ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
10 квітня 2014 року 16 год. 45 хв. Справа № 808/2167/14 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Недашківської К.М., за участю: секретаря судового засідання Ініної І.М., представника позивача - не прибув, представника відповідача 1 - не прибув, представника відповідача 2 - не прибув, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - не прибула, розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області до Державного реєстратора Запорізької міської ради Сергієвої Тетяни Іванівни, Державного реєстратора Печерської районної у місті Києві Державної адміністрації Іванюхи Олега Володимировича про скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
25 березня 2014 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області (далі іменується - позивач) до державного реєстратора Запорізької міської ради Сергеєвої Тетяни Іванівни (далі іменується - відповідач 1) та державного реєстратора Печерської районної у місті Києві Державної адміністрації Іванюхи Олега Володимировича (далі іменується - відповідач 2), в якому позивач просить суд: зобов'язати відповідача 1 зняти з обліку Закрите акціонерне товариство «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» (код ЄДРПОУ 33402452), яке змінило свою адресу на: 69013, місто Запоріжжя, вулиця Горького, будинок №121, к. 202, та реєстраційну справу направити до відповідача 2 для взяття його на облік за попередньою юридичною адресою; зобов'язати відповідача 2 скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів стосовно місцезнаходження юридичної особи - Закритого акціонерного товариства «Страхова компанія «Київська Русь Інвест».
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що згідно відомостей, отриманих з Єдиного держаного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, відповідачем 2 проведено реєстраційну дію щодо зміни місцезнаходження Закритого акціонерного товариства «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» на адресу: 69013, місто Запоріжжя, вулиця Горького, будинок №121, кімната №202, у зв'язку з чим реєстраційну справу передано до відповідача 1 та взято ним на облік. Позивач звертає увагу, що Закрите акціонерне товариство «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» не зверталось до податкового органу за новим місцезнаходженням ані з заявою про взяття на облік, ані за отриманням довідки про взяття на облік платника податків. Позивач вказує, що проведеними заходами щодо перевірки відповідності юридичної адреси фактичному місцезнаходженню Закритого акціонерного товариства «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» встановлено відсутність такого платника податків за місцезнаходженням, про що складено відповідну довідку. Посилаючись на положення статті 93 Цивільного кодексу України, статті 31 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», статті 67 Податкового кодексу України, податковий орган просить суд задовольнити позовні вимоги повністю.
Ухвалою судді від 27.03.2014 відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
10.04.2014 позивач, належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, в судове засідання не прибув, проте подав до канцелярії суду клопотання про розгляд справи за відсутності його представника.
Відповідач 1, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не прибув, проте подав до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності. Також надав письмові заперечення на адміністративний позов, в яких зазначив, що комплектність документів, які подаються державному реєстратору на проведення держаної реєстрації змін до установчих документів, визначений статтею 29 Закону №755-IV. Серед передбачених документів відсутній той, що підтверджує адресу місцезнаходження юридичної особи. Крім того, в даній статті заборонено державному реєстратору вимагати додаткові документи, які не передбачені цією статтею. За відсутності підстав для відмови у державній реєстрації державний реєстратор зобов'язаний внести дані реєстраційної картки до Єдиного державного реєстру. Державний реєстратор не встановлює прав і обов'язків для суб'єктів господарювання і не проводить реєстраційні дії від власного імені. Права і обов'язки сторони набувають на підставі рішення власників (учасників), а реєстраційні дії проводяться державним реєстратором після прийняття відповідного рішення учасників і надання державному реєстратору певного пакета документів. При проведенні державної реєстрації змін до установчих документів третьої особи державний реєстратор діяв у межах повноважень, відповідно до вимог чинного законодавства та у спосіб визначений законом. Порядок скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи передбачено статтею 31 Закону №755-IV. Державному реєстратору не надходило судове рішення про скасування чи визнання недійсним рішення учасників третьої особи про внесення змін до установчих документів і тому підстави для проведення реєстраційної дії «Скасування державної реєстрації змін до установчих документів» відсутні. Щодо обов'язку третьої особи стати на облік до органів податкової служби за своїм новим місцезнаходженням ні я у якому разі не може бути підставою для оскарження дій державного реєстратора. На підставі викладеного, відповідач 1 вважає позовні вимоги безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідач 2, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не прибув, не повідомив суд про причини неприбуття, та не надав до суду жодних заяв, клопотань чи письмових заперечень проти адміністративного позову.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не прибула, не повідомила суд про причини неприбуття, та не подала до суду жодних заяв, клопотань чи письмових заперечень по суті спору.
Керуючись приписами частини 4 статті 128 КАС України, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності представників сторін, на підставі наявних в матеріалах справи доказів, зміст та обсяг яких достатній для вирішення спору по суті.
Відповідно до вимог частини 6 статті 12, статті 41 КАС України, у зв'язку з неявкою в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Відповідно до статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з'ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Розглянувши матеріали та з'ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд
ВСТАНОВИВ:
Закрите акціонерне товариство «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» пройшло процедуру державної реєстрації, а відтак набуло правового статусу суб'єкта господарювання в розумінні припису статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 15.05.2003 №755-IV (далі іменується - Закон України №755-IV). Закрите акціонерне товариство «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» (код ЄДРПОУ 33402452) зареєстроване в якості юридичної особи Державним реєстратором Печерської районної у місті Києві державної адміністрації, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців серії АД №132912 від 10.02.2014 (а.с. 4-5).
06.07.2011 Державним реєстратором Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Іванихою Олегом Володимировичем до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців стосовно Закритого акціонерного товариства «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» (код ЄДРПОУ 33402452) внесено запис №10701070010006587 «Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи», а саме зміна місцезнаходження, інші зміни.
Відповідно до Довідки «Про встановлення фактичного місцезнаходження (місця проживання) платника податків» від 14.01.2014 №152 Закрите акціонерне товариство «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» за вказаною адресою не знаходиться. Місцезнаходження платника податків не встановлено та/або встановлено, що суб'єкт господарювання зареєстрований на осіб, які до діяльності юридичної особи або фізичної особи - підприємця ніякого відношення не мають та вжиті всі заходи, передбачені пунктом 4.13 розділу ІV Положення (а.с. 6).
Відповідно до рапорту лейтенанта податкової міліції ДПІ у Жовтневому районі м. Запоріжжя ГУ Міндоходів у Запорізькій області від 13.01.2014 було здійснено вихід за місцем реєстрації Закритого акціонерного товариства «Страхова компанія «Київська Русь Інвест»: місто Запоріжжя, вулиця Горького, будинок №121. В ході заходу було встановлено, що вищевказаного будинку немає. В зв'язку з чим було підготовлено та направлено запит до Жовтневої районної адміністрації з метою підтвердження або спростування знаходження будинку по вулиці Горького №121 (а.с. 7).
Відповідно до частини 3 статті 4 Закону України №755-ІV, зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Статтею 6 Закону України №755-ІV передбачений перелік повноважень державного реєстратора, якій є вичерпним. А саме, державний реєстратор: проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; передає органам державної статистики (далі - органи статистики), державної податкової служби, Пенсійного фонду України повідомлення та відомості з реєстраційних карток про вчинення реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, у тому числі щодо створення або ліквідації відокремлених підрозділів юридичних осіб; формує, веде та забезпечує зберігання реєстраційних справ (крім реєстраційних справ юридичних осіб, зареєстрованих відповідно до частини четвертої статті 3 цього Закону); оформлює та видає виписки, витяги та довідки з Єдиного державного реєстру; проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців; проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб та державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичними особами - підприємцями; звертається до суду із заявою про зміну мети установи у встановленому законом порядку; здійснює оформлення, видачу та засвідчення юридичним особам дублікатів оригіналів їх установчих документів та змін до них; вносить до Єдиного державного реєстру відомості про державну реєстрацію особи на підставі рішення суду; здійснює облік одержаного ним від заявника електронного документа та направляє заявнику підтвердження факту одержання електронного документа, проводить необхідні реєстраційні дії у випадках, передбачених цим Законом, та надсилає заявнику відповідний документ у вигляді електронного документа і на паперовому носії. У разі наявності підстави для відмови у проведенні державної реєстрації заявникові надсилається відповідне повідомлення в електронній формі; повідомляє правоохоронні органи щодо порушення визначеного законом строку для подання відповідними посадовими особами юридичної особи та фізичною особою - підприємцем державному реєстраторові рішень щодо припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; проводить у випадках, передбачених цим Законом, спрощену процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації та припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; здійснює інші дії, передбачені цим Законом.
Зі змісту даної норми вбачається, що державним реєстратором не здійснюється під час проведення реєстрації перевірка документів на відповідність вимогам чинного законодавства, а лише перевіряється комплектність документів. Також він не зобов'язаний перевіряти мету суб'єкта господарювання, спрямовану або не спрямовану на здійснення підприємницької діяльності, та в подальшому ведення фінансово - господарської діяльності.
Згідно із частиною 2 статті 19 Закону України №755-ІV у разі, якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, вносяться у зв'язку із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, утвореної на підставі модельного статуту, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про внесення змін до складу засновників (учасників) та один з документів, передбачених частиною третьою статті 29 цього Закону.
Якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, вносяться у зв'язку із зміною місцезнаходження та/або найменування юридичної особи, утвореної на підставі модельного статуту, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про внесення таких змін.
Відповідно до частини 4 статті 19 Закону України №755-ІV, державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо вони не передбачені частинами першою - третьою цієї статті.
З матеріалів справи вбачається, що 06.07.2011 Державним реєстратором Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Іванюхою Олегом Володимировичем до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців стосовно Закритого акціонерного товариства «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» (код ЄДРПОУ 33402452) внесено запис №10701070010006587 «Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи», а саме зміна місцезнаходження.
Згідно із частиною 6 статті 19 Закону України №755-ІV, державний реєстратор залишає без розгляду документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо: документи подані не за місцем проведення державної реєстрації; документи не відповідають вимогам, встановленим частинами першою - п'ятою статті 8 цього Закону; документи подані не у повному обсязі; документи подані особою, яка не має відповідних повноважень.
У разі якщо державному реєстратору надійшло рішення суду щодо заборони проведення реєстраційних дій, яке набрало законної сили, державний реєстратор залишає без розгляду документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі.
Суд зазначає, що позивачем не надано доказів наявності підстав для відмови державним реєстратором у проведенні державної реєстрації юридичної особи відповідно до статті 27 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», оскільки всі передбачені чинним законодавством документи державному реєстратору були надані та відповідали вимогам, що ставляться до них Законом.
Відповідно до статті 14 Закону України №755-ІV Закрите акціонерне товариство «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» знято з обліку у зв'язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи. Реєстраційну справу передано до Виконавчого комітету Запорізької міської ради.
Також суд зауважує, що державний реєстратор не встановлює прав і обов'язків для суб'єктів господарювання і не проводить реєстраційні дії від власного імені. Права і обов'язки сторони набувають на підставі рішення власника, а реєстраційні дії проводяться державним реєстратором тільки після прийняття відповідного рішення власника і доданих до нього правовстановлюючих документів.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до частини 3 статті 8 Закону України №755-ІV, відповідальність за відповідність установчих документів чинному законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи. А тому, державний реєстратор не наділений повноваженнями визнавати недійсним рішення загальних зборів учасників Закритого акціонерного товариства «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» про затвердження змін до статуту і відповідальність за законність прийнятого рішення покладається на засновника.
На підставі поданих документів державним реєстратором щодо Закритого акціонерного товариства «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» був вчинений запис №10701070010006587 «Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи», а саме зміна місцезнаходження, інші зміни.
Відповідно до пункту 67.2 статті 67 Податкового кодексу України, контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатись до суду про винесення судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
З аналізу норм діючого законодавства встановлено, що будь-якого нормативно визначеного порядку реалізації наданих податковому органу повноважень звернення до суду щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів немає. Як і немає передбачених таким порядком підстав для реалізації таких повноважень.
Тому, суд приходить до висновку щодо необхідності застосування норм Закону України №755-ІV, який визначає обставини, за яких державна реєстрація може бути скасована.
Згідно зі статтею 31 Закону України №755-ІV, у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Тобто, скасування в судовому порядку рішення засновника підприємства, на підставі якого в подальшому вносились зміни до установчих документів підприємства, має наслідком застосування положень Закону України №755-ІV статті 31 цього Закону.
Таким чином, скасування державної реєстрації змін до установчих документів, внесення запису щодо скасування державної реєстрації може бути здійснене тільки державним реєстратором на підставі: судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи; судового рішення про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи.
Доказів скасування, оскарження чи визнання недійсними рішень учасників Закритого акціонерного товариства «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» позивачем не надано. Також позивачем не надано суду доказів визнання повністю або частково недійсними змін до статуту Закритого акціонерного товариства «Страхова компанія «Київська Русь Інвест».
Тому, суд приходить до висновку, що позивачем не надано достатніх доказів, які б свідчили про наявність підстав для скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Посилання позивача в обґрунтування позову на те, що третя особа, яка не заявляє самосійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Закрите акціонерне товариство «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» після зміни місцезнаходження не звернувся до Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Запоріжжя з приводу постановки на облік, суд вважає безпідставним, оскільки вказане може свідчити про допущене з боку третьої особи, яка не заявляє самосійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Закритого акціонерного товариства «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» про порушення вимог податкового законодавства, однак саме по собі не створює підстав для скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Крім того, Законом України №755-ІV не передбачено такого повноваження державного реєстратора, як перевірка фактичного місцезнаходження юридичної особи за її юридичною адресою, так само Закон не передбачає права чи обов'язку державного реєстратора при встановленні податковим органом факту незнаходження підприємства за юридичною адресою, відповідно при зміні ним адреси, скасовувати попередні реєстраційні дії. Тому, доводи податкового органу відносно не знаходження третьої особи за місцем реєстрації, не призводять до скасування державної реєстрації змін до установчих документів, а можуть бути підставою для припинення юридичної особи - Закритого акціонерного товариства «Страхова компанія «Київська Русь Інвест» на підставі статті 38 Закону України №755-ІV.
Отже, позивачем не наведено жодної норми діючого законодавства, яка б свідчила, що державні реєстратори повинні були відмовити у проведенні державної реєстрації змін щодо зміни адреси юридичної особи.
Крім того, суд зазначає, що у контролюючого органу відсутні повноваження щодо звернення до суду з позовною вимогою про зобов'язання державного реєстратора зняти з обліку підприємство.
За приписами статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, суд дійшов висновку про безпідставність заявлених позовних вимог.
Згідно із частиною 4 статті 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Враховуючи наведене та керуючись статтями 2, 4, 7-12, 14, 86, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову - відмовити повністю.
Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено Кодексом адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя К.М. Недашківська
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2014 |
Оприлюднено | 30.04.2014 |
Номер документу | 38454876 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Недашківська Катерина Михайлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Недашківська Катерина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні