ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 квітня 2014 р. Справа № 821/4133/13-а
Категорія: 6.2.1 Головуючий в 1 інстанції: Циганій С.І.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого - Лук'янчук О.В.
суддів - Зуєвої Л.Є.,
- Шевчук О.А.
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної інспекції сільського господарства в Херсонській області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2013 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Віалон" до Державної інспекції сільського господарства в Херсонській області про скасування припису та розрахунку розміру шкоди,
В С Т А Н О В И Л А :
ТОВ "Віалон" звернулося до суду з позовом до Державної інспекції сільського господарства в Херсонській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати припис Державної інспекції сільського господарства в Херсонській області №000197 від 21.10.2013р. та скасувати розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного заняття земельної ділянки ТОВ "Віалон" в розмірі 7269,99 грн. від 21.10.2013р.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2013 року позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Віалон" задоволено.
Визнано протиправним та скасовано припис Державної інспекції сільського господарства в Херсонській області №000197 від 21.10.2013р.
Скасовано розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного заняття земельної ділянки ТОВ "Віалон" в розмірі 7269,99 грн. від 21.10.2013р.
Стягнуто з Державної інспекції сільського господарства в Херсонській області (код ЄДРПОУ 38044437) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1548,45грн. (одна тисяча п'ятсот сорок вісім гривень 45 коп.).
В апеляційній скарзі Державної інспекції сільського господарства в Херсонській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права, оскільки судом першої інстанції не було досліджено обставини справи, що мають значення для справи, наслідком чого стало постановлення необґрунтованого та неправомірного рішення суду.
В судове засідання апеляційної інстанції сторони не прибули, були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Враховуючи неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, колегія суддів на підставі п. 2 ч. 1 ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними в справі матеріалами
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості та доведеності вимог позивача щодо скасування припису та розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного заняття земельної ділянки.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначені Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» № 963 (далі - Закон № 963), відповідно до ст.5 якого визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Указом Президента України від 13.04.2011 № 459/2011 затверджене Положення про Державну інспекцію сільського господарства України (Держсільгоспінспекція України), яка є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
В силу пункту 5 зазначеного Положення Держсільгоспінспекція України та її посадові особи в межах своїх повноважень мають право, серед іншого, складати акти перевірок, протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, давати обов'язкові для виконання приписи (розпорядження), а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок для притягнення винних осіб до відповідальності; безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку підприємства, установи та організації усіх форм власності, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, для проведення перевірок з питань, що належать до компетенції Держсільгоспінспекції України; отримувати в установленому законодавством порядку від центральних і місцевих органів виконавчої влади, виконавчих органів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності документи, матеріали та іншу інформацію, необхідну для виконання покладених на Держсільгоспінспекцію України завдань.
Положеннями статті 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» визначено, що Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.
Також, за правилами частини 2 статті 188 Земельного кодексу України порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», статтею 10 якого визначено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у вказаній сфері та розглядати відповідно до вимог чинного законодавства про адміністративні правопорушення.
Таким чином, Державна інспекція сільського господарства України через свої територіальні підрозділи здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.
Як вбачається із матеріалів справи, 17.10.2013р. на підставі листа державної інспекції сільського господарства України від 17.09.2013 року № 6533/6-1/2/13 згідно наказу № 424 та направлення № 497 від 14.10.2013 року відповідачем проведена позапланова перевірка дотримання вимог земельного законодавства та в результаті перевірки складений Акт №71. 21.10.2013р. винесений припис про усунення порушень ст.ст.125, 125 Земельного Кодексу України, а саме використання ТОВ "Віалон" земельної ділянки площею 0,018 га на розі вулиць Комкова та Р.Люксембург в м. Херсоні під розміщення комплексу торгівельних павільйонів із земель житлової та громадської забудови комунальної форми власності за відсутності відповідного рішення органів місцевого самоврядування та за відсутності укладеного правочину щодо цієї земельної ділянки.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно ст. 126 цього Кодексу право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
На підставі ст.1 Закону №963 самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Таким чином, ТОВ «Віалон» здійснює фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду).
Посилання позивача на наявність договору купівлі - продажу укладеного в простій письмовій формі, паспортів прив'язки не на ім'я позивача, колегія суддів не бере до уваги та вважає неналежними доказами.
Отже, з огляду на повноваження Державної інспекції сільського господарства в Донецькій області, наявність факту самовільного використання позивачем земельної ділянки, відповідач правомірно видав припис від 21.10.2013р. №000197 про усунення порушень вимог земельного законодавства .
Що стосується правомірності розрахунку відповідачем шкоди колегія суддів зазначає наступне.
Державний нагляд (контроль) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства здійснюється Державною інспекцією сільського господарства України та її територіальними органами на підставі Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 року № 132 (далі - Порядок № 132).
Згідно з п.5.8. Порядку №132 у разі виявлення порушення вимог земельного законодавства державні інспектори:
з'ясовують обставини та суть вчиненого порушення земельного законодавства, установлюють особу, яка його вчинила, чи особу, внаслідок бездіяльності якої порушено вимоги земельного законодавства;
установлюють, чи є в діях осіб, які вчинили правопорушення, чи осіб, внаслідок бездіяльності яких порушено вимоги земельного законодавства, ознаки адміністративного чи кримінального правопорушення;
встановлюють шляхом обстеження земельних ділянок, чи завдана суб'єктом господарювання або третіми особами шкода земельним ресурсам унаслідок здійснення ними господарської чи іншої діяльності.
На підставі п.5.9 Порядку №132 обстеження земельних ділянок, які використовуються суб'єктами господарювання, що перевіряються, здійснюються інспекційними органами під час проведення планових та позапланових заходів у разі, якщо це пов'язано із необхідністю, зокрема, визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок без спеціального дозволу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963 затверджена Методика визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (далі - Методика), яка спрямована на визначення розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним та фізичним особам, на всіх категоріях земель внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (далі - розмір шкоди).
Пункт 4 Методики визначає формулу обчислення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.
На підставі п.7 Методики розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або держсільгоспінспекцією та її територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Держсільгоспінспекції на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 листопада 2000 р. №1619.
У відповідності до Переліку питань та уніфікованої форми акта перевірки для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженому Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12.07.2012 року № 424, при здійсненні планових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства перевіряється, чи заподіяна шкода земельним ресурсам унаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідачем по справі було складено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, яка становить 7269 грн. 99 коп. Зазначена формула була застосована при розрахунку шкоди.
Отже, розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки позивачем складений з дотриманням вимог наведеного законодавства, що регулює спірні правовідносини, що вказує на його законність.
На підставі викладеного вище, колегія суддів вважає обґрунтованими доводи апелянта, що при розгляді справи та прийнятті оскаржуваної постанови суд першої інстанції неповно дослідив обставини справи, викладені в постанові висновки суду не відповідають обставинам справи, а саму ж постанову винесено з порушенням норм матеріального права. Доводи апеляційної скарги повністю спростовують висновки суду першої інстанції.
Вимоги позову є необґрунтованими, а тому задоволенню не підлягають.
Відповідно до п.3 ч.1ст.198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.
Згідно ст.202 КАС України підставами для скасування постанови суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Керуючись ст.ст. 195, 196, 197, 198 ч.1 п.3, 202 ч.1 п.1, п.4, п.4, 205, 207, ст. 254 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И ЛА :
Апеляційну скаргу Державної інспекції сільського господарства в Херсонській області задовольнити, постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2013 року скасувати.
Прийняти по справі нову постанову, якою у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Віалон" до Державної інспекції сільського господарства в Херсонській області про скасування припису та розрахунку розміру шкоди відмовити у повному обсязі.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть учать у справі, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Головуючий:
Судді:
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2014 |
Оприлюднено | 23.04.2014 |
Номер документу | 38300782 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Лук'янчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні