ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2014 року м. Полтава Справа № 816/482/14
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гіглави О.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Дрижирук М.І.,
представника позивача - Хоміч Л.В.,
представника відповідача - Теслі І.Д.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції у Полтавській області до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
В С Т А Н О В И В:
03 лютого 2014 року Державна екологічна інспекція в Полтавській області (далі - ДЕІ в Полтавській області, позивач) звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" (далі - СТОВ "Україна", відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасової заборони (зупинення) діяльності товариства в частині застосування пестицидів і агрохімікатів до оформлення регламенту по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів, облаштування місць приготування робочих розчинів, договору обов'язкового страхування цивільної відповідальності суб'єктів господарювання за шкоду, яку може бути заподіяно довкіллю або здоров'ю людей під час зберігання та застосування пестицидів і агрохімікатів.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в результаті проведення ДЕІ в Полтавській області планової перевірки на відповідність дотримання СТОВ "Україна" вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами складено акт перевірки №733/01-01-14. Зазначеним актом встановлено, зокрема, порушення відповідачем вимог пунктів 1.9 та 6.1 ДСП 8.8.1.2.001-98 "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві", статті 52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та пункту 41 статті 7 Закону України "Про страхування". Вказане стало підставою для звернення позивача до адміністративного суду з даним позовом.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2014 року відкрито скорочене провадження у справі.
Керуючись частиною 4 статті 183 2 Кодексу адміністративного судочинства України, ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2014 року судовий розгляд даної адміністративної справи було призначено у відкритому судовому засіданні за загальними правилами Кодексу адміністративного судочинства України.
Представник позивача в судовому засіданні позов щодо тимчасової заборони (зупинення) діяльності СТОВ в частині застосування пестицидів і агрохімікатів до оформлення регламенту по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів та облаштування місць приготування робочих розчинів підтримала. Просила задовольнити позовні вимоги з підстав, викладених в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував посилаючись на те, що в господарстві СТОВ "Україна" використовуються пестициди, які входять до переліку пестицидів і агрохімікатів дозволених в Україні. Дані препарати відносяться до групи малотоксичних, в яких застосування необмежене, але перед їх застосуванням відбувається попередження голови сільської ради та населення, встановлюються таблички на полях, де проводиться робота з пестицидами. На території господарства відсутній паспортизований склад для зберігання засобів захисту рослин, оскільки такі засоби підвозяться в день їх використання інвестором Баришівською зерновою компанією. Приготування робочого розчину для внесення пестицидів проводиться під час заправки оприскувача (Summers) на полі. Оприскувач проводить само приготування робочого розчину на полі, тому майданчик для приготування пестицидів не потрібний. Працівники, які задіяні на роботі з пестицидами кожен рік проходять медичні огляди, навчання по роботі з пестицидами і мають допуск і посвідчення до роботи. Місце відпочинку та вживання їжі для працівників, зайнятих на даних роботах проводиться за 200-300 метрів від робочої зони. Використану тару з пестицидів забирає спеціалізований автомобіль Баришівської зернової компанії для подальшої передачі на утилізацію. Індивідуальні засоби захисту теж передаються на утилізацію постачальнику, який має ліцензію на утилізацію.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Судом встановлено, що СТОВ "Україна" (ідентифікаційний код 03772950) діє відповідно до статуту (у новій редакції), затвердженого загальними зборами учасників сільськогосподарського товариства від 28.11.2011 та зареєстрованого 06.12.2011 за №15751050010000148 у Оржицькій районній державній адміністрації Полтавської області.
Видами діяльності СТОВ "Україна" за КВЕД є: 01.11.0 - вирощування зернових та технічних культур; 01.21.0 - розведення великої рогатої худоби; 01.23.0 - розведення свиней; 01.41.0 - надання послуг у рослинництві; 01.42.0 - надання послуг у тваринництві; 41.00.0 - збирання, очищення та розподілення води.
На підставі наказу №703/01-03 від 16.12.2013 "Про проведення планового заходу (перевірки) дотримання вимог природоохоронного законодавства СТОВ "Україна" та направлення на проведення перевірки №733/01-01-14 від 16.12.2013 (а.с. 32-33), у період з 30.12.2013 по 24.01.2014 ДЕІ у Полтавській області проведено планову перевірку дотримання СТОВ "Україна" вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, за результатами якої складено акт №733/01-01-14 (а.с. 8-24).
Так, плановою перевіркою встановлено, що для вирощування зернових і технічних культур СТОВ "Україна" використовуються пестициди, які вносяться на поля в день надходження до господарства.
При цьому перевіркою встановлено, що на підприємстві:
- відсутній регламент по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів, що є порушенням пункту 1.9 ДСП 8.8.1.2.001-98 "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" та статті 52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища";
- інформація стосовно наявності місць приготування робочих розчинів із зазначенням адреси місця знаходження та назви відповідного обладнання не представлена, що є порушенням пункту 6.1 ДСП 8.8.1.2.001-98 "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві";
- відсутній договір обов'язкового страхування цивільної відповідальності суб'єктів господарювання за шкоду, яку може бути заподіяно довкіллю або здоров'ю людей під час зберігання та застосування пестицидів і агрохімікатів, що є порушенням пункту 41 статті 7 Закону України "Про страхування".
В зв'язку з викладеним, посилаючись на підпункт "б" пункту 4 Порядку обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій і об'єктів у разі порушення ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища, затвердженого постановою Верховної Ради України від 29.10.1992 №2751-XII, частину 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог ДЕІ в Полтавській області, суд виходить з наступного.
Так, за висновком ДЕІ у Полтавській області відповідачем допущено порушення пункту 1.9 ДСП 8.8.1.2.001-98 "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" та статті 52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", оскільки в товаристві відсутній регламент по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів.
Статтею 52 Закону України від 25.06.1991 №1264-ХІІ "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані додержуватись правил транспортування, зберігання і застосування засобів захисту рослин, стимуляторів їх росту, мінеральних добрив, нафти і нафтопродуктів, токсичних хімічних речовин та інших препаратів, з тим щоб не допустити забруднення ними або їх складовими навколишнього природного середовища і продуктів харчування.
Перелік пестицидів та агрохімікатів, дозволених для використання в Україні, регламенти їх застосування , а також щорічні доповнення до нього визначаються в установленому законодавством порядку.
Згідно з пунктом 1.9 Державних санітарних правил "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" ДCанПіН 8.8.1.2.001-98", затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 03.08.1998 №1, використання пестицидів в окремих галузях народного господарства, у колективних та індивідуальних садах і городах, в охороні здоров'я та побуті, а також продаж їх населенню повинно здійснюватись тільки у відповідності з Переліком пестицидів і агрохімікатів, дозволених до використання в Україні, і доповненнями до нього. Вказані документи з визначенням науково обґрунтованих регламентів застосування (норм витрат, кратностей обробок, обмежень щодо способу, періоду обробок, строків останньої обробки до збирання урожаю) повинні бути погоджені Міністерством охорони здоров'я і є обов'язковими до дотримання на території країни .
Регламенти застосування статтею 1 Закону України від 02.03.1995 №86/95-ВР "Про пестициди і агрохімікати" визначено як сукупність вимог щодо застосування пестицидів і агрохімікатів.
Статтею 7 Закону України "Про пестициди і агрохімікати" передбачено, що перелік пестицидів і агрохімікатів, дозволених для використання, регламенти їх застосування та щорічні доповнення до нього ведуться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, в порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України.
При застосуванні пестицидів і агрохімікатів здійснюється комплекс заходів відповідно до регламентів, встановлених для певної грунтово-кліматичної зони , з урахуванням попереднього агрохімічного обстеження грунтів, даних агрохімічного паспорта земельної ділянки (поля) і стану посівів, діагностики мінерального живлення рослин, прогнозу розвитку шкідників і хвороб (стаття 12 вказаного Закону).
Відповідно до статті 20 Закону України "Про пестициди і агрохімікати" порушення законодавства про пестициди і агрохімікати тягне за собою цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з чинним законодавством. Відповідальність несуть особи, винні у порушенні регламентів та санітарних норм і правил транспортування, зберігання, торгівлі та застосування пестицидів і агрохімікатів.
Аналіз вказаних правових норм свідчить про те, що регламенти по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів визначаються, розробляються та ведуться в установленому законодавству порядку уповноваженими органами виконавчої влади. При застосуванні пестицидів і агрохімікатів здійснюється комплекс заходів відповідно до регламентів, встановлених для певної грунтово-кліматичної зони. Підприємства, які використовують для вирощування зернових і технічних культур пестициди, повинні застосовувати такі пестициди та агрохімікати у відповідності до регламентів та санітарних норм і правил їх застосування. Особи, винні у порушенні відповідних регламентів, несуть цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з чинним законодавством.
При цьому, статтею 52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та пунктом 1.9 Державних санітарних правил "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" ДCанПіН 8.8.1.2.001-98", на порушення відповідачем вимог яких посилається позивач, не визначено обов'язок суб'єкта господарювання, який використовує пестициди, самостійно розробляти, оформляти регламент по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів та мати на підприємстві паперовий примірник такого регламенту, відповідно до якого вноситься певний вид пестицидів.
Порушення регламенту застосування пестицидів, які використовує СТОВ "Україна", в ході перевірки не встановлено.
Виходячи з відсутності закріплення на законодавчому рівні обов'язку суб'єкта господарювання, який використовує пестициди, щодо самостійного оформлення регламенту по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасової заборони (зупинення) діяльності СТОВ "Україна" в частині застосування пестицидів і агрохімікатів до оформлення регламенту по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів.
Досліджуючи питання про допущення СТОВ "Україна" порушення пункту 6.1 ДСП 8.8.1.2.001-98 "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві", на яке посилається позивач, судом встановлено наступне.
Відповідно до пунктів 6.1.11, 6.1.12 Державних санітарних правил "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" ДCанПіН 8.8.1.2.001-98" приготування розчинів пестицидів і заправка апаратури для їх застосування повинні здійснюватися на стаціонарних розчинних вузлах або пунктах із використанням засобів механізації виробничих процесів. Господарства повинні бути забезпечені пересувними агрегатами для приготування розчинів і заправки обприскувачів типу аПЖ-12, АПР "Темп" та інш. Майданчики розчинних вузлів і пунктів повинні мати тверде покриття з забезпеченням стоку поверхневих вод в спеціальні бетоновані резервуари. Категорично забороняється приготування розчинів пестицидів безпосередньо у полі без засобів механізації.
Пунктом 3.1 Примірної інструкції з охорони праці під час виконання робіт із пестицидами та агрохімікатами, затвердженої наказом Міністерства агропромислового комплексу України від 15.12.1999 №368, передбачено наступне:
3.1.4. Для приготування робочих розчинів пестицидів, агрохімікатів використовуйте пересувні агрегати або стаціонарні станції для заправки типу СЗС-10. Не допускайте приготування робочих розчинів пестицидів вручну.
3.1.6. Для приготування розчинів консервантів у приймальний бак (ємність) спочатку налийте воду, і тільки потім, добавте необхідну кількість консерванту. У протилежному випадку можливі опіки, отруєння.
З пояснень представника відповідача судом встановлено та не спростовано позивачем, що на території господарства СТОВ "Україна" відсутній паспортизований склад для зберігання засобів захисту рослин. Такі засоби підвозяться в день їх використання продавцем- ТОВ "Агроскоп". Приготування робочого розчину для внесення пестицидів проводиться під час заправки обприскувача (Summers) на полі. При цьому обприскувач проводить самоприготування робочого розчину на полі , а тому, на думку суду, майданчик для приготування пестицидів не потрібний.
До такого висновку суд дійшов, виходячи з положень пункту 6.1 Державних санітарних правил "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" ДCанПіН 8.8.1.2.001-98", яким передбачено лише те, що приготування розчинів і заправка апаратури для їх застосування має здійснюватись на стаціонарних розчинних вузлах або пунктах. Тобто, заправці апаратури для застосування розчину передує процес його приготування.
Згідно положень пункту 3.1 Примірної інструкції з охорони праці під час виконання робіт із пестицидами та агрохімікатами приготування розчинів пестицидів являє собою процес додавання відповідної кількості консерванту у ємність, яку попередньо заповнюють водою, після чого робочим розчином здійснюється заправка резервуару обприскувача.
У своїй діяльності СТОВ "Україна" використовує обприскувач, технічні можливості якого дозволяють здійснювати самоприготування робочого розчину, що полягає у внесенні консерванту в ємність, яка відокремлена від ємності, яку заповнюють водою, а тому майданчик для приготування пестицидів не потрібний.
Крім того, судом враховано, що Державними санітарними правилами категорично заборонено приготування розчинів пестицидів безпосередньо у полі без засобів механізації . Оскільки в спірному випадку приготування робочого розчину здійснюється обприскувачем самостійно, то для його приготування облаштування стаціонарного майданчика не є обов'язковим.
Отже, позовні вимоги про тимчасову заборону (зупинення) діяльності СТОВ "Україна" в частині застосування пестицидів і агрохімікатів до облаштування місць приготування робочих розчинів слід залишити без задоволення.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні позовних вимог Державної екологічної інспекції у Полтавській області про тимчасову заборону (зупинення) діяльності Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" в частині застосування пестицидів і агрохімікатів до оформлення регламенту по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів, облаштування місць приготування робочих розчинів - відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено 14 березня 2014 року.
Суддя О.В. Гіглава
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2014 |
Оприлюднено | 17.03.2014 |
Номер документу | 37630201 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.В. Гіглава
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні