ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"25" березня 2014 р.Справа № 916/562/14
За позовом: Заступник прокурора м.Одеси
Відповідач: Одеська міська рада;
Товариство з додатковою відповідальністю "Виробниче будівельно-монтажне об'єднання "Одесбуд"
Про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсними договору оренди землі та повернення земельної ділянки
Суддя Рога Н.В.
Представники:
Від прокуратури: Щербань Г.Д. - згідно посвідчення № 013415 від 03.12.2012р.
Від відповідача: Одеська міська рада: Асташенкова О.І. - довіреність №562\исх-гс від 13.11.2013р.
Від відповідача : ТДВ "ВБМО "Одесбуд": Дімов Ю.П. - довіреність від 14.10.2013р.
Суть спору: Заступник прокурора м.Одеси звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Одеської міської ради та Товариства з додатковою відповідальністю "Виробниче будівельно-монтажне об'єднання "Одесбуд" (далі - ТДВ "ВБМО "Одесбуд") про визнання незаконним та скасування рішення Одеської міської ради №1113-УІ від 08.07.2011р. "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання Товариству з додатковою відповідальністю „Виробниче будівельно-монтажне об'єднання "Одесбуд" в оренду земельної ділянки площею 0,3650 га, за адресою: м.Одеса, пров. Іспанський (буд.№2), для будівництва 3-х секційного 10-поверхового жилого будинку з вбудованими приміщеннями дитячого центру дозвілля»; визнання недійсним договору оренди землі, укладеного 27.02.2012р. між Одеською міською радою та ТДВ «ВБМО "Одесбуд" та зобов'язання ТДВ "ВБМО "Одесбуд" повернути територіальній громаді міста Одеси в особі Одеської міської ради земельну ділянку площею 0,3650 га, за адресою: м.Одеса, пров. Іспанський (буд. №2).
Представник прокуратури позовну заяву підтримує, наполягає на задоволенні позову.
Відповідач - Одеська міська рада проти позову заперечує з мотивів, викладених у запереченнях на позовну заяву.
Відповідач - ТДВ «ВБМО "Одесбуд" проти позову заперечує з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив :
Рішенням Одеської міської ради №1113-УІ від 08.07.2011р. "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання Товариству з додатковою відповідальністю "Виробниче будівельно-монтажне об'єднання "Одесбуд" в оренду земельної ділянки площею 0,3650 га, за адресою: м.Одеса, пров. Іспанський (буд.№2), для будівництва 3-х секційного 10-поверхового жилого будинку з вбудованими приміщеннями дитячого центру дозвілля" вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки; надати ТДВ "ВБМО "Одесбуд" земельну ділянку площею 0,3650 га (категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови), за адресою: м.Одеса, пров. Іспанський (буд.№2), у короткострокову оренду , терміном на 3 роки, для будівництва 3-х секційного 10-поверхового жилого будинку з вбудованими приміщеннями дитячого центру дозвілля; затвердити договір оренди землі між Одеською міською радою та ТДВ "ВБМО "Одесбуд".
На виконання зазначеного рішення Одеської міської ради, 27.02.2012р. між територіальною громадою міста Одеси в особі Одеської міської ради (Орендодавець) та ТДВ «ВБМО "Одесбуд" (Орендар) був укладений Договір оренди землі, згідно якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове , платне користування земельну ділянку площею 0,3650 га, за адресою: м.Одеса, пров. Іспанський (буд.№2), кадастровий номер 5110137300:08:007:0007, для будівництва 3-х секційного 10-поверхового жилого будинку з вбудованими приміщеннями дитячого центру дозвілля. Строк дії Договору - з роки з дня прийняття рішення Одеської міської ради №1113-УІ від 08.07.2011р. Згідно п.2.2. Договору на земельній ділянці розташовані жилі та нежилі будівлі і споруди, які підлягають знесенню.
Земельну ділянку передано Орендарю за актом приймання-передачі.
Заступник прокурора м.Одеси вважає, що зазначене рішення Одеської міської ради та Договір оренди землі не відповідають вимогам закону. Зокрема, відповідно до ч.1 ст.134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної та комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної та комунальної власності , підлягають продажу окремими лотами на конкурсних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених ч.2 цієї статті.
Крім того, відповідно до ст.6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону.
Заступник прокурора м.Одеси вважає, що Одеська міська рада неправомірно надала земельну ділянку у користування ТДВ "ВБМО "Одесбуд" без проведення земельних торгів, що є порушенням ст.ст. 134, 135 Земельного кодексу України, адже, у ТДВ "ВБМО "Одесбуд" відсутнє право власності на будь-які об'єкти нерухомості, розташовані на земельній ділянці, що надана в оренду.
За таких обставин, посилаючись на ст.ст. 16, 21, 393 Цивільного кодексу України, ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" заступник прокурора м.Одеси просить суд визнати незаконним та скасувати рішенням Одеської міської ради №1113-УІ від 08.07.2011р.
Заступник прокурора м.Одеси також зазначає, що згідно ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч.1, 3, 5 та 6 ст.203 Цивільного кодексу України. З урахуванням незаконності рішення Одеської міської ради №1113-УІ від 08.07.2011р., заступник прокурора м.Одеси просить суд визнати недійсним Договір оренди землі, укладений 27.02.2012р. між Одеською міською радою та ТДВ "ВБМО "Одесбуд", та зобов'язати ТДВ "ВБМО "Одесбуд" повернути територіальній громаді міста Одеси в особі Одеської міської ради земельну ділянку площею 0,3650 га, за адресою: м.Одеса, пров. Іспанський (буд.№2) .
Відповідач - ТДВ "ВБМО "Одесбуд" проти позову заперечує, посилаючись на те, що згідно ч.3 п.1 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). Рішенням Одеської міської ради №2086 -У від 21.12.2007р. було затверджено "Містобудівне обґрунтування розміщення об'єктів житлового та громадського призначення у кварталах, обмежених вулицями: Промислова, Пестеля, Іспанська, Паркова, Михайла Грушевського, Поштова у м.Одесі". За таких обставин, відповідач зазначає, що рішення про погодження місця розташування об'єкта було прийнято до 01.01.2008р.
Крім того, відповідач зазначив, що рішенням Приморського районного суду від 10.02.2012р. по справі №1522/2701/2012, яке набрало законної сили 21.02.2012р., зобов'язано приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_5 нотаріально посвідчити договір оренди земельної ділянки площею 0,3650 га, за адресою: м.Одеса, пров. Іспанський (буд.№2). При цьому, у мотивувальній частині зазначеного рішення суд дійшов висновку про те, що, оскільки рішення Одеської міської ради №2086 -У про затвердження "Містобудівного обґрунтування розміщення об'єктів житлового та громадського призначення у кварталах, обмежених вулицями: Промислова, Пестеля, Іспанська, Паркова, Михайла Грушевського, Поштова у м.Одесі" було прийнято 21.12.2007р., проведення аукціону (земельних торгів) для передачу в оренду земельної ділянки площею 0,3650 га, за адресою: м.Одеса, пров. Іспанський (буд.№2), не вимагається. На підставі зазначеного рішення суду, 27.02.2012р. Договір оренди землі між Одеською міською радою та ТДВ "ВБМО "Одесбуд" було посвідчено нотаріально.
Відповідач також звернув увагу суду на те, що на підставі рішення Одеської міської ради №2086 -У від 21.12.2007р. та "Списку громадян, що підлягають виселенню з житлових будинків по пров.Пестеля №13 (буд. №2) з наданням іншого благоустроєного приміщення", затвердженого головою Малиновської рай адміністрації, ЗАТ "ВБМО "Одесбуд", правонаступником якого є ТДВ "ВБМО "Одесбуд", за власний рахунок було проведено відселення громадян з наданням їм іншого житла.
Відповідач - Одеська міська рада проти позову заперечує, посилаючись на те, що оскаржуване рішення Одеської міської ради та укладений на його підставі договір повністю відповідають вимогам законодавства України, зокрема, щодо повноважень Одеської міської ради щодо прийняття рішень по передачі земельних ділянок в оренду.
Відповідач також зазначає, що 13 липня 2010р. Одеською міською радою було прийнято рішення №6102-У "Про надання дозволу ЗАТ "ВБМО "Одесбуд" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 0,3650 га, за адресою: м.Одеса, пров.Іспанський (буд..2), для будівництва 3-секційного 10-поверхового жилого будинку з вбудованими приміщеннями дитячого центру дозвілля". Відповідно до ч.6 ст.123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування. Згідно ч.1 ст.124 цього Кодексу передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. За таких обставин. відповідач вважає, що оскаржуване рішення було прийнято виключно на підставі повноважень, наданих Одеській міській раді нормами чинного законодавства України.
Відповідач також вважає безпідставним посилання позивача на необхідність проведення у даному випадку земельних торгів для передачі спірної земельної ділянки в оренду, адже, згідно ч.3 п.1 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). Рішенням Одеської міської ради №2086 -У від 21.12.2007р. було затверджено "Містобудівне обґрунтування розміщення об'єктів житлового та громадського призначення у кварталах, обмежених вулицями: Промислова, Пестеля, Іспанська, Паркова, Михайла Грушевського, Поштова у м.Одесі". За таких обставин, відповідач зазначає, що рішення про погодження місця розташування об'єкта було прийнято до 01.01.2008р., у зв'язку з чим відсутні підстави для передачі спірної земельної ділянки в оренду лише за результатом проведення земельних торгів.
Крім того, відповідач вважає, що позивачем не надано доказів порушення прав та законних інтересів територіальної громади міста Одеси у зв'язку із прийняттям Одеською міською радою оскаржуваного рішення та укладанням оскаржуваного договору.
Розглянув матеріали справи суд доходить до такого висновку:
Відповідно до п. 2 Роз'яснень Вищого господарського суду України від 26.01.2000 р. N 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" (із змінами та доповненнями) Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.
Відповідно до ст..12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу. Відповідно до ч.1 ст. 122 цього Кодексу (в редакції, що була чинною станом на дату прийняття оскаржуваного рішення) сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Крім того, відповідно до ст..16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
За таких обставин, у Одеської міської ради наявні повноваження щодо прийняття у відповідності до законодавства України рішень щодо передачі земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності у користування .
В обґрунтування позову заступник прокурора м.Одеси посилається на невідповідність рішення Одеської міської ради №1113-УІ від 08.07.2011р. "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання Товариству з додатковою відповідальністю "Виробниче будівельно-монтажне об'єднання "Одесбуд" в оренду земельної ділянки площею 0,3650 га, за адресою: м.Одеса, пров. Іспанський (буд. №2), для будівництва 3-х секційного 10-поверхового жилого будинку з вбудованими приміщеннями дитячого центру дозвілля» вимогам чинного законодавства, так як вважає, що зазначена у рішенні земельна ділянка мала передаватися в орендне користування на умовах проведення земельних торгів.
Але, згідно ч.3 п.1 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). Рішенням Одеської міської ради №2086 -У від 21.12.2007р. було затверджено "Містобудівне обґрунтування розміщення об'єктів житлового та громадського призначення у кварталах, обмежених вулицями: Промислова, Пестеля, Іспанська, Паркова, Михайла Грушевського, Поштова у м.Одесі". Отже, рішення про погодження місця розташування об'єкта було прийнято до 01.01.2008р., у зв'язку з чим відсутні підстави для передачі спірної земельної ділянки в оренду лише за результатом проведення земельних торгів.
Такого ж висновку дійшов Приморський районний суд при розгляді справи №1522/2701/2012, що підтверджується рішенням Приморського районного суду від 10.02.2012р., яке набрало законної сили 21.02.2012р.
За таких обставин, на думку суду відсутні правові підстави для визнання незаконним та скасування рішення Одеської міської ради №1113-УІ від 08.07.2011р.
Слід також зауважити, що згідно ст.33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. У відповідності до ст.32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського суду. Позивачем у справі до матеріалів справи не надано належних та допустимих доказів, а також не доведено порушення прав та охоронюваних законом інтересів держави в особі територіальної громади міста Одеси.
Вимоги заступника прокурора м.Одеси щодо визнання недійсним Договору оренди землі, укладеного 27.02.2012р. між Одеською міською радою та ТДВ "ВБМО "Одесбуд", та зобов'язання ТДВ "ВБМО "Одесбуд" повернути територіальній громаді міста Одеси в особі Одеської міської ради земельну ділянку площею 0,3650 га, за адресою: м.Одеса, пров. Іспанський (буд. №2), у даному випадку є похідними від вимоги щодо визнання незаконним та скасування рішення Одеської міської ради №1113-УІ від 08.07.2011р.
За таких обставин, виходячи з того, що на думку суду, відсутні правові підстави для визнання незаконним та скасування рішення Одеської міської ради №1113-УІ від 08.07.2011р., вимога заступника прокурора м.Одеси щодо визнання недійсним Договору оренди землі, укладеного 27.02.2012р. між Одеською міською радою та ТДВ "ВБМО "Одесбуд", та зобов'язання ТДВ "ВБМО "Одесбуд" повернути територіальній громаді міста Одеси в особі Одеської міської ради земельну ділянку площею 0,3650 га, за адресою: м.Одеса, пров. Іспанський (буд.№2), також не підлягає задоволенню.
Відповідно до ст.43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Керуючись ст.ст. 82-85 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову заступника прокурора м.Одеси відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили протягом після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення. якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 31 березня 2014р.
Суддя Рога Н. В.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2014 |
Оприлюднено | 04.04.2014 |
Номер документу | 37978998 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні