cpg1251
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
05 березня 2014 року Чернігів Справа № 825/527/14
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бородавкіної С.В.,
за участі секретаря Хрущ Т.М.,
за участі представника позивача Мисана В.П.,
за участі представника відповідача Кожемяки Ю.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Крупичпільської сільської ради до Державної фінансової інспекції в Чернігівській області про визнання незаконним та скасування пункту вимог, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач 07.02.2014 звернувся з адміністративним позовом до Державної фінансової інспекції в Чернігівській області про визнання незаконним та скасування пункту 2 вимог Ніжинської об'єднаної державної фінансової інспекції щодо усунення порушень законодавства №1-18/1476 від 30.08.2013.
Свої позовні вимоги мотивує тим, що земельні ділянки знаходилися за межами населеного пункту і були надані Ічнянською районною державною адміністрацією 2,5 га Ніжинській нафтогазорозвідувальній експедиції по випробуванню свердловин ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія» та 2,64 га ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія», тобто орендодавцями виступала райдержадміністрація, яка уклала з орендарями договори оренди і відповідно обраховувала їм орендну плату. Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Питаннями щодо стягнення орендної плати з орендарів Ніжинської нафтогазорозвідувальної експедиції по випробуванню свердловин ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія» та ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія» займається податкова служба. Крім того, земельним законодавством України визначений порядок відшкодування збитків, завданих внаслідок самовільного використання землі, а також відповідальність за самовільний захват землі. Таким чином, правильними є дії спрямовані на притягнення до відповідальності (матеріальної тощо) осіб, які без укладання договорів оренди використовують земельні ділянки, в даному випадку перший договір закінчено 03.11.2008, другий - 09.06.2013. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Позивач вважає, що пункт 2 вимоги Ніжинської об'єднаної Держфінінспекції є таким, що лежить поза повноваженнями сільської ради і підлягає скасуванню.
Представник позивача позовні вимоги просив задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача позовні вимоги не визнав та зазначив, що протягом 2010-2012 років та січня-травня 2013 року на території Крупичпільської сільської ради по укладених договорах перебували в оренді земельні ділянки загальною площею 622,51 га. Співставленням наданих до ревізії договорів оренди земельних ділянок, інформації відділу Держкомзему в Ічнянському районі про укладені договори оренди та отриманої від Ічнянського відділення Прилуцької ОДПІ інформації про сплату орендної плати встановлено, що Ніжинська нафтогазорозвідувальна експедиція по випробуванню свердловин ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія» згідно договору оренди від 03.11.2003, укладеного з Ічнянською районною державною адміністрацією, орендувало земельну ділянку розміром 2,5га. Термін дії зазначеного договору встановлений 5 років. Незважаючи на те, що термін дії договору закінчився в 2008 році, Ніжинська нафтогазорозвідувальна експедиція по випробуванню свердловин ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія» договір не переукладала і продовжувала користуватись даною ділянкою та сплачувала орендну плату в розмірі, який був встановлений договором від 03.11.2003 року, отже Ніжинською нафтогазорозвідувальною експедицією по випробуванню свердловин ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія» недоплачено орендної плати на суму 24758,79грн. ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія» згідно договору оренди від 09.06.2008 укладеного з Ічнянською районною державною адміністрацією орендувало земельну ділянку розміром 2,64 га. Термін дії зазначеного договору встановлений 5 років. На даний час земельна ділянка використовується ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія», отже ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія» недоплачено орендної плати на суму 42533,44 грн., чим порушено норми Земельного та Податкового кодексу України, та Закону України «Про оренду землі».
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Відповідно до п.2.4.5.1 плану контрольно-ревізійної роботи Державної фінансової інспекції в Чернігівській області на IІ квартал, на підставі направлень на проведення ревізії від 30.07.2013 №130 та від 26.06.2013 №101, виданих начальником Ніжинської об'єднаної Держфінінспекції, заступником начальника Ніжинської об'єднаної Держфінінспекції та завідувачем сектору в Ічнянському районі Ніжинської обласної Держфінінспекції, працівниками Держфінінспекції проведено ревізію сільського бюджету, фінансово-господарської діяльності Крупичпільської сільської ради за період з 01.01.2010 по 31.05.2013.
За результатами ревізії складено акт №1-24/82 від 15.08.2013 (а.с.7-31).
На підставі висновків акту ревізії позивачу було направлено вимогу щодо усунення порушень законодавства №1-18/1476 від 30.08.2013 (а.с.34-36).
Підпунктом 2.1 пункту 2 вимоги позивача було зобов'язано вжити заходів щодо виявлених порушень (ст. 206 Земельного Кодексу України від 25.10.2001 року, ст.270, ст.288 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ та ст.21 Закону України від 6 жовтня 1998 року «161-ХІV «Про оренду землі» в частині сплати податкового зобов'язання щодо орендної плати щомісячно рівними частинами) - стягнути з орендаря - Ніжинська Нафтогазорозвідувальна експедиція по випробуванню свердловин ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія» недоотриману оренду плату в сумі 24758,79 грн.;
підпунктом 2.2 пункту 2 вимоги - стягнути з орендаря ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія» недоотриману орендну плату в сумі 42533,44 грн.
Відповідно до ч.2, 4 ст.4 Закону України «Про оренду землі» орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Відповідно до ч.1-2 ст.21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до ст..27 Закону України «Про оренду землі» орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.
Орендар в установленому законом порядку має право витребувати орендовану земельну ділянку з будь-якого незаконного володіння та користування, на усунення перешкод у користуванні нею, відшкодування шкоди, заподіяної земельній ділянці громадянами і юридичними особами України, іноземцями, особами без громадянства, іноземними юридичними особами, у тому числі міжнародними об'єднаннями та організаціями.
Розмір відшкодування орендодавцем збитків, завданих орендарю, повинен бути зменшений, якщо орендар навмисно або через необережність спричинив збільшення розмірів збитків унаслідок невиконання чи неналежного виконання умов договору орендодавцем або не вжив заходів щодо їх зменшення.
Згідно із пп. 14.1.147 ст. 14 ПКУ плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно із тією ж ст. 14 ПКУ, земельний податок - це обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (пп. 14.1.72 ст. 14 ПКУ); орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.136 ПКУ).
Відповідно до п.12.3 ст.12 Податкового кодексу України сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.
Відповідно до пп.19-1.1.2 п.19-1.1 ст.19-1 Податкового кодексу України органи державної податкової інспекції контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
Відповідно до пп.20.1.34 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Відповідно до ст.270 Податкового кодексу України об'єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Відповідно до ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, (який діяв на час виникнення спірних правовідносин) до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Державні органи приватизації здійснюють розпорядження (крім відчуження земель, на яких розташовані об'єкти, що не підлягають приватизації) землями, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, а також продаж земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації.
Відповідно до ст.206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до ч.1,3,4 ст.78 Бюджетного кодексу України рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад або сільські голови (якщо відповідні виконавчі органи не створені згідно із законом) забезпечують виконання відповідних місцевих бюджетів. Місцеві фінансові органи здійснюють загальну організацію та управління виконанням відповідного місцевого бюджету, координують діяльність учасників бюджетного процесу з питань виконання бюджету.
Місцевий бюджет виконується за розписом, який затверджується керівником місцевого фінансового органу. До затвердження розпису місцевого бюджету керівником місцевого фінансового органу затверджується тимчасовий розпис місцевого бюджету на відповідний період. Керівник місцевого фінансового органу протягом бюджетного періоду забезпечує відповідність розпису місцевого бюджету встановленим бюджетним призначенням.
Місцевий фінансовий орган за участю органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, у процесі виконання місцевого бюджету за доходами здійснює прогнозування та аналіз доходів відповідного бюджету.
Крупичпільською сільською радою вживалися заходи по організації виконання свого бюджету шляхом направлення листів ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія» з проханням та вимогою терміново сплатити заборгованість по орендній платі за землю та не допускати її в подальшому (а.с.51-53,55-56,58).
28 серпня 2013 року та 25 лютого 2014 року Крупичпільська сільська рада повідомляла прокуратуру в Ічнянському районі про закінчення договорів оренди і продовження використання земельних ділянок (а.с.60,66).
27 січня 2014 року Крупичпільська сільська рада повідомило Державне агентство земельних ресурсів, так як з 01.01.2014 вже вони є розпорядниками земель за межами населених пунктів, а не райдержадміністрація (а.с.59).
04.03.2014 позивач повідомив Чернігівську обласну державну адміністрацію про незаконне використання земельних ділянок державної власності, плата за користування яких до місцевого бюджету не надходить (а.с.69).
Крупичпільська сільська рада зверталась до Прилуцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Чернігівській обасті про стягнення з ДП НАК «НадраУкраїни» «Чернігівнафтогазгеологія» заборгованості з орендної плати, згідно листа Прилуцької об'єднаної державної податкової інспекції від 04.03.2014 дана заборгованість була погашена частково в сумі 5716,44 грн. (а.с.65).
Законодавством України не надано повноважень сільській раді розпоряджатись землями за межами населеного пункту, тобто, надавати їх в оренду, підписувати договори, розраховувати орендну плату та її стягувати. Землями за межами населеного пункту розпоряджалися райдержадміністрації, а на сьогоднішній день державне агентство земельних ресурсів України.
Обидві земельні ділянки знаходяться за межами населеного пункту і були надані Ічнянською райдержадміністрацією в розмірі 2,5 га Ніжинській нафтогазорозвідувальній експедиції по випробуванню свердловин ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія» та в розмірі 2,64 га ДП НАК «Надра України» «Чернігівнафтогазгеологія», тобто орендодавцями виступала райдержадміністрація, яка уклала з ними договора оренди.
Згідно норм Податкового кодексу України питання відносно стягнення орендної плати з орендарів вирішують органи державної податкової інспекції, які контролюють своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів передбачених законодавством, в тому числі і плату за землю.
Таким чином, суд приходить до висновку, що Крупичпільська сільська рада не порушувала вимог ст. 206 Земельного Кодексу України від 25.10.2001 року, ст. 270 та ст. 288 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ, та ст. 21 Закону України від 6 жовтня 1998 року «161-ХІV «Про оренду землі» та діяла в межах повноважень, наданих чинним законодавством.
Повноваження Державної фінансової інспекції визначені Законом України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" (далі - Закон).
Статтею 2 Закону визначено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за рішенням суду, винесеним на підставі подання прокурора або слідчого для забезпечення розслідування кримінальної справи.
Статтею 12 Закону визначено службові особи органу державного фінансового контролю зобов'язані суворо додержувати Конституції України, законів України, прав та інтересів громадян, підприємств, установ і організацій, що охороняються законом. За невиконання або неналежне виконання службовими особами органу державного фінансового контролю своїх обов'язків вони притягаються до дисциплінарної та кримінальної відповідальності відповідно до чинного законодавства.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає недоведеними та безпідставними висновки відповідача про порушення позивачем законодавства відносно недоотриманння місцевим бюджетом Крупичпільської сільської ради орендної плати, а тому вимога Ніжинської об'єднаної Державної фінансової інспекції щодо усунення порушень законодавства від 30.08.2013 №1-18/1476 в частині п. 2 є протиправною, такою, що не відповідає вимогам чинного законодавства, а тому підлягає скасуванню.
Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати пункт 2 вимог Ніжинської об'єднаної Державної фінансової інспекції від 30.08.2013 №1-18/1476.
Стягнути з Державного бюджету України (р/р 31216206784002, код 38054398, отримувач: УК у м.Чернігові/ м.Чернігів/ 22030001, банк отримувача: ГУДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592) на користь Крупичпільської сільської ради (код ЄДРПОУ 04412892) судові витрати в сумі 73,08 грн.
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Суддя С.В. Бородавкіна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2014 |
Оприлюднено | 14.03.2014 |
Номер документу | 37582206 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Бородавкіна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні