб України» від 23.08.2011 року №163 внесено зміни до складу ліквідаційної комісії, затвердженого наказом ДАК «Хліб України» від 25.10.2010 року №152, призначено Гамелуша Леоніда Михайловича головою ліквідаційної комісії ДП ДАК «Хліб України» Сахновщинський елеватор 25.08.2011 року та покладено на нього виконання обов'язків голови ліквідаційної комісії.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що внаслідок несплати узгоджених податкових зобов'язань у строк встановлений ст. 5 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» , у ДП ДАК «Хліб України» Сахновщинський елеватор виник податковий борг в сумі 3844923,00 грн.
Згідно довідок про стан розрахунків з бюджетом, за ДП ДАК «Хліб України» Сахновщинський елеватор рахується заборгованість, по якій минуло 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу, що також підтверджується довідкою про суми податкового боргу платників податків, які виникли більш ніж 3 роки тому, а саме:
1. З податку на додану вартість - за період з 30.12.2004 року по 25.02.2008 року - 982819,79 грн.
2. З податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності - за період з 07.02.2005 року по 25.02.2008 року - 112363,49 грн.
3. З податку на прибуток приватних підприємств - за період з 25.04.2005 року по 26.04.2005 року - 1045704,01 грн.
4. З орендної плати з юридичних осіб - за період з 28.04.2006 року по 02.07.2007 року - 822,7 грн.
5. З податку з доходів найманих працівників - за період з 27.04.2006 року по 29.05.2006 року -1489,7 грн.
6. З податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (юридичних осіб) - за період з 14.04.2005 року по 15.01.2007 року - 26036,02 грн.
7. З земельного податку з юридичних осіб - за період з 28.04.2006 року по 30.01.2007 року - 38253,75 грн.
8. З комунального податку - за період з 28.04.2006 року по 20.11.2006 року - 575,1 грн.
9. Штрафні санкції за порушення законодавства про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки та про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг - за період з 07.02.2005 року по 04.04.2005 року - 17159,95 грн.
10. Адміністративні штрафи та інші санкції - за період з 25.04.2005 року по 02.07.2007 року - 1619939,21 грн.
11. Інші збори за забруднення навколишнього природного середовища до Фонду охорони навколишнього природного середовища - за період з 28.04.2006 року по 21.08.2006 року - 133,01 грн.
12. З податків, не віднесених до інших категорій - нараховано 20.01.2003 року - 305,50 грн. штрафних санкцій.
Рішенням господарського суду Харківської області від 13.07.2011 року у справі №5023/1459/11, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 09.08.2011 року, позовні вимоги Красноградської МДПІ про зобов'язання голови ліквідаційної комісії ДП ДАК «Хліб України» Сахновщинський елеватор визнати грошові вимоги позивача у загальному розмірі 3890786,50 грн. - задоволено частково. Зобов'язано голову ліквідаційної комісії ДП ДАК «Хліб України» Сахновщинський елеватор визнати грошові вимоги Красноградської МДПІ у розмірі 45863,50 грн. В іншій частині - в задоволенні позовних вимог відмовлено.
У задоволенні позовних вимог в частині визнання податкового боргу у розмірі 3844923,00 грн. за період до 02.03.2008 року (1095 днів до дати подання позову - 02.03.2011 року) було відмовлено з підстав спливу 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу.
Суд першої інстанції, рішення якого залишено без змін судом апеляційної інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що у спірних правовідносинах відповідач був обтяжений обов'язком прийняти рішення про списання вищезазначеного безнадійного податкового боргу позивача і відповідно до п.4.6 Порядку №1034 внести прийняте рішення до автоматизованої інформаційної системи (далі - АІС), зменшивши загальну суму заборгованості позивача перед бюджетом на суму безнадійного податкового боргу, але безпідставно не виконав такого обов'язку.
Колегія суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, виходячи з наступного.
Відповідно до абз. «а» пп. 14.1.11. п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (далі - ПК України ) безнадійна заборгованість - заборгованість за зобов'язаннями, щодо яких минув строк позовної давності.
Статтею ст. 101 ПК України передбачено, що списанню підлягає безнадійний податковий борг, в т.ч. податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений цим Кодексом, з урахуванням пені та штрафних санкцій нарахованих на нього.
Згідно п. 101.2.3 п. 101.2. ст. 101 ПК України , під терміном «безнадійний» розуміється податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений цим Кодексом.
Відповідно до вимог п. 102.1., п. 102.4 ст. 102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму грошових зобов'язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов'язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов'язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов'язання, а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку. У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов'язань за такою податковою декларацією протягом 1095 днів з дня подання уточнюючого розрахунку. У разі якщо грошове зобов'язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв'язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов'язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначеного боргу безнадійним.
Порядок визначення сум безнадійного податкового боргу, що підлягає списанню органами державної податкової служби, на момент виникнення спірних правовідносин було затверджено Наказом ДПА України від 24.12.2010 р. № 1034 (далі - Порядок № 1034).
Пунктом 2.1.3 Порядку № 1034 передбачено, що безнадійним податковим боргом є, зокрема, податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений статтею 102 Кодексу.
Відповідно до вимог п. 3.1. Порядку № 1034, визначення сум безнадійного податкового боргу, що підлягає списанню органами державної податкової служби, здійснюється: на підставі даних автоматизованої інформаційної системи (далі - АІС), за станом на день виникнення безнадійного податкового боргу;за даними довідки відповідного контролюючого органу про наявність безнадійного податкового боргу на день виникнення безнадійного податкового боргу.
Згідно п. 3.2 Порядку № 1034 днем виникнення безнадійного податкового боргу у випадку, визначеному в підпункті 2.1.3 пункту 2.1 розділу II цього Порядку вважається дата прийняття рішення керівника контролюючого органу.
Пунктом 4.5 Порядку № 1034 передбачено, що списання безнадійного податкового боргу здійснюється структурними підрозділами погашення прострочених податкових зобов'язань щокварталу протягом двадцяти календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку, передбаченого для подання податкової декларації (розрахунку) за звітний (податковий) квартал.
Отже, списання податковим органом безнадійного податкового боргу, яким є податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності у 1095 днів, здійснюється органами державної податкової служби самостійно на підставі даних автоматизованої інформаційної системи, за станом на день виникнення безнадійного податкового боргу, або за даними довідки відповідного контролюючого органу про наявність безнадійного податкового боргу на день виникнення безнадійного податкового боргу.
Відповідно до п. 4.6 Порядку № 1034 рішення про списання безнадійного податкового боргу вноситься до АІС не пізніше наступного робочого дня після підписання такого рішення.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що саме за вищевказаних обставин справи, суди першої та апеляційної інстанцій вірно застосували норми матеріального права.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що судом першої та апеляційної інстанцій порушення норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено, правова оцінка обставин у справі дана вірно.
В свою чергу, доводи касаційної скарги не відповідають фактичним обставинам справи та спростовуються вищезазначеними нормами права, отже, відсутні підстави для її задоволення.
За таких обставин, касаційна скарга відповідача підлягає залишенню без задоволення, а постанова Харківського окружного адміністративного суду від 12.02.2013 року та ухвала Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 року залишенню без змін.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 210, 214-215, 220, 222, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
УХВАЛИВ :
Касаційну скаргу Красноградської міжрайонної державної податкової інспекції Харківської області Державної податкової служби залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 12.02.2013 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута з підстав, у порядку та в строки, встановлені статтями 236-238 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя О.В. Вербицька Судді Н.Є. Маринчак О.В. Муравйов
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2014 |
Оприлюднено | 28.02.2014 |
Номер документу | 37371103 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Вербицька О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні