Постанова
від 12.03.2014 по справі 801/603/14
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 березня 2014 року (12 год.33 хв.) Справа №801/603/14

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Богацької А.О., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Дуб Євгенії Анатоліївни; Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив №24 - Керч"

про визнання протиправними та скасування рішень, спонукання до виконання певних дій,

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1, паспорт серії НОМЕР_2.

від відповідача та третьої особи: не з'явились

Суть спору: 20.01.2014 до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (також далі - позивач) до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК Дуб Євгенії Анатоліївни (також далі відповідач І) про визнання неправомірними та скасування рішень про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК Дуб Євгенії Анатоліївни від 12.11.2013 за № 7838458; про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК Дуб Євгенії Анатоліївни від 12.11.2013 за № 8196552; про зобов'язання Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК зареєструвати право власності на квартиру АДРЕСА_1 на ОСОБА_1, індивідуальний податковий номер НОМЕР_1.

Адміністративний позов не відповідав нормам ст. 106 КАС України, у зв'язку з чим ухвалою суду від 21.01.2014 позовну заяву було залишено без руху та надано строк для усунення недоліків, зазначених в ухвалі.

Позивач усунув недоліки, зазначені в ухвалі суду від 21.01.2014, у визначений судом строк, у зв'язку з чим, за відсутності перешкод для відкриття провадження по справі, ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 31.01.2014 відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.

30.01.2014, подавши до канцелярії суду адміністративний позов в новій редакції, позивач у якості другого відповідача зазначив Реєстраційну службу Керченського міського управління юстиції АР Крим (також далі - відповідач ІІ, Реєстраційна служба), а також визначив третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, - Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив № 24-Керч" (також далі - ОК "ЖБК № 24-Керч").

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 31.01.2014 про закінчення підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив № 24-Керч".

В судовому засіданні 12.03.2014 позивач підтримав заявлені позовні вимоги, наполягав на їх задоволенні.

Відповідач І, не визнаючи позов, подав до канцелярії суду письмові заперечення, в яких зазначив про необґрунтованість позовних вимог, у зв'язку із чим просив суд відмовити в задоволенні позову. Заперечуючи проти адміністративного позову, відповідачем І наголошено на тому, що заявником не надано документу, що підтверджує викуп членом кооперативу квартири, щодо якої подано документи на реєстрацію. За відсутності названого документу, в решті поданих документів не достатньо для проведення державної реєстрації права.

Представники відповідачів та третя особа у судове засідання явку вповноважених представників не забезпечили, про поважність причин неявки суд не повідомили. Відповідач ІІ заперечення на позов суду не надав. Третя особа надала суду витребувані документи.

Заслухавши позивача, розглянувши заперечення відповідача І, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) № 3574091 (також далі заява про реєстрацію № 3574091) на квартиру АДРЕСА_1, до якої також додав: копію паспорту громадянина України; копію ідентифікаційного номеру платника податків; довідку про реєстрацію з 2012 року за вказаною адресою; технічний паспорт, виданий 16.09.2013 КРП "КМБРТІ" № 011703; список членів кооперативу, виданий 14.08.2013 ОК "ЖБК № 24-Керч"; ордер № 1413, виданий 03.11.1983 Виконавчим комітетом Керченської міської ради; квитанції про оплату послуг Реєстраційної служби (а.с.78-96).

Отримання зазначених документів також підтверджується карткою прийому заяви від 24.10.2013 № 7141732 (а.с.97)

За результатами розгляду зазначеного звернення ОСОБА_1 щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень на квартиру АДРЕСА_1, державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК Дуб Євгенії Анатоліївни винесено рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 12.11.2013 № 7838458, у зв'язку з неподанням усіх необхідних документів, а саме: відсутній документ, що підтверджує викуп членом або асоційованим членом кооперативу квартири, або у разі передачі паю особі, яка не є членом кооперативу документ, на підставі якого відбулася така передача, та письмову згоду кооперативу, що надана його уповноваженим відповідно до статуту органом (а.с.101), яку 14.11.2013 направив рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення (а.с.102).

Також, судом встановлено, що 21.11.2013 державний реєстратор прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК Дуб Євгенія Анатоліївна, розглянувши заяву ОСОБА_1 від 24.10.2013 № 3574091 щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень на квартиру АДРЕСА_1, та подані для проведення державної реєстрації прав документи, встановила, що після завершення п'ятиденного строку, з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, не усунено обставини, що були підставою для прийняття даного рішення, у зв'язку з чим, керуючись статтею 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктами 16 та 23 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 №703, прийнято Рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень № 8196552 (а.с.104).

З дослідженого рішення від 21.11.2013 № 8196552 судом встановлено, що вказана вище підстава є єдиною підставою для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, та інших підстав для відмови у державній реєстрації права власності за позивачем державним реєстратором не наведено.

Позивач, не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача І, оскаржив його до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, зважаючи на норми матеріального права, що підлягають застосуванню до спірних правовідносин, суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно до приписів ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України. У разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.

Офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що становить зміст поняття "державна реєстрація речових прав на нерухоме майно", здійснюється на підставі Закону України від 01 липня 2004 року № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначено Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 року № 703 (чинний на момент виникнення та існування спірних правовідносин, втратив чинність 11 лютого 2014 року на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року № 868) / також далі - Порядок/.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4 названого Закону обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, у тому числі, право власності на нерухоме майно.

Приписами ч. 7 ст. 3 зазначеного Закону передбачено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться за місцем розташування об'єкта нерухомого майна в межах території, на якій діє відповідний орган державної реєстрації права власності та інших речових прав, крім випадків, установлених абзацами другим і третім частини п'ятої цієї статті.

Систему органів державної реєстрації прав визначено ст. 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", яку становлять: Міністерство юстиції України; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав; органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну реєстраційну службу України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 401/2011 Державна реєстраційна служба України (також далі - Укрдержреєстр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра юстиції України та входить до системи органів виконавчої влади. Укрдержреєстр є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань реалізації державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, статутів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами, статуту територіальної громади міста Києва, друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності.

Як вбачається з Положення про реєстраційну службу Керченського міського управління юстиції Автономної Республіки Крим, затвердженого наказом Керченського міського управління юстиції Автономної Республіки Крим від 30.12.2011 № 148/01/1-10, погодженого Головою Державної реєстраційної служби України та Начальником реєстраційної служби Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим 30 грудня 2011 року, Реєстраційна служба Керченського міського управління юстиції Автономної Республіки Крим підпорядковується Державній реєстраційній служби України і безпосередньо реєстраційній службі Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим та є структурним підрозділом територіальних органів Міністерства юстиції України, завданням і функцією якої, зокрема є забезпечення реалізації державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, статутів (а.с.106-114).

Змістом п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що орган державної реєстрації прав, серед іншого, проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації.

Приписами ч. 1 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

На вимогу ч. 2 ст. 15 зазначеного Закону орган державної реєстрації прав, державні реєстратори зобов'язані надати до відома заявників інформацію про необхідний перелік документів для здійснення державної реєстрації прав.

Відповідно до частин 1, 3, 5, 7 ст. 16 вказаного Закону заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом. Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку. При отриманні заяви та документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, проводиться реєстрація заяви у базі даних про реєстрацію заяв та запитів із зазначенням дати і часу реєстрації. Державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.

Так, на вимогу ч. 1 ст. 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація прав проводиться на підставі: 1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом; 2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; 3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; 4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; 5) рішень судів, що набрали законної сили; 6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.

Відповідно до ст. 22 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" у разі якщо документи для державної реєстрації прав та їх обтяжень подано не в повному обсязі, передбаченому нормативно-правовими актами, державний реєстратор у строк, встановлений частинами п'ятою, сьомою і восьмою статті 15 цього Закону для розгляду заявлених прав, приймає рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень і письмово повідомляє про це заявника. Якщо заявник протягом п'яти робочих днів після отримання письмового повідомлення виконав вимоги державного реєстратора, загальний строк розгляду заявленого права продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення. У разі невиконання зазначених вимог державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

Відповідно до статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 р. № 703 затверджено Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (також далі - Порядок), який визначає процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

Зі змісту п. 2 названого Порядку убачається, що державну реєстрацію прав шляхом внесення записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) проводять орган державної реєстрації прав та нотаріус як спеціальний суб'єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно (далі - нотаріус).

Пунктом 13 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що у разі подання не в повному обсязі документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію, яке містить рекомендації щодо усунення обставин, що були підставою для його прийняття.

Орган державної реєстрації прав, нотаріус у день прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію видає або надсилає рекомендованим листом з повідомленням про вручення заявникові таке рішення.

Державний реєстратор зупиняє розгляд заяви про державну реєстрацію на строк, що не перевищує п'яти робочих днів з моменту отримання заявником рішення про зупинення розгляду такої заяви.

Як встановлено під час розгляду справи, позивачем оскаржуються дії державного реєстратора щодо зупинення розгляду її заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з підстав необхідності надання документу, що підтверджує викуп членом або асоційованим членом кооперативу квартири, або у разі передачі паю особі, яка не є членом кооперативу документ, на підставі якого відбулася така передача, та письмову згоду кооперативу, що надана його уповноваженим відповідно до статуту органом.

У відповідності до п. 25 Постанови Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 № 703 "Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно", у разі проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно заінтересованою особою є власник (власники), інший правонабувач (правонабувачі), сторона (сторони) правочину, відповідно до якого виникло право власності та інше речове право.

Зі змісту п. 26 названого Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно та інші документи, визначені цим Порядком.

Згідно з п. 27 вищевказаного Порядку документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, є: укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно, чи його дублікат; інші документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.

Положення п. 48 згаданого Порядку передбачають, що для проведення державної реєстрації прав з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно у зв'язку з набуттям права власності на об'єкти нерухомого майна, збудовані в результаті діяльності житлового, житлово-будівельного, дачного, гаражного чи іншого кооперативу, заявник, крім документів, що зазначені в абзацах першому - шостому пункту 46 цього Порядку, подає органові державної реєстрації прав:

- затверджений загальними зборами кооперативу список членів та/або асоційованих членів кооперативу;

- документ, що підтверджує викуп членом та/або асоційованим членом кооперативу квартири, дачі, гаража, іншої будівлі, споруди або приміщення.

У разі передачі паю (його частини) особі, яка не є членом кооперативу, заявник, крім документів, що зазначені в абзацах першому та третьому цього пункту, подає органові державної реєстрації прав документ, на підставі якого відбулася така передача, та письмову згоду кооперативу, що надана його уповноваженим відповідно до статуту органом.

Отже, з вищенаведеного слідує, що законодавець не ставить у залежність набуття права власності на об'єкти нерухомого майна, збудовані в результаті діяльності житлово-будівельного кооперативу, вид документу, що підтверджує викуп первинним членом кооперативу квартири, проте вимагає його наявність та подання державному реєстратору у разі звернення до Реєстраційної служби щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень на нерухоме майно.

Правові, організаційні, економічні та соціальні основи функціонування кооперації в Україні визначено Законом України від 10 липня 2003 року №1087-IV "Про кооперацію", відповідно до ст. 6 якого кооператив є первинною ланкою системи кооперації і створюється внаслідок об'єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану. Відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі. За напрямами діяльності кооперативи можуть бути сільськогосподарськими, житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо.

Відповідно до статті 19 Закону України "Про кооперацію" для досягнення мети своєї діяльності кооператив набуває та використовує майно, фінансові та інші ресурси. Кооператив є власником будівель, споруд, грошових та майнових внесків його членів, виготовленої продукції, доходів, одержаних від її реалізації та провадження іншої передбаченої статутом діяльності, а також іншого майна, придбаного на підставах, не заборонених законом.

Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив № 24-Керч", зареєстрований 28.02.1995 Виконавчим комітетом Керченської міської ради АР Крим, є юридичною особою, ідентифікаційний код 22328741, що здійснює свою діяльність на підставі свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи, Статуту, затвердженого на загальних зборах протоколом від 17.09.2005 № 2 (а.с.43-52).

Судом встановлено, що ОСОБА_1, відповідно до списку власників квартир та членів ОК "ЖБК № 24-Керч", затвердженого протоколом загальних зборів від 14.08.2012 № 1, є членом цього кооперативу (а.с.54, 86-91), на підставі особисто поданої заяви від 01.08.2012 (а.с.53).

З довідки від 14.10.2013 №141 та довідки від 07.02.2014 № 25, виданої ОСОБА_1, останній зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 з 10.02.1984. Останній внесок внесено 21.02.1990. Квартира виплачена повністю. Ордер на житлове приміщення у будинку ЖБК № 24 серії "И" № 1413, затверджений рішенням виконкому від 30.10.1983 № 664, виданий на підставі рішення виконкому № 242 від 24.02.1989 (а.с.57,85).

Тобто, з наведеного слідує, що сплачена у повному обсязі квартира є власністю члену ОК "ЖБК № 24-Керч", яким на час звернення до Реєстраційної служби із заявою про реєстрацію прав на нерухоме майно був саме ОСОБА_1 і дані довідки підтверджують викуп членом кооперативу квартири.

З дослідженого судом Ордеру серії "И" № 1413 судом встановлено, що його видано ОСОБА_4 (а.с.14, 96), якого згідно до виписки з рішення Керченської міської ради народних депутатів від 24.02.1989 № 242 по ЖБК № 24 виключено з членів ЖБК-24 гр. ОСОБА_4 у зв'язку із смертю (свідоцтво про смерть НОМЕР_3), прийнято до членів ЖБК-24 гр. ОСОБА_5 (дружина гр. ОСОБА_5) та надано трикімнатну квартиру АДРЕСА_1, житловою площею 41,8 кв.м. Склад сім'ї 4 особи. Проживала на правах члена сім'ї (а.с.15).

Тобто, з наведеного слідує, що ще у 1989, тобто до 1990 року - дати останнього внеску за квартиру, її власником, відповідно до чинного на той законодавства, стала ОСОБА_5, яка відповідно до свідоцтва про укладення шлюбу серії НОМЕР_4, виданого 23.10.1973 Бюро ЗАГС Виконкому Калінівської ради депутатів м. Горлівки Донецької області була з 24.06.1947 дружиною ОСОБА_4 (а.с.129).

Як убачається з довідки від 05.09.2013 ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2, була зареєстрована та проживала за адресою: АДРЕСА_1 з 10.02.1984 до дня своєї смерті - ІНФОРМАЦІЯ_4, разом з якою одночасно на час смерті були зареєстровані, проживали разом та вели спільне господарство: син - ОСОБА_1 - ІНФОРМАЦІЯ_5; невістка - ОСОБА_7 - ІНФОРМАЦІЯ_6; онук - ОСОБА_8 - ІНФОРМАЦІЯ_7 (а.с.22).

З дослідженого судом заповіту від 01.11.1996 за реєстром № 4369, складеного ОСОБА_5, остання заповіла, зокрема, належну їй на праві приватної власності квартиру АДРЕСА_1 саме ОСОБА_1 (а.с.64)

За змістом статті ст. 524 Цивільного кодексу Української РСР від 18.07.1963 (також далі - ЦК України), чинного на час складення ОСОБА_5 заповіту, останній є підставою спадкоємства.

Відповідно до ст. 534 названого кодексу передбачалось, що спадкоємство за заповітом передбачає, що кожний громадянин може залишити за заповітом усе своє майно або частину його (не виключаючи предметів звичайної домашньої обстановки і вжитку) одній або кільком особам як тим, що входять, так і тим, що не входять до кола спадкоємців за законом, а також державі або окремим державним, кооперативним та іншим громадським організаціям.

Відповідно до свідоцтва про смерть ОСОБА_5 від 29.06.2010 серії НОМЕР_5, ОСОБА_5 померла ІНФОРМАЦІЯ_4.

На день смерті ОСОБА_5 чинним вже був чинним Цивільний кодекс України 16.01.2003 № 435-IV, яким у статті 1216 визначено, що спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).

Положеннями статті 1217 названого Кодексу передбачено види спадкування, що здійснюється за заповітом або за законом.

За змістом ч. 1 ст. 1223 згаданого Кодексу право на спадкування мають особи, визначені у заповіті.

З наведеного слідує, що за заповітом, складеним ОСОБА_5 позивач отримав права та обов'язки щодо квартири АДРЕСА_1.

Родинність зв'язків позивача з членами кооперативу ОК "ЖБК № 24-Керч" ОСОБА_4 та ОСОБА_5, що є його батьками, якими сплачено у повному обсязі внески за квартиру АДРЕСА_1, зокрема також підтверджується свідоцтвами про народження (а.с.133, 134, 135).

З досліджених судом матеріалів справи судом не встановлено інших доказів вважати, що вказане майно належить третім особам ніж позивач.

Частиною першою статті 11 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною першою статті 71 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч. 1 ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

З положень ч. 1 ст. 70 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування.

Предметом доказування, згідно з ч. 1 ст. 138 КАС України, є обставини (факти), якими обґрунтовуються позовні вимоги чи заперечення або які мають інше значення для вирішення справи (причини пропущення строку для звернення до суду, розмір судових витрат тощо) та які належить встановити при ухваленні судового рішення у справі. Водночас до предмета доказування не включають обставини, визнані сторонами, якщо у суду не виникає сумніву щодо достовірності цих обставин та добровільності їх визнання, а також інші обставини, які не належить доказувати.

Фактів невідповідності заявленого права позивача та поданих ним документів вимогам законодавства, а також суперечностей між заявленим ним правом власності та документами, що підтверджують виникнення права позивача на спірне нерухоме майно, а тим більш щодо ненадання заявником документу, що підтверджує викуп членом кооперативу квартири, щодо якої подано документи на реєстрацію, які б могли бути підставою для невизнання державою цього права, в судовому засіданні встановлено не було.

Відтак, з урахуванням вищевикладеного судом встановлено, що для проведення державної реєстрації права власності на квартиру АДРЕСА_1, позивачем - ОСОБА_1 до заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень надані у повному обсязі передбачені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011р. №703, документи, необхідні для здійснення державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК державної реєстрації права власності на згадану квартиру.

Таким чином, рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК Дуб Євгенії Анатоліївни про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 12.11.2013 № 7838458, з підстав ненадання заявником документу, що підтверджує викуп членом кооперативу квартири не відповідає дійсності, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.

Оскільки, на вимогу згаданого в рішенні про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень пункту 23 державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені у Законі України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", а за змістом ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено, у тому числі після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, якщо не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення (п. 5-4 ч. 1 ст. 24 Закону), відтак рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК Дуб Євгенії Анатоліївни про відмову в державній реєстрацій прав та їх обтяжень від 21.11.2013 за № 8196552 засноване на протиправному рішенні про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 12.11.2013 № 7838458, а отже також є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

З приводу позовних вимог про зобов'язання вчинити реєстрацію права власності за первинно поданою позивачем заявою та документами щодо державної реєстрації прав на нерухоме майно за позивачем, суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню, оскільки чинним законодавством саме на реєстраційну службу покладено відповідні обов'язки з державної реєстрації прав власності на нерухоме майно. Таким чином, приймаючи до уваги, що суд визнав протиправними та скасував рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК Дуб Євгенії Анатоліївни про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 12.11.2013 № 7838458 та про відмову в державній реєстрацій прав та їх обтяжень від 21.11.2013 № 8196552, перешкод для реєстрації саме за позивачем права власності на спірну квартиру немає, отже позовні вимоги про зобов'язання Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК зареєструвати право власності на квартиру АДРЕСА_1 на ОСОБА_1, індивідуальний податковий номер НОМЕР_1, суд визнає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

У відповідності до частини третьої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Стягненню на користь позивача з Державного бюджету України підлягають судові витрати зі сплати судового збору, документально підтверджені квитанцією від 17.01.2014 № ПН2951 (а.с.2), у повному обсязі - сумою 73,08 грн.

Судом 12.03.2014 проголошені вступна та резолютивна частина постанови, а 17.03.2014 постанова складена у повному обсязі.

На підставі викладеного, керуючись статтями 158, 159, 160, 163 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК Дуб Євгенії Анатоліївни про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 12.11.2013 № 7838458 .

3. Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Керченського міського управління юстиції АРК Дуб Євгенії Анатоліївни про відмову в державній реєстрацій прав та їх обтяжень від 21.11.2013 № 8196552.

4. Зобов'язати Реєстраційну службу Керченського міського управління юстиції АРК зареєструвати право власності на квартиру АДРЕСА_1 на ОСОБА_1, індивідуальний податковий номер НОМЕР_1.

5. Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 (індивідуальний податковий номер НОМЕР_1, місце проживання: АДРЕСА_1) судові витрати зі сплати судового збору сумою 73,08 грн. (сімдесят три гривні 08 копійок).

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя А.О. Кушнова

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення12.03.2014
Оприлюднено24.03.2014
Номер документу37756105
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/603/14

Постанова від 12.03.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 24.02.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 31.01.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 21.01.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні