Ухвала
від 30.04.2014 по справі 2а/0570/12650/2012
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Кошкош О.О.

Суддя-доповідач - Компанієць І.Д.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 квітня 2014 року справа №2а/0570/12650/2012 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді-доповідача Компанієць І.Д., суддів Шальєвої В.А., Бишова М.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 19 вересня 2013 року по адміністративній справі № 2а/0570/12650/2012 за позовом ОСОБА_3 до Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов'язання надати інформацію,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач просив визнати протиправними дії та бездіяльність Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області щодо ненадання інформації за запитом та відмови в задоволенні запиту на інформацію, зобов'язання надати інформацію.

В обґрунтування позову зазначив, що 15 березня 2012 року він звертався до відповідача із запитами про надання екологічної інформації щодо діяльності ПАТ "ММК ім.Ілліча" і ПАТ "МК Азовсталь", однак отримав відмову у задоволені запитів без наведення обґрунтованих причин. Зазначив, що запитувана ним інформація про стан довкілля є відкритою і знаходиться в розпорядження відповідача.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 19 вересня 2013 року позовні вимоги задоволено повністю.

Визнано протиправними дії та бездіяльність Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області щодо ненадання інформації за запитом та відмови в задоволенні запиту на інформацію.

Зобов'язано Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області надати ОСОБА_3 інформацію, що запитувалася згідно інформаційних запитів.

Не погодившись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначив, що судом першої інстанції не враховано той факт, що Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області втратило статус суб'єкта владних повноважень з 18.05.2013 року та не є розпорядником публічної інформації в розумінні ЗУ «Про доступ до публічної інформації».

Всі особи, які беруть участь у справі, у судове засідання не прибули, належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, тому відповідно до п.2 ч.1 ст.197 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Позивач - фізична особа ОСОБА_3, який мешкає за адресою: 87548, АДРЕСА_1.

15 березня 2012 року ОСОБА_3 подав електронною поштою запит до Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області про надання в письмовій формі наступної інформації:

1) даних про всі джерела викидів на ПАТ "ММК ім. Ілліча" і ПАТ "МК Азовсталь" відповідно до звітів з інвентаризації, із зазначенням виробництва, цехів, найменувань джерел, обсягів викидів забруднюючих речовин без газоочистки і з нею, гранично допустимих викидах (ГДВ) і тимчасово погоджених викидах (ТПВ) для кожного джерела викидів згідно з діючим і попереднім дозволом на викиди для ПАТ "ММК ім. Ілліча" і ПАТ "МК Азовсталь" у вигляді таблиці;

2) копій таблиць "Характеристика устаткування очистки газів" з діючих дозволів на викиди забруднюючих речовин на ПАТ "ММК ім. Ілліча" і ПАТ "МК Азовсталь";

3) копій таблиць "Характеристика устаткування очистки газів" з попередніх дозволів на викиди забруднюючих речовин на ПАТ "ММК ім. Ілліча" (з 2005 року по 2010 рік) і ПАТ "МК Азовсталь" (з 2004 року по 2009 рік);

4) обґрунтування для видачі попередніх дозволів (з 2005 року по 2010 рік і з 2004 року по 2009 рік) на ТПВ та список обов'язкових до виконання заходів для ПАТ "ММК ім. Ілліча" та ПАТ "МК Азовсталь" із зазначенням заходів, які були виконані, а які - ні та повідомленням про штрафні санкції, що були застосовані до підприємств за їх невиконання;

5) обґрунтування для видачі діючих дозволів на ТПВ та обов'язкові заходи для ПАТ "ММК ім. Ілліча" і ПАТ "МК Азовсталь", які отримали дані дозволи зі строками поетапного виконання кожного заходу та кінцевим строком виходу на ГДВ, за яких не будуть перевищені загальні для м. Маріуполя нормативи екологічної безпеки по атмосферному повітрю і водним ресурсам (а.с.9).

Листом від 19 квітня 2012 року №13-1965 Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області повідомило ОСОБА_3 про дату видачі і термін дії дозволів на викиди забруднюючих речовин на ПАТ "ММК ім. Ілліча" і ПАТ "МК Азовсталь" та надало інформацію про кількість стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, ступінь обладнання технологічного устаткування пилогазоочисним устаткуванням (згідно з інформацією, наданою підприємствами на момент видачі дозволів), кількість, вартість і термін реалізації заходів щодо досягнення встановлених нормативів граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин. Зазначило, що фактично запитувана інформація становить звіт з інвентаризації викидів забруднюючих речовин та документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та дозвіл на викиди забруднюючих речовин. У зв'язку з великим обсягом вказаних документів заявнику запропоновано ознайомитися з ними безпосередньо в приміщенні Держуправління.

Стосовно інформації про штрафні санкції, які були застосовані до названих підприємств за невиконання передбачених дозволами заходів, то запит в цій частині направлений за належністю до Державної Азовської морської екологічної інспекції (№ 13-1361 від 23.03.2012) (а.с.10-12).

Закон України "Про доступ до публічної інформації" (далі - Закон №2939) визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.

Відповідно до ст. 1 Закону №2939 публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Розпорядниками інформації для цілей цього Закону у розумінні п.1 ч.1 ст.13 Закону №2939 визнаються, зокрема, суб'єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб'єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов'язковими для виконання.

За змістом частини першої статті 25 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" і частини першої статті 13 Закону України "Про інформацію" інформація про стан навколишнього природного середовища (екологічна інформація) - це будь-яка інформація в письмовій, аудіовізуальній, електронній чи іншій матеріальній формі, зокрема про джерела, фактори, матеріали, речовини, продукцію, енергію, фізичні фактори (шум, вібрацію, електромагнітне випромінювання, радіацію), які впливають або можуть вплинути на стан навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

На підставі ч.5 ст.11 ЗУ "Про охорону атмосферного повітря" викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.

Інструкцією про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 09.03.2006 р. № 108, встановлено, що невід'ємною частиною заяви на отримання дозволу на викиди є документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, що готуються на підставі звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, а також перелік заходів щодо скорочення викидів забруднюючих речовин (пункти 1.3, 2.9, 2.14). Вказана інформація надається за формами, які наведені в таблицях 6.1, 6.2, 6.4 додатка 6, таблиці 10.1 додатка 10 до цієї Інструкції.

Відповідно до ст.10 ЗУ "Про охорону атмосферного повітря" підприємства, установи, організації та громадяни-суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо, вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів.

Згідно зі ст.ст.20-21 ЗУ "Про інформацію" та ч.2 ст.1, ст.6 ЗУ "Про доступ до публічної інформації" за порядком доступу інформація (публічна інформація) поділяється на відкриту інформацію та інформацію з обмеженим доступом (конфіденційну, таємну і службову інформацію).

Інформація про стан довкілля, крім інформації про місце розташування військових об'єктів, не може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом (ч.3 ст.13 Закону України "Про інформацію").

Наказом Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області від 22.08.2011 р. № 56 затверджено перелік документів Держуправління, що становлять інформацію з обмеженим доступом, яким визначено, що звіти з інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря підприємств Донецької області; документи підприємств, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, крім п. 2.18 "Інформація про отримання дозволу для ознайомлення з нею громадськості" є документами, що становлять інформацію з обмеженим доступом.

На підставі п.2.18 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 09.03.2006 р. № 108 інформація про отримання дозволу для ознайомлення з нею громадськості повинна включати таке:

опис промислового об'єкта відповідно до пункту 2.3 цієї Інструкції для об'єктів, які віднесені до першої та другої груп. Об'єкти, які віднесені до третьої групи, надають загальний опис виробництв та технологічного устаткування;

відомості щодо виду та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами відповідно до пункту 2.9 цієї Інструкції;

заходи щодо впровадження найкращих існуючих технологій виробництва відповідно до пункту 2.11 для об'єктів, які віднесені до першої групи;

перелік заходів щодо скорочення викидів забруднюючих речовин відповідно до пункту 2.14 цієї Інструкції для об'єктів, які віднесені до першої та другої груп;

пропозиції щодо дозволених обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами відповідно до пункту 2.13 цієї Інструкції;

популярне резюме вищевикладеного для подачі в засоби масової інформації для ознайомлення з громадськістю.

Проте, в листі Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області від 19 квітня 2012 року № 13-1965 не міститься посилань на неможливість надання певної інформації, яка має режим обмеженого доступу, та розголошення цієї інформації у зв'язку з пропозицією ОСОБА_3 ознайомитися з нею в приміщенні Держуправління.

На підставі викладеного, суд першої інстанції прийшов до правильного висновку, що екологічна інформація, яка запитувалась позивачем у Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області, не може бути віднесеною до інформації з обмеженим доступом.

Відповідно до ст. 20 Закону №2939 розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту; у разі якщо запит на інформацію стосується інформації, необхідної для захисту життя чи свободи особи, щодо стану довкілля, якості харчових продуктів і предметів побуту, аварій, катастроф, небезпечних природних явищ та інших надзвичайних подій, що сталися або можуть статись і загрожують безпеці громадян, відповідь має бути надана не пізніше 48 годин з дня отримання запиту; у разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту.

В порушення вимог чинного законодавства, відповідачем в письмовій формі у строк, передбачений ст.20 Закону №2939, не повідомлено ОСОБА_3 про подовження строку розгляду електронного запиту з огляду на те, що запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних.

Крім того, ч.2 ст.21 Закону №2939 передбачено, що у разі якщо задоволення запиту на інформацію передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як 10 сторінок, запитувач зобов'язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк.

На підставі ч.3 ст.21 Закону №2939 розмір фактичних витрат визначається відповідним розпорядником на копіювання та друк в межах граничних норм, встановлених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо розпорядник інформації не встановив розміру плати за копіювання або друк, інформація надається безкоштовно.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 р. № 740 затверджено граничні норми витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію.

Проте, посадовими особами, відповідальними за організацію доступу до публічної інформації в Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області, на виконання запиту, що передбачає надання копій відповідних документів, не проводився підрахунок аркушів документів, які необхідно копіювати або друкувати для надання відповіді у повному обсязі. При цьому, рахунок для здійснення оплати фактичних витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію, відповідачем не наданий, що унеможливлює відшкодування їх з боку позивача.

Отже, відповідач безпідставно послався на невідшкодування з боку позивача фактичних витрат на копіювання або друк для надання повної відповіді.

З огляду на приписи ст.ст.23,24 ЗУ «Про доступ до публічної інформації», суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про задоволення позовних вимог.

Щодо доводів апелянта про втрату ним статусу суб'єкта владних повноважень та статусу розпорядника публічної інформації судова колегія зазначає наступне.

Відповідно до постанови КМУ «Про ліквідацію територіальних органів Міністерства охорони навколишнього природного середовища» від 13.03.2013 року №159 територіальні органи, які ліквідуються, зокрема, Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області, продовжують виконання своїх повноважень до 17 травня 2013 року.

Відповідно до Наказу Міністерства юстиції України № 1846/5 від 14.12.2012 року на веб-сайті Єдиного державного реєстру, технічним адміністратором якого є Державне підприємство «Інформаційно-ресурсний центр» відображається інформація з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про юридичних осіб, про органи державної влади і органи місцевого самоврядування як юридичних осіб та про фізичних осіб-підприємців.

Згідно офіційної інформації з веб-сайта irc.gov.ua Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області (код ЄДРПОУ 05523955) перебуває в стані припинення, з визначеним органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, строком для звернення кредиторами своїх вимог - 05.06.2013 року.

Таким чином, на час розгляду справи відповідач - Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області, що є територіальним органом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, входить до сфери його управління, його не припинено, отже відповідач є суб'єктом владних повноважень у розумінні п. 7 ч. 1 ст. 3 КАС України, який здійснює свої повноваження на підставі Положення про Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 55 від 19.02.2007.

За таких обставин колегія суддів вважає, що що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови не вбачається.

Керуючись статтями 24, 195, 197, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 19 вересня 2013 року по адміністративній справі № 2а/0570/12650/2012- залишити без задоволення.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 19 вересня 2013 року по адміністративній справі № 2а/0570/12650/2012- залишити без змін.

Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками розгляду у письмовому провадженні набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі, і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.

Суддя-доповідач І.Д. Компанієць

Судді В.А. Шальєва

М.В. Бишов

Дата ухвалення рішення30.04.2014
Оприлюднено06.05.2014
Номер документу38488272
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій та бездіяльності, зобов'язання надати інформацію

Судовий реєстр по справі —2а/0570/12650/2012

Ухвала від 30.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць І.Д.

Ухвала від 20.12.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць І.Д.

Ухвала від 16.11.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 02.10.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок М.Г.

Ухвала від 30.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць І.Д.

Ухвала від 23.12.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць І.Д.

Ухвала від 13.11.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць І.Д.

Ухвала від 15.10.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць І.Д.

Ухвала від 02.10.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок М.Г.

Ухвала від 21.08.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кошкош О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні