ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" квітня 2014 р. Справа № 914/4403/13
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
Головуючого судді Дубник О.П.
Суддів Скрипчук О.С.
Матущака О.І.
при секретарі Мусаковському А.В.
розглянув апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Комерційно-виробнича фірма «Всесвіт ЛТД» без номера від 14.02.2014 року (вх. №01-05/819/14 від 20.02.2014 року)
на рішення Господарського суду Львівської області від 03.02.2014 року
у справі №914/4403/13
за позовом Прокурора міста Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради, м. Львів
до Товариства з обмеженою відповідальністю Комерційно-виробнича фірма «Всесвіт ЛТД», м. Львів
про внесення змін в договір оренди землі
За участю представників:
від прокуратури: Яворський Я.Т., старший прокурор управління Прокуратури Львівської області (посвідчення №011137);
від позивача: не з'явився (належно повідомлений);
від відповідача: Музика М.П., представник (довіреність в матеріалах справи).
Судом роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст.20, 22, 29 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України).
Відводів складу суду в порядку ст.20 ГПК України не заявлялось. Заяв про технічну фіксацію судового процесу від учасників судового процесу не надходило, у зв'язку з чим хід судового засідання фіксується у протоколі.
В судовому засідання 11.03.2014 року оголошувалась перерва до 18.03.2014 року, а 18.03.2014 року оголошено перерву до 25.03.2014 року. Ухвалою суду від 25.03.2014 року розгляд справи відкладено на 23.04.2014 року.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 03.02.2014 року у цій справі (суддя Синчук М.М.) позов Прокурора міста Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Комерційно-виробнича фірма «Всесвіт ЛТД» задоволено, внесено зміни до Договору оренди землі від 05.11.2010 року, який укладено між Львівською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Комерційно-виробнича фірма «Всесвіт ЛТД» (надалі ТОВ КВФ «Всесвіт ЛТД»), який зареєстрований у Львівській міській раді 05.11.2010 року за №Л-1222 та в Управлінні Держкомзему у м. Львові 17.06.2011 року за №461010004000229, шляхом викладення п.5 та п.9 Договору в наступній редакції: п.5 - «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 8840099,10 грн.»; п.9 - «Орендна плата за землю вноситься орендарем у формі та розмірі 265202,97 грн. в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами на р/р №33215812700006 в УДК у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007620, отримувач: міський бюджет для Личаківського району, код платежів 13050200, для юридичних осіб до30 числа місяця наступного за звітним.». Стягнено з ТОВ ВКФ «Всесвіт ЛТД» в доход Державного бюджету України 1147 грн. судового збору.
Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Скаржник зазначає, що йому не надсилався проект внесення змін в до Договору оренди землі, а тому, не було відомо про спір. Також апелянт вказує, що лист від 27.03.2013 року за №2403-вих401 Львівською міською радою надісланий не за місцезнаходженням відповідача. Окрім цього, ТОВ ВКФ «Всесвіт ЛТД» зазначає про помилкове ототожнення прокурором понять «досудового врегулювання спору» та «захист порушеного права». Скаржник звертає увагу на те, що в матеріалах справи відсутній витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки. Також відповідач зазначає, що в Договорі неправильно зазначена його юридична адреса. ТОВ ВКФ «Всесвіт ЛТД» просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.
Прокурор та позивач відзивів на апеляційну скаргу не надали, однак, присутні в судовому засіданні представники просять оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду, керуючись нормами ст.101 ГПК України щодо меж перегляду справи в апеляційній інстанції, вважає, що є можливим прийняти за наслідками розгляду апеляційної скарги постанову в даному судовому засіданні.
Львівський апеляційний господарський суд, перевіривши доводи апеляційної скарги та дослідивши фактичні обставини у справі, зробив висновок, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення. При цьому, апеляційний суд встановив наступні обставини та керувався такими мотивами.
5 листопада 2010 року між Львівською міською радою (Орендодавець) та ТОВ ВКФ «Всесвіт ЛТД» (Орендар) укладено Договір оренди землі, який зареєстрований у Львівській міській раді 05.11.2010 року за №Л-1222 та в Управлінні Держкомзему у м. Львові 17.06.2011 року за №461010004000229 (Договір), відповідно до п.1 Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у м. Львові на вул. Богданівській, 44 для обслуговування будівель та ведення підприємницької діяльності.
Пунктом 2 Договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка, кадастровий номер 4610137200:08:012:0052 загальною площею 0,9030 га.
Згідно з п.5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2960395,2 грн.
Положеннями п.9 Договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 88811,86 грн. у рік., що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами га розрахунковий рахунок №3321581270006 УДК у Львівській області, отримувач - місцевий бюджет для Личаківського району, ЄДРПОУ - 22389406, МФО 825014; код платежу 13050200.
Згідно з п.13 Договору розмір орендної плати переглядається відповідно до Закону України «Про оренду землі» та згідно з цим Договором у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; в інших випадках передбачених законом.
Положенням п.36 Договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі і за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Ухвалою Львівської міської ради від 18.09.2009 року №2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова» (яка введена в дію з 01.10.2009 року) затверджено нормативну грошову оцінку земель. Зазначена ухвала є чинної та не скасована у встановленому законом порядку.
Листом від 01.10.2012 року за №40/3/703 Управління Держкомзему у м. Львові надало Управлінню природних ресурсів та регулювання земельних відносин нормативну грошову оцінку земельних ділянок, відповідно до якої нормативна грошова оцінка земельної ділянки в м. Львові на вул. Богданівській, 44 становить 8840099,10 грн.
З наявного в матеріалах справи розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, нормативна грошова оцінка станом на 01.10.2012 року земельної ділянки в м. Львові по вул. Богданівській, 44 площею 0,9030 га становить 8840099,10 грн., розмір земельного податку - 88400,99 грн. в рік, розмір орендної плати - 265202,97 грн. в рік.
З наявного в матеріалах справи витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.12.2013 року №40/7/315-3 нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки станом на 11.12.2013 року становить 8840099,10 грн.
27 березня 2013 року Львівською міською радою надіслано відповідачу (на адресу: вул. Торфяна, 7 м. Львів) лист від за вих. №2403-вих-401 на виконання норм Закону України «Про оренду землі» та у зв'язку із прийняттям ухвали міської ради від 18.06.2009 року №2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова» (зі змінами) і введенням в дію нової грошової оцінки земель м. Львова з 01.01.2011 року, з трьома примірниками змін до Договору, з трьома примірниками розрахунку орендної плати.
У зв'язку з недосягненням домовленості між сторонами у вказаному питанні позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Згідно ст.206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до ст.21 Закону України «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до п.288.5.1 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Згідно п. 274.1 ст.274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Згідно ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Відповідно з п.14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Відповідно до ч.5 ст.5, п.2 ч.1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Методику розрахунку ставок земельного податку визначено в ст.7 Закону України «Про плату за землю».
Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст.18 Закону України «Про оцінку земель».
Згідно приписів ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть були не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згідно ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст.ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно ч.2, 3, 4 ст.188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Відтак, колегія суддів зазначає, що нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною (Аналогічна правова позиція викладена у постановах Вищого господарського суду України від 10.12.2013 року № 905/4080/13 та від 17.12.2013 року №914/2067/13).
Також суд апеляційної інстанції зазначає, що рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2002 року № 15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч.2 ст.124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.
Колегія суддів відзначає, що застосування пільг щодо орендної плати, які встановлені ухвалами Львівської міської ради від 16.12.2010 року №37, від 27.12.2012 року №2029 та від 26.12.2013 року №3034 застосовується після встановлення/зміни розміру орендної плати. Окрім цього, в ухвалі Львівської міської ради №37 від 16.12.2010 року зазначено, що такі пільги розповсюджуються на орендарів, що, укладають нові договори оренди землі чи вносять зміни до існуючих договорів оренди землі через укладення додаткових угод (договорів) до них та здійснюють сплату орендної плати за землю з врахуванням нормативної грошової оцінки земель м. Львова, затвердженої ухвалою міської ради від 18.06.2009 року №2712 (п.2.1); пільги, зазначені у пункті 1 цієї ухвали, застосовується у разі закріплення таких пільг у нових договорах оренди землі та при внесенні змін до існуючих договорів оренди землі через укладення додаткових угод (договорів) до них (п.2.2).
Щодо неправильного зазначення юридичної адреси відповідача в Договорі (вул. Торфяна, 7), колегія суддів зазначає, що вказане твердження жодним чином не спростовує законності та обґрунтованості оскаржуваного рішення; сторони Договору не позбавлені права внести в нього зміни (вказавши правильну юридичну адресу Орендаря).
Відповідно до вищевикладеного суд апеляційної інстанції зробив висновок, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильних висновків суду першої інстанції викладених в рішенні, а тому рішення місцевого господарського суду від 03.02.2014 року у цій справі є законним та обґрунтованим, а тому його слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Також суд апеляційної інстанції, враховуючи положення ст.ст.49, 105 ГПК України, зробив висновок про те, що витрати за подання апеляційної скарги слід покласти на апелянта.
Керуючись ст.ст. 103, 105 ГПК України, -
П О С Т А Н О В И В :
1. Апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Львівської області від 03.02.2014 року у справі №914/4403/13 без змін.
2. Судові витрати за розгляд справи в апеляційному порядку покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю Комерційно-виробнича фірма «Всесвіт ЛТД».
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з розділом ХІІ-І ГПК України.
Повний текст постанови складено 28.04.2014 року
Головуючий суддя Дубник О.П.
Судді Скрипчук О.С.
Матущак О.І.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2014 |
Оприлюднено | 29.04.2014 |
Номер документу | 38418722 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Дубник О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні