Постанова
від 11.04.2014 по справі 815/1705/14
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/1705/14

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 квітня 2014 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Стефанова С.О.,

за участю секретаря судового засідання Гунько О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління МВС України в Одеській області управління державтоінспекції в особі центру № 1 надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів, з обслуговуванням м. Одеси підпорядкованого УДАІ ГУМВС України в Одеській області та в особі центру № 2 надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів, з обслуговуванням м. Одеси підпорядкованого УДАІ ГУМВС України в Одеській області про зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (надалі по тексту Позивач) звернувся з позовом до Головного управління МВС України в Одеській області управління державтоінспекції в особі центру № 1 надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів, з обслуговуванням м. Одеси підпорядкованого УДАІ ГУМВС України в Одеській області (надалі по тексту Відповідач 1) та в особі центру № 2 надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів, з обслуговуванням м. Одеси підпорядкованого УДАІ ГУМВС України в Одеській області (надалі по тексту Відповідач 2) про зобов'язання вчинити певні дії.

В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що у грудні 2013 року звернувся з заявою до Відповідача 1, щодо зняття з обліку транспортного засобу що належить Позивачу на праві приватної власності, згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 автомобіль марки Subaru, реєстраційний номер НОМЕР_1, модель Forester, 2008 року випуску, шасі (кузова, рама) НОМЕР_2, на що отримав усну відмову у знятті власного транспортного засобу на підставі того, що вищезазначений автомобіль 20.01.2009 року було внесено до бази даних АІС «Автомобіль» Відповідача 2 інформацію про обмеження на відчуження вказаного автомобіля у зв'язку з заставою в АКБ «Імексбанк». Позивачем неодноразово були направлені запити на адреси Відповідачів, щодо надання інформації про наявність чи відсутність записів про накладення обмежень на транспортний засіб у базах даних ДАІ «Контроль» «Розшук», «Арешт», а також підстави на яких вищезазначений транспортний засіб був внесений до баз даних ДАІ. 04.03.2014 року Позивач отримав лист № 42/1-381 від 14.02.2014 року та лист № 42/1-421 від 18.02.2014 року, що надійшли від Відповідача № 1 на запит від 06.02.2014 року та запит від 25.12.2013 року, в яких зазначається, що згідно бази даних АІС «Автомобіль» УДАІ ГУ МВС України в Одеській області на національній автоматизованій інформаційній системі ДДАІ, на автомобіль Subaru Forester, державний номер НОМЕР_1, кузов № НОМЕР_2, 2008 року, власник - ОСОБА_1, в центрі № 2 надання послуг, пов'язаних з використанням транспортних засобів, з обслуговування м.Одеси підпорядкованого УДАІ ГУ МВС України в Одеській області, 26.01.2009 року до бази даних внесено інформацію про обмеження на відчуження вказаного автомобіля у зв'язку з заставою в АКБ «Імексбанк».

Враховуючи вищевикладене Позивач просить суд зобов'язати Відповідача 2 скасувати запис про обмеження на відчуження та виключити з бази даних АІС «Автомобіль» УДАІ ГУ МВС України в Одеській області та національній автоматизованій інформаційній системі ДДАІ автомобіль марки Subaru, реєстраційний номер НОМЕР_1, модель Forester, 2008 року випуску, шасі (кузова, рама) НОМЕР_2, що належить на праві приватної власності ОСОБА_1

В судовому засіданні представник Позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини викладені в позові.

Представник Відповідачів - ГУ МВС України в Одеській області управління державтоінспекції в особі центру № 1 та центру № 2 надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів з обслуговування м. Одеси підпорядкованого УДАІ ГУ МВС України в Одеській області проти позовних вимог заперечувала, та просила суд відмовити в задоволені позову, посилаючись на те, що дії Відповідачів були правомірними, водночас зазначила, що інформація до бази даних АІС «Автомобіль» про обмеження на відчуження вищевказаного автомобіля була занесена правомірно на підставі звернення АКБ «Імексбанк».

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги та заперечення, перевіривши їх доказами, судом встановлені наступні факти та обставини.

Судом встановлено, що 25 грудня 2013 року Позивач звернувся з запитами від 06.02.2014 року до начальника ГУ МВС України в Одеській області управління державтоінспекції відділення реєстраційно - екзаменаційної роботи ДАІ з обслуговування м. Одеси № 1 підпорядкованого УДАІ ГУ МВС України в Одеській області (а.с. 26-27) та начальника ГУ МВС України в Одеській області в особі управління державтоінспекції відділення реєстраційно-екзаменаційної роботи ДАІ з обслуговування м. Одеси № 2 підпорядкованого УДАІ ГУ МВС України в Одеській області (а.с. 28-29), в яких просив надати інформацію про наявність чи відсутність записів про накладення обмежень на транспортний засіб (згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 автомобіль марки Subaru, реєстраційний номер НОМЕР_1, модель Forester, 2008 року випуску, шасі кузова, рама НОМЕР_2) у базах даних ДАІ «Контроль» «Розшук», «Арешт», а також підстави на яких вищезазначений транспортний засіб був внесений до баз даних ДАІ. Вказані запити були направлені на поштові адреси центрів № 1 та № 2 цінними листами з описом вкладення (а.с.22-25), які були повернуті позивачу за закінченням терміну зберігання.

11.02.2014 року Позивач повторно звернувся до Відповідача 1 та 12.02.2014 року до Відповідача 2 щодо надання інформації про наявність чи відсутність записів про накладення обмежень на транспортний засіб (згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 автомобіль марки Subaru, реєстраційний номер НОМЕР_1, модель Forester, 2008 року випуску, шасі кузова, рама НОМЕР_2) у базах даних ДАІ «Контроль» «Розшук», «Арешт», а також підстави на яких вищезазначений транспортний засіб був внесений до баз даних ДАІ. Зазначені запити були надані нарочно до канцелярії відповідних центрів № 1 та № 2 надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів з обслуговування м. Одеси підпорядкованого УДАІ ГУ МВС України в Одеській області, що підтверджується штампом на відповідних запитах (а.с. 26-27, 28-29).

04.03.2014 року Позивач отримав лист № 42/1-381 від 14.02.2014 року та лист № 42/1-421 від 18.02.2014 року, що надійшли від ГУ МВС України в Одеській області управління державтоінспекції в особі центру № 1 надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів з обслуговування м. Одеси підпорядкованого УДАІ ГУ МВС України в Одеській області, на запит від 06.02.2014 року та запит від 25.12.2013 року, в яких зазначається, що згідно бази даних АІС «Автомобіль» УДАІ ГУ МВС України в Одеській області на національній автоматизованій інформаційній системі ДДАІ, на автомобіль Subaru Forester, державний номер НОМЕР_1, кузов № НОМЕР_2, 2008 року, власник - ОСОБА_1, в центрі № 2 надання послуг, пов'язаних з використанням транспортних засобів, з обслуговування м. Одеси підпорядкованого УДАІ ГУ МВС України в Одеській області, 26.01.2009 року до бази даних внесено інформацію про обмеження на відчуження вказаного автомобіля у зв'язку з заставою в АКБ «Імексбанк» (а.с. 31, 33).

05.03.2014 року Позивач звернувся до приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу Одеської області - ОСОБА_2, із заявою про надання Витягу з Державного реєстру обтяжень рухомого майна від 05.03.2014 року № б/н, щодо ОСОБА_1 (НОМЕР_3). Згідно параметрів запиту у Витягу зазначено: «за вказаними параметрами запиту в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна інформація відсутня» (а.с. 34).

Також судом встановлено, що транспортний засіб (згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 автомобіль марки Subaru, реєстраційний номер НОМЕР_1, модель Forester, 2008 року випуску, шасі кузова, рама НОМЕР_2) був придбаний Позивачем у грудні 2008 року за договором купівлі - продажу у Товариства з обмеженою відповідальністю «Євразія лакі карс» (код ЄДРПОУ 35504385, юридична адреса: м. Одеса, вул. Сергія Ядова, 26, кв. 76) та зареєстрований 29.12.2008 року на ім'я Позивача (а.с. 14-15).

При цьому, товариство з обмеженою відповідальністю «Євразія лакі карс» згідно постанови господарського суду Одеської області по справі № 21/64-10-3885 від 06.10.2010 року визнано банкрутом (а.с. 35-38).

Судом встановлено, що між АКБ «Імексбанк» та ТОВ «Євразія лакі карс» був укладений кредитний договір. У забезпечення виконання зобов'язань за вищевказаним кредитним договором між АКБ «Імексбанк» та ТОВ «Євразія лакі карс» був укладений договір застави товарів в обороті від 06.01.2009 року, предметом якого є легкові автомобілі марки Nissan, Subaru, Honda (а.с. 53, 54-56).

Позивачем було направлено заяву від 15.06.2012 року та 10.07.2012 року на адресу начальника РЕВ з обслуговування Київського та Приморського районів міста Одеси при УДАІ ГУ МВС України в Одеській області про зняття з обліку транспортного засобу, що належить ОСОБА_1 на праві приватної власності, згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 автомобіль марки Subaru, реєстраційний номер НОМЕР_1, модель Forester, 2008 року випуску, шасі (кузова, рама НОМЕР_2) (а.с. 71,72).

За результатами розгляду заяви від 10.07.2012 року, відділення реєстраційно-екзаменаційної роботи ДАІ з обслуговування м. Одеси № 1 підпорядкованого УДАІ ГУ МВС України в Одеській області надало відповідь № 42/1-1244 від 10.08.2012 року, в якій зазначило, що станом на 10.08.2012 року автомобіль Subaru Forester, державний номер НОМЕР_1 в ВРЕР № 1 під обмеженням не перебуває, в зв'язку з чим, згідно Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів №1388 від 07.09.1998 року, для зняття з обліку вказаного транспортного засобу необхідно надати наступні документи: 1) свідоцтво про реєстрацію ТЗ; 2) огляд транспортного засобу співробітниками ВРЕР; 3) громадянський паспорт; 4) квитанції про сплату обов'язкових платежів (а.с. 74).

31.03.2014 року за вх. № 7882/14 на виконання ухвали суду від 25.03.2014 року про зобов'язання АКБ «Імексбанк» надати до Одеського окружного адміністративного суду інформацію щодо наявності будь-яких договорів застави, укладених між ОСОБА_1 та АКБ «Імексбанк» надійшов лист № 2412 від 28.03.2014 року в якому зазначається, що АТ «Імексбанк» не має можливості встановити наявність будь-яких договорів застави, укладених між АТ «Імексбанк» та ОСОБА_1, вказавши що зазначену інформацію Позивач має можливість самостійно отримати в Державному підприємстві «Інформаційний центр» МЮУ, шляхом отримання витягу з Державного реєстру обтяжень рухомого майна (а.с. 75).

Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв'язок у їх сукупності, суд вважає що позов підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України № 254к/96-ВР від 28.06.1996 року органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України № 2747-IV від 06.07.2005 року (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

П. 2 ст. 181 Цивільного кодексу України № 435-IV від 16.01.2003 року (далі ЦК України) визначає рухомі речі, як речі, які можна вільно переміщувати у просторі. ст. 319 ЦК України містить «цивілістичну тріаду» правомочностей, відповідно до яких - власник володіє, користується та розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні, відповідно до ст.321 ЦК України.

Державна автомобільна інспекція (Державтоінспекція) є головним органом, на який покладається забезпечення безпеки дорожнього руху в Україні, що входить до системи органів Міністерства внутрішніх справ України відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. N 341 «Про Положення про Державну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішніх справ» (далі Постанова № 341).

Відповідно до п. 4. Постанови № 341, Державтоінспекція відповідно до покладених на неї завдань: забезпечує захист власності учасників дорожнього руху, транспортних засобів і вантажів від протиправних посягань; проводить державну реєстрацію (перереєстрацію) та облік призначених для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортних засобів усіх типів; веде автоматизований облік, накопичення, оброблення та використання даних про транспортні засоби, що підлягають державній реєстрації органами Державтоінспекції, в тому числі відповідних даних про митне оформлення та нотаріальне посвідчення угод щодо них, інформації правоохоронних органів про перебування транспортних засобів у розшуку, під арештом тощо, а також даних, що надходять до органів МВС в рамках міжнародного співробітництва у сфері боротьби із злочинністю;

Спірні відносини регулюються також наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.08.2010 року N 379 про затвердження Інструкції «Про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них» (далі Інструкція №379). Відповідна інструкція встановлює порядок здійснення центрами надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів (далі - Центри), державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів (далі - ТЗ), оформлення і видачі свідоцтв про реєстрацію ТЗ, тимчасових реєстраційних талонів (далі - реєстраційні документи) та номерних знаків на ТЗ.

Згідно п. 2.2. Інструкції № 379 в управліннях (відділах) ДАІ головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі з відомостей про зареєстровані, перереєстровані та зняті з обліку ТЗ формуються бази даних автоматизованих інформаційних систем (далі - АІС) "Автомобіль".

П. 9.3. Інструкції № 379 зазначається, що заборона або обмеження щодо відчуження ТЗ вказуються у графі "Особливі відмітки" свідоцтва про реєстрацію ТЗ. Указана інформація заноситься до відповідної бази даних автоматизованої інформаційної системи. Зміни у відомостях про встановлені обмеження здійснюються на підставі документів, які підтверджують зняття заборон і обмежень, засвідчених у встановленому порядку.

Відповідно до Закону України № 2654-XII від 02.10.1992 «Про заставу» (далі Закон №2654-ХІІ), застава - це спосіб забезпечення зобов'язань, якщо інше не встановлено законом. В силу застави кредитор (заставодержатель) має право в разі невиконання боржником (заставодавцем) забезпеченого заставою зобов'язання одержати задоволення з вартості заставленого майна переважно перед іншими кредиторами. Застава виникає на підставі договору, закону або рішення суду.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 830 від 05.07.2004 року «Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру обтяжень рухомого майна» (далі Порядок № 830) державна реєстрація обтяжень рухомого майна проводиться з метою забезпечення виконання зобов'язань і захисту прав юридичних і фізичних осіб стосовно рухомого майна та надання в інтересах цих осіб інформації про наявність чи відсутність обтяжень рухомого майна.

Таким чином, як вбачається з вищевикладеного, зазначений вище транспортний засіб, що належить на праві приватної власності Позивачу не було придбано за кредитні кошти та не передавалось ОСОБА_1 у заставу АКБ «Імексбанк». При цьому автомобіль марки Subaru, реєстраційний номер НОМЕР_1, модель Forester, 2008 року випуску, шасі кузова, рама НОМЕР_2 був придбаний Позивачем у грудні 2008 року, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу, а договір застави товарів в обороті між АКБ «Імексбанк» та ТОВ «Євразія лакі карс» був укладений 06.01.2009 року.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку про те, що дії Відповідача 1 та Відповідача 2, щодо внесення інформації до бази даних АІС «Автомобіль» УДАІ ГУ МВС України в Одеській області та до національної автоматизованої інформаційної системи ДДАІ у центрі № 2 надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів, з обслуговування м. Одеси підпорядкованого УДАІ ГУ МВС України в Одеській області про обмеження на відчуження вищезазначеного автомобіля у зв'язку з заставою в АКБ «Імексбанк» є такими які порушують право Позивача на здійснення права користування та розпорядження своїм майном.

Таким чином, на підставі ст. 10 КАС України, згідно якої усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст. 11 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними доказів, з'ясувавши обставини у справі; перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, у зв'язку із чим позов підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління МВС України в Одеській області управління державтоінспекції в особі центру № 1 надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів, з обслуговуванням м. Одеса підпорядкованого УДАІ ГУМВС України і Одеській області та в особі центру № 2 надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів, з обслуговуванням м. Одеса підпорядкованого УДАІ ГУМВС України і Одеській області про зобов'язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Зобов'язати Головне управління МВС України в Одеській області управління державтоінспекції в особі центру № 2 надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів, з обслуговуванням м. Одеса підпорядкованого УДАІ ГУМВС України і Одеській області скасувати запис про обмеження та виключити із бази даних АІС «Автомобіль» УДАІ ГУМВС України в Одеській області та національної автоматизованої системи ДАІ (згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4) автомобіль марки SUBARU, реєстраційний номер ВН 6059СН, модель FORESTER, 2008 року випуску, шасі (кузова, рама) НОМЕР_2), що належить на праві приватної власності ОСОБА_1.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги. Якщо апеляційну скаргу не буде подано в строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Постанова суду може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги до Одеського окружного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови складений та підписаний суддею 11 квітня 2014 року.

Суддя С.О. Cтефанов

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2014
Оприлюднено14.04.2014
Номер документу38178131
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/1705/14

Ухвала від 25.03.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 25.03.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 18.03.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Постанова від 11.04.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Постанова від 07.04.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні