Постанова
від 10.04.2014 по справі 805/1659/14
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 квітня 2014 р. Справа № 805/1659/14

приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардейської дивізії, 17

Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді - Дмитрієва В.С., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Відкритого акціонерного товариства «Білокуракинський» до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання недійсної постанови № 340-ДО-1-Е від 02.07.2013 про накладання санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів, -

В С Т А Н О В И В:

Відкрите акціонерне товариство «Білокуракинський» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання недійсної постанови № 340-ДО-1-Е від 02.07.2013 про накладання санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів.

В обґрунтування позову зазначено, що 02.07.2013 уповноваженою особою позивача винесено постанову № 340-ДО-1-Е про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів, якою застосовано до ВАТ «Білокуракинський» санкцію в розмірі 85000 грн. Позивач вважає, що постанова є неправомірною, оскільки прийнята з порушенням вимог чинного законодавства. Посилається на те, що при винесенні спірної постанови відповідач у відповідності до п. 1 розділу VI Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій повинен був заслухати пояснення керівника ВАТ «Білокуракинський», а оскільки на адресу позивача жодного повідомлення про виклик керівника про розгляд справи про правопорушення не надходило, тому надати свої заперечення у ВАТ «Білокуракинський» не було можливості.

Крім того, позивач вважає, що викладені у спірній постанові обставини не відповідають дійсності, а саме відповідач необґрунтовано вказує на невиконання позивачем розпорядження № 967-ДО-1-Е від 28.12.2012 в частині усунення порушень та приведення статуту та внутрішнього положення товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства», та неповідомлення уповноваженої особи Комісії в строк до 13.05.2013 про переведення акцій товариства з документарної форми в бездокументарну форму.

Бездокументарна форма існування цінних паперів ВАТ «Білокуракинський» підтверджується свідоцтвом про реєстрацію випуску акцій від 25.04.2013 та випискою з реєстру кодів цінних паперів, наданою Національним депозитарієм України 06.06.2013. З вказаних підстав позивач просив задовольнити позов.

Сторони у судове засідання не з'явилися, про дату, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином, причин неявки суду не повідомили.

Відповідно до ч. 1 ст. 41, ч. 4 ст. 122, ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається в порядку письмового провадження та фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд приходить до висновку про те, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивач - Відкрите акціонерне товариство «Білокуракинський» зареєстроване в якості юридичної особи у встановленому порядку Білокуракинською районною державною адміністрацією Луганської області 26.02.1998, включене до ЄДРПОУ за № 00847363, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 430969.

Діяльність позивача пов'язана з обігом цінних паперів в Україні, оскільки його статутний капітал відповідно до ч. 1 ст. 152 Цивільного кодексу України поділений на визначену кількість акцій, які в свою чергу є цінними паперами.

У відповідності до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в України» від 30.10.1996 № 448/96-ВР державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.

Згідно зі ст. 6 Закону № 448/96-ВР Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює повноваження через центральний апарат і свої територіальні органи.

У відповідності до п.п. 1, 2 Положення про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого Указом Президента України від 23 листопада 2011 року N1063/2011 НКЦПФР здійснює державне регулювання ринку цінних паперів.

НКЦПФР у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України та іншими актами законодавства, а також цим Положенням.

У відповідності до п. 7 ч. 1 ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України відповідач - Донецьке територіальне управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (позивач) є суб'єктом владних повноважень.

Як встановлено судом, 25.12.2012 Донбаським територіальним управлінням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на підставі розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери № 96-ДО-1-Е від 28.04.2012 винесено постанову № 1207-ДО-1-Е про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів у вигляді штрафу в розмірі 17 000 грн., згідно з якою ВАТ «Білокуракинський» порушені вимоги ч. 2 ст. 20 Закону України «Про акціонерні товариства» в частині нездійснення переведення випуску акцій документарної форми існування у бездокументарну, та вимоги п. 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону в частині не приведення Статуту та внутрішніх положень Товариства у відповідність із нормами цього Закону (а.с.20-21).

28.12.2012 Донбаським територіальним управлінням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку винесено розпорядження № 861-ДО-1-Е про усунення порушень законодавства про цінні папери, згідно з яким ВАТ «Білокуракинський» порушено вимоги ч.2 ст. 20 Закону України «Про акціонерні товариства» в частині нездійснення переведення випуску акцій документарної форми існування у бездокументарну та вимоги ч. 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону в частині не приведення у термін до 30.04.2011 Статуту та внутрішніх положень Товариства у відповідність із нормами Закону. Відповідно до цього розпорядження, у термін до 13.05.2013 усунути порушення законодавства про цінні папери, а саме привести статут та внутрішні положення Товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства», здійснити переведення випуску акцій Товариства документарної форми існування у бездокументарну відповідно до вимог чинного законодавства України та до 13.05.2013 письмово повідомити уповноважену особу Комісії про виконання цього розпорядження (а.с.15).

24.05.2013 заступником начальника управління - начальником відділу нагляду за учасниками ринку цінних паперів у Луганській області Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку винесено постанову про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ВАТ «Білокуракинський». Відповідно до постанови ВАТ «Білокуракинський» не виконав розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери № 96-ДО-1-Е від 28.12.2012 в частині усунення порушень вимог п. 5 розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства», що є порушенням вимог ст. 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».

06.06.2013 начальником Донбаського територіального управління Комісії на підставі рішення Комісії № 1239 від 11.09.2012 «Про надання повноважень уповноваженої особи Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку посадовим особам Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку» у відношенні ВАТ «Білокуракинський» складено акт № 340-ДО-1-Е про правопорушення на ринку цінних паперів, яким встановлено неусунення порушень законодавства про цінні папери, які викладені у розпорядженні №961-ДО-1-Е від 28.12.2012.

02.07.2013 уповноваженою особою Національної комісії з цінних папері та фондового ринку (далі - Комісія) - начальником Донбаського територіального управління Комісії на підставі рішення Комісії № 1239 від 11.09.2012 «Про надання повноважень уповноваженої особи Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку посадовим особам Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку» у відношенні ВАТ «Білокуракинський» винесено постанову № 340-ДО-1-Е про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів у вигляді штрафу в розмірі 85 000 грн.

Спірною постановою встановлено, що ВАТ «Білокуракинський» в порушення вимог п. 5 розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства» не привело статут та внутрішні положення Товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства»; згідно свідоцтва про реєстрацію випуску акцій № 281/12/1/98 від 09.11.1998 акції товариства існують в документарній формі, що є порушенням вимог ст. 20 Закону України «Про акціонерні товариства», згідно з якими акції товариств існують виключно в бездокументарній формі. 25.04.2013 Товариству було видано свідоцтво про реєстрацію випуску акцій № 281/12/1/98 від 09.11.1998. Доказів, що підтверджують виконання розпорядження в частині усунення порушень вимог п. 5 розподілу XVII Закону України «Про акціонерні товариства» надано не було.

Також зазначено, що у відношенні Товариства вже була винесена постанова про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів за вчинення аналогічного правопорушення (невиконання розпорядження) № 1207-ДО-1-Е від 25.12.2012, тобто має місце вчинення правопорушення повторно протягом року.

Правовідносини, які склалися між сторонами регулюються Законом України «Про акціонерні товариства», Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».

Згідно з частинами 1, 2 Закону України «Про акціонерні товариства» акція товариства посвідчує корпоративні права акціонера щодо цього акціонерного товариства. Усі акції товариства є іменними. Акції товариств існують виключно в бездокументарній формі.

Пунктом 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» передбачено, що приведенням діяльності акціонерних товариств у відповідність із вимогами цього Закону в частині забезпечення існування акцій виключно у бездокументарній формі є здійснення таких дій: наглядова рада акціонерного товариства в порядку, встановленому Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, зобов'язана прийняти рішення про переведення випуску цінних паперів з документарної форми у бездокументарну (далі - рішення про дематеріалізацію) та забезпечити вчинення нижчезазначених дій у такій послідовності:

1) опублікування в офіційному друкованому органі повідомлення про прийняте рішення про дематеріалізацію цінних паперів та повідомлення про це персонально кожного акціонера, зареєстрованого в реєстрі власників іменних цінних паперів випуску, що дематеріалізується, у спосіб, визначений при прийнятті рішення про дематеріалізацію (крім випадку, коли акції товариства належать одній особі);

2) подання до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку документів для заміни свідоцтва про реєстрацію випуску іменних акцій документарної форми існування на свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування. Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку зобов'язана видати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування протягом 10 робочих днів з дати подання емітентом належним чином оформлених документів відповідно до встановлених нею вимог;

3) припинення обслуговування випуску цінних паперів у документарній формі у реєстроутримувача в системі реєстру власників іменних цінних паперів за цим випуском. Реєстроутримувач припиняє ведення реєстру протягом 10 робочих днів з дати публікації рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про видачу емітенту свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування. Датою закриття реєстру є дата припинення ведення реєстру;

4) укладення в порядку, встановленому Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, договору про обслуговування емісії цінних паперів з обраним наглядовою радою депозитарієм, який буде обслуговувати випуск акцій, що дематеріалізується, з наступним відкриттям рахунку в цінних паперах емітента в цьому депозитарії та укладення договору про відкриття рахунків у цінних паперах власникам з обраним наглядовою радою зберігачем;

5) депонування глобального сертифіката в обраному депозитарії та надання йому необхідних розпоряджень та інших документів відповідно до вимог Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Депонування депозитарієм глобального сертифіката здійснюється протягом 10 робочих днів з дати публікації рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про видачу емітенту свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування;

6) забезпечення передачі реєстру власників іменних цінних паперів та переведення обліку прав власності на акції у бездокументарній формі до зберігача. Передача реєстру власників іменних цінних паперів до зберігача здійснюється протягом трьох робочих днів з дати припинення ведення реєстру. Дата передачі реєстру власників іменних цінних паперів спільно визначається емітентом, реєстратором та зберігачем. Зберігач цінних паперів зобов'язаний відкрити рахунки в цінних паперах акціонерам та зарахувати на них акції на підставі договору з емітентом та переданого йому (зберігачу) реєстру власників іменних цінних паперів протягом двох місяців з дати передачі реєстру;

7) зберігання відповідно до законодавства реєстру власників іменних цінних паперів, складеного на дату припинення ведення системи реєстру, та інших документів.

Як вбачається зі свідоцтва про реєстрацію випуску акцій № 281/12/1/98 від 09.11.1998, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку засвідчує, що випуск простих іменних акцій, що здійснюється Відкритим акціонерним товариством «Білокуракинський» на загальну суму 1 630 089 грн. номінальною вартістю 25 копійок у кількості 6 523 276 штук існує у бездокументарній формі. Зазначена обставина також підтверджується випискою з реєстру кодів цінних паперів ВАТ «Білокуракинський» від 06.06.2013. Тобто, порушення в цій частині позивачем усунуті.

Відповідно до п. 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» статути та внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, підлягають приведенню у відповідність із нормами цього Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.

Приведенням діяльності акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у відповідність із цим Законом є здійснення таких дій:

1) внесення змін до статуту товариства, які в тому числі передбачають зміну найменування акціонерного товариства з відкритого або закритого акціонерного товариства на публічне акціонерне товариство чи з відкритого або закритого акціонерного товариства на приватне акціонерне товариство за умови, що кількість акціонерів на дату внесення таких змін не перевищує 100 осіб, а також виконання всіх інших вимог цього Закону у статуті товариства;

2) приведення внутрішніх положень товариства у відповідність із вимогами цього Закону.

Датою приведення діяльності акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у відповідність із вимогами цього Закону є дата державної реєстрації змін до статуту, які в тому числі передбачають зміну найменування акціонерного товариства з відкритого акціонерного товариства на публічне або приватне акціонерне товариство або закритого акціонерного товариства на публічне або приватне акціонерне товариство.

Часткове виконання вимог абзацу першого цього пункту не є виконанням вимог цього Закону.

Приведення діяльності у відповідність із нормами цього Закону, статутів та внутрішніх положень акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у тому числі зміна найменування акціонерних товариств з відкритого або закритого на публічне або приватне, не є перетворенням та не потребує застосування процедури припинення.

У судовому засіданні представник позивача не заперечував той факт, що Відкрите акціонерне товариство «Білокуракинський» не в змозі привести статут та внутрішні положення Товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства» з причини відсутності кворуму, що також підтверджується листами товариства. Проте, зазначені обставини щодо неможливості виконання вимог п. 5 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» не можуть свідчити про відсутність порушень законодавства з боку позивача, які стали підставою для застосування фінансових санкцій.

Статтею 8 Закону України «Про акціонерні товариства» визначені повноваження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Так пунктом 14 передбачено, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.

Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку або розпоряджень, постанов або рішень уповноважених осіб Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів - у розмірі від тисячі до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

За ті самі дії, вчинені повторно протягом року, - у розмірі від п'яти до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно зі ст. 12 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в України» уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка виявила факт вчинення юридичною особою правопорушення на ринку цінних паперів, складає акт, який разом з письмовими поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи та пов'язаними з таким правопорушенням документами протягом п'яти робочих днів подає уповноваженій особі Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка має право застосовувати санкцію за правопорушення на ринку цінних паперів.

Санкції застосовуються Головою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, членом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, уповноваженими Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку посадовими особами після розгляду документів, що підтверджують факт правопорушення.

Уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку приймає рішення про застосування санкції протягом 30 робочих днів після отримання документів, що підтверджують факт правопорушення. Рішення про застосування санкції оформляється постановою, що надсилається юридичній особі, до якої застосовано санкцію.

Оскільки Відкрите акціонерне товариство «Білокуракинський» не виконало вимоги розпорядження № 96-ДО-1-Е від 28.12.2012 в частині усунення порушення вимог п. 5 розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства» щодо приведення статуту та внутрішніх положень Товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства», тому Донбаським територіальним управлінням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку правомірно винесено постанову №340-ДО-1-Е від 02.07.2013 про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів.

Крім того, суд не приймає до уваги доводи позивача щодо неповідомлення про розгляд справи про правопорушення на ринку цінних паперів, оскільки ці доводи спростовуються списком згрупованих поштових відправлень від 24.05.2013 та списками рекомендованої кореспонденції.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Відкритого акціонерного товариства «Білокуракинський» до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання недійсної постанови № 340-ДО-1-Е від 02.07.2013 про накладання санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

З урахуванням частини 3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» решта несплаченої суми судового збору стягується з позивача пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги, що у даному випадку становить 1717,38 грн.

Керуючись ст. ст. 2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні позову Відкритого акціонерного товариства «Білокуракинський» до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання недійсної постанови № 340-ДО-1-Е від 02.07.2013 про накладання санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів - відмовити.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства «Білокуракинський» (код ЄДРПОУ 00847363) на користь Державного бюджету України (отримувач: Держбюджет Калінінського р-ну м. Донецьк, р/р 31217206784005 в ГУДКУ у Донецькій області, МФО банку 834016, код ЄДРПОУ №38034015) судовий збір в розмірі 1717 (одна тисяча сімсот сімнадцять) гривень 38 копійок.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Дмитрієв В.С.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2014
Оприлюднено28.04.2014
Номер документу38392758
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/1659/14

Ухвала від 13.06.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Білак С. В.

Ухвала від 23.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Білак С. В.

Постанова від 10.04.2014

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

Ухвала від 07.03.2014

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Дмитрієв В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні