Справа № 495/551/14-а
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 березня 2014 року м. Білгород-Дністровський
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області у складі:
головуючого судді: Мишко В.В.
при секретарі судового засідання: Охримчук А.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Матюшенко Л.А. - голова правління (протокол б/н від 02.09.2011 року)
Гетманченко А.В. (довіреність б/н від 14.01.2014 року)
від відповідача: Гавриленко Є.В. (довіреність № 29/43 від 10.01.2014 року)
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу № 495/551/14-а
за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Тіра-2»
до Виконавчого комітету Білгород-Дністровської міської ради Одеської області
про визнання нечинними окремих положень рішення
В С Т А Н О В И В :
27.01.2014 року Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Тіра-2» (далі по тексту - позивач) звернулося до Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Білгород-Дністровської міської ради Одеської області про визнання нечинними окремих положень рішення.
Так, ОСББ «Тіра-2», згідно його позовної заяви просило суд визнати нечинним рішення ВК Б-Дністровської МР від 21.07.2005 року № 493 «Про дозвіл ОСББ «Тіра-2» будівництва чотирьох блоків гаражів по пров. Московському,16-а» в частині надання дозволу ОСББ «Тіра-2» на будівництво блоку гаражів № 4 на п'ятнадцять машино-місць по пров. Московському,16-а в м. Білгород-Дністровському Одеської області.
В судових засіданнях представники ОСББ «Тіра-2» заявлені позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили їх задовольнити. Крім іншого, представник ОСББ «Тіра-2» в судовому засіданні просив поновити пропущений з поважних причин строк на звернення до суду з адміністративним позовом.
ВК Б-Дністровської МР подав до суду заперечення проти позову ОСББ «Тіра-2», згідно з яким просив відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі з посиланням на те, що, по-перше, оскаржуване рішення прийнято в межах визначених діючими нормами чинного законодавства повноважень на підставі звернення в.о. голови ОСББ «Тіра-2» та доданих до нього документів, по-друге, оскаржуваним рішення відповідач лише надав дозвіл на будівництво гаражів, спірним рішенням не визначались межі та площа земельної ділянки для забудови, по-третє, проект будівництва гаражів погоджено замовником, про що свідчить печатка та підпис голови правління ОСББ «Тіра-2», по-четверте, адміністративний позов подано ОСББ «Тіра-2» з пропущенням строків на його подання без зазначення поважних підстав пропуску та прохання щодо його поновлення.
В судовому засіданні представник ВК Б-Дністровської МР зазначені в запереченні доводи та вимоги підтримав в повному обсязі та просив в задоволенні позовних вимог ОСББ «Тіра-2» відмовити в повному обсязі.
Розглянувши позовну заяву, вивчивши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши в судових засіданнях пояснення учасників судового процесу, суд дійшов до наступників висновків.
Відповідно до п.1 ч.2 ст.17 Кодексу адміністративного судочинства України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Згідно із п.1 ч.1 ст.18 Кодексу адміністративного судочинства України, місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією із сторін є орган чи посадова особа місцевого самоврядування, посадова чи службова особа органу місцевого самоврядування, крім тих, які підсудні окружним адміністративним судам.
Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, які породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин, вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень, якщо позивач вважає, що цими рішеннями, діями чи бездіяльністю його права чи свободи порушено або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші обмеження прав чи свобод.
Положеннями частини 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, позиції Конституційного Суду України, викладеної у рішеннях № 6-рп/1997 від 25.11.1997 року, № 9-рп/1997 від 25.12.1997 року щодо офіційного тлумачення частини 2 статті 55, статей 64, 124 Конституції України, статті 248-2 Цивільного процесуального кодексу України, встановлено, що кожен має право звернутись до суду, якщо його права чи свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав чи свобод.
При цьому, на думку суду, право на звернення до адміністративного суду з позовом не завжди співпадає з правом на судовий захист, яке закріплено у статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України. Саме по собі звернення до адміністративного позову ще не означає, що суд зобов'язаний надати такий захист. Адже для того, щоб був наданий судовий захист, слід встановити, що особа, яка звернулась з позовом, дійсно має право, свободу чи інтерес, про захист яких вона просить, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем саме у публічно-правових відносинах.
З наведених норм права випливає, що позивач на власний розсуд визначає, чи порушено його права рішеннями, дією або бездіяльністю суб'єкта владних повноважень. Проте ці рішення, дія або бездіяльність мають бути такими, що породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки саме у сфері публічно-правових відносин.
Так, ОСББ «Тіра-2» звернулося до суду із позовом до ВК Б-Дністровської МР про визнання нечинним рішення ВК Б-Дністровської МР від 21.07.2005 року № 493 «Про дозвіл ОСББ «Тіра-2» будівництва чотирьох блоків гаражів по пров. Московському,16-а» в частині надання дозволу ОСББ «Тіра-2» на будівництво блоку гаражів № 4 на п'ятнадцять машино-місць по пров. Московському,16-а в м. Білгород-Дністровському Одеської області.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено в судовому засіданні, ОСББ «Тіра-2» було створене на підставі рішення ВК Б-Дністровської МР від 21.08.1997 року за № 917 «Про організацію на базі ТСК «Тіра-1» і «Тіра-2» ОСББ «Тіра-2». Рішенням ВК Б-Дністровської МР від 21.06.2012 року за № 425 «Про реєстрацію Статуту ОСББ «Тіра-2» в новій редакції» було зареєстровано в новій редакції статут ОСББ «Тіра-2».
Для будівництва та обслуговування жилого будинку і господарських будівель ОСББ «Тіра-2» було передано у власність земельну ділянку, загальною площею 2,7896 га, що розташована за адресою: Одеська область, місто Білгород-Дністровський, провулок Московський,14; 16. Цей факт підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку серії ОД № 017131 від 02.09.2004 року, зареєстрованим за № 12 в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі. Зазначеній земельній ділянці було присвоєно кадастровий номер: 5110300000:01:003:0025.
Згідно схематичного плану розташування об'єктів нерухомого майна, споруд, об'єктів благоустрою по пров. Московському, № 14, пров. Московському, № 16, розробленого КП «Білгород-Дністровське бюро технічної інвентаризації» від 25.07.2013 року, на території ОСББ «Тіра-2» розміщені наступні об'єкти нерухомого майна, споруди та об'єкти благоустрою: № 1-2 житловий будинок по пров. Московському,14; № 3-5 житловий будинок по пров. Московському,16; № 6-20 блок гаражів; № 21 магазин у житловому будинку; № 22 котельня; № 23 трансформаторна підстанція; № 24 димар; № 25 вугільний склад; № 26 насосна (КНС); № 27 споруда для побутових відходів; № 28 пожежний гідрант; № 29 каналізаційні мережі; № 30 водопровідні мережі; № 31 електричні мережі; № 32 теплові мережі; № 33 ворота; № 34 хвіртка; № 35 дорога; № 36 тротуар; № 37 замощення; № 38 дитячий майданчик; № 39 спортивний майданчик; № 40 ліхтар.
Відповідно до акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, складеного 11.12.2013 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області: на земельній ділянці по пров. Московському,14, в м. Білгороді-Дністровському, яка належить ОСББ «Тіра-2» на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, розміщено вугільний склад, огороджений залізо-бетонними плитами на металевих опорах без улаштування фундаментів, відкритого типу, який відноситься до тимчасової споруди для розміщення якого не потрібно дозвільних документів через інспекцію ДАБК в Одеській області.
В вищезгаданому акті перевірки Інспекцією ДАБК від 11.12.2013 року йде мова про вугільний склад під № 25 в схематичному плані розташування об'єктів нерухомого майна, споруд, об'єктів благоустрою по пров. Московському,14, пров. Московському,16, розробленого КП «Б-Дністровське БТІ» від 25.07.2013 року.
Таким чином, вугільний склад під № 25 є тимчасовою спорудою і розміщений на земельній ділянці, яка належить на праві власності ОСББ «Тіра-2».
На підставі заяви ОСББ «Тіра-2» про дозвіл будівництва 4-х блоків гаражів по пров. Московському,16-а та розробленого ПП ОСОБА_4 проекту на будівництво гаражів (зміни до генерального плану жилого комплексу ОСББ «Тіра-2»: дорізка чотирьох блоків гаражів), ВК Б-Дністровської МР було прийнято рішення від 21.07.2005 року за №493 «Про дозвіл ОСББ «Тіра-2» будівництва чотирьох блоків гаражів по пров. Московському,16-а», яким було надано ОСББ «Тіра-2» дозвіл на будівництво чотирьох блоків гаражів на 40 машино-місць по пров. Московському,16-а, згідно розробленого та затвердженого проекту та надано юридичну адресу гаражам: блоку на 15 машино-місць - блоку гаражів № 4; блоку на 9 машино-місць - блоку гаражів № 5; блоку на 8 машино-місць - блоку гаражів № 6; блоку на 8 машино-місць - блоку гаражів № 7 по пров. Московському,16-а.
Між тим, проектом змін в генплані житлового комплексу ОСББ «Тіра-2», розробленим суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_4, передбачалося будівництво блоку гаражів № 4 на 15 машино-місць на тій частині земельної ділянки ОСББ «Тіра-2» де фактично, на момент розробки проекту, вже була розміщена споруда вугільного складу.
Таким чином, рішенням ВК Б-Дністровської МР від 21.07.2005 року за № 493 «Про дозвіл ОСББ «Тіра-2» будівництва чотирьох блоків гаражів по пров. Московському, 16-а» було надано дозвіл на будівництво блоку гаражів № 4 на 15 машино-місць на місці де вже існує споруда вугільного складу.
Статтею 1 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» визначено, що об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна; прибудинкова територія - це територія навколо багатоквартирного будинку, визначена актом на право власності чи користування земельною ділянкою і призначена для обслуговування багатоквартирного будинку.
Відповідно до ст.4 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об'єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території.
Згідно із ч. 3 ст.42 Земельного кодексу України, порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні жилі будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками. Оскільки порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні жилі будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками, то за таких обставин, з урахуванням вимог ст. 42 Земельного кодексу України, будівництво на прибудинковій території повинно проводитись за згоди всіх співвласників житлового будинку.
Статтею 10 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» передбачено, що прийняття рішення про реконструкцію та ремонт будинку або про зведення господарських споруд відноситься до виключної компетенції загальних зборів членів об'єднання, які є вищим органом управління об'єднання.
Таким чином, питання про надання дозволу на будівництво блоку гаражів № 4 на 15 машино-місць на прибудинковій території ОСББ «Тіра-2» повинно було розглядатися на загальних зборах членів ОСББ «Тіра-2», так як прийняття рішення про будівництво господарських споруд на прибудинковій території об'єднання є виключною компетенцією його загальних зборів.
Між тим, питання про будівництво гаражів на місці існуючого вугільного складу під № 25 на території ОСББ «Тіра-2» не розглядалося на загальних зборах об'єднання, що підтверджується випискою із протоколу загальних зборів ОСББ «Тіра-2» від 29.08.2011 року, в якому зазначено, що на загальних зборах об'єднання не розглядалося питання будівництва блоку гаражів на місці існуючого вугільного складу. Крім того, співвласники багатоквартирного будинку категорично заперечують з приводу будівництва гаражів та інших споруд на території об'єднання без їх відома. Також на загальних зборах об'єднання було одноголосно проголосовано за те, що будівництво будь-яких споруд на території об'єднання, в тому числі гаражів, повинно здійснюватися тільки з дозволу загальних зборів ОСББ «Тіра-2».
Споруда вугільного складу під № 25 була побудована в період з 1999 року по 2001 рік, в процесі переобладнання будівлі теплопункта в котельню для опалення твердим паливом, на підставі рішення ВК Б-Дністровської МР від 21.10.1999 року за № 722 «Про дозвіл ОСББ «Тіра-2» розробити проект переобладнання будівлі теплопункта в котельню по пров. Московському,16».
Відповідно до ст.1 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», неподільне майно це неподільна частина житлового комплексу, яка складається з частини допоміжних приміщень, конструктивних елементів будинку, технічного обладнання будинку, що забезпечують належне функціонування жилого будинку.
Згідно із ст.19 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», неподільне майно перебуває у спільній сумісній власності співвласників багатоквартирного будинку. Неподільне майно не підлягає відчуженню.
Саме вугільний склад під № 25, розташований на території ОСББ «Тіра-2» відноситься до неподільного майна співвласників багатоквартирного будинку та забезпечує належне функціонування жилого будинку, так як являється складовою системи теплопостачання житлових будинків ОСББ «Тіра-2».
Крім того, вугільний склад під № 25 є частиною житлового комплексу об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (житловий комплекс - єдиний комплекс нерухомого майна, що утворений земельною ділянкою в установлених межах, розміщеним на ній жилим багатоквартирним будинком або його частиною разом із спорудами та інженерними мережами, які утворюють цілісний майновий комплекс). Будівництво на місці існуючого вугільного складу під № 25 блоку гаражів № 4 на 15 машино-місць становить загрозу для належного функціонування системи теплопостачання житлових будинків ОСББ «Тіра-2», через відсутність на прибудинковій території об'єднання співвласників багатоквартирного будинку іншого облаштованого належним чином місця для зберігання вугілля для опалення жилих будинків під №№ 14; 16 по пров. Московському.
Як встановлено матеріалами справи, ОСББ «Тіра-2» - це юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна. Вугільний склад на території ОСББ «Тіра-2» є частиною житлового комплексу об'єднання та неподільним майном співвласників багатоквартирного будинку, а оскаржуване рішення ВК Б-Дністровської МР від 21.07.2005 року за № 493 «Про дозвіл ОСББ «Тіра-2» будівництва чотирьох блоків гаражів по пров. Московському,16-а», в частині дозволу будівництва блоку гаражів № 4 на 15 машино-місць по пров. Московському,16-а», на місці існуючого вугільного складу, порушує право власності співвласників багатоквартирного будинку на їх неподільне майно - вугільний склад.
Частиною 10 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до ст.21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно із ст.393 Цивільного кодексу України, правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди.
Таким чином, рішення ВК Б-Дністровської МР від 21.07.2005 року № 493 «Про дозвіл ОСББ «Тіра-2» будівництва чотирьох блоків гаражів по пров. Московському,16-а» в частині надання дозволу ОСББ «Тіра-2» на будівництво блоку гаражів № 4 на п'ятнадцять машино-місць по пров. Московському,16-а в м. Білгород-Дністровському Одеської області підлягає визнанню нечинним.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, про існування рішення ВК Б-Дністровської МР від 21.07.2005 року № 493 ОСББ «Тіра-2» стало відомо лише 25.07.2013 року після виготовлення КП «Б-Дністровське БТІ» Схематичного плану розташування об'єктів нерухомого майна, споруд, об'єктів благоустрою по пров. Московському,14 та пров. Московському,16, у зв'язку з чим ОСББ «Тіра-2» просить поновити йому строк для звернення до суду з адміністративним позовом пропущений з поважних причин.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.99 Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала (ч.1 ст.100 КАС України).
Оскільки про існування рішення ВК Б-Дністровської МР від 21.07.2005 року № 493 ОСББ «Тіра-2» стало відомо лише 25.07.2013 року, що документально підтверджується, суд вважає за можливе поновити йому строк для звернення до суду з адміністративним позовом пропущений з поважних причин.
Згідно із ч.2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи вищевикладені обставини та норми чинного законодавства, суд дійшов до висновку про законність, обґрунтованість та правомірність позовних вимог ОСББ «Тіра-2» до ВК Б-Дністровської МР про визнання нечинними окремих положень рішення, у зв'язку з чим такий адміністративний позов підлягає задоволенню.
Керуючись ч.10 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст. 21, 393 Цивільного кодексу України, ст.ст. 1, 2, 6, 9-11, 18, 41, 69-72, 87, 94, 99-100, 122, 128, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
Поновити Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Тіра-2» строк для звернення до суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Білгород-Дністровської міської ради про визнання нечинними окремих положень рішення.
Адміністративний позов Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Тіра-2» до Виконавчого комітету Білгород-Дністровської міської ради про визнання нечинними окремих положень рішення - задовольнити.
Рішення Виконавчого комітету Білгород-Дністровської міської ради від 21.07.2005 року № 493 «Про дозвіл Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Тіра-2» будівництва чотирьох блоків гаражів по пров. Московському,16-а» в частині надання дозволу Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Тіра-2» на будівництво блоку гаражів № 4 на п'ятнадцять машино-місць по пров. Московському,16-а в м. Білгород-Дністровському Одеської області - визнати нечинним.
Присудити з місцевого бюджету Білгород-Дністровської міської ради Одеської області на користь Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Тіра-2» судові витрати в розмірі 194,88 грн. (сто дев'яносто чотири гривні вісімдесят вісім копійок).
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч.3 ст.160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений статтею 186 КАС України, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя В.В. Мишко
Суд | Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2014 |
Оприлюднено | 24.03.2014 |
Номер документу | 37737046 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Мишко В. В.
Адміністративне
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Мишко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні