Постанова
від 16.04.2014 по справі 806/1384/14
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 квітня 2014 року Житомир справа № 806/1384/14

категорія 10.1

Суддя Житомирського окружного адміністративного суду Сичова О.П.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом

Управління Пенсійного фонду України в Брусилівському районі Житомирської області до Селянського (фермерського) господарства "Нива" про стягнення 2130,72 грн.,

встановив:

Управління Пенсійного фонду України в Брусилівському районі Житомирської області звернулось до суду з вказаним позовом. При цьому, посилаючись на частину 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та статтю 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", просило стягнути з Селянсько (фермерського) господарства "Нива" заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б - з" ("ж") за період січень-лютий 2014 року в загальній сумі 2130,72 грн. В добровільному порядку заборгованість не погашена.

Представник позивача подав до суду клопотання з проханням розгляд справи проводити за його відсутності.

Представник відповідача в судове засідання не з"явився. Про розгляд справи повідомлений вчасно та належним чином. Причини неявки суду не відомі. Надіслав до суду письмові заперечення, в яких просив відмовити в задоволенні позову.

Розгляд справи проведено в порядку письмового провадження у відповідності до ст.ст. 41, 128 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовна заява підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.1 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування", платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.

Статтею 2 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" визначено, що для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення". Стаття 4 цього Закону визначає, що розмір збору по фактичних витратах на виплату та доставку пільгових пенсій становить 100% від об'єкта оподаткування.

Судом встановлено, що СФГ "Нива" зареєстроване як юридична особа 07.07.1995 року Брусилівською районною державною адміністрацією Житомирської області, відомості про нього включені до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, що підтверджується довідкою №20-794 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.

СФГ "Нива" не зареєстрований платником фіксованого сільськогосподарського податку , що підтверджено довідкою Коростишівської МДПІ.

Встановлено, що ОСОБА_1 31 грудня 2003 року призначена пенсія відповідно до п."ж" ст.13 Закону України від 5 листопада 1991 року N 1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі Закон №1788-XII), як жінці, яка працювала в сільськогосподарському виробництві та виховала п'ятеро або більше дітей до 14-річного віку, незалежно від віку та наявного трудового стажу. Таке призначення пенсії відбулося відповідно до вимог постанови КМ України від 16 травня 1992 p. N 244 "Про порядок призначення пенсій на пільгових умовах жінкам, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей" на підставі подання і довідок СФГ "Нива".

Відповідно до п.п.61 п.6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Відповідно п.6.4 Інструкції, розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами надходження доходів органів Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Згідно із п. 6.8 Інструкції, підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

В розрахунках та повідомленнях, які надсилалися відповідачу, управлінням Пенсійного фонду України в Брусилівському районі Житомирської області були визначені фактичні витрати на виплату та доставку пенсії, призначеної ОСОБА_1 відповідно до п."ж"ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", які відповідач заборгував за січень-лютий 2014 року і така заборгованість склала 2130,72 грн.

У відповідності до ч.2 розділу XV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди:

- особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення".

У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, пільгові пенсії призначаються відповідно до п.п. "б"-"з" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Пунктом 3 частини 3 розділу ХV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що жінки, які народили п'ятеро або більше дітей і виховали їх до шестирічного віку, і матері інвалідів з дитинства, які виховали їх до цього віку, мають право на призначення дострокової пенсії за віком, але не раніше ніж за 5 років до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, за наявності не менше 15 років страхового стажу. В таких випадках розміри пенсій фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України (підпункт 6 пункту 3 Розділу ХУ Прикінцевих положень вказаного Закону).

Відповідно до статті 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (в редакції, чинній на момент досягнення ОСОБА_1 50-річного віку) особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення чоловіками 60 років, жінками - 55 років та наявності страхового стажу не менше п'яти років.

Згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.1992 року №244 "Про призначення пенсії на пільгових умовах жінкам, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей" жінкам, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей до 14-річного віку, в тому числі усиновлених, пенсії на пільгових умовах призначаються незалежно від віку та наявного трудового стажу.

Пунктом "ж" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" встановлено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей, незалежно від віку і трудового стажу в порядку, що визначаються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до абзацу четвертого підпункту 1 пункту 2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності Законом № 1058-IV, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону

Виходячи зі змісту наведеної законодавчої норми, відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, за виключенням працівників безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників, призначення пенсії яким передбачено ст.14 Закону № 1788-Х1І, покладаються на підприємства та організації.

В абзаці п'ятому цього ж підпункту зазначено, що виплата пенсій особам, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників, за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України га особам, пенсії яким призначені відповідно до пунктів "в"-"е" та "ж" частини першої статті 13 Закону № 1788-ХІІ, здійснюється до 1 січня 2005 року за рахунок коштів Пенсійного фонду, а з 1 січня 2005 року - за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону № 1058-IV.

Однак ця норма не стосуються спірних відносин, оскільки не поширюються на відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "а-з" статті 13 Закону № 1788-XII.

Зазначені висновки узгоджуються з правовою позицією Вищого адміністративного суду України, яка викладена в ухвалі від 13 червня 2013 року у справі № К/9991/56394/12.

Що стосується заперечення відповідача про те, що виплата пільгової пенсії ОСОБА_1 має здійснюватись за кошти Державного бюджету, суд зазначає наступне.

У відповідності до п.3 ч.3 Розділу XV Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" ОСОБА_1 після досягнення 50-річного віку дійсно набула права на отримання дострокової пенсії за віком, що фінансується за рахунок коштів Державного бюджету України, як жінка, яка народила п'ятеро або більше дітей і виховала їх до шестирічного віку, за наявності не менше 15 років страхового стажу. Однак, після досягнення 50-літнього віку доказів перепризначення пенсії ОСОБА_1 відповідачем до суду не надано. З матеріалів справи вбачається, що вона продовжує отримувати пільгову пенсію, призначену відповідно до п."ж" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Таким чином, оскільки ОСОБА_1 призначена пільгова пенсія за віком відповідно до п."ж" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", а не дострокова пенсія за віком згідно ст.26, п.3 ч.3 розділу XV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", то СФГ "Нива" несе обов'язок по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пенсії ОСОБА_1

При цьому, ОСОБА_1 не позбавлена права звернення до територіального управління Пенсійного фонду із заявою про перехід на інший вид пенсії, а саме дострокову пенсію за віком.

Враховуючи викладене, суд вважає, що позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст.41, 86, 158-163, 254 КАС України, суд,

постановив:

Позов задовольнити.

Стягнути з Селянського (фермерського) господарства "Нива" (с. Биків, Брусилівський район, Житомирська область, 12640, ЄДРПОУ 20421761) на користь управління Пенсійного фонду України в Брусилівському районі Житомирської області заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за січень-лютий 2014 року в сумі 2130,72 грн.

Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено Кодексом адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя О.П. Сичова

Повний текст постанови виготовлено: 16 квітня 2014 р.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.04.2014
Оприлюднено24.04.2014
Номер документу38338065
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/1384/14

Ухвала від 27.02.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 02.06.2016

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Сичова Олена Петрівна

Ухвала від 06.06.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Котік Т.С.

Ухвала від 14.05.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Котік Т.С.

Постанова від 16.04.2014

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Сичова Олена Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні