Постанова
від 15.07.2014 по справі 908/4009/13
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2014 року Справа № 908/4009/13 Вищий господарський суду України в складі колегії

суддів:Грейц К.В. - головуючого (доповідача), Бакуліної С.В., Полянського А.Г., розглянувши матеріали касаційної скарги Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на постановувід 14.05.2014 Донецького апеляційного господарського суду у справі Господарського суду Запорізької області №908/4009/13 за позовомЗапорізької міської ради до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивачаГоловне управління Держземагенства в Запорізькій області провнесення змін до договору оренди землі , за участю представників: позивача - не з'явились відповідача - третьої особи -Пушанко І.О. не з'явились

В С Т А Н О В И В :

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 24.02.2014 у справі № 908/4009/13 (суддя Науменко А.О.), залишеним без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 14.05.2014 (колегія суддів у складі головуючого судді Склярук О.І., суддів Богатиря К.В., Дучал Н.М.), задоволені позовні вимоги Запорізької міської ради (далі - позивач) до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (далі - відповідач), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головного управління Держземагенства в Запорізькій області (далі - третя особа), про внесення змін до договору оренди земельної ділянки. Внесено зміни до п. п. 4, 8 договору оренди земельної ділянки від 17.01.2006 за №040626100021, шляхом викладення їх в наступній редакції:

- "п. 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 2065273,56 грн в цінах 2013 року";

- "п. 8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 123916,41 грн, що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".

Відповідач з рішенням та постановою у справі не згоден, в поданій касаційній скарзі просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити, посилаючись на порушення та неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст. 4, 12 Податкового кодексу України; ст.ст. 4, 4 7 , 43, 54, 82 Господарського процесуального кодексу України.

Зокрема, скаржник зазначає про безпідставне застосування господарськими судами попередніх інстанцій до спірних правовідносин рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012 №37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", яке, на його думку, не відповідає вимогам закону. Крім того, скаржник посилається на нездійснення господарськими судами попередніх інстанцій перевірки правильності розрахунку розміру орендної плати, здійсненого позивачем.

Відповідно до розпорядження Секретаря другої судової палати Вищого господарського суду України від 14.07.2014 №03-05/998 , у зв'язку з відпусткою судді Глос О.І., розгляд касаційної скарги у цій справі здійснюється колегію суддів у складі: головуючий суддя Грейц К.В. (доповідач), судді Бакуліна С.В., Полянський А.Г.

Представники позивача та третьої особи не скористались своїм процесуальним правом на участь в судовому засіданні касаційної інстанції, про дату, час і місце якого були належним чином повідомлені ухвалою Вищого господарського суду України від 07.07.2014.

Заслухавши пояснення присутнього у відкритому судовому засіданні представника відповідача, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного та рішенні місцевого господарських судів, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено, що 24.11.2005 між Запорізькою міською радою (далі - орендодавець) та ВАТ "Укрнафта", правонаступником якого є ПАТ "Укрнафта", (далі - орендар) укладено договір оренди землі, зареєстрований в Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" 17.01.2006 за №040626100021, за яким орендодавець, відповідно до рішення двадцятої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради №37/260 від 01.08.2005, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,2556 га для розташування автозаправної станції , яка знаходиться в м. Запоріжжі по вул. Східній, 14 (п. п. 1, 2 договору); на земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: будівлі, споруди автозаправної станції, які належать орендарю та які не передаються в оренду (п. 3 договору); нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 907661,16 грн в цінах 2005 року (п. 4 договору); договір укладено на десять років (п.7 договору); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 9076,61 грн за календарний рік в цінах 2005 року (п. 8 договору); орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п. 10 договору); розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі, зокрема: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати (п. 11 договору); цільове призначення земельної ділянки - землі іншого призначення (п.14 договору); зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов цього договору спір вирішується у судовому порядку (п. 32 договору).

17.01.2006 орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:03:020:0062), що підтверджується підписаним сторонами актом приймання-передачі земельної ділянки №040626100021.

13.11.2007 між сторонами укладена додаткова угода, якою внесено зміни та доповнення до договору оренди землі від 17.01.2006, зокрема, вирішено викласти пункти 8, 9 та абз.2 пункту 11 договору у наступній редакції: п.8. "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 37579,33 грн, що складає 4% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 р."; п.9. "Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору чи продовження його дії"; абз.2 п.11 "- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством ".

Господарськими судами також встановлено, що 03.03.2008 Запорізькою міською радою прийнято рішення №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, а також базову вартість 1м 2 землі в розмірі 190,18 грн та значення різних коефіцієнтів.

27.07.2011 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", котрим встановлено коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати, зокрема, для земельних ділянок, на яких здійснюється торгівля нафтопродуктами, встановлено коефіцієнт 4.

26.06.2012 Запорізькою міською радою прийняте рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя", котрим встановлено нові коефіцієнти, на підставі яких визначається розмір орендної плати. Так, для земельних ділянок, наданих для розташування автозаправних станцій, встановлено коефіцієнт 6. Пунктом 2 вказаного рішення зобов'язано орендарів земельних ділянок укласти додаткові угоди на збільшення орендної плати в разі її невідповідності розміру, встановленому в цьому рішенні. Відповідно до пункту 5 це рішення набирає чинності з 01.01.2013. Вищевказане рішення оприлюднене 24.07.2012 в газеті "Запорізька Січ".

Згідно з витягом з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданої відповідачеві за договором оренди для розташування автозаправної станції, за кадастровим номером №2310100000:03:020:0062, з урахуванням коефіцієнтів індексації, станом на 28.02.2013 нормативна грошова оцінка 1 м 2 землі становить 808,01 грн, звідки, виходячи з загальної площі 2556 м 2 , нормативна грошова оцінки земельної ділянки складає 2065273,56 грн.

Враховуючи зазначені зміни, 28.08.2013 Запорізька міська рада листом №01/02-32/02592 з доданими розрахунком орендної плати на земельну ділянку та проектом додаткового договору в 2х примірниках звернулась до ПАТ "Укрнафта" з пропозицією викласти п. 8 договору оренди землі від 17.01.2006 в новій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 123916 грн 41 коп, що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".

Відповідач на вищезазначену пропозицію відповіді не надав, додаткову угоду про внесення змін до договору оренди не підписав, що і стало підставою звернення Запорізької міської ради до Господарського суду Запорізької області з позовом про внесення змін до п. п. 4, 8 договору оренди земельної ділянки від 17.01.2006, вимоги якого обґрунтовані, зокрема, приписами ст. 142 Конституції України, ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст. ст. 288.1, 288.5 Податкового кодексу України.

Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку щодо наявності підстав для внесення змін до договору оренди землі в зв'язку із встановленням рішенням Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012, яке є чинним, нового коефіцієнту, згідно з яким визначається розмір орендної плати.

Колегія суддів вважає висновки судів попередніх інстанцій щодо наявності правових підстав для задоволення позовних вимог законними і обґрунтованими, враховуючи таке.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п. п. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем

Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції, що діяла на момент подання позовної заяви, прийняття рішення судом першої інстанції та постанови апеляційною інстанцією) визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.

За ч. 2 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Частинами 1, 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Частиною 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Отже, реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Запорізька міськрада прийняла рішення №37 від 26.06.2012, яким змінила розмір коефіцієнту, на підставі якого розраховується орендна плата для земельної ділянки відповідача з "4" на "6".

За ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Таким чином, оскільки нормами законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка, до того ж відповідно до п. 11 договору оренди підлягає перегляду у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати, колегія суддів погоджується з висновками господарських судів попередніх інстанцій, що зміна граничного розміру орендної плати внаслідок зміни коефіцієнту є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, враховуючи, що рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012 №37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" є чинним та загальнообов'язковим на відповідній території.

При цьому, колегія суддів приймає до уваги п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", відповідно до якого у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Втім, докази скасування та/або визнання недійсним у встановленому законом порядку рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012 відсутні.

Крім того, колегія суддів вважає помилковими доводи скаржника, що, на його думку, рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012, згідно з положеннями Податкового кодексу України, не може бути застосоване до спірних правовідносин.

Так, рішення Запорізької міської ради №37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення в м. Запоріжжя", яким внесено зміни до коефіцієнту, застосовуваного для визначення розміру орендної плати на земельні ділянки, прийнято 26.06.2012, оприлюднене 24.07.2012, набуло чинності з 01.01.2013.

Пунктом 4.1.9 статті 4 Податкового кодексу України закріплено принцип стабільності, згідно з яким зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки, а податки і збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

Втім, з вищенаведеної норми не вбачається, що моментом внесення змін до елементів податку є саме момент офіційного оприлюднення нормативно-правового акта, відтак доводи касаційної скарги, що 6-місячний строк відліковується від дати оприлюднення рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012 не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства. Крім того, офіційне оприлюднення рішення органу місцевого самоврядування з порушенням встановлених у законодавстві строків не є підставою для висновку про незаконність такого рішення і, відповідно, про неможливість його застосування до спірних правовідносин. В касаційній скарзі також відсутнє будь-яке обґрунтування того, яким чином оприлюднення рішення ради пізніше на 24 доби ніж за шість місяців до початку нового бюджетного періоду позбавило відповідача можливості підготуватися та адаптуватися до майбутніх змін розміру орендної плати за землю, які (зміни), з урахуванням положень ст. 653 Цивільного кодексу України, внесені набагато пізніше.

Стосовно доводів касаційної скарги щодо нездійснення судами перевірки розрахованої позивачем нормативної грошової оцінки земельної ділянки і, відповідно, розміру орендної плати, адже, за власними розрахунками відповідача ці суми є меншими, колегія суддів зазначає, що: по-перше, нормативна грошова оцінка земельної ділянки здійснена не позивачем, а Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, яким на підставі ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" видано відповідний офіційний документ - витяг, а також роз'яснено механізм проведення розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, в напівавтоматичному режимі, мінімізувавши вплив людського фактору на результати розрахунків (лист від 24.01.2014 №09-05-09/00518, а.с.49); по-друге, місцевим господарським судом перевірено і наведено у рішенні здійснений позивачем розрахунок орендної плати, виходячи з вказаної у витягу нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 28.02.2013 - 2065273,56 грн, ставки земельного податку - 1% від нормативної грошової оцінки та коефіцієнту - 6, затвердженого рішенням Запорізької міськради №37 від 26.06.2012, що становить 123916,41 грн, як і зазначено в позовній заяві.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог, а зводяться до намагання надати їм перевагу та переоцінити встановлені судами обставини, що за приписами ст. ст. 111 5 , 111 7 Господарського процесуального кодексу України перебуває поза процесуальними межами повноважень суду касаційної інстанції.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини встановлені господарськими судами попередніх інстанцій на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів, висновки судів відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим підстав для скасування оскаржуваних судових актів та задоволення вимог касаційної скарги не вбачається.

Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України -

ПОСТАНОВИВ :

Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" залишити без задоволення.

Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 14.05.2014 у справі Господарського суду Запорізької області № 908/4009/13 залишити без змін.

Головуючий суддя К.В. Грейц

Судді С.В. Бакуліна

А.Г. Полянський

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення15.07.2014
Оприлюднено18.07.2014
Номер документу39796103
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/4009/13

Ухвала від 10.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 29.01.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Постанова від 15.07.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Ухвала від 07.07.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Гpeйц K.B.

Постанова від 15.05.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 16.04.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 27.03.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Рішення від 24.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 10.12.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні