Справа № 815/630/14
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2014 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Стефанова С.О.,
за участю секретаря судового засідання Гунько О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Громадської організації «Політ» до Державної податкової інспекції в Овідіопольському районі Головного управління Міндоходів в Одеській області про скасування податкового повідомлення - рішення № 00000182203 від 16.01.2014 року, -
В С Т А Н О В И В :
Громадська організація «Політ» (надалі по тексту - позивач або ГО «Політ») вернулась до суду з позовом до Державної податкової інспекції в Овідіопольському районі Головного управління Міндоходів в Одеській області (надалі по тексту - відповідач або ДПІ в Овідіопольському районі ГУ Міндоходів в Одеській області), в якому просило скасувати податкове повідомлення-рішення № 00000182203 від 16.01.2014 року.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення стали висновки відповідача, викладені в акті (довідці) про результати фактичної перевірки № 000259 від 30.12.2013 року, з якими позивач не погоджується та вважає, що викладені обставини та висновки не відповідають реальним обставинам справи та вимогам чинного законодавства. Зокрема, позивач зазначає, що ГО «Політ» не є підприємством, як за положеннями свого статуту, так і за вимогами Закону України «Про об'єднання громадян». ГО «Політ» не виготовляє та не реалізує продукцію, не виконує роботи та не надає послуги вартісного характеру, є добровільним об'єднанням громадян, створена для задоволення своїх інтересів, діє відповідно до положень Закону України «Про об'єднання громадян». З огляду на викладене, позивач вважає, що громадська організація не є підприємством, банківською установою та відповідно не може порушувати норми, які регулюють їх діяльність.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив позов задовольнити у повному обсязі, посилаючись на обставини викладені в позові.
Представники відповідача проти задоволення позовних вимог у судовому засіданні заперечували в повному обсязі, посилаючись на те, що в ході перевірки з боку позивача були встановлені порушення, які знайшли відображення в акті перевірки, що підтверджується фактичними обставинами, а тому оскаржуване рішення є законним.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, а також дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги та заперечення, перевіривши їх доказами, суд дійшов до наступних висновків.
Відповідно до п. 80.1 ст. 80 Податкового кодексу України, фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Згідно з п.п. 80.2.2 п. 80.2 Податкового кодексу України, фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника органу податкової служби, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику під розписку до початку проведення такої перевірки, зокрема, у разі отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на органи державної податкової служби, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності документа, що підтверджує державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відповідно до закону, патентів, ліцензій, та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на органи державної податкової служби, виробництва та обігу підакцизних товарів.
Судом встановлено, що на підставі направлень від 12.12.2013 року № 1047 та № 1048, відповідно до ст. 20, п.п. 80.2.3 п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України та наказу про проведення фактичної перевірки № 968 від 03.12.2013 року посадовими особами ГУ Міндоходів в Одеській області була проведена фактична перевірка каси підприємства - ГО «Політ», що розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський р-н, с. Молодіжне, вул. Авіаційна 9А, з метою здійснення контролю за дотриманням порядку щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі свідоцтв про державну реєстрацію, виробництва та обігу підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Перевірка розпочата 16.12.2013 року о 14 год. 10 хв. та закінчена 30.12.2013 року о 17 год. 00 хв.
За результатами проведеної перевірки був складений акт (довідка) про результати фактичної перевірки від 30.12.2013 року (а.с. 7-10), в якому зафіксовано порушення позивачем п.п. 2.6 п. 2 «Положення про порядок ведення касових операцій в національній валюті в Україні», затвердженого Постановою Правління НБУ № 637 від 15.12.1994р.
Як зазначено в акті, перевірка проведена в присутності ОСОБА_1, до перевірки наданий договір оренди земельної ділянки від 01.10.2009 року, касова книга не надавалась.
На підставі зазначеного акту перевірки ДПІ в Овідіопольському районі Головного управління Міндоходів в Одеській області прийнято податкове повідомлення - рішення № 00000182203 від 16.01.2014 року, яким на підставі п.п. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 Податкового кодексу України та згідно з п. 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення обігу готівки» від 12.06.1995р. № 436/95 до позивача застосовані штрафні фінансові санкції у розмірі 50 229,90 грн. за порушення п. 2.6 «Положення про порядок ведення касових операцій в національній валюті в Україні», затвердженого Постановою Правління НБУ № 637 від 15.12.1994р. (а.с. 6).
Зокрема як вбачається з акту, під час перевірки встановлено, що уся готівка, що надійшла до каси позивача, згідно прибуткових касових ордерів (дані в ПКО) не була оприбуткована у день одержання у касі ГО «Політ» за період з 2011 року по 2013 рік, а саме ПКО на суми: 749,52 грн., 2716,44 грн., 1015,20 грн., 510,00 грн., 300,00 грн., 315,50 грн., 435,32 грн., 1900,00 грн., 2104,00 грн., що, на думку відповідача, є порушенням п. 2.6 «Положення про порядок ведення касових операцій в національній валюті в Україні», затвердженого Постановою Правління НБУ № 637 від 15.12.1994р. За перевіряючий період загальна сума згідно прибуткових касових ордерів склала 10045,98 грн.
Суд погоджується з даними висновками відповідача, виходячи з наступного.
Так, порядок ведення касових операцій у національній валюті в Україні підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою закріплено в Положенні про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженому постановою Національного Банку України за № 637 від 15 грудня 2004 року.
В п. 1.2 Положення визначено, що оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій.
Відповідно до п. 2.6 названого Положення уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.
Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
Зміст наведених положень у їх системному зв'язку свідчить на користь висновку про розмежування законодавцем способів оприбуткування готівки в залежності від порядку проведення готівкових розрахунків. Так, проведення обліку готівки у касовій книзі є обов'язковою умовою при оформленні готівкових розрахунків касовими ордерами. У той же час, у випадку проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень з відображенням його у книзі обліку розрахункових операцій та на підставі фіскальних звітних чеків РРО.
Як встановлено судом та не заперечувалось представником позивача, проведення готівкових розрахунків ГО «Політ» здійснювалось із оформленням їх касовими ордерами, без застосування РРО, тому згідно з вимогами пункту 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, позивач зобов'язаний був здійснювати облік готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
Порядок ведення касових операцій визначений у главі 3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні. Так, касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням платіжних карток, іншими касовими документами, які згідно із законодавством України підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівкових коштів.
Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
Згідно із пунктом 4.1 зазначеного Положення з метою забезпечення здійснення розрахунків готівкою підприємства повинні мати касу, а їх керівники мають забезпечити належне облаштування цієї каси та надійне зберігання готівкових коштів у ній.
Пунктом 4.2 Положення визначено, що усі надходження і видачу готівки в національній валюті підприємства відображають у касовій книзі.
Кожне підприємство (юридична особа), що має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремлених підрозділів).
Відокремлені підрозділи підприємств, які проводять операції з приймання готівки за продану продукцію (товари, роботи, послуги) з оформленням її прибутковим касовим ордером, а також з видачі готівки на виплати, пов'язані з оплатою праці, виробничі (господарські) потреби, інші операції з оформленням їх видатковими касовими ордерами і відомостями, ведуть касову книгу.
Відокремлені підрозділи підприємств, страхові агенти, брокери, розповсюджувачі лотерей, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО або РК та веденням КОРО, але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, а також підприємці касової книги не ведуть.
Водночас, як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, отримані позивачем за період з 2011 року по 2013 рік грошові кошти на підставі прибуткових касових ордерів на загальну суму 10045,98 грн. не були своєчасно (у день одержання готівкових коштів) оприбутковані (відображені) у касовій книзі, що підтверджується фактом відсутності у позивача касової книги на момент надходження готівки до каси, а також на момент проведення перевірки, який не спростовувався у судовому засіданні представником позивача.
Відтак, суд приходить до висновку, що відповідачем доведено порушення позивачем п. 2.6 «Положення про порядок ведення касових операцій в національній валюті в Україні», затвердженого Постановою Правління НБУ № 637 від 15.12.1994р., а копія касової книги, оформленої вже після проведення перевірки, що була надана представником позивача в судовому засіданні не спростовують доводів відповідача, оскільки законодавством встановлено, що уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися, разом з тим, як встановлено судом, на момент надходження готівки до каси ГО «Політ», а також на момент проведення перевірки, касова книга позивачем не велась.
За таких обставин, суд дійшов висновку, про обґрунтованість застосування до позивача штрафних санкцій на підставі ст. 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12 червня 1995 року № 436/95 та відповідно правомірність прийнятого відповідачем податкового повідомлення - рішення № 00000182203 від 16.01.2014 року, у зв'язку з чим позов задоволенню не підлягає.
Також суд вважає за необхідне, відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір», стягнути з позивача решту суми судового збору пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги.
Керуючись ст.ст. 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Громадської організації «Політ» до Державної податкової інспекції в Овідіопольському районі Головного управління Міндоходів в Одеській області про скасування податкового повідомлення - рішення № 00000182203 від 16.01.2014 року, - залишити без задоволення.
Стягнути з товариства з Громадської організації «Політ» (код ЄДРПОУ 22477085, місцезнаходження: 67840, Одеська область, Овідіопольський район, с. Молодіжне, вул. Авіаційна, 9А) на користь Державного бюджету України судовий збір в розмірі 1324,70 гривень (одна тисяча триста двадцять чотири грн. 70 коп.).
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги. Якщо апеляційну скаргу не буде подано в строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Постанова суду може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги до Одеського окружного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складений та підписаний суддею 27 лютого 2014 року.
Суддя С.О. Cтефанов
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2014 |
Оприлюднено | 03.03.2014 |
Номер документу | 37372287 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Стефанов С. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні