Постанова
від 03.02.2014 по справі 804/1022/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 лютого 2014 р. Справа № 804/1022/14 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кальника В.В. розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області до Відповідача 1 Товариства з обмеженою відповідальністю «ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ПРОМИСЛОВО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «АРГО» , Відповідача 2 Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Дніпропетровського міського управління юстиції Дніпропетровської області, про зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

13 січня 2014 року Державна податкова інспекція у Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Відповідача 1 Товариства з обмеженою відповідальністю «ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ПРОМИСЛОВО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «АРГО», Відповідача 2 Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Дніпропетровського міського управління юстиції Дніпропетровської області, в якому позивач просить зобов'язати реєстраційну службу Дніпропетровського міського управління юстиції скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної адреси ТОВ «ДПБК «Арго» (код ЄДРПОУ 34367189), пр-т Л. Свободи, 51 Ю, кв. 12, м. Харків, 61174.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на адресу ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області надійшли відомості щодо зміни місцезнаходження ТОВ «ДПБК «Арго».

14.06.2013 року Виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради була проведена реєстрація змін, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 14.06.2013 року зроблено запис № 12241070002026917.

До Єдиного державного реєстру внесено зміни про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах до відомостей про місцезнаходження ТОВ «ДПБК «Арго» та зазначено адресу: пр-т Л. Свободи, 51 Ю, кв. 12, м.Харків, 61174.

При проведенні працівниками ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області перевірки щодо наявності зазначеного вище підприємства за адресою реєстрації: пр-т Л.Свободи, 51 Ю, кв.12, м.Харків, 61174, встановлено, що за даною адресою підприємство не значиться.

Сторони в судове засідання не з'явились.

Відповідач 2 до суду надав письмові заперечення, в яких зазначив, що чинним законодавством на державного реєстратора не покладено обов'язок щодо перевірки наявності дійсної волі та волевиявлення осіб, достовірності фактів та подій, викладених в документах, що подаються заявником для проведення державної реєстрації та певних реєстраційних дій. У державного реєстратора не має прав та повноважень самостійно визначати, змінювати та скасовувати місцезнаходження юридичних осіб, оскільки це є прерогативою самих юридичних осіб та вони за це несуть відповідальність згідно діючого законодавства України (в частині подання державному реєстратору завідомо неправдивих даних). Також, зазначив, що зміна місцезнаходження юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «ДПБК «Агро» проведена в порядку статті 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» та не пов'язана зі змінами до установчих документів. Просив розглянути справу без участі його представника.

У відповідності до вимог ст. 128 КАС України, справу розглянуто без участі сторін, на підставі наявних у ній доказів.

Судом встановлено, що 14.06.2013р. державним реєстратором Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради було внесено зміни до відомостей про юридичну особу Товариства з обмеженою відповідальністю «ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ПРОМИСЛОВО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «АРГО» (код ЄДРПОУ 34367189), які пов'язанні зі зміною місцезнаходження з Дніпропетровської області, місто Дніпропетровськ, вулиця Героїв Сталінграда, буд. 24, к.12 на Харківську обл., місто Харків, проспект Людвіка Свободи, будинок 51 Ю, квартира 12.

Виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради 14.06.2013 року була здійснена дія, а саме проведено запис № 12241070002026917, назва реєстраційної дії - внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язанні зі змінами в установчих документах, - зміна місцезнаходження стосовно Товариства з обмеженою відповідальністю «ДПБК «Агро».

Працівниками ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова ГУ Міндоходів Дніпропетровської області було здійснено виїзд за юридичною адресою Товариство з обмеженою відповідальністю «ДПБК «Агро», а саме: м. Харків, проспект Людвіка Свободи, будинок 51 Ю, кв. 12 щодо проведення заходів з метою встановлення місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю «ДПБК «Агро».

В результаті вжитих заходів працівниками ДПІ встановлено відсутність платника податків за юридичною адресою, про що складено довідку №1724/20-30-07-11 від 07.10.13 року.

Також податковим органом було встановлено, що за адресою: проспект Людвіка Свободи, будинок 51 Ю, кв. 12, м. Харків, 61174 відсутні будь-які об'єкти житлового та нежитлового фонду.

Вирішуючи заявлений спір по суті, суд виходить із того, що відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розі ляду адміністративних справ.

У п.1 ч.1 ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України надано визначення поняття справи адміністративної юрисдикції, а саме: адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією із сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Тобто, справою адміністративної юрисдикції може бути переданий на вирішення адміністративного суду спір, який виник між двома (кількома) конкретними суб'єктами суспільства стосовно їхніх прав та обов'язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб'єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб'єктів, а ці суб'єкти відповідно зобов'язані виконувати вимоги та приписи такого владного суб'єкта.

Частиною ч.4 ст.50 КАС України передбачено, що громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, їх об'єднання, юридичні особи, які не є суб'єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.

Таким чином, особливість процесуальної правоздатності контролюючого органу як суб'єкта владних повноважень в адміністративному судочинстві полягає в можливості звернення до суду лише у разі, якщо таке право передбачено законом.

Жодним законом України не передбачено право контролюючого органу на оскарження дій державного реєстратора щодо реєстрації юридичної чи фізичної особи. Реєстрація останніх та їх перевірка також перебуває поза межами компетенції контролюючого органу, позаяк не стосується сфери оподаткування.

Водночас, пунктом 67.2 ст. 67 Податкового кодексу України, який набрав чинності 01.01.2011р., визначено, що контролюючі органи в установленому законом порядку, мають право звертатися до суду про винесення судового рішення, зокрема, щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів.

Суб'єкт владних повноважень має діяти виключно у межах та у спосіб, що встановлені законом, оскільки він виконує державні функції, і лише держава шляхом законодавчого регулювання визначає його завдання, межі його повноважень та спосіб, у який він здійснює ці повноваження. Розширене тлумачення суб'єктом владних повноважень способів здійснення своїх повноважень не допускається. У зв'язку з чим визначений законом предмет позову, з яким суб'єкт владних повноважень може звернутися до суду при здійсненні ним владних управлінських функцій, не підлягає розширеному тлумаченню.

Відповідна правова позиція підтверджена і постановою Верховного Суду України від 09.10.2012р. у справі № 21-177а12.

Крім того, відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб-підприємців регулює Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" №755-IV від 15.05.2003 року.

Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців це автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців.

Згідно з визначенням, наданим у ст.1 Закону України №755-IV, місцезнаходження юридичної особи - адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені.

Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України №755-IV, державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Згідно з ч.3 ст.4 Закону України №755-IV зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.

Згідно ч.1 ст.6 Закону України №755-IV державний реєстратор проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи здійснюється за процедурами, передбаченими частинами першою - п'ятою статті 25 та частинами другою-третьою статті 27 цього Закону для проведення державної реєстрації юридичної особи.

Відповідно до частин 1, 2, 4, 6 статті 14 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" передача реєстраційних справ здійснюється в разі зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця, якщо нове місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи - підприємця розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці. Передача реєстраційних справ у випадку, який передбачено абзацом другим частини першої цієї статті, здійснюється на підставі державної реєстрації відповідних змін до установчих документів юридичної особи або державної реєстрації зміни місця проживання фізичної особи - підприємця. За наявності підстави, що передбачена абзацом другим частини першої цієї статті, державний реєстратор протягом десяти робочих днів з дати державної реєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця зобов'язаний передати за описом реєстраційну справу державному реєстратору за новим місцезнаходженням юридичної особи або за новим місцем проживання фізичної особи - підприємця. Державний реєстратор, який отримав реєстраційну справу, зобов'язаний протягом десяти робочих днів з дати її прийому повідомити рекомендованим листом юридичну особу або фізичну особу - підприємця про зміну місцезнаходження реєстраційної справи та внести до Єдиного державного реєстру запис про зміну місцезнаходження реєстраційної справи.

Порядок внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, що пов'язані зі зміною місцезнаходження, встановлений ст. 19 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".

Статтею 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» визначено порядок внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі та зазначено, що у разі якщо зміна відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із змінами, що вносяться до установчих документів юридичної особи, або не підлягає державній реєстрації, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), подає (надсилає рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі. Частиною 6 статті 19 Закону України встановлено, що державний реєстратор залишає без розгляду документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо документи не відповідають встановленим частинами першою - п'ятою статті 8 цього Закону.

Статтею 29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" визначений перелік документів, які юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) для державної реєстрації змін до установчих документів. Частиною 7 вказаної статті передбачено, що державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - шостою цієї статті.

Згідно ч.3 ст.8 Закону України №755-IV установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.

Проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи здійснюється за процедурами, передбаченими частинами першою - п'ятою статті 25 та частинами другою-третьою статті 27 цього Закону для проведення державної реєстрації юридичної особи.

Частиною 1 ст. 31 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" визначено, що у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.

Також, ч. 4 ст. 53 Закону встановлено, що особи, які подають державному реєстратору, завідомо неправдиві відомості, які підлягають внесенню до ЄДР, несуть відповідальність встановлену законом.

Враховуючи наведене, суд вважає за необхідне зазначити, що державному реєстратору не надано право вирішувати питання щодо проведення певної реєстраційної дії чи її не проведення, а тому якщо до державного реєстратора надійшов необхідний пакет документів, передбачений Законом, то державний реєстратор за відсутності підстав для відмови у проведенні реєстраційної дії зобов'язаний засвідчити певний факт шляхом внесення відповідних записів до ЄДР.

Відповідно до положень Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та чинного законодавства України одним із основних принципів державної реєстрації є заявочний принцип, тобто про створення юридичної особи, зміни, які відбулися у юридичної особи та припинення юридичної особи заявляється до органу державної реєстрації шляхом подання заявником певного пакету документів визначеного Законом або шляхом отримання та виконання судового рішення щодо зобов'язання вчинити певні реєстраційні дії. За власного ініціативою орган державної реєстрації не має права здійснювати будь-які реєстраційні дії.

Також, суд зазначає, що чинним законодавством на державного реєстратора не покладено обов'язок щодо перевірки наявності дійсної волі та волевиявлення осіб, достовірності фактів та подій, викладених в документах, що подаються заявником для проведення державної реєстрації та певних реєстраційних дій.

Виходячи з наведеного, суд приходить до висновку, що у державного реєстратора не має прав та повноважень самостійно визначати, змінювати та скасовувати місцезнаходження юридичних осіб, оскільки це є прерогативою самих юридичних осіб та вони за це несуть відповідальність згідно діючого законодавства України (в частині подання державному реєстратору завідомо неправдивих даних).

Як вбачається з матеріалів справи, 14.06.2013р. державним реєстратором Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради відповідно до ст. 19 Закону було внесено зміни до відомостей про юридичну особу Товариства з обмеженою відповідальністю «ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ПРОМИСЛОВО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «АРГО» (код ЄДРПОУ 34367189), які пов'язанні зі зміною місцезнаходження з Дніпропетровської області, місто Дніпропетровськ, вулиця Героїв Сталінграда, буд. 24, к.12 на Харківську область, місто Харків, проспект Людвіка Свободи, будинок 51 Ю, квартира 12, про що свідчить запис в ЄДР № 12241070002026917.

Отже, згідно з записом про реєстраційну дію, зміна місцезнаходження відповідача 2 не пов'язана із внесенням змін до установчих документів даної особи, що підтверджується також найменуванням реєстраційного запису - «Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані із змінами в установчих документах».

Крім того, відповідно до статті 14 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", якщо нове місцезнаходження юридичної особи розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці, реєстраційна справа передається державному реєстратору за новим місцезнаходженням юридичної особи.

На виконання вимог ст. 14 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" 31.05.2013 року реєстраційна справа юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ПРОМИСЛОВО- БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «АРГО» (код ЄДРПОУ 34367189) була знята з обліку державним реєстратором Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради та відправлена до виконавчого комітету Харківської міської ради.

Отже, суд вважає за необхідне зазначити, що взяття на облік та зняття з обліку реєстраційної справи здійснюються внаслідок реєстраційних дій, передбачених статтею 14 Закону, та не є окремими реєстраційними діями.

Відповідно до ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводиться державним реєстратором за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця.

Оскільки місцезнаходження юридичної особи ТОВ «ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ПРОМИСЛОВО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «АРГО» виходить за межі територіальної компетенції відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців реєстраційної служби Дніпропетровського міського управління юстиції, всі реєстраційні дії, в тому числі і виконання судових рішень відносно даної юридичної особи, можливо проводити лише в реєстраційній службі Харківського міського управління юстиції.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а згідно ст. 86 цього Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Крім того, суд зазначає, що відсутність юридичної особи за адресою місцезнаходження та внесення відповідного запису є підставою для припинення юридичної особи у порядку, визначеному ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців» та не може бути підставою для скасування запису про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги є такими, що заявлені з порушенням вищенаведених норм чинного законодавства України, поза межами повноважень, наданих контролюючому органу, а тому задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 128, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області до Відповідача 1 Товариства з обмеженою відповідальністю «ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ПРОМИСЛОВО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «АРГО», Відповідача 2 Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Дніпропетровського міського управління юстиції Дніпропетровської області, про зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.В. Кальник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.02.2014
Оприлюднено19.03.2014
Номер документу37672223
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/1022/14

Ухвала від 18.04.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Постанова від 03.02.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Ухвала від 14.01.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні