Копія
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Постанова
Іменем України
Справа № 827/2052/13-а
18.02.14 м. Севастополь
Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Щепанської О.А.,
суддів Горошко Н.П. ,
Кондрак Н.Й.
секретар судового засідання Бєлоглазова Ю.О.
за участю сторін:
представник позивача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Ступень"- Ющук Тарас Миколайович, довіреність № б/н від 25.07.13,
представник відповідача, Державної архітектурно-будівельної інспекції України - Коваленко Нателла Вадимівна, довіреність № 40-17/27-4167 від 20.08.13,
представник третьої особи, Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі - Коваленко Нателла Вадимівна, довіреність № 7/27-1 від 08.01.14,
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Ступень" на постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь (головуючого судді Александров О.Ю.) від 02.12.13 у справі № 827/2052/13-а,
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Ступень" (вул. Супруна, 42,Севастополь,99007)
до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (б. Лесі Українки, 26,Київ 133,01133)
треті особи:
Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі (пл. Повсталих, 6,Севастополь,99008)
про визнання протиправним та скасування наказу,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 02.12.13 у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Ступень" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі про визнання протиправним та скасування наказу, - відмовлено.
Не погодившись з зазначеною постановою суду, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 02.12.13 та прийняти нове рішення.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 29.01.2014 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Ступень", проведено необхідні підготовчі дії, передбачені статтею 190 Кодексу адміністративного судочинства України, які достатні для закінчення підготовки та призначення справи до апеляційного розгляду.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 29.01.2014 закінчено підготовку та призначено справу до апеляційного розгляду.
У судовому засіданні, призначеному до розгляду на 18.02.2014, представник позивача підтримав апеляційну скаргу, просив її задовольнити, постанову суду першої інстанції скасувати, прийняти нову про задоволення позову. Відповідач заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив її залишити без задоволення, постанову суду першої інстанції залишити без змін.
Судова колегія , розглянувши справу в порядку статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України, вислухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 30.01.2013 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Ступень» направлено повідомлення від 30.01.2013 за вих. №7/27-59, про проведення у період з 12.02.2013 по 22.02.2013 перевірки дотримання ліцензійних умов /а.с.81/. Поштове відправлення одержано уповноваженим представником Товариства 01.02.2013, що підтверджується підписом на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу /а.с.82/.
Зі змісту службової записки головного державного інспектора відділу контролю за будівництвом об'єктів, якістю будівельних матеріалів та державного ринкового нагляду С.О. Коломонова на ім'я начальника Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі, від 22.02.2013, вбачається, що примірник посвідчення про право перевірки ліцензіата від 11.02.2013 року №05 вручено особисто керівнику TOB «ФІРМА «СТУПЕНЬ» - Кравчуку В.М., 12.02.2013, про що свідчить його власноручний підпис; в перший день перевірки суб'єктом господарювання не надано на перевірку жодних документів підтверджуючих умови виконання необхідних організаційних, кваліфікаційних та технологічних умов; зі слів керівника підприємства документи на які є посилення у відомості про виробничо-технічну базу наданої до заяви на видачу ліцензії від 19.07.2012 надати не є можливим, оскільки особа яка заповнювала вказані відомості відсутня та зазначені документи знаходяться у неї; керівнику TOB «Фірма «Ступень» було запропоновано підготувати зазначені документи на інший день перевірки, але 19.02.2013 витребуваних документів на перевірку надано не було; зі слів Кравчука В.М., документи зазначені у відомості не відповідають фактичному стану справ, оскільки особа яка заповнювала вказану відомість внесла до неї недостовірні дані та її звільнено з підприємства. Директором TOB «ФІРМА «СТУПЕНЬ» було запропоновано вказаний факт - наведення недостовірних даних, зафіксувати у акті перевірки, але відповідних документів підтверджуючих фактичний стан справ надано не було; Кравчуку В.М., було повідомлено про необхідність до кінця перевірки надати будь які документи підтверджуючі додержання ліцензійних умов, але у визначені перевіркою строки (станом на 22.02.2013) жодних документів на перевірку не надано /а.с.135/.
22.02.2013 головним державним інспектором відділу контролю за будівництвом об'єктів, якістю будівельних матеріалів та державного ринкового нагляду Інспекції ДАБК у м. Севастополі Коломоновим С.О., складений Акт №05 про відмову суб'єкта будівельної діяльності від проведення органом ліцензування перевірки, у графі «Перевіркою встановлено» якого зазначено: «Станом на 22.02.2013 суб'єктом будівельної діяльності - Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Ступень», що здійснює господарську діяльність у будівництві, пов'язану із створенням об'єктів архітектури, які за складністю будівельного рішення та інженерного обладнання належать до класу наслідків СС-2, не надано на перевірку жодних документів, підтверджуючих умови виконання необхідних організаційних, кваліфікаційних та технологічних вимог. У зв'язку з чим неможливо перевірити достовірність відомостей у документах, поданих суб'єктом будівельної діяльності для отримання ліцензії та спроможність суб'єкта будівельної діяльності забезпечити виконання ліцензійних умов» /а.с.83/.
У вказаному Акті також зазначено, що у разі виявлення порушень цей акт може бути підставою для анулювання (зупинення дії) ліцензії /а.с.83, - оборотна сторінка/.
Акт №05 від 22.02.2013 разом із супровідним листом від 22.02.2013 за вих. №7/27-140 направлений Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Ступень» 23.02.2013 рекомендованою кореспонденцією /а.с.85, 86/. Поштове відправлення одержано уповноваженим представником Товариства 25.02.2013, що підтверджується підписом на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу /а.с.86/.
Разом із супровідним листом від 22.03.2013 за вих. №7/27-139 Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі направила на адресу Голови ліцензійної комісії Інспекції ДАБК у Автономній Республіці Крим копію акту №05 від 22.02.2013 для розгляду на засіданні ліцензійної комісії питання щодо анулювання ліцензій АД №075090 від 27.07.2012 /а.с.88/.
Наказом Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 12.04.2013 №11-Л «Про результати розгляду питань щодо ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури» анульовано ліцензії суб'єктам господарювання згідно з додатком 6, з підстав, визначених у додатку 6 /а.с.145-146/.
У Переліку суб'єктів господарювання, яким анулюються ліцензії за результатами планових та позапланових перевірок додержання ліцензійних умов (додаток 6 до Наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 12.04.2013 №11-Л) за номером 60 зазначено ТОВ «Фірма «Ступень», код ЄДРПОУ 22294189, серія та номер ліцензії АД 075090, підстава - абз. 12 п. 21 Порядку ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури (Акт від 22.02.2013 №05) /а.с.147-153/.
Листом від 18.05.2013 за вих. №7/27-544 Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі проінформувала Товариство з обмеженою відповідальністю «Фірма «Ступень» про анулювання Наказом Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 12.04.2013 №11-Л ліцензії ТОВ «Фірма «Ступень» серії АД 075090 від 27.07.2012 /а.с.92/.
Ця обставина була підставою для звернення позивача з зазначеним позовом.
Судова колегія не погоджується з висновком суду першої інстанції з наступних підстав.
Правовідносини сторін регулюються Положенням «Про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України», затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 р. N 439/2011.
Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-УІ.
Положенням про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, що затверджено Указом Президента України від 8 квітня 2011 року N 439/2011.
Постановою Кабінету міністрів України «Про утворення територіальних органів Державної архітектурно-будівельної інспекції» від 23.05.2011 №549.
Порядком ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2007 р. № 1396.
Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. N 553.
Наказом міністра Регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України «Про затвердження форм актів та інших документів, які складаються під час або за результатами здійснення державного архітектурно-будівельного контролю» від 15.05.2012 № 240.
Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності у будівництві, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, що затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 27.0.2009 №47.
Відповідно до підпункту 6, абзацу третього підпункту 8 пункту 4 Положення «Про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України», затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 р. N 439/2011 (далі - Положення №439) Держархбудінспекція України відповідно до законодавства видає суб'єктам господарювання ліцензії на провадження господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури, анулює зазначені ліцензії, здійснює в межах своїх повноважень державний контроль за дотриманням суб'єктами господарювання ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури.
Згідно з пунктом 6 Положення №439 Держархбудінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі або міжрегіональні (повноваження яких поширюються на декілька регіонів) територіальні органи.
Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у м. Севастополі утворена відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про утворення територіальних органів Державної архітектурно-будівельної інспекції» від 23.05.2011 р. N 549, є територіальним органом Державної архітектурно-будівельної інспекції.
Відповідно до частин першої, другої статті 41 Закону України від 17.02.2011 р. № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон №3038) державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 41 Закону №3038).
Пунктом 5 частини четвертої статті 41 Закону №3038 визначено, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право здійснювати контроль за додержанням суб'єктами господарювання ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів містобудування та архітектури.
Порядком ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 р. N 1396 «Про ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури» (із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 27.02.2012 р. N 148) (далі - Порядок №1396), встановлено загальні вимоги до ліцензування господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності.
Пунктом 3 Порядку №1396 визначено, що ліцензування будівельної діяльності та контроль за додержанням ліцензійних умов здійснюється Державною архітектурно-будівельною інспекцією та її територіальними органами (далі - орган ліцензування).
За приписом пункту 20 Порядку №1396 орган ліцензування має право, зокрема, анулювати видану ліцензію.
Пунктом 1 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядок №553) встановлено, що цей порядок визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами.
Тобто зазначені у Порядку №553 заходи спрямовані як на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, як окремого напрямку у рамках архітектурно-будівельного контролю, так і на дотримання ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності, як самостійного, окремого напрямку у рамках архітектурно-будівельного контролю.
Оформлення результатів перевірки врегульовано пунктами 15-16 Порядку №553.
Так, за пунктом 15 Порядку №533 форми актів та інших документів, які складаються під час або за результатами здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджуються Мінрегіоном.
За правилом пункту 16 Порядку за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою інспекції складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.05.2012 №240, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України,
04.07.2012 р. за N 1116/21428, затверджено форми актів та інших документів, які складаються під час або за результатами здійснення державного архітектурно-будівельного контролю. У переліку затверджених форм документів відсутній такий документ як «акт про відмову суб'єкта будівельної діяльності від проведення органом ліцензування перевірки».
В матеріалах справи міститься форма акту про недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій.
Порядком "Про ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 р. N 1396 «Про ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури» (із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 27.02.2012 р. N 148), а саме пунктом 21 встановлені підстави для анулювання ліцензії:
заява суб'єкта будівельної діяльності про анулювання ліцензії;
рішення про скасування державної реєстрації суб'єкта господарювання;
нотаріально засвідчена копія свідоцтва про смерть фізичної особи (підприємця);
акт про виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих суб'єктом будівельної діяльності для отримання ліцензії;
акт про невиконання рішення органу ліцензування про усунення порушень, пов'язаних з додержанням ліцензійних умов провадження будівельної діяльності, вимог нормативно-правових актів, що були підставою для прийняття рішення про усунення таких порушень;
акт про повторне протягом року порушення суб'єктом будівельної діяльності ліцензійних умов провадження будівельної діяльності або вимог нормативно-правових актів;
акт про встановлення факту передачі ліцензії або її копії іншій юридичній або фізичній особі для провадження господарської діяльності;
абзац дев'ятий пункту 21 виключено (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2012 р. N 43)
акт комісії з розслідування причин аварії на будівництві об'єкта, що призвела до загибелі людей або тяжких екологічних наслідків;
неможливість суб'єкта будівельної діяльності забезпечити виконання ліцензійних умов;
акт про відмову суб'єкта будівельної діяльності від проведення органом ліцензування перевірки.
Як вбачається з акту №05 про відмову суб'єкта будівельної діяльності від проведення органом ліцензування перевірки, підставою для прийняття такого акту послугувало те, що "Станом на 22.02.2013 суб'єктом будівельної діяльності - Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Ступень», що здійснює господарську діяльність у будівництві, пов'язану із створенням об'єктів архітектури, які за складністю будівельного рішення та інженерного обладнання належать до класу наслідків СС-2, не надано на перевірку жодних документів, підтверджуючих умови виконання необхідних організаційних, кваліфікаційних та технологічних вимог. У зв'язку з чим неможливо перевірити достовірність відомостей у документах, поданих суб'єктом будівельної діяльності для отримання ліцензії та спроможність суб'єкта будівельної діяльності забезпечити виконання ліцензійних умов».
Проте, пунктом 21 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 р. N1396 «Про ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури» (із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 27.02.2012 р. N 148) не містить такої підстави для анулювання ліцензії.
Крім того, судова колегія зазначає, що в акті №05 від 22.02.2013 навіть не вказані присутні особи, хоча самим актом наявність цих осіб передбачена (зворотній бік акту №05 від 22.02.2013).
А сам акт за своїм змістом свідчить, що перевірка почата і перевіряючий встановив певні обставини.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягаючими задоволенню.
Правова оцінка, яку суд першої інстанції дав обставинам справи, суперечить вимогам процесуального і матеріального права, а доводи апеляційної скарги щодо їх неправильного застосування є обґрунтованими.
Судове рішення не є законним і обґрунтованим та може бути скасовано з підстав, що наведені в апеляційній скарзі.
Все вищенаведене дає судовій колегії право для висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції - скасуванню.
Керуючись частиною третьою статті 24, статтями 160, 167, частиною першою статті 195, статтею 196, пунктом 3 частини першої статті 198, пунктом 4 частини першої статті 202, статтями 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Ступень" - задовольнити.
2. Постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь (головуючого судді Александров О.Ю.) від 02.12.13 у справі № 827/2052/13-а - скасувати.
3. Прийняти нову постанову.
4. Позовні вимоги задовольнити повністю.
5. Визнати протиправним та скасувати наказ голови Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 12.04.2013 року №11-Л в частині, що стосується анулювання ліцензії ТОВ "Фірма "Ступень" серії АД 075090 від 27.07.2012 року.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення згідно з частиною п'ятою статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанову може бути оскаржено в порядку статті 212 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якою касаційна скарга на судові рішення подається безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків, передбачених цим Кодексом, а в разі складення ухвали в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення ухвали в повному обсязі.
Повний текст судового рішення виготовлений 24 лютого 2014 р.
Головуючий суддя підпис О.А.Щепанська
Судді підпис Н.П.Горошко
підпис Н.Й. Кондрак
З оригіналом згідно
Головуючий суддя О.А.Щепанська
Суд | Севастопольський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2014 |
Оприлюднено | 03.03.2014 |
Номер документу | 37390836 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Щепанська Ольга Анатоліївна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Щепанська Ольга Анатоліївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Севастополя
Александров О.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні