Рішення
від 14.04.2014 по справі 912/412/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 квітня 2014 рокуСправа № 912/412/14 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Поліщук Г.Б., розглянувши матеріали справи № 912/412/14 від 14.02.2014 року

за позовом: прокурора Новоукраїнського району в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області, м.Кіровоград

до відповідача: Глодоського сільського комунального підприємства, с. Глодоси Новоукраїнського району Кіровоградської області

за участю третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Глодоської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області

про стягнення 104883,14 грн.

За участю представників сторін:

від прокуратури - Юшицина К.С., посвідчення № 023071;

від позивача - Кириленко О.О., довіреність № 04-4/395 від 12.02.2014р.;

від відповідача - ОСОБА_1 - керівник;

від третьої особи - Магда П.Б., голова сільської ради.

Прокурор Новоукраїнського району в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області звернувся до господарського суду з позовною заявою про стягнення з Глодоського сільського комунального підприємства 104883,14 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного водокористування, з покладенням на відповідача судових витрат.

Позивач позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Відповідач у своєму відзиві на позовну заяву просить суд в задоволенні позову відмовити повністю, вважаючи що нанесення збитків державі не підтверджено жодними у справі доказами.

Третьою особою яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача подано до суду пояснення щодо позовних вимог, у яких третя особа просить у задоволенні позову відмовити у зв'язку з тим, що позивачем не доведено факт вчинення відповідачем протиправної поведінки у вигляді здійснення забору води без отримання дозволу на спеціальне водокористування та наявність шкоди.

Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

За приписами частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави (стаття 16 Конституції України).

Відповідно до статей 66, 68 Конституції України кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Водним кодексом України передбачено, що всі води (водні об'єкти) на території України є національним надбанням народу України, однією з природних основ екологічного розвитку і соціального добробуту.

Стаття 109 Водного кодексу України передбачає, що спори з питань використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів розглядаються державними органами охорони навколишнього природного середовища, водного господарства, геології, місцевими Радами, судом або третейським судом у порядку, встановленому законодавством.

Згідно частини 1 статті 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають, зокрема, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ).

Відповідно до статті 2 Водного кодексу України завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення збереження, науково обґрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об'єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування.

В силу вимог статті 19 Водного кодексу України державний контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів здійснюється Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, іншими державними органами відповідно до законодавства України.

Державна екологічна інспекція в Кіровоградській області, відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль у сфері охорону навколишнього природного середовища, раціонального використання й відтворення природних ресурсів відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію в Кіровоградській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 року № 136.

Відповідно до статті 34 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.

Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області з 04.12.2013 року по 05.12.2013 року на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області від 03.12.2013 №774 проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в діяльності Глодоського сільського комунального підприємства.

В ході перевірки встановлено, що з 17.10.2013 року підприємство для здійснення централізованого постачання води населенню експлуатує одну артезіанську свердловину та шахтну криницю без дозволу на спеціальне водокористування.

Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Кіровоградській області Глодоському сільському комунальному підприємству виданий дозвіл на спеціальне водокористування № 10202 А/Кір від 27.10.2008 року на термін до 16.10.2013 року (а.с. 24-30).

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами від 05.12.2013 року (а.с. 11-15), з яким ознайомлений начальник Глодоського сільського комунального підприємства ОСОБА_1 та отриманий останнім, про що свідчить відмітка на акті.

Згідно довідки Глодоського сільського комунального підприємства № 53 від 04.12.2013 року підприємством в період з 17.10.2013 року по 04.12.2013 року було забрано води 5756,8 куб.м для централізованого водопостачання населення, організацій та установ, що є порушенням вимог ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", п. 9 ст. 44, ст.ст. 48, 110, 111 Водного кодексу України (а.с. 21).

Протоколом Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області від 05.12.2013 року гр. ОСОБА_1 за допущені порушення притягнуто до адміністративної відповідальності, про що винесена постанова від 05.12.2013 року № 007177 та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 136,00 грн. (а.с. 18-19).

Штраф у розмірі 136,00 грн. сплачено гр. ОСОБА_1 в повному обсязі згідно квитанції (а.с. 20).

Згідно припису від 05.12.2013 року (а.с. 16) відповідача зобов'язано у строк до 01.02.2014 року оформити дозвіл на спеціальне водокористування.

В силу вимог частини 1 статті 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.

Стаття 48 Водного кодексу України передбачає поняття спеціального водокористування. Так, згідно частини 1 цієї статті спеціальним водокористуванням є забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Пунктом 9 частини 1 статті 44 Водного кодексу України передбачено обов'язок водокористувача здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Як визначено пунктом 6 частини 3 статті 110 Водного кодексу України відповідальність за порушення водного господарства несуть особи, винні у: недотриманні умов дозволу або порушення правил спеціального водокористування.

Відповідно до статті 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Згідно приписів статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Відповідно до статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389 затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів (надалі - Методика).

На підставі матеріалів перевірки та Методики державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Кіровоградської області відділу екологічного контролю земельних ресурсів, здійснено Розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних Глодоським сільським комунальним підприємством внаслідок самовільного водокористування за період з 17.10.2013 року по 04.12.2013 року. Згідно вказаного розрахунку розмір збитків становить 104883,14 грн. (а.с. 23). Господарський суд дійшов висновку, що даний розрахунок є правильним та обґрунтованим.

Доказів відшкодування завданої шкоди відповідач суду не надав.

Відповідачем повідомлено суд про те, що ним заздалегідь вживались заходи щодо направлення відповідних заяв, клопотань, листів, укладення договору, проведення необхідних платежів за їх виготовлення, та згідно яких відповідач волів завчасно отримати відповідні дозвільні рішення та документи, які б продовжили право спеціального водокористування, зазначивши про те, що дана процедура є тривалою в часі, а її прискорення не залежить від волі відповідача.

На підтвердження викладених доводів відповідачем подано до суду копії документів, що оформлялись в процесі виготовлення дозволу на спеціальне водокористування. З наданих документів вбачається, що відповідачем 09.09.2013 року укладено договір із приватним підприємством "Реалдопін" по підготовці геологічних матеріалів. Інші документи оформлені пізніше.

У відповідності до Порядку погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 13.03.2002 року №321 "Про затвердження Порядку погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10.08.1992р. №459", дозволи видаються органами, що зазначені в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, в місячний термін з дня подання в установленому порядку клопотання, а органами, зазначеними в абзаці третьому цього пункту - в установлені ними терміни.

В свою чергу, пунктом 2 вказаного Порядку визначено, що дозволи видаються у разі використання води водних об'єктів місцевого значення - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за погодженням із Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською, Севастопольською міськими держадміністраціями.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем заява про видачу дозволу на спеціальне водокористування до Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації подана 31.01.2014 року, в той час як строк дії попереднього дозволу закінчився 16.10.2013 року. За викладених обставин, твердження відповідача про відсутність його вини щодо несвоєчасного оформлення дозволу на спеціальне водокористування не підтверджується матеріалами справи.

З огляду на викладене, господарський суд вважає позов прокурора обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 116, 117, 121 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з Глодоського сільського комунального підприємства (27110, Кіровоградська область, Новоукраїнський район, с. Глодоси, ідентифікаційний код 32120061) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області (25022, м. Кіровоград, вул. Дзержинського, 84/37, ідентифікаційний код 38037110) в дохід спеціального фонду Державного бюджету України, спеціальних фондів місцевих бюджетів Кіровоградської обласної ради та Глодоської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області збитки, заподіяні навколишньому природному середовищу в сумі 104883,14грн., перерахувавши кошти на р/р 33112331700325 в ГУДКСУ в Кіровоградській області, МФО 823016, код одержувача 36734791, код бюджетної класифікації 24062100.

Наказ видати стягувачу після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Глодоського сільського комунального підприємства (27110, Кіровоградська область, Новоукраїнський район, с. Глодоси, ідентифікаційний код 32120061) в дохід Державного бюджету України (р/р 31211206783002 в Головному Управлінні Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, МФО 823016, код 38037409, отримувач коштів УК у м. Кіровограді (м. Кіровоград) 22030001) - 2097,66грн. судового збору.

Наказ видати стягувачу після набрання рішенням законної сили.

Згідно частини 5 статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.

Повне рішення складено 22.04.2014р.

Суддя Г.Б. Поліщук

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення14.04.2014
Оприлюднено24.04.2014
Номер документу38323083
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/412/14

Ухвала від 12.03.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

Ухвала від 10.07.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 15.05.2015

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 28.05.2015

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 14.08.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 07.08.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 18.07.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Постанова від 02.07.2014

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Рішення від 14.04.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Поліщук Г.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні