номер провадження справи 34/116/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.02.2014 Справа № 908/4009/13
Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О., при секретарі Яровенко Г.В.,
За участю представників сторін: від позивача - Зубар О.А., довіреність № 01-38/01771 від 12.07.2012 р.; від відповідача - Гуліян Т.Г., довіреність № юр-679/д від 05.12.2013 р.; від третьої особи представник не з'явився.
Розглянув в судовому засіданні матеріали справи № 908/4009/13,
за позовом: Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206);
до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (04053, м. Київ, пров. Несторівський, буд. 3-5, скорочено ПАТ «Укрнафта»);
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Головне управління Держземагенства у Запорізькій області (69059, м. Запоріжжя, вул. Парамонова, 15);
про внесення змін до договору оренди землі.
Сутність спору:
Запорізькою міською радою заявлено позовні вимоги до ПАТ "Укрнафта" про внесення змін до договору оренди землі від 17.01.2006 р. за № 040626100021. Позивач просить змінити п. 4 договору оренди землі від 17.01.2006 р. за № 040626100021, укладеного між Запорізькою міською радою та ПАТ "Укрнафта" площею 0,2556 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Східна, 14 для розташування автозаправної станції, виклавши його в такій редакції: « 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 2065273,56 грн. в цінах 2013 року»; змінити п. 8 договору оренди землі від 17.01.2006 р. за № 040626100021, укладеного між Запорізькою міською радою та ПАТ "Укрнафта" площею 0,2556 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Східна, 14 для розташування автозаправної станції, виклавши його в такій редакції: « 8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 123916 грн. 41 коп., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 10.12.2013 р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 908/4009/13, якій присвоєно номер провадження 34/116/13, справу до розгляду в засіданні господарського суду призначено на 15.01.2014 р. В судовому засіданні 15.01.2014 р., на підставі ст. 77 ГПК України, судом оголошена перерва до 29.01.2014 р. Ухвалою господарського суду Запорізької області від 29.01.2014 р., на підставі ст. 77 ГПК України, розгляд справи відкладався на 10.02.2014 р. Ухвалою господарського суду Запорізької області від 10.02.2014 р. продовжено строк вирішення даного спору по 24.02.2014 р., розгляд справи відкладено на 24.02.2014 р.
Позовні вимоги мотивовані тим, що у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки та прийняттям рішення Запорізькою міською радою щодо затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного призначення, нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки становить 2065273,56 грн. в цінах 2013 року, а річна орендна плата за орендовану ПАТ «Укрнафта» земельну ділянку становить 6 % від земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року, а саме 123916 грн. 41 коп. Зазначені обставини зумовили необхідність внесення змін до пунктів 4 і 8 Договору оренди землі від 17.01.2006 р., у зв'язку з чим позивачем було направлено на адресу відповідача відповідний лист, який залишено останнім без відповіді. Обґрунтовуючи позовні вимоги, Запорізька міська рада посилається на ст. 121 Конституції України, ст. ст. 288.1, 288.5 Податкового кодексу України, ст. ст. 632, 651, 653 ЦК України, ст. ст. 1, 2 ГПК України.
Представник позивача в судовому засіданні висловився в підтримку заявленого позову.
ПАТ «Укрнафта», відповідач по справі, у відзиві на позовну заяву не погоджується з зазначеними позовними вимогами, вважає їх безпідставними та такими, що задоволенню не підлягають, через відсутність порушення права позивача на момент звернення з позовом до суду. Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Пунктом 5 ст. 59 коментованого Закону встановлено, що рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію. Приписами п. 12.3 ст. 12 ПК України чітко встановлено, що сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень, серед іншого, приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів. До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних і міських рад у межах їх повноважень, і є обов'язковими до сплати на території відповідних територіальних громад (п. 8.3. ст. 8 ПК України). Рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Зазначена загальна норма знайшла своє відображення, зокрема, у п. 271.2 ст. 271 ПК України, згідно з якою рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Системний аналіз наведених норм права дає підстави для висновку про те, що рішення Запорізької міської ради №37, якщо воно було оприлюднене після 15 липня, повинно застосовуватись не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом, тобто не раніше початку 2014 року. Крім того, відповідач вказує, що розмір нормативно грошової оцінки землі, і відповідно орендної плати, позивачем визначено невірно, правильним розміром орендної плати є сума: 123912,56 грн. (1692838,80 грн. х 1,152 х 1,059 = 2065209,17 грн.; 2065209,17 грн. х 6%). Натомість, відповідно до позовних вимог нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2065273,56 грн. в цінах 2013 року, а орендна плата, відповідно - 123916 грн. 41 коп. на рік, що не відповідає фактичним обставинам. Також відповідач посилається на неправомірне застосування до земельної ділянки загальною площею 0,2556 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Східна, 14, коефіцієнту Кф на рівні 2,5.
10.02.2014 р. до канцелярії господарського суду Запорізької області від ПАТ «Укрнафта» надійшло клопотання про зупинення провадження по справі. Обґрунтовуючи дане клопотання відповідач зазначає, що у провадженні Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя знаходиться справа № 335/10532/13-а, за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-торговельна компанія "КВАНТ-ПЛЮС" до Запорізької міської ради про скасування окремих положень рішення від 26.06.2012 р. № 37. У зв'язку з цим відповідач вважає, що рішення у зазначеній вище адміністративній справі щодо скасування рішення міської ради, що є підставою позову, суттєво вплине на обов'язки відповідача.
Згідно ч. 1 ст. 79 ГПК України, господарський суд зупиняє провадження у справі у разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом.
Згідно п. 3.16 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» № 18 від 26.12.2011 р. передбачено, що статтею 79 ГПК України встановлено вичерпний перелік підстав зупинення провадження у справі. Зупинення провадження у справі з інших підстав є неправомірним. Зокрема, відповідно до частини першої статті 79 ГПК господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядалися іншим судом. При цьому пов'язаною з даною справою є така інша справа, у якій інший суд встановлює обставини, що впливають чи можуть вплинути на подання і оцінку доказів у даній справі; в тому числі йдеться про факти, які мають преюдиціальне значення (частини друга - четверта статті 35 ГПК). Під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, - у зв'язку з непідвідомчістю або непідсудністю іншої справи даному господарському суду, одночасністю розгляду двох пов'язаних між собою справ різними судами або з інших причин. Іншим судом, про який йдеться у частині першій статті 79 ГПК, є будь-який орган, що входить до складу судової системи України згідно з статтею 3 та частиною другою статті 17 Закону України «Про судоустрій і статус суддів); іншим судом може вважатися й інший склад суду (одноособовий чи колегіальний) в тому ж самому судовому органі, в якому працює суддя (судді), що вирішує (вирішують) питання про зупинення провадження у справі.
Суд не вбачає підстав для задоволення клопотання відповідача про зупинення провадження у цій справі, оскільки вважає, що дану справу можливо розглянути і до набрання чинності судового рішення по справі № 335/10532/13-а.
Представник відповідача в судовому засіданні підтримала позицію, викладену у відзиві на позовну заяву, проти задоволення позову заперечила.
Головне управління Держземагенства у Запорізькій області, третя особа по справі, вимоги ухвал суду від 29.01.2014 р. та від 10.02.2014 р. не виконало, явку уповноваженого представника в судове засідання 24.02.2014 р. не забезпечило, про дату, час та місце розгляду справи було повідомлено належним чином.
За заявою представників учасників процесу, розгляд справи здійснювався без застосування засобів фіксації судового процесу.
У відповідності до ст. 85 ГПК України в судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи та вислухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
24.11.2005 між Запорізькою міською радою (Орендодавець, позивач) та ВАТ «Укрнафта» (правонаступником якого є ПАТ «Укрнафта», орендар, відповідач) укладений договір оренди земельної ділянки, загальною площею 0,2556 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Східна, 14 (кадастровий номер: 2310100000:03:020:0062), для розташування автозаправної станції, який 17.01.2006 р. зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040626100021 (далі - Договір).
Згідно п. п. 8, 10 Договору, орендна плата встановлена у розмірі 9076 грн. 61 коп. за календарний рік в цінах 2005 року та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Комунарського району 33213812500005 в відділені Держказначейства у Жовтневому районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 25216341, код 13050200.
За умовами п. 11 Договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.
Відповідно до п. 7 Договору, строк його дії становить 10 років.
Згідно п. 32 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягання згоди щодо змін умов договору спір розглядається у судовому порядку.
Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:03:020:0062 загальною площею 0,2556 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Східна, 14 для розташування автозаправної станції підтверджується актом прийому-передачі земельної ділянки від 17.01.2006 р.
03.03.2008 р. Запорізька міська рада прийняла рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» відповідно до якого вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, виконану УДНДІПМ «Діпромісто» (п.1); затвердити базову вартість 1 мІ землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р.; при розрахунку нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки значення коефіцієнтів впливу санітарно-гігієнічних факторів, які діють на даній ділянці, застосовувати в повному обсязі відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (п. 6); впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р. (п. 7); визнати рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001 № 17 «Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя» таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки (п. 8); Управлінню земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізької області до 01.05.2008 р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п. 9); доручити управлінню внутрішньої політики міської ради оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації (п.10).
27.07.2011 р. на позачерговій сесії Запорізької міської ради шостого скликання було прийнято рішення № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», відповідно до якого визначений коефіцієнт, згідно якого визначається розмір орендної плати за земельні ділянки.
26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», згідно з яким розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку.
Рішення № 37 було оприлюднене 24.07.2012 р. в газеті «Запорізька Січ».
У подальшому, Запорізька міська рада, на підставі ст. 188 Господарського кодексу України, звернулася до ПАТ «Укрнафта» з письмовою пропозицією від 28.08.2013 р. за № 01/02-32/02592 «Про внесення змін до договору оренди землі».
Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Правовідносини сторін є господарськими.
Відповідно до ст. ст. 651, 652 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом, а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
Статтею 632 ЦК України, передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Пунктом 11 Договору сторони узгодили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.
Згідно ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України, відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із призначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).
За положеннями частин 1 та 2 статті 21 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 р. № 161-XIV, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою, (п. 14.1,136 ст. 14 Податкового кодексу України)
Пунктами 288.4 - 288.5.1 ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Згідно ст. 274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорії та форм власності (ст. 18 Закону України «Про оцінку земель»).
Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.
Відповідно до ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» рада в своїх положеннях приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до Конституції України є обов'язковим до виконання на відповідній території та встановлюються у встановленому законом порядку.
Як вбачається з рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 р., а саме: пунктом 3 вирішено затвердити базову вартість землі у розмірі 190,18 грн. із користуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р.
Земельна ділянка, яка передана відповідачу в оренду пройшла нормативну оцінку і на час звернення до суду із позовом складає відповідно даних Головного управління Держземагенства у Запорізькій області 2065273,56 грн., що підтверджується витягом з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 06.02.2013 р.
Рішенням № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», встановлено, що розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку.
Відповідно до проведеного розрахунку розмір орендної плати становить123916 грн. 41 коп., тобто 6 % від земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року.
Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін.
Зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки автоматично змінює розмір орендної плати.
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 632 Цивільного Кодексу України у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Сторони у пункті 11 договору оренди передбачили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірі земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках , передбачених законом.
Відповідно до ст. 651 ЦК України договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у постанові від 06.12.2010 р. у справі № 2-1/10068-2008.
Заперечення відповідача щодо того, що на момент звернення позивача до суду з позовом у даній справі рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р. взагалі не підлягало застосуванню до спірних правовідносин, оскільки його дія у часі відповідно до приписів п. 12.3 ст. 12 ПК України, п. 271.2 ст. 271 ПК України розпочалася лише з 01.01.2014 р. спростовуються наступним.
Статтею 4 ПК України закріплено принцип стабільності, згідно з яким зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки, а податки і збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
В ст. 8 ПК України закріплено, що в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори. До загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені цим Кодексом і є обов'язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених цим Кодексом (п. 8.2 ст. 8 ПК України). До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних і міських рад у межах їх повноважень, і є обов'язковими до сплати на території відповідних територіальних громад (п. 8.3 ст. 8 ПК України).
При цьому, відповідно до п. 9.1.10 ст. 9 ПК України плата за землю віднесена до загальнодержавних податків.
В статті 14 ПК України дано визначення понять, що використовуються у цьому Кодексі. Так, земельний податок - це обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (п. 14.1.72 ст. 14 ПК України). Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136 ст. 14 ПК України). Плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п. 14.1.147 ст. 14 ПК України).
Таким чином, наведені вище норми чинного податкового законодавства України свідчать, що плата за землю відноситься до загальнодержавних податків.
Згідно ст. 12 ПК України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п. 12.3.4 ст. 12 ПК України).
Рішення Запорізької міської ради № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення в м. Запоріжжя", яким внесено зміни до коефіцієнту розміру орендної плати на земельні ділянки, було прийнято позивачем 26.06.2012 р., тобто не пізніше як за 6 місяців до початку нового бюджетного періоду, що цілком відповідає нормам ст. 4 ПК України.
За таких обставин, оскільки рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р. не встановлювався місцевий податок чи збір, передбачений ст. 10 ПК України, суд вважає безпідставними посилання відповідача на п. 12.3.4 ст. 12 ПК України, через те, що положення щодо оприлюднення рішень відносно місцевих податків та зборів не стосуються рішення щодо орендної плати як загальнодержавного податку.
Також суд вважає необґрунтованим посилання відповідача на норми п. 271.2 ст. 271 ПК України, оскільки норми вказаної статті регулюють порядок офіційного оприлюднення відповідним органом місцевого самоврядування рішень ради щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
В рішенні Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р. визначається кратність розміру орендної плати по відношенню до розміру земельного податку , що має застосовуватися для розрахунку орендної плати за користування земельною ділянкою, як загальнодержавного податку, а не нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки. Тобто, зазначене рішення міської ради жодним чином не стосується нормативної грошової оцінки земельної ділянки, отже посилання на пункт 271.2 статті 271 ПК України у даному випадку є недоречним.
Доводи відповідача стовно того, що відповідно до здійсненого ним розрахунку розмір нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки з урахуванням її індексації за період 2008-2013 роки становить: 2065209,17 грн. в цінах 2013 року, а розмір орендної повинен становити 123912,56 грн. на рік судом відхиляються з огляду на роз'яснення, надані Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області від 24.01.2014 р. № 01-46/00518 щодо розбіжностей в нормативній грошовій оцінці спірної земельної ділянки.
Так, відповідно до наданих суду роз'яснень нормативна грошова оцінка земель міста Запоріжжя здійснюється згідно програмного продукту. Програмне забезпечення створено на основі графічної бази даних земельного кадастру з урахуванням технічної документації із нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя розробленої УДНДІПМ "Діпромісто" у 2007 році, яка була затверджена рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 р. № 79. При формуванні прикладного програмного забезпечення був проведений аналіз графічних даних графічною системою розрахунку нормативної грошової оцінки та написаний модуль взаємодії графічної системи розрахунку нормативної грошової оцінки та семантичної бази даних земельного кадастру, які дозволили формувати розрахунок нормативної грошової оцінки (для виготовлення витягу з технічної документації із нормативної грошової оцінки) в напівавтоматичному режимі мінімізувавши вплив людського фактору на результати розрахунків (в ручному режимі визначаються коефіцієнт функціонального використання Кф та існуючі локальні фактори (інженерно-інфраструктурні фактори), при чому сукупний локальний коефіцієнт Км3 розраховується автоматично). Також автоматично здійснюється округлення тисячних та десятитисячних одиниць до сотих.
У зв'язку з цим нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки станом на 01.01.2013 р. становить 2065273,56 грн., яка розрахована за формулою:
Б х Км2 х Км3 х Кф х К(і)= Го (1 м 2 ),
де: Б - базова вартість 1 м 2 землі у м. Запоріжжя; Км2 - коефіцієнт місце розташування земельної ділянки (зональний коефіцієнт); Км3 - сукупний коефіцієнт впливу локальних факторів; Кф - коефіцієнт функціонального призначення земельної ділянки; Кі - коефіцієнт індексації грошової оцінки землі станом на 01.01.2013 р.
190,18 х1,99 х 0,7 х 2,5 х 1,22 = 808,01 грн.
Го = Го (1 м 2 ) х П
де: Го (1 м 2 ) - грошова оцінка 1 м 2 земельної ділянки; П - площа земельної ділянки.
Отже, площа спірної земельної ділянки становить 2556,00 м 2 , відповідно грошова оцінка Го = 808,01 х 2556,00 = 2065273,56 грн.
Доводи відповідача щодо невірного визначення коефіцієнту функціонального призначення земельної ділянки є також необґрунтованими.
У Витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 06.02.13 р. вказано категорію земель за функцією використання (а не за основним цільовим призначенням) - землі комерційного використання.
Згідно п. 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення і населених пунктів, затверджених наказом Держкомзему від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності . Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 р. N 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998 р. за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
У відповідності до Додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення і населених пунктів, затверджених наказом Держкомзему від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11, під час розрахунку нормативної грошової оцінки земель комерційного використання застосовується коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, що дорівнює « 2,5».
Рішенням Запорізької міської ради від 01.05.2005 р. № 37/260 «Про передачу в оренду ВАТ «Укрнафта» земельної ділянки по вул. Східна, 14 для розташування автозаправної станції» визначено, що спірна земельна ділянка віднесена до земель комерційного використання, що допускає розташування автозаправної станції.
Саме коефіцієнт Кф=2,5 застосовано під час визначення Держземагентством нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
З огляду на вищезазначене, розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер: 2310100000:03:020:0062 є правомірним.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. ст. 44, 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни до п. 4 договору оренди землі від 17.01.2006 р. за № 040626100021, укладеного між Запорізькою міською радою та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» площею 0,2556 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Східна, 14 для розташування автозаправної станції, виклавши його в такій редакції: « 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 2065273,56 грн. в цінах 2013 року».
Внести зміни до п. 8 договору оренди землі від 17.01.2006 за № 040626100021, укладеного між Запорізькою міською радою та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» площею 0,2556 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Східна, 14 для розташування автозаправної станції, виклавши його в такій редакції: «8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 123916 грн. 41 коп., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».
Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (04053, м. Київ, пров. Несторівський, буд. 3-5, ідентифікаційний код юридичної особи: 00135390) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206, ідентифікаційний код юридичної особи: 04053915) 1147 (одна тисяча сто сорок сім) грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення складено 28.02.2014 р.
Суддя А.О. Науменко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2014 |
Оприлюднено | 11.03.2014 |
Номер документу | 37516971 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Науменко А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні