Ухвала
від 27.03.2014 по справі 921/121/14-г/4
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

"27" березня 2014 р.Справа № 921/121/14-г/4 УХВАЛА

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Бурди Н.М.

Розглянув матеріали справи

за позовом Прокурора Тернопільського району в інтересах держави вул. За Рудкою, 35, м. Тернопіль в особі Малоходачківської сільської ради вул. Січових Стрільців, 16, с. Малий Ходачків, Тернопільського району, Тернопільської області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державна інспекція сільського господарства в Тернопільській області вул. Текстильна, 6, м. Тернопіль

до Приватного підприємства "Макгри" В.Великого, 2, с. Малий Ходачків, Тернопільського району, Тернопільської області

про стягнення 17 339,39 грн. шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.

За участю представників сторін:

позивача: прокурор прокуратури м. Тернополя - Антонюк О.Р. (посвідчення № 001002 від 20.08.2012 р.)

сільський голова Недошитко М.Б., довіреність № 08 від 26.03.14 р.

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: провідний юрисконсульт Сидорук В.М., довіреність № 19 від 23.01.14 р.

відповідача: Валкевич А.В., довіреність № б/н від 12.03.2014 р.

Суть справи:

В розпочатому судовому засіданні представникам сторін процесуальні права та обов'язки, передбачені ст. ст. 20, 22, 81-1 ГПК України, роз'яснено.

Прокурор Тернопільського району в інтересах держави вул. За Рудкою, 35, м. Тернопіль в особі Малоходачківської сільської ради вул. Січових Стрільців, 16, с. Малий Ходачків, Тернопільського району, Тернопільської області звернувся до господарського суду Тернопільської області з позовною заявою до відповідача - Приватного підприємства "Макгри" В. Великого, 2, с. Малий Ходачків, Тернопільського району, Тернопільської області про стягнення 17 339,39 грн. шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.

Ухвалою про порушення провадження у справі від 30.08.2013р. залучено до участі у справі № 921/121/14-г/4 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державну інспекцію сільського господарства в Тернопільській області, вул. Текстильна, 6, м. Тернопіль.

26.02.2014р. прокуратурою у канцелярію суду подано клопотання № 64-1116вих14 від 25.02.2014р. про долучення до матеріалів справи витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про знаходження у ньому позивача і третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача станом на 18.02.2014р.

В судовому засіданні, яке відбулося 27.02.2014р., представник позивача (прокуратури) позовні вимоги підтримав.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача позовні вимоги підтримав, проте не надав витребувані судом письмові пояснення по суті поданого позову.

13.03.2014р. в судовому засіданні представник позивача (прокуратури) підтримав подане 12.03.2014р. у канцелярію суду клопотання № 64-1268вих14 від 11.03.2014р., у якому зазначив, що у позовній заяві прокурор просить постановити рішення, яким стягнути з ПП "Макгри" заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу шкоду в сумі 17339,39 грн., а саме: в доход спеціального фонду Державного бюджету України 5201,83 грн., в доход спеціального фонду місцевого бюджету Малоходачківської сільської ради 8669,69 грн. та 3467,87 грн. в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради. Проте, відповідно до п. 2.2 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №938 від 23.08.2012 р. у процесі казначейського обслуговування коштів місцевих бюджетів органи Казначейства здійснюють розподіл платежів між рівнями місцевих бюджетів, розподіл інших платежів, що зараховуються до місцевих бюджетів згідно з вимогами Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України та рішенням місцевої ради про бюджет у розмірах, визначених законодавством, та перераховують розподілені кошти місцевих бюджетів за належністю. Враховуючи наведене, просить постановити рішення, яким стягнути з відповідача заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу шкоду в сумі 17339,39 грн. на рахунок №31416611700534, код доходів 24062200, одержувач Малоходачківський сільський бюджет, МФО 838012, код одержувача 38038156, ГУДКС України в Тернопільській області, яка прийнята судом до розгляду.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, 13.03.2014р. у канцелярію суду подала клопотання б/н від 12.03.2014р. про розгляд справи за відсутності її представника.

Представник відповідача в даному судовому засіданні відзив на позов суду не надав, проте повідомив, що не заперечує проти стягнення шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу та заперечив проти стягнення шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, посилаючись при цьому на укладену з Малоходачківською сільською радою угоду № 1 від 01.02.2009р. про відшкодування збитків місцевого бюджету від недоотримання доходів за фактичне землекористування (надану представником та долучену до матеріалів справи). Крім цього, подав клопотання про відкладення розгляду справи для надання можливості ознайомитись із матеріалами справи.

25.03.2014р. відповідачем у канцелярію суду подано відзив на позов у якому позовні вимоги позивача в частині відшкодування шкоди заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу в розмірі 8878,32 грн. визнає, а в частині відшкодування шкоди за самовільне зайняття земельної ділянки в розмірі 8461,07 грн. заперечує, так як при здійсненні перевірки інспектором не було взято до уваги Угоду №1 про відшкодування збитків місцевому бюджету від недоотриманих доходів за фактичне землекористування, укладену з Малоходачківською сільською радою 01.02.2009р. на підставі рішення даної сільської ради за №492 від 27.01.2009р., яка є чинною на даний час, а відтак відсутні підстави для встановлення Державною інспекцією сільського господарства в Тернопільській області факту самовільного зайняття земельної ділянки відповідачем.

27.03.2014р. в судовому засіданні представник прокуратури подав заяву № 64-1478вих14 від 25.03.2014р. про зменшення позовних вимог, згідно якої просив стягнути з відповідача 8 878,32 грн. шкоди заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, яку господарський суд приймає як таку, що подана відповідно до вимог ст. 22 ГПК України, до прийняття рішення у справі, і спір вирішується відповідно до зменшених позовних вимог.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, в даному судовому засіданні повідомив, що на час проведення перевірки інспекції був відомий факт укладення між відповідачем та Малоходачківською сільською радою угоди № 1 від 01.02.2009р. про відшкодування збитків місцевого бюджету від недоотримання доходів за фактичне землекористування, проте були відсутні відомості про перерахування коштів на рахунок сільської ради.

Представник відповідача в судовому засіданні надав копію квитанції № ВТЕ325.8665.1 від 26.03.2014р. на підтвердження сплати 8 878,32 грн. шкоди заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, у зв'язку з чим просив припинити провадження у справі.

Представники прокуратури та позивача не заперечили проти припинення провадження у справі.

У відповідності до ст.77 ГПК України, розгляд справи відкладався на 13.03.2014р. та на 27.03.2014р. для надання можливості сторонам та третій особі, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, прийняти участь у її розгляді та подати витребувані судом додаткові докази у справу.

Технічна фіксація (звукозапис) судового процесу у відповідності до ст.81-1 ГПК України не здійснювалась за відсутності відповідних клопотань представників сторін та .

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення та доводи представників сторін та третій особі, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, господарський суд встановив наступне:

- відповідно до ст. 121 Конституції України на органи прокуратури покладено представництво інтересів держави в суді, у випадках передбачених законом. Згідно із ч. 3 ст. 2 ГПК України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність її захисту;

- згідно з ч.1 ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави (ч. 3 ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру");

- в рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999р. у справі № 1-1/99 зазначено, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, тому прокурор, у кожному конкретному випадку, з посиланням на законодавство, самостійно визначає, в чому саме відбулося, чи може відбутися, порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо;

- як визначено у ст.14 Конституції України та ст. 1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави;

- у відповідності до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади безпосередньо або через органи самоврядування, в межах їх повноважень, визначених законом, шляхом прийняття рішень, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку;

- заявлений прокуратурою Тернопільського району в інтересах держави в особі Малоходачківської сільської ради позов відповідає вимогам Законів України "Про прокуратуру", "Про місцеве самоврядування в Україні" та Податкового кодексу України і підлягає до розгляду по суті.

Так, 29.11.2013р. Державною інспекцією сільського господарства в Тернопільській області проведено перевірку дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, якою встановлено, що ПП "Макгри" в порушення вимог ст. 168 Земельного Кодексу України самовільно знято на земельній ділянці площею 0,48 га із земель промисловості в межах населеного пункту на території Малоходачківської сільської ради Тернопільського району верхній родючий шар ґрунту без спеціального дозволу, про що складено акт перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства №0120/3 від 29.11.2013р. та акт обстеження земельної ділянки №000212 від 29.11.2013р.;

- 29.11.2013р. державним інспектором сільського господарства в Тернопільській області Боднаром П.П. внесено припис № 000404 ПП "Макгри" з вимогами усунути виявлені порушення земельного законодавства, про виконання якого зобов'язано підприємство повідомити в строк до 30.12.2013р. та згідно повідомлення про виклик для надання пояснень у зв'язку з виявленими порушеннями земельного законодавства №000109 від 29.11.2013р. викликано директора ПП "Макгри" для дачі відповідних пояснень;

- 17.01.2014р. в керівника ПП "Макгри" Мосійчука А.Є. представником прокуратури Тернопільського району відібрано письмове пояснення у якому він визнав факт зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу на земельній ділянці площею 0,48 га. у с. Малий Ходачків та повідомів, що заподіяна шкода в сумі 8878,32 грн. не відшкодована ним у зв'язку із скрутним матеріальним становищем підприємства;

- на підставі матеріалів перевірки 13.12.2013р. державним інспектором сільського господарства в Тернопільській області Боднаром П.П. проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, розмір якої згідно розрахунку, поведеного на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановами Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. № 963, становить 8 878 грн. 32 коп.;

- 13 грудня 2013 року державним інспектором сільського господарства в Тернопільській області повторно проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства та встановлено, що вимоги припису № 000404 від 29.11.2013 року ПП "Макгри" не виконані, у зв'язку з чим ним складно протокол про адміністративне правопорушення №000462 від 13.12.2013р. та 27.12.2013р. винесено постанову про накладення адміністративного стягнення за №000425.

Приписами статті 168 Земельного кодексу України встановлено, що ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель. При здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Статтею 35 Закону України "Про охорону земель" встановлений обов'язок власників та землекористувачів, в тому числі орендарів земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України та забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Відповідно до наказу Держкомзему України „Про затвердження Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок" №1 від 04.01.2005 року власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов'язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву, якщо це призводить до порушення поверхневого шару ґрунту. При цьому, власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 ЗК України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93 N 284;

- згідно з пунктом 3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 N110 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. N963, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме:

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;

- протокол про адміністративне правопорушення;

- припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);

- акт обстеження земельної ділянки.

Факт зняття ПП "Макгри" ґрунтового покрову на земельній ділянці площею 0,48 га для потреб, пов'язаних з користуванням надрами (видобування суглинків в якості сировини для виробництва цегли) без наявності спеціального дозволу підтверджується матеріалами справи, зокрема, актом перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства №0120/3 від 29.11.2013р., актом обстеження земельної ділянки №000212 від 29.11.2013р., № 000404 від 29.11.2013р., протокол про адміністративне правопорушення №000462 від 13.12.2013р., складеними працівниками Державної інспекції сільського господарства в Тернопільській області, і не заперечується відповідачем.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду встановлено статтею 1166 ЦК України, згідно якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до статті 56 Закону України "Про охорону земель", юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосовування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

Також, ч. 4, 5 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища"встановлено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Таким чином, наявними у справі документами підтверджено, що внаслідок протиправної діяльності відповідача державі заподіяно шкоду шляхом зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, розмір якої становить 8 878 грн. 32 коп., та яка підлягає до стягнення на рахунок бюджету Малоходачківської сільської ради.

Однак, враховуючи, що в судовому засіданні, яке відбулося 27.03.2014р. представник відповідача надав копію квитанції № ВТЕ325.8665.1 від 26.03.2014р. на підтвердження сплати 8 878,32 грн. шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, у зв'язку з чим просив припинити провадження у справі, проти чого представники прокуратури та позивача не заперечували, а тому провадження у справі суд припиняє в порядку ст. 80 п. 1-1 ГПК України за відсутністю предмету спору на день його розгляду.

Судовий збір згідно ст. 49 ГПК України покладається на відповідача.

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 43, 49, 80 п. 1-1, 86 ГПК України, господарський суд

УХВАЛИВ:

1. Провадження у справі припинити.

2. Cтягнути з приватного підприємства "Макгри", вул. В.Великого, 2, с. Малий Ходачків Тернопільського району Тернопільської області, ідент. код 33441858 в доход Державного бюджету України - 1827 (одну тисячу вісімсот двадцять сім) грн. 00 коп. судового збору.

Видати наказ.

Суддя Н.М. Бурда

Дата ухвалення рішення27.03.2014
Оприлюднено03.04.2014
Номер документу37951937
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/121/14-г/4

Судовий наказ від 27.03.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 27.02.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 13.03.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 27.03.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 12.02.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні