Постанова
від 05.03.2014 по справі 801/10479/13-а
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251 Копія

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Постанова

Іменем України

Справа № 801/10479/13-а

05.03.14 м. Севастополь

Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Цикуренка А.С.,

суддів Дудкіної Т.М. ,

Мунтян О.І.

секретар судового засідання Миронова Є.А.

за участю сторін:

представник позивача, MT "HC ELIDA" TANKSCHIFFAHRTS GmbH & CO.KG- Музика Сергій Миколайович, посвідчення НОМЕР_1, видано 29.10.12,

представник відповідача, Головного Управління Державної казначейської служби України в м. Севастополі- не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, про причину неявки суд не повідомив,

представник відповідача, Державної Азово-Чорноморської екологічної інспекції- Барінов Сергій Васильович, довіреність № 1/575 від 25.02.14

представник третьої особи, Товариства з обмеженою відповідальністю "Конкордія-Юг"- Горілий Андрій Вікторович, довіреність № б/н від 01.01.14

розглянувши апеляційні скарги Головного Управління Державної казначейської служби України в м. Севастополі та Державної Азово-Чорноморської екологічної інспекції на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Калініченко Г.Б. ) від 09.12.13 у справі № 801/10479/13-а

за позовом MT "HC ELIDA" TANKSCHIFFAHRTS GmbH & CO.KG (вул.Ост - Вест штрассе 17, м. Гамбург, ФРГ)

представник позивача Музика Сергій Миколайович ( АДРЕСА_1

до Державної Азово-Чорноморської екологічної інспекції (вул. Московська,45, м. Ялта, Автономна Республіка Крим,98600)

Головного Управління Державної казначейської служби України в м. Севастополі (вул. Балаклавська, 9,Севастополь,99011)

третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Конкордія-Юг" (вул. Адм. Октябрського, буд.15/2,Севастополь,99011)

про визнання недійсною та скасування претензії та стягнення,

ВСТАНОВИВ:

Постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 09.12.13 задоволено позовні вимоги MT "HC ELIDA" TANKSCHIFFAHRTS GmbH & CO.KG до Державної Азово-Чорноморської екологічної інспекції, Головного Управління Державної казначейської служби України в м. Севастополі третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Конкордія-Юг" про визнання недійсною та скасування претензії та стягнення.

Визнано недійсною та скасовано претензію Державної Азово-Чорноморської екологічної інспекції від 13.08.2013 №000108/3 про стягнення з MT "HC ELIDA" TANKSCHIFFAHRTS GmbH & CO.KG збитків у сумі 4965,05 дол. США.

Стягнуто з Державного бюджету Гагарінського району м. Севастополя суми збитків відповідно до претензії від 13.08.2013 №000108/3 у розмірі 39685,65 грн. на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Конкордия-Юг" (ЄДРПОУ 36197940).

Стягнуто на користь MT "HC ELIDA" TANKSCHIFFAHRTS GmbH & CO.KG з Державного бюджету України судовий збір в розмірі 172 гривні 06 копійок.

Не погодившись з даною постановою суду, Головне Управління Державної казначейської служби України в м. Севастополі звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 09.12.13 та прийняти нове рішення по справі.

Не погодившись з даною постановою суду, Державна Азово-Чорноморська екологічна інспекція звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 09.12.13 та прийняти нове рішення по справі.

Представник позивача та представник третьої особи у судовому засіданні просили апеляційні скарги залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції залишити без змін.

Представник відповідача Державної Азово-Чорноморської екологічної інспекції наполягав на задоволенні апеляційних скарг та просив постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 09.12.13 скасувати, та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача Головного Управління Державної казначейської служби України в м. Севастополі, не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, про причину неявки суд не повідомив.

Чинне законодавство не обмежує коло представників осіб, які беруть участь у справі, при апеляційному розгляді адміністративної справи.

Крім того, згідно з частиною четвертою статті 196 Кодексу адміністративного судочинства України, неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.

При викладених обставинах, враховуючи те, що відповідач Головне Управління Державної казначейської служби України в м. Севастополі викликався в судове засідання, але в суд не з'явилась, суд вважає можливим розглянути справу у відсутності його представника.

Розглянувши справу в порядку статей 195, 196 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, обговоривши доводи апеляційних скарг, перевіривши правову оцінку обставин у справі та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційні скарги підлягають задоволенню, постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню, з наступних підстав.

Головним спеціалістом - державним інспектором Державної Азово-Чорноморської екологічної інспекції Баріновим С.В. 13.08.2013р. складено претензію (CLAIM) №000108/3, адресовану MT "HC ELIDA" TANKSCHIFFAHRTS GmbH & CO.KG., в якій зазначено, що 13.08.2013р., судно т/х "HC ELIDA", п/р MONROVIA, прапор - LIBERIA, DWT - 37345,55 mt, перебуваючи у внутрішніх морських та територіальних водах України, забруднило внутрішні морські води України, а саме: акваторію Севастопольського морського рибного порту, причал №238, внаслідок скиду баластних вод у кількості 12538 м.куб. без дозволу спеціально уповноважених на те державних органів.

Заявник апеляційної скарги вважає, що претезія оформлена відповідно до діючого законодавства та підстав для її скасування немає.

Виходячи із змісту статті 35 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" (далі Закон України №1264) державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюється у тому числі спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органами на місцях. Державному контролю підлягають використання і охорона морського середовища та природних ресурсів територіальних вод. Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншим законодавством України.

Відповідно до частини другої статті 102 Водного кодексу України, охорона внутрішніх морських вод та територіального моря від забруднення та засмічення здійснюється відповідно до правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, інших актів законодавства.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29 лютого 1996 року N 269 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 року N 431) затверджено Правила охорони внутрішніх морських вод і територіального моря України від забруднення та засмічення (далі - Правила). Ці Правила встановлюють вимоги щодо запобігання забрудненню та засміченню внутрішніх морських вод і територіального моря України підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності, громадянами України, а також іноземними юридичними і фізичними особами та особами без громадянства, українськими та іноземними суднами, які перебувають у цих водах.

Вимоги пункту 4 Правил охорони внутрішніх вод і територіального моря від забруднення та засмічення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.1996 №269, забороняють скидання із суден у внутрішні морські води та територіальне море України вантажів, які перевозяться навалом чи у зрідженому стані; відходів та сміття; вод, які містять забруднюючі речовини у концентраціях, що перевищують нормативи гранично допустимих концентрацій основних забруднюючих речовин (далі ГДК). Пункт 5 Правил передбачає випадки коли дозволено скидання стічних вод із суден. В цьому ж пункті визначено, що рішення щодо відповідності якості вод нормативам ГДК речовин приймається відповідно державними інспекціями охорони Чорного та Азовського морів Мінприроди на підставі результатів аналізів води.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.1995 №198 "Про здійснення екологічного контролю в пунктах пропуску через державний кордон" цей контроль здійснюється виключно державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища, забороняється здійснення його представниками інших органів.

Положення про екологічний контроль у пунктах пропуску через державний кордон та в зоні діяльності регіональних митниць і митниць затверджено наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 08.09.1999 №204 (зареєстровано в Мін'юсті 15.11.1999 за №787/4080). Порядок екологічного контролю морських та річкових суден визначений пунктом 4.3 вказаного Положення. Такий контроль відповідно до підпункту 4.3.1 пункту 4.3 проводиться з метою: перевірки виконання ними вимог чинного законодавства та міжнародних угод України щодо запобігання забрудненню моря; наявності свідоцтв про стан судна та його водоохоронного обладнання; відповідності стану судна та його водоохоронного обладнання виданим на них свідоцтвам.

Під час контролю судна держекоінспектор спільно з капітаном (або іншою особою командного складу) проводять огляд суднового водоохоронного обладнання на відповідність його встановленим правилам охорони морських вод від забруднення; зовнішній огляд судна й поверхні води поблизу нього; перевірку наявності пломб на осушувальних системах, баластових танках, сепараційних установках, системах зливу за борт льяльних та інших забруднених вод; відповідну перевірку гарантій власника судна, зазначених у судовій декларації, щодо безпеки його судна для внутрішніх і територіальних вод України (пп.4.3.2 п.4.3)

Крім того, в підпункті 4.3.3 перелічені документи, наявність і оформленість відповідним чином яких при огляді судна повинен перевірити держекоінспектор, у тому числі: суднова екологічна декларація; "журнал нафтових операцій (частина 1 "Операції машинних відділень"); "Журнал операцій зі сміттям"; актів та інших документів, що підтверджують здавання судном на плавзбирачі або берегові приймальні споруди вод, забруднених нафтопродуктами або іншими шкідливими речовинами, господарсько-фекальних стічних вод, побутового і промислового сміття та баластових вод; записів у судовому журналі про опломбування всіх клапанів, клінкерів та інших запірних пристроїв, через які можуть скидатися за борт забруднені нафтопродуктами або іншими шкідливими речовинами води; судовий журнал.

У разі відсутності на судні потрібного документа або неналежного його оформлення і заповнення держекоінспектор повинен визначити цей факт у Акті про перевірку, якій складається в довільній формі. Інших повноважень держекоінспеторів під час здійснення екологічного контролю саме морських та річкових суден вказаним Положенням не передбачене.

Відповідно до "Положення про порядок обчислення розміру відшкодування та сплати збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України", затвердженого наказом Мінекобезпеки, від 26.10.1995 № 116 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.1995 №478/1014 (далі Положення №116), затверджено форма Претензії, згідно з додатком №3, у відповідності до якої, Претензія повинна бути підписана начальником Державної екологічної інспекції чи спеціального підрозділу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України (його заступником) та скріплюється печаткою державного органу.

Дослідженням матеріалов справи встановлено, що після пришвартування до причалу №238 Севастопольського морського рибного порту, у складі комісії для проходження митних процедур на судно MT "HC ELIDA" 12.08.2013 року о 19:00 годині прибули державні інспектори Державної Азово-Чорноморської екологічної інспекції (далі - ДАЧЕІ) Баринов С.В. та Юранов Є.В., які склали акт про відсутність порушень екологічного законодавства. Акт підписано капітаном судна.

У пункті 9 зазначеного Акту вказується: «Керуючись постановою КМУ №431 від 29.03.2002р. заборонено скидання забруднюючих речовин та вод, що їх містять у внутрішніх морських та територіальних водах України».

Вказана норма постанови Кабінету Міністрів України кореспондується зі ст..102 Водного кодексу України, якою передбачається, що у внутрішні морські води та територіальне море забороняється скидати з суден і плавучих засобів, платформ та інших морських споруд і повітряних суден хімічні, радіоактивні та інші шкідливі речовини, а також радіоактивні або інші відходи, матеріали, предмети та сміття, які можуть спричинити забруднення моря.

Капітан MT "HC ELIDA" надав суднову екологічну декларацію від 12.08.2013р., в якій зазначається що баласт на борту судна дорівнює 12538 куб.м, взятий у Чорному морі, та потребує скидання.

Також об 21:00 годині 12.08.2013 року проведена змішана проба з системи баластних вод у кількості 3-х екземплярів, об'ємом 1,5 л, опечатані печаткою судна, про що складений акт відбору проб. На даному акті капітаном поруч з записом, що до відбору проб претензій не маю, проставлено підпис.

Сектором інструментального-лабораторного контролю Державної Азово-Чорноморської екологічної інспекції 12.08.2013 проведено лабораторний аналіз баластних вод №52, скиду з т/х "HC ELIDA", за висновками якого встановлено перевищення ГДК по завислих речовинах в 3 рази, а саме 3,0 мг/дм.куб. при ГДК 1,0 мг/дм.куб.

Згідно протоколу №000108 від 13.08.2013р. держінспектором Баріновим С.В. встановлено порушення забруднення внутрішніх морських вод України (акваторія Севастопольського морського рибного порту, причал №238) внаслідок скиду з т/х "HC ELIDA" баластних вод в кількості 12538 м.куб. без дозволу спеціально уповноважених на то державних органів. Згідно результату лабораторного аналізу №52 від 13.08.2013р. баластні води були визнані брудними по вмісту концентрацій забруднюючих речовин, а саме перевищення допущених концентрацій по завислих речовин 3,0 мг/дм.куб. при ГДК 1,0 мг/дм.куб. Загальна кількість завислих речовин, скинутих у акваторію склала 37614кг, чім нанесено шкоду навколишньому природному середовищу.

Відповідно до "Положення про порядок обчислення розміру відшкодування та сплати збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України", затвердженого наказом Мінекобезпеки, від 26.10.1995 № 116 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.1995 №478/1014 факти скиду забруднюючих речовин встановлюються державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій Державної екологічної інспекції або спеціальних підрозділів Мінприроди, посадовими особами інших спеціально уповноважених органів державної виконавчої влади в галузі використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів і їх органів на місцях та громадськими інспекторами з охорони довкілля. За фактом скиду на основі результатів державного та громадського контролю, спеціальних досліджень та візуальних спостережень складається протокол про порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища України.

Розмір відшкодування збитків обчислюється Державною екологічною інспекцією та/або спеціальними підрозділами Мінприроди на основі Протоколу та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення.

Держінспектором Баріновим С.В. 13.08.2013р. на підставі результатів лабораторного аналізу баластних вод №52 зроблений розрахунок збитків заподіяних внаслідок забруднення із суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України, із розрахунку об'єму скиду завислих речовин у кількості 37614кг., сума збитків за яким склала 4965,05 доларів США.

Головним спеціалістом - державним інспектором Державної Азово-Чорноморської екологічної інспекції Баріновим С.В. 13.08.2013р. складено претензію (CLAIM) №000108/3, адресовану MT "HC ELIDA" TANKSCHIFFAHRTS GmbH & CO.KG. До претензії долучені протокол за фактом порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища України №000108 від 13.08.2013р.; постанова про накладення адміністративного стягнення №000108 від 13.08.2013р.; результати лабораторного аналізу баластних вод №52 від 13.08.2013р.; розрахунок збитків від 13.08.2013р.

Позивач вказує, що ТОВ "Екріс ЛТД" 13.08.2013 року у промислово-санітарній лабораторії, за замовленням ТОВ "Конкордия-Юг" (морський агент, на підставі договору про агентування №01/12-08 від 01.12.2008 р. та телексного повідомлення від 11 серпня 2013р.) проведені випробування морської води з системи ізольованого баласту MT "HC ELIDA". Згідно проби відібраної представником Державної Азово-Черноморської екологічної інспекції, з метою встановлення фактичного рівня забруднення морської (баластної) води судна MT "HC ELIDA", за висновками якого перевищення ГДК по завислих речовинах встановлено не було, фактичне значення показників по завислих речовинах склало 1 мг/дм.куб. З урахуванням цього у капітана MT "HC ELIDA" були наявні підстави для скиду ізольованого баласту з MT "HC ELIDA".

Крім того, відповідно до листа капітана MT "HC ELIDA" Халлиєва Д.А. №17 від 18.11.2013 року, в акваторії Севастопольського морськоого рибного порту під час завантаження судна скинуто 9774 куб.м. ізольованого баласту. Залишок ізольованого баласту на 13.08.2013р. та до виходу судна з порту склав 2764 куб.м. в носових баластних танках для придання судну положення "рівний кіль". Також, у листі вказано, що вимірювання баласту на борту судна працівниками Державної Азово-Черноморської екологічної інспекції до дебаластировки та після дебаластировки судна не проводились, акти вимірювання баласту до дебаластировки та після дебаластировки не складались.

Колегія суддів зазначає, що зазначені доводи не мають правового значення оскільки капітан MT "HC ELIDA" отримав під власний підпис заборону на скидання забруднюючих речовин (акт від 12.08.2013р.) Щодо визначення об'єму скидів, то капитан MT "HC ELIDA" надав екологічну декларацію від 12.08.2013р., в якій зазначається відповідний об'єм баластних вод - 12538 куб.м. Стосовно лабораторних досліджень ТОВ "Екріс ЛТД", проведених 13.08.2013р. встановлено значення показників 1,00. Позивачем не представлено доказів дотримання відповідного порядку оскарження результатів лабораторного аналізу баластних вод №52 від 13.08.2013р., з урахуванням цього дослідження ТОВ "Екріс ЛТД" не спростовують результати досліджень, проведених відповідачем.

Слід також зазначити, як вже зазначалось після обчислення розміру відшкодування збитків державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій Державної екологічної інспекції або спеціальних підрозділів Мінприроди оформлюється Претензія.

Пунктом 4.4 Положення про порядок обчислення розміру відшкодування та сплати збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України, затвердженого наказом Мінекобезпеки від 26.10.1995, № 116, встановлено, що у разі відмови від добровільного відшкодування збитків Державна екологічна інспекція або спеціальний підрозділ Мінприроди оформляє і передає до суду позови в установленому порядку для стягнення сум.

З метою запобігання затримки судна, корабля, іншого плавучого засобу Державна екологічна інспекція або спеціальний підрозділ Мінприроди вживають заходів до отримання гарантії про сплату збитків.

Гарантією відшкодування збитків може бути тільки банківська гарантія про сплату вказаної в претензійних документах суми збитків від судновласника або агентської організації (морського агента), що представляє інтереси судновласників, відповідно до ст. 117 Кодексу торговельного мореплавства України.

У випадку неподання фізичною чи юридичною особою гарантії Державна екологічна інспекція або спеціальний підрозділ Мінприроди вживають заходів до затримання судна, корабля, іншого плавучого засобу; капітану порта, в якому знаходиться судно, корабель або інший плавучий засіб, надсилається Припис (додаток N 4 до цього Положення) про його затримку і копія в України.

Таким чином, претензія, яка оскаржується позивачем не є рішенням суб'єкта владних повноважень в розумінні ст..17 КАС України, оскільки є лише заходом досудового врегулювання спору, а відтак не підлягає оскарженню, тобто позивачем обрано невірний спосіб захисту.

Платіжним дорученням №0833 від 14.08.2013 року на адресу держбюджету Гагарінського району м. Севастополь перераховано 39685,65 грн. на підставі претензії від 13.08.2013 №000108/3, на розрахунковий рахунок, що був зазначений суб'єктом владних повноважень.

Сумуючи наведене, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про протиправність претензії від 13.08.2013 №000108/3 та відповідно необґрунтовано стягнув кошти на користь особи, яка не є позивачем по справі.

Все вищеперелічене дає судовій колегії право для висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Суд першої інстанції при прийнятті рішення порушив норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи та є підставою для скасування судового рішення та прийняття нового відповідно до пункту 4 частини першої статті 202 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі викладеного, судова колегія дійшла висновку, що апеляційні скарги підлягають задоволенню повністю, постанова суду першої інстанції - скасуванню з постановленням нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 195, 198, 205, 207, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Головного Управління Державної казначейської служби України в м. Севастополі та Державної Азово-Чорноморської екологічної інспекції задовольнити.

Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 09.12.13 у справі № 801/10479/13-а скасувати.

У задоволенні позову MT "HC ELIDA" TANKSCHIFFAHRTS GmbH & CO.KG відмовити.

Постанова набирає законну силу з моменту проголошення.

Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складання постанови в повному обсязі.

Повний текст судового рішення виготовлений 11 березня 2014 р.

Головуючий суддя підпис А.С. Цикуренко

Судді підпис Т.М. Дудкіна

підпис О.І. Мунтян

З оригіналом згідно

Головуючий суддя А.С. Цикуренко

СудСевастопольський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.03.2014
Оприлюднено17.03.2014
Номер документу37653623
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/10479/13-а

Постанова від 05.03.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Цикуренко Антон Сергійович

Постанова від 05.03.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Цикуренко Антон Сергійович

Ухвала від 25.02.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Цикуренко Антон Сергійович

Ухвала від 18.02.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Цикуренко Антон Сергійович

Ухвала від 04.02.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Цикуренко Антон Сергійович

Постанова від 09.12.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Калініченко Г.Б.

Ухвала від 13.11.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Калініченко Г.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні