Постанова
від 04.03.2014 по справі 914/3183/13
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 березня 2014 року Справа № 914/3183/13

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Ткаченко Н.Г. - головуючого, Катеринчук Л.Й., Коробенка Г.П. (доповідач) розглянувши матеріали касаційної скаргитовариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Еліт", м. Львів на постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від 12.12.2013р. у справігосподарського суду Львівської області за позовомПрокурора Сихівського району м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради, м. Львів дотовариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Еліт", м. Львів про внесення змін у договір оренди земельної ділянки від 13.04.2006р. №С-529 за участю представників сторін:

прокуратури: Козакова І.М. (прокурор Генеральної прокуратури України, посв. від 01.07.2013р. № 018008),

позивача: не з'явився,

відповідача: Вихованський Р.І. (представник за дов. від 30.08.2013р. № 1-а)

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Сихівського району м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради звернувся з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Еліт", в якому просить внести зміни в договір оренди земельної ділянки від 13.04.2006 року №С-529, укладений між Львівською міською радою та ТОВ "Гранд Еліт", а саме виклавши п. 5, 9 договору в наступній редакції: п. 5. - "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 12 065 172,72 гривень"; п.9. - "Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку становить 361 955,18 грн. (триста шістдесят одна тисяча дев'ятсот п'ятдесят п'ять гривень 18 коп.)".

Рішенням господарського суду Львівської області від 15.10.2013 р. у справі № 914/3183/13, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 12.12.2013р., позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з прийнятими рішенням та постановою, ТОВ "Гранд Еліт" звернулось з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, мотивуючи скаргу тим, що оскаржувані судові акти прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, зокрема: ст. 4, 42, 43, 79, 111-28 Господарського процесуального кодексу України, ст. 8, 19, 57 Конституції України, ст. 4, 5, ч.5 ст. 11, ст. 12, 14, 213, 637, 652 Цивільного кодексу України, ст.1, 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", ст. 24, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 3, 4, 8, 23 Господарського кодексу України.

Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваних судових актів, знаходить необхідним касаційну скаргу залишити без задоволення, враховуючи наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 16.03.2006 р. Львівською міською радою прийнято ухвалу №3552 Про затвердження ТОВ "Гранд Еліт" проекту відведення земельних ділянок по вул. Стрийській,45 у м. Львові.

13.04.2006 р. між Львівською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Гранд Еліт" (орендар) укладено договір оренди землі (надалі - Договір), зареєстрований у Львівській міській раді 13.04.06 за №С-529 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 09.06.06 за №04:06:438:01313 кн. 04-6.

Згідно п.1 Договору орендодавець на підставі діючого положення "Про оренду земельних ділянок у м. Львові та про порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки" та ухвали Львівської міської ради №3552 від 16.03.06 надає в оренду, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення торгово-розважальних споруд.

Відповідно до п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка, кадастровий №4610136800:03:001:0019, загальною площею 0,7006 га, у тому числі під забудовою - 0,2032 га, під твердим покриттям - 0,3166 га, інші - землі - 0,1808 га.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 897 611,54 грн. (п. 5 Договору).

Договір укладено на 10 років до 16.03.2016 року (п.8 Договору).

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, у розмірі 86 944,46 грн. в рік та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок (п.9 Договору).

Згідно п.10, 13 Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Розмір орендної плати переглядається відповідно до ЗУ "Про оренду землі" та згідно з цим договором у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.

Пунктами 34 та 35 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено виключну компетенцію міської ради щодо вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Господарським судом встановлено, що 18.06.2009р. Львівською міською радою прийнято ухвалу №2712 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова". Затверджено нову нормативно грошову оцінку земель міста Львова, яка містить схему оціночних районів міста, коефіцієнти нормативно грошової оцінки земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон, коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки. Затверджено середню (базову) вартість за 1 кв.м. земель міста з врахуванням регіональних факторів у розмірі 470,29 грн. Дана ухвала опублікована на офіційному сайті Львівської міської ради, що підтверджується листом від 02.10.13 №2102-72 департаменту "Адміністрація міського голови", який долучений скаржником до апеляційної скарги.

В матеріалах справи відсутні докази визнання недійсною та скасування зазначеної ухвали Львівської міської ради.

Згідно ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Зазначеним спростовується посилання скаржника на безпідставне врахування місцевим судом положень рішень органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно п. 2.19. постанови Пленуму Вищого Господарського суду України від 17.05.2011 року №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братись судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У визначених законом випадках застосовуються ціни, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Згідно з ч.1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за несплату.

Відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Частинами 4 і 5 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) установлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про оплату за землю", та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

Статтями 288.5, 88.5.1. Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не більше 12 % нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до ч.5 ст.5, п.2 ч.1 ст.13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Методику розрахунку ставок земельного податку визначено в ст. 7 Закону України "Про плату за землю".

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст. 18 Закону України "Про оцінку земель".

Згідно зі ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 27.02.12 №40/01-15/767 нормативно грошова оцінка земельної ділянки, що перебуває в оренді ТОВ "Гранд Еліт" становить 12 065 172,72 грн.

Згідно розрахунку, проведеного департаментом містобудування Львівської міської ради, розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності для ТОВ "Гранд Еліт", нормативна грошова оцінка орендованої ТОВ "Гранд Еліт" земельної ділянки станом на 27.02.12р. становить 12 065 172,72 грн., розмір орендної плати в рік становить 361 955,18 грн.

Департаментом природних ресурсів та регулювання земельних відносин листом №2403-вих-157 від 15.02.13 надіслано ТОВ "Гранд Еліт" три примірники проекту договору про внесення змін до договору оренди землі від 13.04.2006 р. №С-529, три примірники розрахунку орендної плати та угода про відшкодування втрат за попередній період від 01.01.11 до 01.04.13 (два примірники). Зобов'язано відповідача підписати та направити зазначені документи для реєстрації в управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин Львівської міської ради.

ТОВ "Гранд Еліт" відповіді на зазначений лист не надано.

За таких обставин, оскільки нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а також те, що в матеріалах справи відсутні докази скасування чи визнання недійсною ухвали Львівської міської ради №2712, висновок господарського суду першої та апеляційної інстанції про задоволення позову, колегія суддів визнає правомірним та обґрунтованим.

Разом з тим посилання суду попередніх інстанцій на ухвалу Львівської міської ради від 26.07.2012р. №1675 "Про затвердження Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м. Львові" та посилання на п. 15.1 та п.15.8 такого Положення, колегія вважає помилковим, оскільки судом не враховано, що за змістом наведеного Положення, його дія спрямована на вчинення дій по підготовці, організації, проведенні та оформленні купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок лише на період після його прийняття і застережень щодо розповсюдження його дії на договори оренди земельних ділянок, які укладені до його прийняття, це Положення не містить.

Більш того, відповідно до п. 15.7 вказаного Положення, рішення про зміну розміру орендної плати за земельну ділянку приймає міська рада відповідною ухвалою за попереднім погодженням з постійною комісією фінансів та планування бюджету.

Натомість така ухвала про зміну розміру орендної плати за земельну ділянку по раніше укладеному спірному договору оренди землі в матеріалах справи відсутня і факт її існування судом не досліджувався, що наразі не впливає на правильність висновків суду про задоволення позову, оскільки, як зазначалось вище по тексту цієї постанови, зміна умов договору за рішенням суду в даному випадку передбачена нормами законодавства та умовами договору.

З огляду на викладене, доводи касаційної скарги не спростовують висновків викладених в оскаржуваному рішенні та постанові і не можуть бути підставою для їх зміни чи скасування, оскільки вони відповідають чинному законодавству України і обставинам справи.

Керуючись ст. 111 5 , 111 7 , 111 8 , 111 9 - 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні касаційної скарги відмовити.

Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 12.12.2013р. у справі № 914/3183/13 залишити без змін.

Головуючий суддя : Н.Г. Ткаченко

Судді: Л.Й. Катеринчук

Г.П. Коробенко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення04.03.2014
Оприлюднено06.03.2014
Номер документу37482672
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/3183/13

Постанова від 04.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Ухвала від 17.02.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Постанова від 12.12.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кузь В.Л.

Ухвала від 28.11.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кузь В.Л.

Ухвала від 07.11.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кузь В.Л.

Рішення від 15.10.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 20.08.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні