ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
20 березня 2014 року Справа № 913/24/14
Провадження №15пд/913/24/14
За позовом Обласного комунального підприємства "Компанія "Луганськвода", м.Луганськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Динамо-2", м.Луганськ
про врегулювання розбіжностей, які виникли при укладенні договору на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення від 02.09.2013 № 2260
Суддя Смола С.В.
Секретар судового засідання Данилкіна Н.В.
У засіданні брали участь:
від позивача - Шевченко О.В. - заступник начальника юридичного відділу, довіреність № б/н від 03.09.2013;
від відповідача - Шпаргалюк Ю.І. - директор, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 17918601 від 11.01.2014.
СУТЬ СПОРУ:
Позивачем заявлено вимогу про врегулювання розбіжностей, які виникли при укладенні договору про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від 02.09.2013 № 2260, а саме прийняти у редакції позивача:
- п.1.2 договору: "В ході виконання договірних зобов'язань, сторони керуються умовами даного договору, а також Законом України "Про питну воду та питне водопостачання" від 10.01.2002, Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 № 1875-ІV, "Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання і водовідведення в містах і селищах України", затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190 (надалі Правила користування), "Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затвердженими наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 (надалі Правила приймання), місцевими Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізації (надалі місцеві Правила приймання), "Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів", затвердженою наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 (надалі Інструкція), та іншими діючими нормативно-правовими актами, які регулюють правовідносини сторін за даним договором";
- п.3.1 договору: "Виробник" через системи комунального водопостачання надає питну воду "Споживачу" в обсягах, вказаних в п.5 Паспорту водного господарства (далі - Додаток 1), який є невід'ємною частиною договору, до точки підключення мереж "Споживача". Точка розподілу, у якої відбувається передача води - точка підключення мереж "Споживача" до системи водопостачання "Виробника", яка зазначена у п.1.6 Додатку 1 та на схемі (генплані) (розділ 2 Додатку 1). Відповідно до проектної документації, розробленої спеціалізованою організацією та технічних умов "Виробника", "Споживач" у точці підключення установлює (за свій рахунок) прилад обліку використаної води. Без виконання цієї умови підключатися до мереж виробника "Споживачу" забороняється";
- п.4.2 договору: "Обсяг стічних вод, зафіксований даним договором, може бути зменшено або збільшено у межах технічної спроможності систем водовідведення "Виробника". У разі запланованих змін у діяльності "Споживача", якщо вони ведуть до зміни обсягів скиду стічних вод, "Споживач" в місячний строк до моменту виникнення змін надає "Виробнику" заяву та відповідні документи (обґрунтування та підтверджуючі розрахунки) для одержання додаткових технічних умов та внесення змін у договір. Без внесення змін до договору може бути збільшений обсяг стічних вод, вказаний в п.5 додатку № 1, на середньорічний об'єм стічних вод, що утворюється внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та здійснення поливально-мийних робіт під час прибирання територій, у випадку їх неорганізованого потрапляння в мережі водовідведення "Споживача" або через дощозбірники і колодязі на мережах водовідведення, які розташовані на території "Споживача", у мережі водовідведення "Виробника";
- п.7.5 договору: "Споживач" відповідає за цілісність та збереження засобів обліку, пломб (у т.ч. індикаторів впливу постійного магнітного поля) і деталей пломбування, встановлених "Виробником" та представниками територіальних органів Держспоживстандарту в місцях з'єднань засобів обліку, запірної арматури, манометра та іншого обладнання вузла обліку, незалежно від місця його розташування. Знімати засоби обліку, здійснювати будь-які заміни їх частин або зміни положення на водомірному вузлі, де їх встановлено, знімати пломби ( у т.ч. індикатори впливу постійного магнітного поля), накладені "Виробником" або органами Держспоживстандарту, має право лише "Виробник" або "Споживач" за письмовим дозволом "Виробника". У разі самовільних дій "Споживача" розрахунок води здійснюється згідно з пунктами 3.3, 3.4 Правил користування. "Виробник" має право вимагати від "Споживача" проведення позачергової повірки встановлених засобів обліку до закінчення встановленого для них міжповірочного інтервалу з метою контролю правильності їх показів";
- п.7.11 договору: "У разі відсутності засобів обліку стічних вод, їх облік здійснюється по кількості води, наданої "Споживачу" з мереж водопостачання (у т.ч. гарячого) та інших джерел:
· у випадку, якщо об'єм стічних вод відрізняється від об'єму водоспоживання у зв'язку з наявністю у "Споживача" власних джерел водоспоживання, їх облік здійснюється за показаннями приладів обліку, встановлених на водозаборах "Споживача", а при їх відсутності - за паспортною продуктивністю насосів на водозаборах "Споживача";
· у випадку, якщо об'єм стічних вод відрізняється від об'єму водоспоживання у зв'язку з неорганізованим потраплянням стічних вод, що утворюється внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та здійснення поливально-мийних робіт під час прибирання територій, в мережі водовідведення "Споживача" або через дощозбірники і колодязі на мережах водовідведення, які розташовані на території "Споживача", у мережі водовідведення "Виробника", як при загальносплавній, так і при роздільній системі водовідведення, їх об'єм визначається за формулою, встановленою пунктами 4.10-4.13 Правил користування;
· якщо "Споживач" має власні водозабори і у визначений строк не надіслав "Виробнику" даних про обсяги скиду стічних вод до мереж водовідведення за попередній місяць або надіслав недостовірні дані щодо обсягів скиду, "Виробник", відповідно до умов договору здійснює розрахунок оплати за скид стічних вод за розрахунками попереднього місяця або за пропускною спроможністю відповідних мереж "Споживача". При цьому "Виробник" має право зробити перерахунок за період подання "Споживачем" недостовірних даних в межах строку позовної давності;
· при наявності у "Споживача" гарячого водопостачання, облік стічних вод гарячої води визначається встановленими "Споживачем" засобами вимірювальної техніки, які занесені до Державного реєстру та пройшли державну метрологічну атестацію. У разі відсутності приладу обліку гарячої води, або у разі порушення строків його державної повірки, обсяг стоків гарячої води визначається згідно розрахунку, наведеному у Додатку 1 до договору;
- п.8.3 договору: "Оплата за надані послуги здійснюється "Споживачем" наступним шляхом: "Споживач" здійснює авансовий платіж у розмірі 100% від суми нарахувань за попередній місяць до 07 числа поточного розрахункового місяця - на поточний рахунок "Виробника", який вказаний у останньому по даті надання груп-рахунку/іншому платіжному документі.
Остаточний розрахунок за поточний місяць "Споживач" здійснює на протязі 3 (трьох) банківських днів після отримання груп-рахунку або іншого платіжного документу за поточний місяць, який складається згідно Акту про кількість фактично наданих послуг у поточному місяці.
Груп-рахунок або інший платіжний документ може бути наданий "споживачу" наступним способом: На електронну поштову скриньку
У разі надання "Споживачу" груп-рахунку або іншого платіжного документу по електронній пошті або факсом, оригінали вказаних документів (з підписами та печатками) передаються "Споживачу" наприкінці місяця разом з податковими накладними та іншими документами, пов'язаними з виконанням договору.
При перевищенні у стічних водах "Споживача" рівня вмісту ДК забруднюючих речовин, в порівнянні зі встановленими у невід'ємній частині договору Додатку № 2, та при неорганізованому потраплянні стічних вод, що утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та здійснення поливально-мийних робіт під час прибирання територій, "Споживач" здійснює оплату на протязі 7 (семи) календарних днів з дня отримання груп-рахунку або іншого платіжного документу на розрахунковий рахунок "Виробника", який вказаний у груп-рахунку або іншому платіжному документі.
Форма розрахунків - безготівкова".
Ухвалою господарського суду Луганської області від 08.01.2014 було порушено провадження у справі та її розгляд справи призначений на 20.01.2014.
Відповідач листом № б/н від 17.01.2014 вимоги позову відхилив, зазначивши:
- що посилання в п.1.2 договору на Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37, місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації, Інструкцію про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затверджену наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37, якими передбачена додаткова платня за об'єми стічних вод, які утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та здійснення поливально-мийних робіт під час прибирання територій, і неорганізовано потрапляють в мережі водовідведення споживачів через дощозбірники і колодязі на мережах водовідведення, які розташовані на територіях споживачів, у мережі водовідведення виробника, як при загальносплавній так і при розподільний системі водовідведення є необґрунтованим, оскільки позивачем розрахунок об'ємів стічних вод не представлений;
- що в мережі водовідведення відповідача - два умивальника та два унітаза;
- що дощозбірників і колодязів, у т.ч. зливної каналізації, на мережах відповідача немає, уся територія підприємства асфальтована;
- що 16.01.2014 комісією позивача у складі начальника каналізаційної мережі Кравченко С.В. та начальника відділу збуту Шиліна І.Ю. оформлений акт № 16/7 про неможливість попадання атмосферних опадів з території відповідача в систему централізованої каналізації;
- що з викладених причин включення п.п.4.2, 7.11, 8.3 щодо збільшення позивачем в односторонньому порядку обсягів стічних вод на середньорічний об'єм атмосферних опадів та зобов'язання відповідача оплачувати послуги є безпідставним;
- що в п.3.1 договору слід виключити посилання на проектну документацію, оскільки відповідач вже 15 років підключений до централізованої мережі водопостачання та водовідведення; що п.7.5 договору позивач безпідставно відмовився доповнювати умовами щодо сплати виробником позачергової перевірки засобів обліку до закінчення встановленого для них міжповірочного інтервалу, оскільки викладення вказаного пункту договору в редакції позивача надасть йому можливість зловживати зазначеним правом проводити позачергові перевірки в довільному порядку;
- що на даний час дія наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 37 від 19.02.2002 рішенням Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва від 01.04.2013 № 11 "Про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України від 11.09.2003 № 1160-ІV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства" зупинена.
Згідно ст.77 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 20.01.2014 була оголошена перерва до 03.02.2014.
Поясненням у справі б/н від 31.01.2014 відповідач повторно зазначив свої заперечення проти позову, які викладені ним в листі № б/н від 17.01.2014.
Позивач поясненням № 12/21 від 29.01.2014 зазначив, що посилання відповідача на втрату дії наказом № 37 від 19.02.2002 є необґрунтованим, оскільки Положенням про Державну службу України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва, затвердженого Указом Президента України від 30.03.2012 № 237/2012, до компетенції Держпідприємництва не віднесено прийняття рішень про визнання регуляторних актів такими, що втратили чинність; що відповідно до ст.20 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" у договорі про надання послуг питного водопостачання повинні бути зроблені посилання на нормативні документи, на підставі яких здійснюватиметься водопостачання; пропозиція відповідача по п.3.1 договору про відмову в наданні проектної документації є недоведеною, необґрунтованою і суперечить приписам Закону України "Про питну воду та питне водопостачання"; що позивач будь-якої технічної документації відповідачу не надавав і останній не звертався з цього приводу; що редакція позивача п.7.5 договору відповідає п.п.5.17, 5.22 Правил № 190.
Доповненням б/н від 03.02.2014 до пояснень від 31.01.2014 відповідач зазначив, що виключення з п.3.1 договору доповнення про те, що споживачі, які вже підключені до мережі виробника, проектну документацію не подають, є неприпустимим.
Згідно ст.77 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 03.02.2014 була оголошена перерва до 13.02.2014.
Поясненням від 05.02.2014 № 12/41 позивач зазначив, що Правила № 630 регулюють відносини між виконавцем і фізичною та юридичною особою і визначення виконавців віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування, в той час як рішення про визначення позивача виконавцем житлово-комунальних послуг не приймалось; що 07.10.2013 позивач отримав від відповідача лист, до якого було додано лише 2 примірники протоколу розбіжностей, а сам договір доданого не було.
Письмовим поясненням б/н від 12.02.2014 відповідач додатково обґрунтував свою редакцію спірних пунктів договору.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 13.02.2014 розгляд справи був відкладений та, враховуючи приписи п.4 ст.65 Господарського процесуального кодексу України, для з'ясування питання щодо чинності або зупинення дії наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 "Про затвердження Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", зобов'язано редакцію газети "Урядовий кур'єр", Державну службу України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва, Міністерство юстиції України, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України вчинити певні дії.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 03.03.2014 було продовжено строк розгляду справи до 26.03.2014, розгляд справи відкладений на 20.03.2014.
Редакція газети "Урядовий кур'єр" листом від 03.03.2014 № 85/04 зазначила, що повідомлення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва про зупинення дії наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 "Про затвердження Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України" в газеті не публікувалося.
Міністерство економічного розвитку і торгівлі України листом від 27.02.2014 № 2432-03/97 повідомило, що наказ Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 "Про затвердження Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України" до Мінекономрозвитку не оскаржувався. Окрім цього, відповідно до ст. 28 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" у разі невиконання рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики або неоскарження цього рішення органом виконавчої влади протягом встановленого в цьому Законі строку дія регуляторного акта або його окремих положень, щодо яких було прийнято відповідне рішення, зупиняється наступного дня з дня закінчення строку для виконання такого рішення.
Міністерство юстиції України листом від 28.02.2014 № 737-0-32-14/101.1 зазначило, що повідомлення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва про зупинення дії наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 "Про затвердження Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за № 402/6690 від 26.04.2002, до Міністерства юстиції не надходило; що рішення про скасування державної реєстрації цього наказу Міністерством юстиції не приймалось; що рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва від 01.04.2013 № 11 "Про необхідність усунення порушень принципів державної регулярної політики згідно з вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України" до Міністерства юстиції не надходило.
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України листом від 12.03.2014 повідомило, що станом на 05.03.2014 нормативно-правовий акт щодо визнання таким, що втратив чинність наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 "Про затвердження Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України" Мінрегіоном України не приймався і на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України відповідно не подавався; що інформації від Міністерства юстиції України щодо скасування рішення про державну реєстрацію зазначеного наказу до Мінрегіону України не надходило.
У судовому засіданні 20.03.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Обласне комунальне підприємство "Компанія "Луганськвода" є монополістом з надання послуг з водопостачання та водовідведення фізичним та юридичним особам м.Луганська та Луганської області.
Згідно ст.11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав і обов'язків (зобов'язань) є, зокрема, договір.
Відповідно до ч.3 ст.179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Частиною 1 ст.19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.
Пунктом 2.1 Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190 передбачено, що договірні відносини щодо користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення здійснюються виключно на договірних засадах відповідно до Законів України "Про питну воду та питне водопостачання" та "Про житлово-комунальні послуги".
Відповідно до ч.1 ст.26 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" істотними умовами договору на надання житлово-комунальних послуг є: 1) найменування сторін; 2) предмет договору; 3) вичерпний перелік житлово-комунальних послуг, тарифи та їх складові на кожну з цих послуг, загальна вартість послуг; 4) порядок оплати за спожиті житлово-комунальні послуги; 5) порядок перерахунків розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості; 6) права та обов'язки сторін; 7) порядок контролю та звіту сторін; 8) порядок вимірювання обсягів та визначення якості наданих послуг; 9) визначення точок розподілу, в яких відбувається передача послуг від виконавця/виробника споживачу; 10) порядок обслуговування мереж та розподіл повноважень щодо їх експлуатації та відновлення (ремонту); 11) умови доступу в квартиру, будинок, приміщення, на земельну ділянку для усунення аварій, неполадок, огляду мереж, зняття контрольних показників засобів обліку; 12) порядок здійснення ремонту; 13) відповідальність сторін та штрафні санкції за невиконання умов договору; 14) порядок вирішення спорів; 15) перелік форс-мажорних обставин; 16) строк дії договору; 17) умови зміни, пролонгації, припинення дії договору; 18) дата і місце укладення договору.
Загальний порядок укладення договорів встановлений ст.181 Господарського кодексу України та ст.638 Цивільного кодексу України.
Дотримуючись вказаного порядку позивач 07.10.2013 направив відповідачу проект договору № 2260 від 02.09.2013.
Відповідач в свою чергу підписаного проекту договору не повернув, а надав два екземпляри протоколу розбіжностей (а.с.99-102), в зв'язку з чим відповідачем не були дотримані загальні умови укладення договорів, передбачені главою 53 розділу ІІ книги п'ятої Цивільного кодексу України, про що позивач повідомив відповідача у листі від 21.10.2013 № 10/6-ю (а.с.103).
В подальшому позивач повторно направив відповідачу проект договору № 2260 від 02.09.2013 (а.с.18-23), який відповідачем був підписаний з протоколом розбіжностей (а.с.24-25).
Розбіжності між сторонами виникли відносно редакції п.п.1.2, 3.1, 4.2, 7.5, 7.11, 8.3 договору.
В протоколі розбіжностей відповідач пропонував наступне, а саме:
- з тексту п.1.2 договору виключити слова "Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затвердженими наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 (надалі Правила приймання), місцевими Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізації (надалі місцеві Правила приймання), "Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів", затвердженою наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 (надалі Інструкція)";
- доповнити п.3.1 договору абзацом наступного змісту: "Споживачі, які вже підключені до мережі Виробника, проектну документацію не надають";
- з тексту п.4.2 договору виключити слова: "Без внесення змін до договору може бути збільшено обсяг стічних вод, вказаний в п.5 Додатку № 1, на середньорічний об'єм стічних вод, що утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та здійснення поливально-мийних робіт під час прибирання територій, у випадку їх неорганізованого потрапляння в мережі водовідведення "Споживача" або через дощозбірники і колодязі на мережах водовідведення, які розташовані на території "Споживача", у мережі водовідведення "Виробника";
- доповнити останній абзац п.7.5 договору реченням "За проведення позачергової перевірки встановлених засобів обліку до закінчення встановленого для них міжповірочного інтервалу сплачує Виробник";
- з тексту п.7.11 договору виключити слова: "у випадку, якщо об'єм стічних вод відрізняється від об'єму водоспоживання у зв'язку з неорганізованим потраплянням стічних вод, що утворюється внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та здійснення поливально-мийних робіт під час прибирання територій, в мережі водовідведення "Споживача" або через дощозбірники і колодязі на мережах водовідведення, які розташовані на території "Споживача", у мережі водовідведення "Виробника", як при загальносплавній, так і при роздільній системі водовідведення, їх об'єм визначається за формулою, встановленою пунктами 4.10-4.13 Правил користування";
- з тексту п.8.3 договору виключити слова: "та при неорганізованому потраплянні стічних вод, що утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та здійснення поливально-мийних робіт під час прибирання територій".
Позивач не погодився з пропозицією відповідача та, враховуючи приписи ст.187 Господарського кодексу України, у двадцятиденний строк з моменту отримання протоколу розбіжностей звернувся до суду з даним позовом.
Пункт 1.2 договору слід викласти в редакції відповідача та виключити з тексту зазначеного пункту посилання на наказ Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 "Про затвердження Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", враховуючи наступне.
Відповідно до ч.2 ст.20 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" від 10.01.2002 N 2918-III у договорі про надання послуг з питного водопостачання повинні бути зроблені посилання на нормативні документи, на підставі яких здійснюватиметься питне водопостачання.
Згідно п.1.2 Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 ці Правила поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації, та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів.
Як зазначив відповідач на даний час дія наказу № 37 від 19.02.2002 рішенням Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва від 01.04.2013 № 11 "Про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України від 11.09.2003 № 1160-ІV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства" зупинена.
Згідно ч.1 ст.27 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" уповноважений орган має право здійснювати експертизу регуляторних актів центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органів виконавчої влади на відповідність цих актів вимогам статей 4, 5, 8-13 цього Закону.
Частинами 3-6 вказаної статті передбачено, що у разі виявлення в регуляторних актах або в діях органів, зазначених у частині першій цієї статті, порушень вимог статей 4, 5, 8-13 цього Закону уповноважений орган приймає рішення про необхідність усунення виявлених порушень принципів державної регуляторної політики органом, що прийняв цей акт. Рішення про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики може стосуватися регуляторного акта у цілому або окремих його положень. Рішення уповноваженого органу не пізніше наступного робочого дня після його прийняття надсилається органу виконавчої влади, що прийняв регуляторний акт, щодо якого було прийнято відповідне рішення. Рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики не підлягають державній реєстрації в органах юстиції.
01.04.2013 Державною службою України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва було прийнято рішення № 11 "Про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України", яким запропоновано Міністерству регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства визнати таким, що втратив чинність наказ Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 "Про затвердження Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", оскільки його норми не відповідають вимогам діючого законодавства та принципам державної регуляторної політики.
Частинами 6-9 ст.28 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" передбачено, що у разі невиконання рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики або неоскарження цього рішення органом виконавчої влади протягом встановленого в цьому Законі строку дія регуляторного акта або окремих його положень, щодо яких було прийнято відповідне рішення, зупиняється наступного дня з дня закінчення строку для виконання такого рішення. Уповноважений орган публікує в газеті "Урядовий кур'єр" повідомлення про зупинення дії регуляторного акта або окремих його положень не пізніше десяти робочих днів з дня зупинення дії цього регуляторного акта або окремих його положень. Якщо рішення про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики прийнято щодо регуляторного акта, зареєстрованого в органі юстиції, уповноважений орган не пізніше трьох робочих днів з дня зупинення дії регуляторного акта або окремих його положень надсилає повідомлення про зупинення дії до органу юстиції, який зареєстрував відповідний регуляторний акт. Орган юстиції не пізніше п'яти робочих днів з дня одержання повідомлення уповноваженого органу скасовує прийняте ним рішення про державну реєстрацію регуляторного акта, дію якого або окремих його положень було зупинено, і повідомляє про це уповноважений орган та орган виконавчої влади, що прийняв цей регуляторний акт.
Враховуючи викладені приписи законодавства, суд дійшов висновку, що на даний час дія наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 "Про затвердження Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України" рішенням Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва від 01.04.2013 № 11 зупинена, а тому у суду відсутні правові підстави включення посилання на зазначений наказ в п.1.2 договору.
Пункт 3.1 договору підлягає викладенню в редакції позивача: "Виробник" через системи комунального водопостачання надає питну воду "Споживачу" в обсягах, вказаних в п.5 Паспорту водного господарства (далі - Додаток 1), який є невід'ємною частиною договору, до точки підключення мереж "Споживача". Точка розподілу, у якої відбувається передача води - точка підключення мереж "Споживача" до системи водопостачання "Виробника", яка зазначена у п.1.6 Додатку 1 та на схемі (генплані) (розділ 2 Додатку 1). Відповідно до проектної документації, розробленої спеціалізованою організацією та технічних умов "Виробника", "Споживач" у точці підключення установлює (за свій рахунок) прилад обліку використаної води. Без виконання цієї умови підключатися до мереж виробника "Споживачу" забороняється", враховуючи наступне.
Відповідно до п.4.1 Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190 (далі - Правила користування) для приєднання до систем централізованого водопостачання та водовідведення замовнику таких послуг надаються технічні умови. Форма технічних умов наведена в додатку 1 до цих Правил. Для одержання технічних умов замовник послуг з централізованого водопостачання та водовідведення подає до виробника таких послуг: заяву;опитувальний лист за формою згідно з додатком 2; ситуаційний план з визначенням місця розташування земельної ділянки на відповідній території. Технічні умови мають містити графічний матеріал із нанесенням відповідних інженерних мереж та місць приєднання до них об'єкта будівництва. Виробник послуг з централізованого водопостачання та водовідведення видає замовнику технічні умови згідно з поданою заявою протягом десяти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви з урахуванням потужностей споруд та пропускної спроможності мереж систем централізованого водопостачання та водовідведення, із зазначенням умов для проектування вводу: місця приєднання, місця розташування водомірного вузла, умов для влаштування проміжного резервуара і насосів - підвищувачів тиску.
Судом враховується, що відповідачу вже раніше (17.01.2001) були видані технічні умови № 4-Л (а.с.67-68 т.1), і що приписами п.4.1 Правил користування передбачена видача технічних умов тільки один раз при підключенні до систем централізованого водопостачання та водовідведення.
Таким чином, викладення зазначеного пункту договору в редакції позивача відповідає приписам Правил користування.
Пункт 4.2 договору слід викласти в редакції відповідача: "Обсяг стічних вод, зафіксований даним договором, може бути зменшено або збільшено у межах технічної спроможності систем водовідведення "Виробника". У разі запланованих змін у діяльності "Споживача", якщо вони ведуть до зміни обсягів скиду стічних вод, "Споживач" в місячний строк до моменту виникнення змін надає "Виробнику" заяву та відповідні документи (обґрунтування та підтверджуючі розрахунки) для одержання додаткових технічних умов та внесення змін у договір", враховуючи наступне.
Пункти 4.10-4.13 Правил № 190, на які позивач посилається в обґрунтування редакції вказаного пункту договору, знаходяться у розділі IV цих Правил "Приєднання об'єктів до систем централізованого питного водопостачання та водовідведення і визначають алгоритм об'єму поверхневих стічних вод, для застосування цих даних при приєднанні споживачів до систем централізованого водопостачання та водовідведення, зокрема, для визначення потужностей споруд та пропускної спроможності мереж каналізації, що необхідно при проектуванні та будівництві відповідних об'єктів.
Разом з цим, розділом V зазначених Правил користування, який має назву "Система обліку водопостачання та водовідведення" регулюються питання, пов'язані з обліком, в тому числі прийнятих стоків.
Згідно п. 5.1. Правил користування облік відпущеної питної води та прийнятих стоків здійснюється виробником і споживачами засобами вимірювальної техніки, які занесені до Державного реєстру або пройшли державну метрологічну атестацію.
У разі відсутності у споживача засобу обліку або неможливості виконати ремонт існуючого виробник має право зобов'язати споживача встановити або замінити засіб обліку у визначений ним термін відповідно до умов договору (п. 5.9 Правил користування).
Відповідно до п. 5.29. Правил користування у разі відсутності засобів обліку стічних вод їх облік здійснюється такими методами:
1) за допомогою засобів обліку на водозаборах;
2) за паспортною продуктивністю насосів на водозаборах;
3)за паспортним дебітом усіх свердловин та проектною потужністю поверхневого водозабору;
4) на підставі витрат води на технологічні потреби;
5) на підставі замірів кількості стічних вод, що надходять до мереж водовідведення.
Метод визначення кількості стічних вод встановлюється виробниками.
Якщо кількість стічних вод визначається одним із методів, зазначених у цьому пункті Правил, що зафіксовано договором або двостороннім актом між виробником та споживачем на обумовлений термін, то споживач протягом цього терміну може не надавати виробнику таких даних.
Таким чином, запропонований позивачем у спірному пункті договору (5.9.) порядок розрахунку об'ємів поверхневих стічних вод (згідно пунктів 4.10. - 4.13. Правил користування) не може застосовуватися у даному випадку, так як пункти 4.10. - 4.13. Правил користування застосовуються при приєднанні споживачів до систем централізованого водопостачання та водовідведення, для визначення потужностей споруд та пропускної спроможності мереж каналізації, що необхідно при проектуванні та будівництві відповідних об'єктів.
Оскільки відповідач вже приєднаний до систем централізованого водопостачання та водовідведення, що не оспорюється позивачем, а тому, положення розділу IV Правил № 190 до відповідача застосовуватися не можуть.
Пункт 7.5 договору суд вважає необхідним викласти в наступній редакції, яка відповідає приписам п.5.17 Правил № 190, а саме: "Споживач" відповідає за цілісність та збереження засобів обліку, пломб (у т.ч. індикаторів впливу постійного магнітного поля) і деталей пломбування, встановлених "Виробником" та представниками територіальних органів Держспоживстандарту в місцях з'єднань засобів обліку, запірної арматури, манометра та іншого обладнання вузла обліку, незалежно від місця його розташування. Знімати засоби обліку, здійснювати будь-які заміни їх частин або зміни положення на водомірному вузлі, де їх встановлено, знімати пломби ( у т.ч. індикатори впливу постійного магнітного поля), накладені "Виробником" або органами Держспоживстандарту, має право лише "Виробник" або "Споживач" за письмовим дозволом "Виробника". У разі самовільних дій "Споживача" розрахунок води здійснюється згідно з пунктами 3.3, 3.4 Правил користування.
У випадках, передбачених п.5.17 Правил користування "Виробник" має право вимагати від "Споживача" проведення позачергової повірки встановлених засобів обліку до закінчення встановленого для них міжповірочного інтервалу з метою контролю правильності їх показів".
Судом приймаються до уваги доводи позивача відносно того, що зазначений пункт договору буде застосовуватися винятково у випадках, передбачених п.5.17 Правил користування, згідно якого у разі порушення цілісності пломб на засобах обліку, а також на їх з'єднувальних частинах, накладених представником виробника, виявлення фактів штучного впливу на роботу засобів обліку виробник має право вимагати від споживача проведення позачергової їх повірки до закінчення встановленого для них міжповірочного інтервалу з метою контролю правильності їх показів. У таких випадках позачергова повірка засобів обліку виконується за рахунок споживача.
Пункт 7.11 та п.8.3 підлягають викладенню в редакції відповідача, оскільки відповідач вже приєднаний до систем централізованого водопостачання та водовідведення, і тому, положення розділу IV Правил № 190 до останнього застосовуватися не можуть.
Крім того, суд зазначає наступне.
Відповідно до пп.2.2 п.2 Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, яка затверджена наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37, передбачено, що за додаткову кількість стічних вод, що надходить до міської каналізації у період дощів та сніготанення через люки каналізаційних колодязів та приймачі дощової каналізації на території Підприємств, останні сплачують згідно з пунктом 15.9 вищевказаних Правил користування. Під Правилами користування в даному випадку розуміється посилання на Правила користування системами комунального водопостачання та водовідведення в містах і селищах України, які затверджені наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 01.07.1994 № 65, який на даний час втратив чинність на підставі наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства від 27.06.2008 № 190.
Судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. Врегулювати розбіжності, які виникли між Обласним комунальним підприємством "Компанія "Луганськвода" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Динамо-2" при укладенні договору про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від 02.09.2013 № 2260.
2. Позов Обласного комунального підприємства "Компанія "Луганськвода" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Динамо-2" задовольнити частково.
3. Пункт 3.1 договору викласти в редакції позивача: "Виробник" через системи комунального водопостачання надає питну воду "Споживачу" в обсягах, вказаних в п.5 Паспорту водного господарства (далі - Додаток 1), який є невід'ємною частиною договору, до точки підключення мереж "Споживача". Точка розподілу, у якої відбувається передача води - точка підключення мереж "Споживача" до системи водопостачання "Виробника", яка зазначена у п.1.6 Додатку 1 та на схемі (генплані) (розділ 2 Додатку 1). Відповідно до проектної документації, розробленої спеціалізованою організацією та технічних умов "Виробника", "Споживач" у точці підключення установлює (за свій рахунок) прилад обліку використаної води. Без виконання цієї умови підключатися до мереж виробника "Споживачу" забороняється".
4. В решті позову відмовити.
5. Пункт 1.2 договору викласти в редакції відповідача: "В ході виконання договірних зобов'язань, сторони керуються умовами даного договору, а також Законом України "Про питну воду та питне водопостачання" від 10.01.2002, Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 № 1875-ІV, "Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання і водовідведення в містах і селищах України", затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190 (надалі Правила користування), та іншими діючими нормативно-правовими актами, які регулюють правовідносини сторін за даним договором".
6. Пункт 4.2 договору викласти в редакції відповідача: "Обсяг стічних вод, зафіксований даним договором, може бути зменшено або збільшено у межах технічної спроможності систем водовідведення "Виробника". У разі запланованих змін у діяльності "Споживача", якщо вони ведуть до зміни обсягів скиду стічних вод, "Споживач" в місячний строк до моменту виникнення змін надає "Виробнику" заяву та відповідні документи (обґрунтування та підтверджуючі розрахунки) для одержання додаткових технічних умов та внесення змін у договір".
7. Пункт 7.5 договору викласти в наступній редакції: "Споживач" відповідає за цілісність та збереження засобів обліку, пломб (у т.ч. індикаторів впливу постійного магнітного поля) і деталей пломбування, встановлених "Виробником" та представниками територіальних органів Держспоживстандарту в місцях з'єднань засобів обліку, запірної арматури, манометра та іншого обладнання вузла обліку, незалежно від місця його розташування. Знімати засоби обліку, здійснювати будь-які заміни їх частин або зміни положення на водомірному вузлі, де їх встановлено, знімати пломби ( у т.ч. індикатори впливу постійного магнітного поля), накладені "Виробником" або органами Держспоживстандарту, має право лише "Виробник" або "Споживач" за письмовим дозволом "Виробника". У разі самовільних дій "Споживача" розрахунок води здійснюється згідно з пунктами 3.3, 3.4 Правил користування.
У випадках, передбачених п.5.17 Правил користування "Виробник" має право вимагати від "Споживача" проведення позачергової повірки встановлених засобів обліку до закінчення встановленого для них міжповірочного інтервалу з метою контролю правильності їх показів".
8. Пункт 7.11 договору викласти в редакції відповідача: "У разі відсутності засобів обліку стічних вод, їх облік здійснюється по кількості води, наданої "Споживачу" з мереж водопостачання (у т.ч. гарячого) та інших джерел:
· у випадку, якщо об'єм стічних вод відрізняється від об'єму водоспоживання у зв'язку з наявністю у "Споживача" власних джерел водоспоживання, їх облік здійснюється за показаннями приладів обліку, встановлених на водозаборах "Споживача", а при їх відсутності - за паспортною продуктивністю насосів на водозаборах "Споживача";
· якщо "Споживач" має власні водозабори і у визначений строк не надіслав "Виробнику" даних про обсяги скиду стічних вод до мереж водовідведення за попередній місяць або надіслав недостовірні дані щодо обсягів скиду, "Виробник", відповідно до умов договору здійснює розрахунок оплати за скид стічних вод за розрахунками попереднього місяця або за пропускною спроможністю відповідних мереж "Споживача". При цьому "Виробник" має право зробити перерахунок за період подання "Споживачем" недостовірних даних в межах строку позовної давності;
· при наявності у "Споживача" гарячого водопостачання, облік стічних вод гарячої води визначається встановленими "Споживачем" засобами вимірювальної техніки, які занесені до Державного реєстру та пройшли державну метрологічну атестацію. У разі відсутності приладу обліку гарячої води, або у разі порушення строків його державної повірки, обсяг стоків гарячої води визначається згідно розрахунку, наведеному у Додатку 1 до договору".
9. Пункт 8.3 договору викласти в редакції відповідача: "Оплата за надані послуги здійснюється "Споживачем" наступним шляхом: "Споживач" здійснює авансовий платіж у розмірі 100% від суми нарахувань за попередній місяць до 07 числа поточного розрахункового місяця - на поточний рахунок "Виробника", який вказаний у останньому по даті надання груп-рахунку/іншому платіжному документі.
Остаточний розрахунок за поточний місяць "Споживач" здійснює на протязі 3 (трьох) банківських днів після отримання груп-рахунку або іншого платіжного документу за поточний місяць, який складається згідно Акту про кількість фактично наданих послуг у поточному місяці.
Груп-рахунок або інший платіжний документ може бути наданий "споживачу" наступним способом: На електронну поштову скриньку
У разі надання "Споживачу" груп-рахунку або іншого платіжного документу по електронній пошті або факсом, оригінали вказаних документів (з підписами та печатками) передаються "Споживачу" наприкінці місяця разом з податковими накладними та іншими документами, пов'язаними з виконанням договору.
При перевищенні у стічних водах "Споживача" рівня вмісту ДК забруднюючих речовин, в порівнянні зі встановленими у невід'ємній частині договору Додатку № 2, "Споживач" здійснює оплату на протязі 7 (семи) календарних днів з дня отримання груп-рахунку або іншого платіжного документу на розрахунковий рахунок "Виробника", який вказаний у груп-рахунку або іншому платіжному документі.
Форма розрахунків - безготівкова".
10. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Динамо-2", кв.Димитрова, б.35, кв.100, м.Луганськ, ідентифікаційний код 31783928, на користь Обласного комунального підприємства "Компанія "Луганськвода", кв.Пролетаріату Донбасу, б.166, м.Луганськ, ідентифікаційний код 32538783, судовий збір в сумі 286 грн 75 коп., про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 25.03.2014.
Суддя С.В. Смола
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2014 |
Оприлюднено | 26.03.2014 |
Номер документу | 37800665 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Смола С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні