Рішення
від 16.04.2014 по справі 913/636/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

16 квітня 2014 року Справа № 913/636/14

Провадження №19пд/913/636/14

За позовом прокурора Жовтневого району міста Луганська , м.Луганськ

в інтересах держави в особі:

позивача Луганської міської ради , м.Луганськ

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Фалбі-Луганськ" , м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 за № 040640200646

Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання Дрожанова О.В.

У засіданні брали участь:

від заявника - Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;

від позивача - Шинкарьова О.А. - начальник відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5159/0/2-13 від 20.08.2013;

від відповідача - представник не прибув.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором Жовтневого району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради заявлено вимогу про внесення змін до договору оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 за № 040640200646, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Фалбі-Луганськ", відносно земельної ділянки площею 0,0022 га під розміщений окремий зовнішній вхід до приміщення, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Ватутіна, 91/63, а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 3".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 06.03.2014 розгляд справи призначений на 24.03.2014.

Заявою про зміну предмету позову від 21.03.2014 №38-с-9-14 прокурор просив суд внести зміни до договору оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 за № 040640200646, а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 3"; доповнити п.4 розділу "Об'єкт оренди" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент внесення змін до договору оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 за № 040640200646, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 20367 (двадцять тисяч триста шістдесят сім) грн 16 коп."; доповнити п.14 розділу "Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент внесення змін до договору оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 № 040640200646, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 611 (шістсот одинадцять) грн 01 коп.".

Позивач письмовим поясненням б/н від 24.03.2014 підтримав заяву про зміну предмету позову.

Відповідно до ст.22 Господарського процесуального кодексу України вказана заява приймається судом до розгляду.

Відповідач відзивом від 24.03.2014 № 65/14 вимоги позову відхилив, посилаючись на те, що, з метою приведення договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог Податкового кодексу України, він 25.01.2012 заявою № 20/12 запропонував орендодавцю внести зміни до п.8 договору; листом від 20.12.2012 № 334/12 він відповів на лист позивача від 20.11.2012 № 01/03/13/7050/0/2-12 та погодився на внесення змін у договір, але за умови, що витрати по нотаріальному оформленню додаткової угоди до договору будуть покладені на орендодавця або на сторін порівну; 29.01.2013 листом № 34/13 він повторно звернувся до позивача з пропозицією укласти додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 24.03.2014 розгляд справи відкладений на 07.04.2014.

Заявою від 07.04.2014 відповідач визнав позовні вимоги частково, а саме в частині внесення змін в п.8 розділу "Орендна плата" договору.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 07.04.2014 розгляд справи був відкладений на 16.04.2014.

Відповідач не скористався своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, не забезпечив участі повноважного представника у судовому засіданні, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

У судовому засіданні 16.04.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та позивача, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до суду в передбачених законом випадках.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Підставою звернення прокурора Жовтневого району міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.

Рішенням Луганської міської ради від 24.03.2006 № 42/122 було вирішено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Фалбі-Луганськ" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,0022 га під розміщений окремий зовнішній вхід до приміщення, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Ватутіна, 91/63.

На виконання вказаного рішення між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Фалбі-Луганськ" було укладено договір оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 за № 040640200646.

В п.1 договору сторони визначили його предмет - земельна ділянка під розміщений окремий зовнішній вхід до приміщення, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Ватутіна, 91/63.

В п.2 договору сторони передбачили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0022 га.

На момент укладення цього договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 9854 грн 04 коп. (п.4 договору).

Відповідно до п.8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях збільшеного на коефіцієнт 2,5 (довідка розрахунку розмірів земельного податку (річного) додається до договору та є його невід'ємною частиною).

В п.14 договору сторони встановили, що на момент укладення розмір річної орендної лати згідно визначеної мети використання складає 246 грн 35 коп.

Згідно до п.31 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін та нотаріально посвідчується. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Суд вважає необхідним викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у наступній редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передається в оренду, у гривнях", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може бути більшою граничного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Обґрунтованими суд вважає вимоги прокурора про доповнення п.4 розділу "Об'єкт оренди" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент внесення змін до договору оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 за № 040640200646, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 20367 (двадцять тисяч триста шістдесят сім) грн 16 коп." та доповнення п.14 розділу "Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент внесення змін до договору оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 № 040640200646, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 611 (шістсот одинадцять) грн 01 коп.", враховуючи наступне.

Згідно ст.18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок несільськогосподарського призначення проводиться не рідше як один раз у 7-10 років.

Відповідно до п.п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 затверджена нормативна грошова оцінка земель м.Луганська, яка набрала чинності з 01.03.2008.

Відповідно до абзацу 1 п.п.2.19 п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Статтею 144 Конституції України та ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рішення, прийняті органами місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1-3-14/1335 від 11.04.2014, наданого управлінням Держкомземагентства у м.Луганську Луганської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0022 га, яка знаходиться за адресою: вул.Ватутіна, 91/63, м.Луганськ, з урахуванням коефіцієнту індексації складає 20367 грн 16 коп.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.31 договору).

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Таким чином, вимоги прокурора Жовтневого району міста Луганська про внесення змін до договору оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 за № 040640200646, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Фалбі-Луганськ" є обґрунтованими частково.

Судовий збір покладається на позивача та відповідача порівну, враховуючи приписи ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу України та те, що жодна із сторін не вжила належних заходів для внесення змін у договір оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 за № 040640200646, в добровільному порядку і що позов задовольняється частково.

Керуючись ст.ст.49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов прокурора Жовтневого району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фалбі-Луганськ" задовольнити частково.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 за № 040640200646, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Фалбі-Луганськ", відносно земельної ділянки площею 0,0022 га під розміщений окремий зовнішній вхід до приміщення, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Ватутіна, 91/63, виклавши п.8 розділу "Орендна плата" договору у наступній редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передається в оренду, у гривнях"; доповнивши п.4 розділу "Об'єкт оренди" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент внесення змін до договору оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 за № 040640200646, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 20367 (двадцять тисяч триста шістдесят сім) грн 16 коп."; доповнивши п.14 розділу "Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент внесення змін до договору оренди землі від 07.11.2006, державна реєстрація від 12.12.2006 № 040640200646, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 611 (шістсот одинадцять) грн 01 коп.".

3. В решті позову відмовити.

4. Стягнути з Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 609 грн 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Ленінській об'єднаній Державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів.

5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Фалбі-Луганськ", вул.Ватутіна, б.91, приміщення 63, м.Луганськ, ідентифікаційний код 33352480, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 609 грн 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Державній податковій інспекції у Жовтневому районі м.Луганська Головного управління Міндоходів.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 18.04.2014.

Суддя Т.В.Косенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення16.04.2014
Оприлюднено23.04.2014
Номер документу38321263
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/636/14

Рішення від 16.04.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 07.04.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 24.03.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні