Головуючий у 1 інстанції - Ушаков Т.С.
Суддя-доповідач - Міронова Г.М.
УКРАЇНА
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 квітня 2014 року справа №812/8969/13-а
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі: головуючого судді Міронової Г.М., суддів: Юрко І.В., Блохіна А.А., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління Пенсійного Фонду України в м. Антрациті та Антрацитівському районі Луганської області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 04 лютого 2014 року у справі № 812/8969/13-а за позовом Державного відкритого акціонерного товариства «Шахтобудівельне монтажне управління» Міністерства енергетики та вугільної промисловості України до Управління Пенсійного Фонду України в м. Антрациті та Антрацитівському районі Луганської області, третя особа: Міністерство енергетики та вугільної промисловості України про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач 28 жовтня 2013 року звернувся з адміністративним позовом до суду, який в подальшому було змінено, мотивуючи свої вимоги тим, що листом № 8350/01 від 27.06.2012 року відповідач повідомив ОСОБА_1 про те, що Наказом Міністерства вугільної промисловості України від 23.07.2010 року ОСОБА_1 звільнено від виконання обов'язків голови ліквідаційної комісії ДВАТ «Антрацитівське шахтобудівельне монтажне управління», а головою ліквідаційної комісії призначено Шурхалову В.О., тому у ОСОБА_1 відсутнє право підпису звітів щодо сум нарахованого єдиного соціального внеску по підприємству і тому звіти не можуть бути прийняті відповідачем. Звіти не було прийнято за період з 16.03.2010 року по теперішній час. Просив суд визнати дії пенсійного органу щодо відмови позивачу в прийнятті звітів про нарахування та сплату єдиного соціального внеску за період з 01.04.2010 року по 01.10.2013 року протиправними та зобов'язати прийняти такі звіти і зробити відповідну звірку з органом доходів та зборів.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 04 лютого 2014 року адміністративний позов Державного відкритого акціонерного товариства «Шахтобудівельне монтажне управління» Міністерства енергетики та вугільної промисловості України задоволено в повному обсязі.
Визнано протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в м. Антрациті та Антрацитівському районі Луганської області з відмови Державному відкритому акціонерному товариству «Шахтобудівельне монтажне управління» Міністерства енергетики та вугільної промисловості України у прийнятті звітів про нарахування та сплату єдиного внеску за період з 01.04.2010 року по 01.10.2013 року.
Зобов'язано Управління Пенсійного фонду України в м. Антрациті та Антрацитівському районі Луганської області прийняти звіти Державного відкритого акціонерного товариства «Шахтобудівельне монтажне управління» Міністерства енергетики та вугільної промисловості України про нарахування та сплату єдиного внеску за період з 01.04.2010 року по 01.10.2013 року та зробити відповідну звірку з органом доходів та зборів.
Не погодившись з таким судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу про скасування оскаржуваної постанови.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що оскаржувана постанова прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права. Апелянт посилається на ст. 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (зі змінами), норми Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 08.10.2010 року № 22-2 (зі змінами) та зазначає, що листом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 30.07.2012 року № 2/12-2349 підтверджено, що, оскільки наказ про звільнення Шурхалової В.О. від виконання обов'язків голови ліквідаційної комісії не готувався, то вона є головою ліквідаційної комісії. З огляду на це ОСОБА_1 не є керівником підприємства, а тому звіти, які були ним підписані, управління не приймало.
Сторони у судове засідання не з'явились, про розгляд справи були повідомлені належним чином.
За нормами пункту другого частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, так як не прибула жодна з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Колегія суддів, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, задовольнити, а постанову суду першої інстанції скасувати, з наступних підстав.
Судом апеляційної інстанцій встановлено, що Державне відкрите акціонерне товариство «Шахтобудівельне монтажне управління» у період з квітня 2010 року по травень 2011 року подавало звіти про нарахування та сплату внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до Управління Пенсійного Фонду України в м. Антрациті та Антрацитівському районі Луганської області. Вказані звіти були отримані пенсійним органом, про свідчать розписки про отримання звітів, які наявні в матеріалах справи (том 1 а.с. 18-29, 163-239, том 2 а.с. 2-6, 7).
Листом Управління Пенсійного Фонду України в м. Антрациті та Антрацитівському районі Луганської області від 27.06.2012 року повідомлено ОСОБА_1, що право підписання звітів щодо сум нарахованого єдиного внеску у нього відсутнє, оскільки останній звільнений з Державного відкритого акціонерного товариства «Шахтобудівельне монтажне управління» 04.11.2011 року, а тому звіти, які підписані ОСОБА_1, як керівником не можуть бути прийняті пенсійним органом.
Колегія суддів вважає висновок суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог хибним з огляду на наступне.
Спірним питанням в даному випадку є правомірність висновку пенсійного органу стосовно відсутності повноважень у ОСОБА_1 на підписання звітів про нарахування та сплату внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та законність відмови від прийняття таких звітів пенсійним органом.
З матеріалів справи вбачається наступне.
Наказом Міністерства вугільної промисловості України від 08.07.2008 року № 320 було прийнято рішення про припинення діяльності Державного відкрито акціонерного товариства «Антрацитівське шахтобудівельне монтажне управління» (далі ДВАТ «АШБМУ») шляхом ліквідації. Призначено головою ліквідаційної комісії ДВАТ «АШБМУ» арбітражного керуючого Хайло М.В. (том 2 а.с. 8).
Наказом Міністерства вугільної промисловості України від 05.02.2010 року № 35 «Про внесення змін до наказу Мінвуглепрому від 08.07.2008 року № 320» головою ліквідаційної комісії ДВАТ «АШБМУ» було призначено виконуючого обов'язки начальника - голови правління цього товариства ОСОБА_1 (том 2 а.с. 9).
Наказом Міністерства вугільної промисловості України від 23.07.2010 року № 275 «Про внесення змін до наказу Мінвуглепрому від 08.07.2008 року № 320» головою ліквідаційної комісії ДВАТ «АШБМУ» було призначено Шурхалову В.О., звільнивши від виконання обов'язків голови ліквідаційної комісії ДВАТ «АШБМУ» ОСОБА_1 Цим наказом було зобов'язано ОСОБА_1 у триденний строк передати Шурхаловій В.О. за актами приймання - передачі печатку, штамп та відповідну документацію ДВАТ «Антрацитівське шахто будівельне монтажне управління» (том 2 а.с. 10).
Відповідно до наказу Міністерства вугільної промисловості України від 30.09.2010 року № 309-п/к ОСОБА_1 звільнено від виконання обов'язків голови ліквідаційної комісії ДВАТ «АШБМУ» у зв'язку з ліквідацією цього підприємства (том 2 а.с. 13).
Зі змісту листів від 08.08.2011 року та 14.10.2011 року вбачається, що ОСОБА_1 не виконуються вимоги наказу від 23.07.2010 року № 275, у зв'язку з чим Шурхалова В.О. не має можливості приступити до виконання обов'язків голови ліквідаційної комісії. а саме: ОСОБА_1 не передано архівні документи, штамп та печатки (том 2 а.с. 11,12).
У 2001 році найменування Державного відкритого акціонерного товариства «Антрацитівське шахтобудівельне монтажне управління» змінено на Державне відкрите акціонерне товариство «Шахтобудівельне монтажне управління», зазначене підтверджується відповіддю Головного управління статистики у Луганській області від 23.01.2014 року № 13-48/187 (том 2 а.с. 42).
До 01 січня 2011 року Закон України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV визначав принципи, засади і механізм функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам.
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» страхувальник зобов'язаний подавати звітність територіальним органам Пенсійного фонду у строки, в порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом.
З 01 січня 2011 року набрав чинності Закон України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464).
Пунктом 2 статті 1 Закону № 2464 визначено, що єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (в редакції до 11.08.2013 року) платник єдиного внеску зобов'язаний подавати звітність до територіального органу Пенсійного фонду у строки, в порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом за погодженням з відповідними фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики.
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (в редакції від 11.08.2013) платник єдиного внеску зобов'язаний подавати звітність до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Пунктом 2.1 Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування затверджено Постановою правління Пенсійного фонду України 08.10.2010 року № 22-2 (діяв до 08.01.2014) (далі - Порядок) визначено, що звіт до органів Пенсійного фонду подається страхувальником або відповідальною особою страхувальника за місцем взяття на облік в органах Пенсійного фонду в один із таких способів:
в електронній формі з використанням ЕЦП через центр обробки електронних звітів згідно з Порядком подання звітів до Пенсійного фонду України в електронній формі, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 19 квітня 2007 року № 7-7, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 квітня 2007 року за № 436/13703 (звіт на паперових носіях не подається);
на паперових носіях, завірених підписом керівника страхувальника та скріплених печаткою (за наявності), разом з електронною формою на електронних носіях інформації;
на паперових носіях, якщо у страхувальника кількість застрахованих осіб не більше п'яти.
Згідно пункту 2.7 Порядку таблиці звіту завіряються підписами керівника та головного бухгалтера (за наявності такої посади у страхувальника). Якщо страхувальник є юридичною особою, таблиці звіту засвідчуються печаткою страхувальника.
Отже, проаналізувавши наведене, колегія суддів зазначає, що звіти сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування повинні бути завірені саме керівником страхувальника, а тому ОСОБА_1 не мав законних підстав на підписання таких звітів після звільнення його від виконання обов'язків голови ліквідаційної комісії ДВАТ «АШБМУ».
Крім того, колегія суддів зазначає, що відповідно до статуту ДВАТ «Шахтобудівельне монтажне управління», вказане товариство створено відповідно до наказу Міністерства вугільної промисловості України від 04 червня 1996 року № 228. Засновником товариства є Міністерство вугільної промисловості України, правонаступником якого є Міністерство палива та енергетики. А тому накази Міністерства вугільної промисловості України є обов'язкові для виконання осіб, які займають відповідні посади у зазначеному товаристві (том 2 а.с.26-29).
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що у ОСОБА_1 були відсутні повноваження щодо підписання звітів про нарахування та сплату внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а отже, відмовляючи у прийнятті таких звітів, пенсійний орган діяв у межах передбачених законодавством України.
З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що судом першої інстанції судове рішення постановлене з порушенням норм матеріального і процесуального права, що є підставою для скасування судового рішення, а апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Керуючись ст. ст. 167, 195, 197, п. 3 ч. 1 ст. 198, п. 4 ч. 1 ст. 202, 207, 211, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного Фонду України в м. Антрациті та Антрацитівському районі Луганської області - задовольнити.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 04 лютого 2014 року у справі № 812/8969/13-а - скасувати.
У задоволенні позовних вимог Державного відкритого акціонерного товариства «Шахтобудівельне монтажне управління» Міністерства енергетики та вугільної промисловості України до Управління Пенсійного Фонду України в м. Антрациті та Антрацитівському районі Луганської області, третя особа: Міністерство енергетики та вугільної промисловості України про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками розгляду в порядку письмового провадження набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів після набрання нею законної сили.
Головуючий суддя Г.М. Міронова
Судді Судді І.В. Юрко
А.А. Блохін
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2014 |
Оприлюднено | 07.05.2014 |
Номер документу | 38503978 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні