Ухвала
від 13.03.2014 по справі 826/8735/13-а
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 826/8735/13-а Головуючий у 1-й інстанції: Савченко А.І.; Суддя-доповідач: Сорочко Є.О.

У Х В А Л А

Іменем України

13 березня 2014 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Сорочко Є.О.

Суддів: Горбань Н.І.

Межевич М.В.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_3 на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 серпня 2013 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у м. Києві, Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), за участю третьої особи без самостійних вимог ОСОБА_4 про визнання протиправними дій та бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_3 звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у м. Києві, Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про:

- визнання протиправними дій (бездіяльності) Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) при виключенні (вилученні) з Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку площею 1/12 від 0,0716 га, кадастровий номер 8000000000:62:144:0066, державний акт серія ЯЖ №922756, яка розташована по АДРЕСА_1;

- визнання протиправними дій (бездіяльності) Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо не передання інформації (відомостей) Держземагентству України про земельну ділянку площею 1/12 від 0,0716 га, кадастровий номер 8000000000:62:144:0066, державний акт серія ЯЖ №922756, яка розташована по АДРЕСА_1 для внесення її до Державного земельного кадастру;

- визнання протиправною бездіяльність (дії) Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у м. Києві щодо невнесення відомостей про земельну ділянку площею 1/12 від 0,0716 га, кадастровий номер 8000000000:62:144:0066, державний акт серія ЯЖ №922756, яка розташована по АДРЕСА_1 до Державного земельного кадастру;

- зобов'язання Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) передати інформацію (відомості) про земельну ділянку площею 1/12 від 0,0716 га, кадастровий номер 8000000000:62:144:0066, державний акт серія ЯЖ №922756, яка розташована по АДРЕСА_1 до Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у м. Києві для внесення даних відомостей про неї до Державного земельного кадастру;

- зобов'язати Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у м. Києві внести відомості про земельну ділянку площею 1/12 від 0,0716 га, кадастровий номер 8000000000:62:144:0066, державний акт серія ЯЖ №922756, яка розташована по АДРЕСА_1 до Державного земельного кадастру;

- витрати пов'язані з внесенням відомостей про земельну ділянку площею 1/12 від 0,0716 га, кадастровий номер 8000000000:62:144:0066, державний акт серія ЯЖ №922756, яка розташована по АДРЕСА_1 до Державного земельного кадастру покласти на відповідачів.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 серпня 2013 року в задоволенні позову відмовлено.

На вказану постанову позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить її скасувати та ухвалити нову постанову, якою позов задовольнити, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.

У зв'язку з неявкою у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, відповідно до ч. 1 ст. 41 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється, та згідно п. 2 ч. 1 ст. 197 КАС України підлягає розгляду в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до матеріалів справи, 25.04.2007 року за договором купівлі-продажу позивачем придбано земельну ділянку площею 0,1018 га, розташовану по АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки 8000000000:62:144:0013.

На підставі зазначеного договору та рішення Київської міської ради від 22 серпня 2007 року позивачу видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №030456.

На земельній ділянці площею 0,0716 га, кадастровий номер 8000000000:62:144:0066 позивачем збудовано житловий будинок та отримано 07 жовтня 2009 року свідоцтво про право власності на нього. Такий будинок, як і земельна ділянка, на якій його збудовано, за заявою позивача були поділені на 12 частин, у зв'язку з чим останньому видано 12 довідок - характеристик на частини будинку та державних актів на право власності на земельну ділянку.

Згодом десять з дванадцяти частин земельної ділянки площею 0,0716 га кадастровий номер 8000000000:62:144:0066 позивачем відчужені згідно цивільних договорів. Однак, дві з дванадцяти частин відповідної земельної ділянки залишились у власності позивача.

Рішенням Деснянського районного суду міста Києва від 05 грудня 2011 року по справі №2-5585/11 задоволено позов ОСОБА_4 до ОСОБА_3 про розподіл майна подружжя та, серед іншого, визнано за ОСОБА_4 право власності на земельну ділянку 1/12 від 0,0716 га кадастровий номер 8000000000:62:144:0066, згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЯЖ №922756 і який зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку в Головному управлінні земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА) за №08-7-03156 від 12 січня 2010 року, яка розташована по АДРЕСА_1.

Позивач звернувся до Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у м. Києві та отримав витяг з Державного земельного кадастру (далі - ДЗК) від 14 лютого 2013 року №НВ - 8000002672013, який сформовано за результатами пошуку з кадастровим номером земельної ділянки 8000000000:62:144:0066.

У зв'язку з тим, що у витязі відсутня інформація про 1/12 частину земельної ділянки площею 0,0716 га, право власності позивача на яку підтверджено державним актом серія ЯЖ №922756, а також враховуючи, що відомості про зазначену земельну ділянку були внесені до ДЗК, на підтвердження чого ним надано витяг з бази даних автоматизованої системи ведення ДЗК від 18 березня 2010 року №169, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.

Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

Згідно частини 9 цієї статті, земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Станом на момент виникнення у позивача права власності на 1/12 частину земельної ділянки площею 0,0716 га кадастровий номер 8000000000:62:144:0066 та видачі державного акту на право власності серії ЯЖ №922756, спірні правовідносини врегульовувались Земельним кодексом України у редакції Закону України від 25.10.2001 р. №2768-ІІІ та прийнятими на його виконання підзаконними нормативно-правовими актами.

Так, на виконання указу Президента України від 17 лютого 2003 року №134/2003 «Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру», постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1088 «Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру» держателем Державного реєстру прав на землю та нерухоме майно визначено Державний комітет по земельних ресурсах.

Відповідно до пунктів 1 та 2 наказу Державного комітету по земельних ресурсах від 23.05.2013 р. №135 «Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру та удосконалення структури державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», реєстрацію земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них, договорів оренди землі здійснює державне підприємство «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» (далі - Центр ДЗК), якому доручено створення та ведення автоматизованої системи державного земельного кадастру та Державного реєстру прав на землю та нерухоме майно.

Порядком ведення Поземельної книги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2009 року №1021, визначено процедуру ведення за формою згідно з додатком Поземельної книги - документа, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, обмеження на використання земельної ділянки, суб'єктів прав на земельну ділянку та правовстановлюючі документи, а також дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, її цільове призначення, склад земельних угідь.

Зберігання поземельних книг з метою запобігання їх викраденню, втраті, знищенню або пошкодженню забезпечує територіальний орган Держкомзему, а відповідальність за організацію зберігання поземельних книг несе його керівник.

Поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку:

- у паперовому вигляді - територіальними органами Держкомзему;

- в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" (далі - Центр кадастру) в районах, містах обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення, в м. Києві та м. Севастополі, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - автоматизована система).

Автоматизована система є інформаційною системою, що містить відомості про правовий режим земель, державну реєстрацію земельних ділянок, кадастрове зонування, кадастрові зйомки, бонітування ґрунтів, економічну оцінку земель, грошову оцінку земельних ділянок, а також про кількісний облік земель та їх якість.

Згідно пункту 8 цього Порядку, одночасно з внесенням відомостей до Поземельної книги робляться записи у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Книга записів).

Процедура ведення Книги записів - документа суворого обліку, який є власністю держави і складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок врегульована положеннями Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

Отже, у своїй Поземельна книга та Книга записів містять відомості, що вносились до автоматизованої системи ДЗК, з якої у послідуючому структурним підрозділом ДП «Центр ДЗК» мав право видавати витяги щодо таких відомостей.

Відповідно до Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 19 грудня 2002 року №182/342 з наступними змінами та доповненнями, Головне управління земельних ресурсів, яке у подальшому згідно з рішенням Київської міської ради від 15 березня 2012 року №198/7535 перейменовано у Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та згідно з законодавством виконує функції територіального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Згідно пункту 2.3. вказаного Положення одним з основних завдань Головного управління земельних ресурсів станом на момент оформлення позивачем права власності на 1/12 частини земельної ділянки площею 0,0716 га, державний акт на право власності серії ЯЖ №922756 було, серед іншого: ведення державного земельного кадастру. З цією метою на нього покладено: організацію видачі державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, оформлення та видачу договорів оренди (суборенди) земельних ділянок та здійснення реєстрації суб'єктів права власності на землю, реєстрацію права користування землею і договорів на оренду (суборенду) землі; ведення книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі та поземельної книги.

Саме на виконання наведеного завдання та з метою реалізації наданих функцій, Головним управлінням земельних ресурсів КМДА 12 січня 2010 року було оформлено та видано державний акт на право власності на земельну ділянку на 1/12 частину земельної ділянки площею 0,716 га, кадастровий номер 8000000000:62:144:0066, який зареєстровано у Книзі записів за №08-7-03156.

Аналогічна інформацію була внесена і до автоматизованої системи ведення державного земельного кадастру, про що 18 березня 2010 року Київською міською філією ДП «Центр ДЗК» видано витяг №169.

Факт реєстрації за позивачем права власності на 2/12 частини земельної ділянки площею 0,0716 га кадастровий номер 8000000000:62:144:0066, також, підтверджується земельно-кадастровою інформацією на земельну ділянку кадастровий номер 8000000000:62:144:0066, яка міститься у технічній документації із землеустрою щодо переоформлення державного акта на право власності на земельну ділянку №8000000000:62:144:0066 гр. ОСОБА_4 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1, копія якої міститься в матеріалах справи.

Набрання законної сили постановою Деснянського районного суду м. Києва від 05 грудня 2011 року по справі №2-5585/11, стало підставою для звернення ОСОБА_4 до Головного управління земельних ресурсів КМДА із заявою про виготовлення на її ім'я державного акту на право власності на земельну ділянку.

Отримання відповідної заяви зумовило складання технічної документації із землеустрою щодо складання державного акту на право власності на земельну ділянку.

На час закінчення складання технічної документації із землеустрою щодо складання державного акту на право власності на земельну ділянку, до Головного управління земельних ресурсів надійшла копія постанови старшого слідчого Слідчого управління Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в м. Києві Касьяна Г.П. про визнання речовими доказами та приєднання речових доказів до матеріалів кримінальної справи, якою земельна ділянка площею 0,0716 га кадастровий номер 8000000000:62:144:0066 визнана речовим доказом, який приєднано до матеріалів кримінальної справи №03-20798 та заборонено відчуження без дозволу органу досудового слідства, до прийняття у справі остаточного рішення.

Саме такі обставини стали підставою для зупинення Головним управлінням земельних ресурсів КМДА проведення дій щодо оформлення та видачі третій особі державного акта на право власності на відповідну земельну ділянку.

З набранням чинності Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 р. №3613-VI, на виконання частини 3 статті 5 цього Закону Кабінетом Міністрів України 17 жовтня 2012 року прийнято постанову №1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру», якою визнано такими, що втратили чинність постанови та розпорядження уряду, які врегульовували питання ведення ДЗК до цього.

Так, згідно пункту 4 Порядку ведення ДЗК, ведення Державного земельного кадастру здійснює Держземагентство та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держземагентство, а функції адміністратора Державного земельного кадастру виконує визначене Держземагентством за погодженням з Мінагрополітики державне підприємство, яке належить до сфери управління Держземагентства.

Передача функцій щодо ведення ДЗК та припинення повноважень виконавчого органу Київської міської ради з ведення Державного земельного кадастру в місті Києві зумовила вчинення з боку Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) дій щодо передачі Державному агентству земельних ресурсів України інформації про земельні ділянки в межах міста Києва, зареєстровані Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) в книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю, на право постійного користування землею та договорів оренди землі, а також інформацію про рішення Київської міської ради, які стали підставою для набуття юридичними і фізичними особами прав на земельні ділянки, та про документи, що посвідчують право власності чи користування земельними ділянками.

При цьому, на момент вчинення дій щодо передачі інформації, право власності на 1/12 частина земельної ділянки площею 0,0716 га кадастровий номер 8000000000:62:144:0066 згідно вказаної постанови Деснянського районного суду м. Києва вже було визнано за третьою особою, але у зв'язку з надходження постанови слідчого від 08 травня 2012 року за нею у встановленому законодавством порядку не зареєстровано, інформація про неї до Державного агентства земельних ресурсів України передана не була.

Пунктом 2 зазначеної постанови Кабінету Міністрів України №1051 від 17 жовтня 2012 року встановлено, що у разі, коли до набрання чинності цією постановою документація із землеустрою і технічна документація з оцінки земель, яка є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, розроблена, але не затверджена рішенням органу державної влади або органу місцевого самоврядування, внесення відомостей до Державного земельного кадастру здійснюється відповідно до Порядку.

Отже, лише після скасування заборони на відчуження земельної ділянки площею 0,0716 га кадастровий номер 8000000000:62:144:0066 та проведення затвердження технічної документації рішенням органу державної влади або органу місцевого самоврядування, відповідачами може бути проведена процедура реєстрації 1/12 частини земельної ділянки кадастровий номер 8000000000:62:144:0066 відповідно до положень Порядку ведення ДЗК.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо відсутності в діях відповідачів порушення чинного законодавства та протиправної бездіяльності, а тому позовні вимоги є необґрунтованими.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо відмови в задоволенні позову, а тому апеляційну скаргу ОСОБА_3 необхідно залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 серпня 2013 року - без змін, оскільки вона ухвалена з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись ст. ст. 41, 160, 197, 198, 200, 205, 206 КАС України, суд,-

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_3 залишити без задоволення , а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 серпня 2013 року - без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена в порядку та строки передбачені ст. 212 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Сорочко Є.О.

Судді: Горбань Н.І.

Межевич М.В.

.

Головуючий суддя Сорочко Є.О.

Судді: Горбань Н.І.

Межевич М.В.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.03.2014
Оприлюднено27.03.2014
Номер документу37871959
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/8735/13-а

Ухвала від 19.09.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Ухвала від 13.03.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Постанова від 19.08.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Савченко А.І.

Ухвала від 10.06.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Савченко А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні