Рішення
від 25.03.2014 по справі 922/2879/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" березня 2014 р.Справа № 922/2879/13

Господарський суд Харківської області у складі:

головуючий суддя Жиляєв Є.М.

судді: Жигалкін І.П. , Светлічний Ю.В.

при секретарі судового засідання Бояр В.В.

розглянувши справу

за позовом Фінансового управління Вовчанської районної державної адміністрації, м. Вовчанськ до Управління Державної казначейської служби України у Вовчанському районі Харківської області, м. Вовчанськ про стягнення коштів за участю представників:

позивача - Усманова Ж.М., начальник управління, Семенченко С.А., довіреність № 256 від 24.03.2014 року;

відповідача - Борисенко О.І., начальник управління; Ізмайлова В.О., довіреність № 01-49/24-284 від 24.03.2014 року

ВСТАНОВИВ:

Фінансове управління Вовчанської районної державної адміністрації, м. Вовчанськ (позивач) звернулось до господарського суду Харківської області з позовною заявою до відповідача - Управління Державної казначейської служби України у Вовчанському районі Харківської області, м. Вовчанськ, в якій просить суд стягнути з відповідача грошові кошти в розмірі 1400,07 грн. Також до стягнення заявлені судові витрати.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 12 липня 2013 року було прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі № 922/2879/13 та призначено її розгляд у відкритому судовому засіданні на 30 липня 2013 року о 15:20.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 01 серпня 2013 року провадження у справі 922/2879/13 зупинено до розгляду Харківським апеляційним господарським судом справи № 922/1544/13.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 13 березня 2014 року провадження у справі № 922/2879/13 поновлено, призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 25 березня 2014 року об 11:00.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 25 березня 2014 року для розгляду справи № 922/2879/13 призначено судову колегію.

Розпорядженням в.о. голови господарського суду Харківської області від 25 березня 2014 року №529, для розгляду справи №922/2879/13 призначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Жиляєв Є.М., судді Жигалкін І.П., Светлічний Ю.В.

25 березня 2014 року через канцелярію суду, до матеріалів справи від позивача надійшов супровідний лист (вх. №9936) з додатковими документами, які досліджено та долучено судом до матеріалів справи.

28 березня 2014 року через канцелярію суду, до матеріалів справи від відповідача надійшли заперечення проти позовної заяви (вх. №10439) з додатковими документами, які досліджено та долучено судом до матеріалів справи.

Позивач в призначене судове засідання з'явився, заявлені позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених в позовній заяві, наполягає на їх задоволенні.

Відповідач в призначене судове засідання з'явився, проти заявлених позовних вимог заперечив повністю з підстав, викладених в наданих раніше запереченнях, просить суд в задоволенні позову відмовити повністю.

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України, обов'язок доказування та надання доказів покладений на сторони, тому суд, відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України, розглядає справу за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, надані докази, вислухавши пояснення представників позивача та відповідача, судова колегія встановила наступне.

Відповідно до п.п. 10,11 Положення про фінансове управління Вовчанської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Вовчанської районної державної адміністрації від 02 серпня 2010 року за № 109-к (зі змінами та доповненнями) Управління Вовчанської районної державної адміністрації є юридичною особою, утримується за рахунок коштів державного бюджету та має реєстраційні рахунки в органах Державної казначейської служби України.

05 липня 2010 року між позивачем (Казначейством) та відповідачем (Клієнтом) укладено договір про здійснення розрахунково - касового обслуговування, відповідно до умов якого, казначейство відкриває Клієнту реєстраційний, спеціальний реєстраційний, інший рахунок (рахунки) та здійснює його розрахунково - касове обслуговування відповідно до вимог законодавства України, в тому числі нормативно - правових актів Державного казначейства України і Національного банку України, та умов цього Договору (п. 1 Договору).

Відповідно до умов зазначеного вище Договору, відповідач (Казначейство), зокрема, прийняв на себе зобов'язання належним чином виконувати умови цього договору, своєчасно здійснювати розрахункові операції за дорученням Клієнта, надавати Клієнту всі послуги з розрахунково - касового обслуговування в межах повноважень, визначених законодавством, забезпечувати своєчасне зарахування коштів на рахунок Клієнта.

Відповідно до пунктів 2.2-2.2.4 вищенаведеного Договору, Клієнт має право: розпоряджатися грошовими коштами, що перебувають на його рахунках (для розпорядників бюджетних коштів - у межах затвердженого кошторису доходів і видатків, для одержувачів коштів - у межах плану використання бюджетних коштів); отримувати від Казначейства всю необхідну інформацію, пов'язану з виконанням цього Договору; вимагати своєчасного і повного здійснення розрахунків та інших обумовлених цим Договором послуг; контролювати своєчасність зарахування коштів на свої рахунки і їх перерахування.

Керуючись зазначеним договором, Фінансове управління Вовчанської районної державної адміністрації, з метою оплати телекомунікаційних послуг, наданих йому ПАТ "Укртелеком" в особі Харківської філії ПАТ "Укртелеком", належним чином оформило та надало для оплати до Казначейства платіжні доручення: № 262 від 13.12.2012 року на суму 1300,00 грн., № 266 від 14.12.2012 року на суму 522,02 грн., №270 від 18.12.2012 року на суму 697,35 грн. (арк. справи 23-25).

Пунктом 2.1.3 Договору від 02.08.2010 року, сторони погодили, що Казначейство має право вимагати від Клієнта правильності оформлення розрахункових документів відповідно до законодавства України та повертати їх Клієнту і разі виявлених порушень. Розрахункові документи повертаються Клієнту з посиланням на підстави, передбачені законодавством України.

Пунктом 2.15 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 року за № 22 закріплено, що повертаючи розрахунковий документ у день його надходження, Казначейство повинно зробити на його зворотному боці напис про причину повернення документа без виконання, з обов'язковим посиланням на статтю закону України, відповідно до якої розрахунковий документ та операцію не може бути виконано.

Вищенаведені платіжні доручення №262 від 13.12.2012р., №266 від 14.12.2012р., № 270 від 18.12.2012р. на загальну суму 2519,37 грн. Казначейством були прийняті до виконання, про неможливість виконання платіжних операцій позивачу повідомлено не було.

Як зазначає позивач, всупереч нормам законодавства України щодо розрахунково - касового обслуговування установ, що фінансуються з державного бюджету та в порушення прийнятих на себе зобов'язань за Договором про здійснення розрахунково - касового обслуговування від 05 липня 2010 року, Казначейство не здійснило оплату за вищенаведеними платіжними дорученнями, хоча станом на час подання платіжних доручень Фінансовим управлінням бюджетні кошти на оплату послуг зв'язку були у позивача в наявності.

Як вбачається з наявного в матеріалах справи Листа відповідача від 18.01.2013 року за вих. № 02-22/42-76, Управління Державної казначейської служби України у Вовчанському районі підтвердило (без пояснення причин) несплату за платіжними дорученнями у 2012 році по КЕКВ: 1131 - 6 платіжних доручень на суму 12284,12 грн.;1134 - 7 платіжних доручень на суму 9033,33 грн., 1140 - 3 платіжних доручень на суму 1977,03 грн. (арк. справи 26).

На підставі викладеного, позивач, посилаючись на неналежне виконання Управлінням Державної казначейської служби України у Вовчанському районі Харківської області прийнятих на себе зобов'язань за Договором про здійснення розрахунково - касового обслуговування від 05 липня 2010 року, в частині проведення розрахунково-касового обслуговування за поданими позивачем платіжними дорученнями №262 від 13.12.2012р., №266 від 14.12.2012р., № 270 від 18.12.2012р., просить суд відшкодувати завдані Казначейством майнові збитки в розмірі 1400,07, що виникли на підставі рішення господарського суду Харківської області від 10.06.2013 року по справі № 922/1544/13, що залишено без змін Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 04 березня 2014 року за яким з Фінансового управління Вовчанської районної державної адміністрації на користь ПАТ "Укртелеком" в особі Харківської філії ПАТ "Укртелеком", крім основної заборгованості, стягнуто пеню в розмірі 17,44 грн., інфляційні витрати в розмірі 2,10 грн., 3 % річних в розмірі 5,73 грн., та витрати по сплаті судового збору в розмірі 1374,80 грн., що були заявлені до стягнення ПАТ "Укртелеком" за несвоєчасну оплату позивачем телекомунікаційних послуг.

В свою чергу відповідач, заперечуючи проти позову не надав доказів своєчасного проведення спірних платежів та не зазначив причин не проведення платежів, а лише зазначив, що Казначейство здійснюючи в межах своїх повноважень контроль за дотриманням бюджетного законодавства учасниками бюджетного процесу, відповідно до Положення забезпечує казначейське обслуговування державного та місцевого бюджетів на основі ведення єдиного казначейського рахунка (далі ЄКР), який відкрито на рівні Державної казначейської служби України, Положення щодо якого затверджено наказом Державного казначейства України від 26.06.2002 року за № 122, зі змінами, які внесено наказом Державного казначейства України від 30.11.2010 року № 449 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 18.07.2002 року за № 594/6882 та пунктом 2.5 якого передбачено, що Державне казначейство України управляє коштами, що обліковується на рахунках відкритих у Головних управліннях Державного казначейства України і проводиться через систему електронних платежів, шляхом встановлення ліміту технічного рахунку, ліміту початкових оборотів у системі електронних платежів та підкріплень у єдиних казначейських рахунках з урахуванням дотримання необхідного рівня платоспроможності, який визначається Державною казначейською службою України.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Позивач, як установа, що утримується за рахунок Державного бюджету України, може мати рахунки виключно в органах Державної казначейської служби України.

Відповідно до п. 4 Указу Президента України від 13.04.2011 року № 460/2011 "Про положення про державну казначейську службу України" до завдань, покладених на таку службу віднесено здійснення через систему електронних платежів Національного банку України розрахунково - касового обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів.

Статтею 123 Бюджетного кодексу України встановлено, що органи Державного казначейства України несуть відповідальність за:

1) невиконання вимог щодо ведення бухгалтерського обліку та складання звітності про виконання бюджетів;

2) несвоєчасність подання звітності про виконання бюджетів;

3) здійснення витрат з перевищенням показників, затверджених розписом бюджету;

4) порушення в процесі контролю за бюджетними повноваженнями при зарахуванні надходжень бюджету та здійсненні платежів за бюджетними зобов'язаннями розпорядників бюджетних коштів відповідно до бюджетних асигнувань;

5) недотримання порядку казначейського обслуговування державного і місцевих бюджетів.

Частиною 2 ст. 123 Бюджетного кодексу України зазначено, що керівники органів Державного казначейства України несуть персональну відповідальність у разі вчинення ними порушення бюджетного законодавства та невиконання вимог щодо казначейського обслуговування державного і місцевих бюджетів, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ст. 526 ЦК України та ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України зобов'язання повинно виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до ст. 610 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання), тому, згідно зі ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: сплата неустойки; відшкодування збитків та моральної шкоди.

Відповідно до п. 4.2 Договору від 05.07.2010 року, сторони звільняються від виконання своїх зобов'язань та не мають права відшкодування можливих збитків тільки у разі виникнення форс - мажорних обставин, про які сторони мають інформувати одна одну невідкладно.

Як свідчать матеріали господарської справи, за весь період дії спірного Договору від 05.07.2010 року, форс-мажорні обставини не виникали, Управління відповідного повідомлення від Казначейства не отримувало.

Суд звертає увагу на особливості правового статусу позивача, який є бюджетною установою та фінансується виключно з Державного бюджету України, на підставі чого, власних джерел доходів позивач не має, а кошти на сплату штрафних санкцій та судових витрат кошторисом на 2013 рік не передбачені.

Статтею 22 ЦК України встановлено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Так, зокрема, збитками є витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Правила відшкодування збитків містяться у ст. 623 ЦК України.

Приписами статті 623 ЦК України передбачено право відшкодування збитків, завданих порушенням зобов'язання.

Частинами 2, 3 ст. 623 ЦК України встановлено, що розмір збитків, завданих порушенням зобов'язання, доказується кредитором. Збитки визначаються з урахуванням ринкових цін, що існували на день добровільного задоволення боржником вимоги кредитора у місці, де зобов'язання має бути виконане, а якщо вимога не була задоволена добровільно, - у день пред'явлення позову, якщо інше не встановлено договором або законом. Суд може задовольнити вимогу про відшкодування збитків, беручи до уваги ринкові ціни, що існували на день ухвалення рішення.

Для застосування такої міри цивільно-правової відповідальності, як відшкодування збитків, необхідною є наявність всіх чотирьох умов відповідальності, а саме: - протиправна поведінка боржника, яка проявляється у невиконанні або неналежному виконанні ним зобов'язання; наявність збитків; причинний зв'язок між протиправною поведінкою та завданими збитками; вина боржника.

Суд зазначає, що матеріали господарської справи № 922/2879/13 свідчать про те, що відповідач не виконав умови договору від 05.07.2010 року в частині своєчасного проведення спірних платежів, що потягло за собою покладення на позивача штрафних санкцій та судових витрат у справі №922/1544/13, крім того судова колегія зазначає, що відповідачем не доведено що ним вжито всіх залежних від нього заходів щодо належного виконання покладених на відповідача Державою повноважень та виконання відповідачем своїх зобов'язань за Договором про здійснення розрахунково - касового обслуговування від 05 липня 2010 року.

Ст. 56 Конституції України передбачено право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

За таких підстав, приймаючи до уваги, що відповідач не виконав покладені на нього Державою повноваження та не виконав взяті на себе зобов'язання за Договором про здійснення розрахунково - касового обслуговування від 05 липня 2010 року, позовні вимоги про стягнення з відповідача 1400,07 грн. збитків, відповідають вимогам спірного Договору та діючому законодавству України, не спростовані відповідачем та підлягають задоволенню повністю.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується ст. 49 ГПК України. У спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката, витрати по сплаті судового збору та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються: при задоволенні позову - на відповідача; при відмові в позові - на позивача; при частковому задоволенні позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином, судовий збір у розмірі 1720,50 грн. за вимоги майнового характеру спору у даному разі, покладається на відповідача.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, статтями 1, 4, 12, 22, 32, 33, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Управління Державної казначейської служби України у Вовчанському районі Харківської області (62503, Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Фрунзе, буд. 24, код ЄДРПОУ 37345943) на користь Фінансового управління Вовчанської районної державної адміністрації (62504, Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Леніна, 100, код ЄДРПОУ 02316457, р/р 35218001000638 в ГУДКСУ Харківської області, МФО 851011) - грошові кошти в сумі 1400,07 грн.

Стягнути з Управління Державної казначейської служби України у Вовчанському районі Харківської області (62503, Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Фрунзе, буд. 24, код ЄДРПОУ 37345943) на користь державного бюджету України (Управління державної казначейської служби України у Дзержинському районі м. Харкова Харківської області, код отримувача коштів 37999654, рахунок 31215206783003 в ГУ ДКСУ у Харківський області, МФО 851011, призначення платежу *; 101; код бюджетної класифікації 22030001; 03500039 Судовий збір ГС Х/о, п. 1) - 1720,50 грн. судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 28.03.2014 р.

Головуючий суддя Суддя Суддя Є.М. Жиляєв І.П. Жигалкін Ю.В. Светлічний

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення25.03.2014
Оприлюднено03.04.2014
Номер документу37981193
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2879/13

Ухвала від 01.08.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

Ухвала від 25.03.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

Ухвала від 13.03.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

Ухвала від 09.10.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Шаргало В.I.

Ухвала від 03.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Шаргало В.I.

Ухвала від 11.07.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Шаргало В.I.

Постанова від 12.06.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Плахов О.В.

Ухвала від 11.04.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Плахов О.В.

Рішення від 25.03.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

Ухвала від 12.07.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жиляєв Є.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні