ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2014 р. Справа № 804/2210/14 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіГолобутовського Р.З. при секретаріВербному Д.С. за участю: позивача представника відповідача ОСОБА_3 Тарасова Л.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Реєстраційної служби Верхньодніпровського районного управління юстиції Дніпропетровської області про визнання незаконним рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
06.02.2014 р. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_3, в якій просить:
- визнати незаконним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №10312541 від 27.01.2014 р. державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Верхньодніпровського районного управління юстиції;
- зобов'язати Реєстраційну службу Верхньодніпровського районного управління юстиції провести державну реєстрацію права власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_5
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що державний реєстратор безпідставно відмовив у реєстрації права власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_5, посилаючись на те що довіреність, засвідчена головою сільської ради, не може бути прийнята через те, що у населеному пункті, де знаходиться успадкована ОСОБА_5 земельна ділянка, та в якому вона проживає, нотаріус відсутній.
Відповідач подав заперечення проти адміністративного позову, в яких зазначає, що довіреність, подана позивачем, не відповідає вимогам законодавства, та є підставою для відмови у державній реєстрації прав. Адже лише у населеному пункті де не має нотаріусів, може бути посвідчена уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши позивача та представника відповідача, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 22.01.2014 р. ОСОБА_3 звернулася до Реєстраційної служби Верхньодніпровського районного управління юстиції із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з метою реєстрації права власності на земельну ділянку за ОСОБА_5, розташованої на території Ганнівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області, яка отримана ОСОБА_5 у власність згідно свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 24.03.2011 р.
Зазначена заява зареєстрована у базі даних про реєстрацію заяв і запитів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 22.01.2014 09:24:54 за реєстраційним номером 5052437.
У картці прийому заяви №10145415 наведено перелік документів, які були подані ОСОБА_3 разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, серед яких копія довіреності, серія та номер: б/н, видана 14.08.2013 р., видавник: Ганнівська сільська рада.
27.01.2014 р. державний реєстратор прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Верхньодніпровського районного управління юстиції рішенням №10312541 відмовив ОСОБА_3, яка діяла на підставі довіреності (серія та номер: б/н, видана 14.09.2013 р., видавник: Ганнівська сільська рада, податковий номер/серія, номер паспорта НОМЕР_1), у державній реєстрації права власності форма власності: приватна на земельну ділянку, що розташована: Дніпропетровська область, Верхньодніпровський район, с/рада Ганнівська, кадастровий номер земельної ділянки 1221081000:02:055:1263, за суб'єктом - ОСОБА_6, податковий номер НОМЕР_2.
Підставою для відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень зазначено, що заявник мешкає в м. Верхньодніпровськ, а отже порушено п. 3 ст. 245 Цивільного кодексу України.
Не погодившись з таким рішенням державного реєстратора та вважаючи рішення незаконним, ОСОБА_3 звернулася до суду.
Положенням про Державну реєстраційну службу України, затвердженого Указом Президента України №401/2011 від 06.04.2011 р. встановлено, що Державна реєстраційна служба України (Укрдержреєстр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра юстиції України та входить до системи органів виконавчої влади. Укрдержреєстр є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань реалізації державної політики, в тому числі і у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
Частиною 1 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме:
1) право власності на нерухоме майно;
2) право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном;
3) інші речові права відповідно до закону;
4) податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом. Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку.
Частиною 7 ст. 16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.
Процедура проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедура взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначається Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 №703 (далі - Порядок).
Згідно з п. п. 7, 9 Порядку для проведення державної реєстрації прав заявник подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові заяву про державну реєстрацію, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст. Заявник під час подання заяви про державну реєстрацію пред'являє органові державної реєстрації прав, нотаріусові документ, що посвідчує його особу. У разі подання заяви уповноваженою особою така особа пред'являє органові державної реєстрації прав, нотаріусові, крім документа, що зазначений в абзаці другому або третьому цього пункту, документ, що підтверджує її повноваження.
Пунктом 10 Порядку передбачено, що заявник разом із заявою про державну реєстрацію подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові необхідні для такої реєстрації документи, визначені цим Порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита.
Матеріали справи та пояснення сторін у судовому засіданні свідчать, що єдиною підставою для відмови у державній реєстрації права власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_5, розташованій на території Ганнівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області, стало те, що ОСОБА_5 мешкає у м. Верхньодніпровськ, проте довіреність на представництво її інтересів посвідчена головою Ганнівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області, що, на думку, державного реєстратора є порушенням п. 3 ст. 245 Цивільного кодексу України.
Відповідно до абз. 4 ч. 3 ст. 245 Цивільного кодексу України довіреність особи, яка проживає у населеному пункті, де немає нотаріусів, може бути посвідчена уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування, крім довіреностей на право розпоряджатися нерухомим майном, довіреностей на управління і розпорядження корпоративними правами та довіреностей на користування і розпорядження транспортними засобами.
Згідно ст. 3 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» місце проживання - адміністративно-територіальна одиниця, на території якої особа проживає строком понад шість місяців на рік.
Суд звертає увагу на такі обставини:
По-перше, згідно копії Свідоцтва про право на спадщину за заповітом, який міститься в матеріалах справи, успадкована ОСОБА_5 земельна ділянка знаходиться на території Ганнівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області.
По-друге, в судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_5 постійно знаходиться на території Ганнівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області, так як обробляє земельну ділянку. Також встановлено, що ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_1, пенсіонер та оплата послуг нотаріуса стане для неї значним тягарем.
Що стосується посилань державного реєстратора на реєстрацію ОСОБА_5 за адресою: АДРЕСА_1, про що зазначено у її паспорті, то суд не приймає їх до уваги, оскільки місце реєстрації та місце фактичного проживання особи не є тотожними поняттями.
Отже, 22.01.2014 р. державному реєстратору прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Верхньодніпровського районного управління юстиції разом з заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень була надана ОСОБА_5 довіреність від 14.08.2013 р. на представництво її інтересів ОСОБА_3, яка посвідчена належним чином і тому доводи реєстратора, що подані останньою документи не відповідають вимогам або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, спростовуються матеріалами справи.
Положеннями п. 4 ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що державний реєстратор відмовляє у проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень, якщо подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.
Статтею 71 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім того, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи викладене, та приймаючи до уваги, відсутність нотаріусів на території Ганнівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області, що не заперечується сторонами, та беручи до уваги скрутне фінансове становище ОСОБА_5, яке не дає їй можливості оплачувати послуги нотаріуса та враховуючи необхідність реєстрації спадкового майна, суд вважає посвідчення головою Ганнівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області довіреності, виданої 14.08.2013 р. ОСОБА_5 на представництво її інтересів ОСОБА_3, правомірним, а реєстрацію права власності на земельну ділянку необхідною, тому суд задовольняє адміністративний позов.
Керуючись ст. ст. 11, 14, 69, 70, 71, 86, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_3 до Реєстраційної служби Верхньодніпровського районного управління юстиції Дніпропетровської області про визнання незаконним рішення та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №10312541 від 27.01.2014 р. державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєсстраційної служби Верхньодніпровського районного управління юстиції Дніпропетровської області.
Зобов'язати Реєсстраційну службу Верхньодніпровського районного управління юстиції Дніпропетровської області провести державну реєстрацію права власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_5
Постанова суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена відповідно до ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови складено 28 лютого 2014 року
Суддя Р.З. Голобутовський
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2014 |
Оприлюднено | 03.03.2014 |
Номер документу | 37384062 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні