Справа № 815/1597/14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2014 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Глуханчука О.В.,
секретар судового засідання - Гур'єва К.І.
за участю сторін: представника позивача - Румянцева А.С. (за довіреністю)
представника відповідача - Бєлоусова С.А. (за довіреністю)
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» до Березівської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області про визнання незаконними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
11 березня 2014 року товариство з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» звернулось до суду з адміністративним позовом до Березівської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області про визнання незаконною відмову щодо присвоєння позивачу статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку у 2014 року, зобов'язання присвоїти позивачу статус платника фіксованого сільськогосподарського податку та видати довідку про присвоєння статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що у лютому 2014 року ТОВ «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» звернулось до відповідача з усіма необхідними документами для отримання статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку. Однак, листами від 14 лютого 2014 року №169/15-03 та від 25 лютого 2014 року №210/15-03, відповідач незаконно відмовив позивачу у наданні такого статусу, мотивуючи тим, що Договір суборенди земельної ділянки №1/01 від 08 січня 2014 року не пройшов державної реєстрації, а також відсутня згода власників земельних паїв на передачу земельних ділянок в суборенду. Із зазначеними відповідями позивач не погоджується та зазначає, що податкове законодавство не вимагає державної реєстрації договору оренди/суборенди земельної ділянки (паю) як обов'язкової ознаки для кваліфікації відповідної ділянки як такої, що знаходиться у користуванні сільськогосподарського товаровиробника. Крім того, право передавання орендарем земельних ділянок в суборенду прямо передбачено у Договорах оренди, відтак отримувати додаткову згоду власників земельних паїв позивач не зобов'язаний, що відповідає положенням ст. 8 Закону України «Про оренду землі».
Таким чином, вважаючи неправомірною відмову відповідача щодо присвоєння статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку, позивач звернувся до суду із зазначеним адміністративним позовом.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні позов не визнав, надав заперечення відповідно до яких зазначив, що Договір суборенди земельної ділянки між ТОВ «Агрофірма Перемога 1» та ТОВ «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» всупереч приписам статті 8 Закону України «Про оренду землі» укладений без державної реєстрації, у зв'язку із чим відповідачем правомірно було відмовлено у наданні позивачу статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку, отже підстави для задоволення позову відсутні.
Вислухавши сторони, вивчивши матеріали справи, суд приходить до наступного.
Як встановлено у судовому засіданні, з метою набуття статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку, у лютому 2014 року позивач - ТОВ «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» подав до Березівської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області необхідний перелік документів, зокрема, податкову декларацію з фіксованого сільськогосподарського податку, відомість про наявність земельних ділянок, розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2013 рік (а.с. 6-30).
Листом від 14 лютого 2014 року вих. №169/15-03 Іванівським відділенням Березівської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області відмовлено ТОВ «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» у наданні статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку у 2014 році, у зв'язку із тим, що ТОВ «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» не виконуються умови для набуття вказаного статусу, оскільки у порушення статті 8 Закону України «Про оренду землі» у договорі суборенди земельної ділянки від 08 січня 2014 року №1/01 відсутня державна реєстрація, а також відсутня письмова згода орендодавців для передачі земельних ділянок у суборенду (а.с. 31).
Аналогічну відповідь про відмову у наданні статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку позивачу було надано у листі від 25 лютого 2014 року вих. №210/15-03 Березівською об'єднаною Державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів в Одеській області (а.с. 32).
Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями п. 301.1 ст. 301 ПК України визначено, що платниками фіксованого сільськогосподарського податку з урахуванням обмежень, встановлених пунктом 301.6 цієї статті, можуть бути сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Положення вказаної норми позивачем виконані, що не заперечується відповідачем та вбачається з розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2013 рік (а.с. 28).
Статтею 308 Податкового кодексу України визначений порядок набуття та скасування статусу платника податку, де у пункті 308.1 зазначено, що для набуття і підтвердження статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку сільськогосподарські товаровиробники до 20 лютого, подають станом на 1 січня поточного року до податкових органів перелік документів, визначених пунктом 308.1 статті 308 Податкового кодексу України, а саме:
- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки;
- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику;
- відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.
У відомості (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються відомості про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).
Як встановлено судом, відмова відповідача у наданні позивачу статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку ґрунтується саме не неналежному оформленню документів, що встановлюють право користування земельними ділянками, а саме відсутністю державної реєстрації Договору суборенди земельної ділянки №1/01 від 08 січня 2014 року та письмової згоди орендодавців для передачі земельних ділянок в суборенду.
З огляду на зазначене судом встановлено наступне.
Так, 08 січня 2014 року між ТОВ «Агрофірма Перемога 1» (Орендар) та ТОВ «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» (Суборендар) укладено Договір суборенди земельної ділянки №1/01 (а.с. 47-49).
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються, Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 року №161-XIV, орендована земельна ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду без зміни цільового призначення, якщо це передбачено договором оренди або за письмовою згодою орендодавця. Якщо протягом одного місяця орендодавець не надішле письмового повідомлення щодо своєї згоди чи заперечення, орендована земельна ділянка або її частина може бути передана в суборенду. Умови договору суборенди земельної ділянки повинні обмежуватися умовами договору оренди земельної ділянки і не суперечити йому. Строк суборенди не може перевищувати строку, визначеного договором оренди землі. У разі припинення договору оренди чинність договору суборенди земельної ділянки припиняється. Договір суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації. За згодою сторін договір суборенди земельної ділянки посвідчується нотаріально.
Відтак, в силу вищезазначених положень Закону України «Про оренду землі», договір суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації.
Між тим, вказані законодавчі положення націлені на регулювання земельних відносин. Водночас податкове законодавство не вимагає державної реєстрації договору оренди/суборенди земельної ділянки (паю) як обов'язкової ознаки для кваліфікації відповідної ділянки як такої, що знаходиться у користуванні сільськогосподарського товаровиробника.
Враховуючи пріоритетність застосування норм Податкового кодексу України перед нормами інших галузей права у регулюванні податкових правовідносин, варто визнати, що недотримання норм земельного законодавства щодо реєстрації права оренди земельних ділянок не може бути перешкодою для кваліфікації сільськогосподарських угідь як таких, що знаходяться у користуванні товаровиробника для цілей справляння фіксованого сільськогосподарського податку. Розглядувані угіддя знаходяться у користуванні платника сільськогосподарського податку, в даному випадку позивача - ТОВ «Агрофірма Перемога 1 ЛТД».
Така ж позиція висвітлена у листі Вищого адміністративного суду України №2614/12/13-12 від 28 грудня 2012 року.
З огляду на зазначене, суд вважає неправомірною відмову відповідача у наданні позивачу статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку з мотивів недотримання останнім норм земельного законодавства щодо реєстрації Договору суборенди земельної ділянки №1/01 від 08 січня 2014 року, при дотриманні ним вимог законодавства податкового.
Щодо посилань відповідача на відсутність у позивача доказів надання письмової згоди орендодавців для передачі земельних ділянок у суборенду, то вони спростовуються з огляду на наступне.
Так, в силу вже зазначених положень статті 8 Закону України «Про оренду землі», орендована земельна ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду без зміни цільового призначення за умови, якщо це передбачено договором оренди або за письмовою згодою орендодавця.
Як встановлено у судовому засіданні, у Договорах оренди землі, укладених ТОВ «Агрофірма Перемога 1» (Орендар) з власниками земельних паїв (Орендодавцями) передбачено право Орендаря здавати земельні ділянки в суборенду, що також підтверджується, наданим до суду Договором оренди землі від 10 листопада 2006 року (а.с. 40-43). Таким чином, оскільки договором оренди землі передбачено право орендаря передавати земельні ділянки у суборенду, згода орендодавця на це не потрібна.
За таких обставин, підстав для відмови у присвоєнні позивачу статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку у 2014 році у відповідача не було.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що функції та правові основи діяльності податкових (контролюючих) органів визначаються Податковим Кодексом України.
При цьому, функції контролю за дотриманням норм земельного законодавства до повноважень податкових органів не належать. Відповідно, порушення платниками норм іншого законодавства, дотримання якого не контролюється податковими органами, не можуть бути підставою для застосування негативних наслідків, передбачених нормами Податкового кодексу України.
Також, судом встановлено, що позивач не відноситься до суб'єктів господарювання, які, відповідно до п. 301.6 ст. 301 ПК України, не можуть бути зареєстровані платниками фіксованого сільськогосподарського податку.
Таким чином, враховуючи, дотримання позивачем критерію щодо мінімального обсягу частки сільськогосподарського товаровиробництва, встановленого статтею 301 Податкового кодексу України, та надання ним до Березівської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області документів, передбачених статтею 308 Податкового кодексу України, суд вважає, що порушене відповідачем право позивача на набуття статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку у 2014 році підлягає відновленню шляхом зобов'язання присвоїти ТОВ «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» статус платника фіксованого сільськогосподарського податку та видати довідку про присвоєння статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку.
Завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ (ч. 1 ст. 2 КАС України).
Згідно із вимогами ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
З наведених підстав, суд вважає, що позивач довів суду ті обставини, на які посилався в обґрунтування позовних вимог і вони підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 2, 6-8, 23, 69, 71, 72, 86, 158-163, 254 КАС України, Податковим кодексом України, Законом України «Про оренду землі» від 06.10.1998 року, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» до Березівської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області про визнання незаконними дій та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати незаконною відмову Березівської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області щодо присвоєння товариству з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку у 2014 року.
Зобов'язати Березівську об'єднану Державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів в Одеській області (код ЄДРПОУ 38630357) присвоїти товариству з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» (код ЄДРПОУ 38525550) статус платника фіксованого сільськогосподарського податку на 2014 рік та видати довідку про присвоєння статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано у строк, встановлений статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції, подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Апеляційна скарга подається до Одеського окружного адміністративного суду, та одночасно її копія до Одеського апеляційного адміністративного суду.
Повний текст постанови виготовлено та підписано суддею 15 квітня 2014 року.
Суддя О.В. Глуханчук
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» до Березівської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області про визнання незаконними дій та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати незаконною відмову Березівської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області щодо присвоєння товариству з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку у 2014 року.
Зобов'язати Березівську об'єднану Державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів в Одеській області (код ЄДРПОУ 38630357) присвоїти товариству з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Перемога 1 ЛТД» (код ЄДРПОУ 38525550) статус платника фіксованого сільськогосподарського податку на 2014 рік та видати довідку про присвоєння статусу платника фіксованого сільськогосподарського податку.
15 квітня 2014 року.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2014 |
Оприлюднено | 22.04.2014 |
Номер документу | 38265989 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Глуханчук О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні