ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 лютого 2014 року Справа № 876/309/14 Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Шинкар Т.І.,
суддів: Ільчишин Н.В., Пліша М.А.,
розглянувши у порядку письмового провадження в місті Львові апеляційну скаргу першого заступника прокурора Львівської області В.Вольського на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 14.11.2013р. по справі №813/7494/13-а за позовом Заступника прокурора м.Львова до Львівської міської ради, третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державної інспекції сільського господарства у Львівській області про визнання дій протиправними та зобов'язання до вчинення дій,-
В С Т А Н О В И В:
03.10.2013р. заступник прокурора м. Львова звернувся в суд з позовом до Львівської міської ради, третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державної інспекції сільського господарства у Львівській області та згідно поданих уточнень просить визнати протиправними дії Львівської міської ради щодо відхилення подання прокуратури м. Львова від 30.08.2013р. № 37-7484 вих.13 та зобов'язати Львівську міську раду привести у відповідність до вимог чинного законодавства України ухвали Львівської міської ради від 27.06.2013р. №2509, №2508, №2476, №2477, №2478, №2501, №2504, №2505, №2506, №2507, а також від 18.07.2013р. №2598, №2596, №2599, №2597, №2575, №2601, №2632.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2013 року відмовлено в задоволенні адміністративного позову.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції перший заступник прокурора Львівської області В. Вольський оскаржив його в апеляційному порядку. В апеляційній скарзі апелянт просить постанову Львівського окружного адміністративного суду від 14.11.2013р. скасувати та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги повністю. На думку апелянта оскаржувана постанова винесена з порушенням норм матеріального права, не відповідає фактичним обставинам справи, а тому підлягає до скасування. В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що ухвали від 27.06.2013р. та від 18.07.2013р. суперечать вимогам ст.16 Закону України «Про державний земельний кадастр» та судом не вірно зазначено, що ними продовжувались договори оренди земельних ділянок. Вказує на те, що Львівська міська рада в ухвалі від 18.07.2013р. №2632 зобов'язана була зазначити призначення земельних ділянок та орієнтовні розміри.
Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання до апеляційного суду не з'явилися, хоча належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, а тому на підставі п. 2 ч. 1 ст. 197 КАС України суд прийшов до висновку про можливість розгляду справи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а ухвалу чи постанову без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що Львівська міська рада при прийнятті ухвал від 27.06.2013р. та 18.07.2013р. діяла в межах та у спосіб передбачений чинним законодавством України.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваної постанови суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
У відповідності до ч.1 ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (ст.25 Закону України «Про місцеве самоврядування»).
Згідно ст.1 Земельного кодексу України вбачається: земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Приписами ст.12 Земельного кодексу України встановлено, що повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно положення ст. 79 Земельного кодексу України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до ч.ч.1, 3, 4, 9 ст.79-1 даного Кодексу формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
У відповідності до ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.
Нормою ч.1 ст.1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» вбачається, що Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Згідно з ч.5 ст.16 вказаного вище Закону кадастрові номери земельних ділянок зазначаються у рішеннях органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування про передачу цих ділянок у власність чи користування, зміну їх цільового призначення, визначення їх грошової оцінки, про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель щодо конкретних земельних ділянок.
Як встановлено судом першої інстанції, згідно з ухвали Львівської міської ради від 27.06.2013р. №2476 до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення під приватизованими об'єктами нерухомості включено земельну ділянку площею 0,0136 га на АДРЕСА_1 для продажу фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 для обслуговування нежитлового приміщення (стоматологічного кабінету). Ухвала прийнята на підставі договору оренди землі.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 27.06.2013р. №2477 до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення під приватизованими об'єктами нерухомості включено земельну ділянку площею 0,1700 га на вул. Промисловій, 50-52 для продажу ТзОВ «Кипарис-сервіс» для обслуговування приміщення мийки автомобілів. Дана ухвала прийнята на підставі договору оренди землі.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 27.06.2013р. №2478 до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення під приватизованими об'єктами нерухомості включено земельну ділянку площею 0,0151 га на вул. Наукова, 2 для продажу фізичній особі - підприємцю ОСОБА_2 для обслуговування торговельного павільйону. Ухвала прийнята на підставі договору оренди землі.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 27.06.2013р. №2501 вилучено за згодою ДК «Укроборонпром» з користування ДП «Львівський бронетанковий завод» земельну ділянку площею 1,43 га на вул.Стрийській, 73 та земельну ділянку площею 0,9964 га на вул. Демнянській. 8 і зарахувати до комунальної власності територіальної громади м.Львова.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 27.06.2013р. №2504 ЛОО ФСТ «Динамо» України продовжено термін оренди земельної ділянки площею 0,1850 га на вул.Зеленій, 61а-63 для обслуговування існуючих будівель та споруд за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі громадського призначення.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 27.06.2013р. №2505 ТзОВ «Орбіта» продовжено термін оренди земельних ділянок площею 0,1108 га та 0,0154 га на вул.Зеленій. 407 для обслуговування існуючих будівель та споруд за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі громадського призначення.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 27.06.2013р. №2506 ТзОВ «Пам'ять» продовжено термін оренди земельної ділянки площею 0,7 га у 8-му Скнилівському провулку за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання: площею 0,67 га - землі транспорту, зв'язку, площею 0,03 га - землі комерції.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 27.06.2013р. №2507 ТзОВ «Будвиріб» продовжено термін оренди земельної ділянки площею 0,0052 га на пр.Ч.Калини, 18 для обслуговування виробничих будівельі споруд за рахунок земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення за функцією використання - землі промисловості.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 27.06.2013р. №2508 ТзОВ «Шувар» продовжено термін оренди земельної ділянки площею 0,3200 га на пр.Ч.Калини, 36 без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень для обслуговування міні-ринку за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 27.06.2013р. №2509 ТзОВ «Росава ЛТ» продовжено термін оренди земельної ділянки площею 0,0481 га (у тому числі площею 0,0298 га) на пр.Хімічній,4 для обслуговування адміністративного корпусу за рахунок земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення за функцією використання - землі комерції.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 18.07.2013р. №2575 затверджено ТзОВ Інститут соціальних технологій технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на вул. Є.Поповича,9. Передано ТзОВ Інституту соціальних технологій земельну ділянку площею 0,1070 га (у тому числі площею 0,0120 га залишено у спільному користуванні для забезпечення проїзду без права загромадження) (кадастровий номер земельної ділянки 4610136600:06:002:0035) на вул. Є. Поповича,9 в оренду терміном на 10 років для обслуговування існуючої будівлі за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі громадського призначення.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 18.07.2013р. №2596 ТзОВ «Рейдер ЛТД» продовжено термін оренди земельної ділянки площею 0,0050 га на пр.Ч.Калини, 102 у межах червоних ліній з обмеженнями без права капітального будівництва для обслуговування існуючого тимчасового збірно-розбірного павільйону за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 18.07.2013р. №2597 ПАТ «Райффайзен Банк Аваль» продовжено термін оренди земельної ділянки площею 0,0592 га на вул.Я.Матейка, 8 для обслуговування існуючої будівлі за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 18.07.2013р. №2598 комунальному закладу Львівської обласної ради «Львівський обласний клінічний перинатальний центр» продовжено термін оренди земельної ділянки площею 0,1783 га на вул.Дж.Вашингтона, 6 - вул.Хлібній для обслуговування існуючої відкритої автостоянки за рахунок земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення за функцією використання - землі транспорту та зв'язку.
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 18.07.2013р. №2599 ПАТ «Одеський кабельний завод «Одескабель» продовжено термін оренди земельної ділянки площею 0,4436 га на вул.Персенківці, 48, 54, 56 для обслуговування складських приміщень за рахунок земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення за функцією використання - землі транспорту та зв'язку
Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 18.07.2013р. №2601 ТзОВ «ЮРК» продовжено термін оренди земельної ділянки площею 0,0329 га у межах червоних ліній без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень (кадастровий номер 4610136300:06:020:0054) на вул. Широкій, 29-а для обслуговування тимчасового збірно-розбірного павільйону за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції.
Крім того, 18.07.2013р. згідно з ухвалою Львівської міської ради №2632 надано дозвіл громадянам на виготовлення технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок.
Як встановлено судом першої інстанції, 30.08.2013р. прокуратурою м.Львова внесено подання про усунення вимог земельного законодавства №37-7484 вих.13, згідно якого зобов'язано Львівську міську раду привести у відповідність до вимог чинного законодавства України ухвали Львівської міської ради від 27.06.2013 р. №2509, №2508, №2476, №2477, №2478, №2501, №2504, №2505, №2506, №2507, а також від 18.07.2013 р. №2598, №2596, №2599, №2597, №2575, №2601, №2632.
16.09.2013р. Львівською міською радою листом №1104-885 повідомлено першого заступника прокурора м.Львова про результати розгляду подання від 30.08.2013р. з посиланням на обставини та норми законодавства та зазначено, що в діях посадових осіб виконавчих органів Львівської міської ради при підготовці вище перелічених ухвал порушень чинного земельного законодавства України не вбачається.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно ухвал від 27.06.2013р. №№ 2504, 2505, 2506, 2507, 2508, 2509 та ухвал від 18.07.2013р. №№ 2598, 2596, 2599, 2597 Львівською міською радою продовжувався термін оренди земельних ділянок, згідно ухвали від 27.06.2013р. №2501 вилучалась за згодою користувача земельна ділянка, згідно ухвал від 27.06.2013р. №2476, 2477, 2478- включались до переліку земельні ділянки для продажу.
Суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що на момент прийняття спірних ухвал такі земельні ділянки вже були сформовані та були в користуванні на підставі правовстановлюючих документів на землю.
Крім того, згідно з вимогами норми п.2 ст.79-1 Земельного кодексу України вбачається, що формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності та проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що при прийнятті ухвал від 18.07.2013р. №2575, №2601 Львівська міська рада діяла правомірно, оскільки лише після державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку, Львівська міська рада може діяти як суб'єкт цивільних правовідносин та укласти, як власник та орендодавець договір оренди земельної ділянки, відповідно до чинного цивільного законодавства України суб'єкт цивільних правовідносин має право реалізувати своє право (зокрема, як власник) шляхом укладення певних цивільно-правових угод. Однією з таких цивільно-правових угод є договір оренди землі, де об'єктом цивільного права виступає земельна ділянка комунальної власності.
Щодо правомірності прийняття ухвали Львівської міської ради від 18.07.2013р. №2632 «Про надання громадянам дозволу на виготовлення технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок», то слід зазначити, що оскільки чинним земельним законодавством України не передбачено обов'язковість зазначення цільового призначення земельної ділянки в рішеннях органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності, а рішення приймалось на підставі клопотань громадян з зазначенням цільового призначення земельної ділянки та орієнтовного розміру, а тому порушень при прийнятті такої ухвали судом не встановлено.
Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що Львівська міська рада при підготовці ухвал від 27.06.2013 р. та 18.07.2013р. діяла в межах і спосіб передбачений чинним законодавством.
Частиною 2 ст.19 Конституції України та ч.3 ст.2 КАС України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до вимог ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст.200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову - без змін, якщо визнає що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до ст.159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Керуючись ст. ст.160, 161, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України суд,-
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу першого заступника прокурора Львівської області В.Вольського - залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 14.11.2013р. по справі №813/7494/13-а - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, що беруть участь у справі, та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складання Ухвали у повному обсязі шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя Т.І. Шинкар
Судді Н.В. Ільчишин
М.А. Пліш
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2014 |
Оприлюднено | 04.03.2014 |
Номер документу | 37403197 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Т.І.
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мричко Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні