Постанова
від 29.04.2014 по справі 817/1114/14
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 817/1114/14

29 квітня 2014 року 11год. 00хв. м. Рівне

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дорошенко Н.О. за участю секретаря судового засідання Климчук В.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник не з'явився,

відповідача-1: представник Нестерчук О.І.,

відповідача-2: представник не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Громадянин - підприємець ОСОБА_2

до Здолбунівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Рівненській області, Реєстраційної служби Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області про визнання незаконними дій щодо складення вимоги , - ВСТАНОВИВ :

Громадянин-підприємець ОСОБА_2 звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Здолбунівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Рівненській області, Реєстраційної служби Здолбунівського районного управління юстиції Рівненської області про визнання незаконними дій щодо складання вимоги № Ф-83 від 13.01.2014 у зв'язку з відсутністю повноважень; скасування державної реєстрації особи з назвою "Здолбунівська об'єднана державна податкова інспекція Головного Управління Міндоходів у Рівненській області".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про незаконність дій Здолбунівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Рівненській області щодо формування вимоги по сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, оскільки наказ Міністерства доходів і зборів України №64 від 17.04.2013 "Про затвердження положень про територіальні органи Державної Міндоходів у Рівненській області", яким затверджено положення про Здолбунівську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Рівненській області, є нечинним відповідно до пункту 3 Указу Президента України від 03.10.1992 №493/92, а отже і Здолбунівська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Рівненській області є недієздатною особою, оскільки не має відповідних установчих документів. Тому, позивач вважає незаконними дії Здолбунівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Рівненській області щодо формування позивачу вимоги №Ф-83 від 13.01.2014 у зв'язку з відсутністю відповідного обсягу повноважень.

Позивач в судове засідання не прибув, в позовній заяві просив справу розглянути за його відсутності.

Відповідач-1 Здолбунівська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Рівненській області позов не визнав, подав письмове заперечення (а.с.39-40). Представник відповідача-1 в судовому засіданні пояснив, що відповідно до ст.13 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" наказом Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 за №64 "Про затвердження положень про територіальні органи Міндоходів у Рівненській області" на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №563 "Про затвердження Типового положення про територіальні органи міністерства та іншого центрального органу виконавчої влади" і від 20.03.2013 №229 "Про утворення територіальних органів Міністерства доходів і зборів" затверджено положення про Здолбунівську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Рівненській області. Зазначає, що наказ від 17.04.2013 за №64 "Про затвердження положень про територіальні органи Міндоходів у Рівненській області" не підлягає державній реєстрації, оскільки не містить норм права, не зачіпає соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян та не має міжвідомчого характеру. Вказаний наказ є актом організаційно-розпорядчого характеру, що видається суб'єктом нормотворення у процесі здійснення ним виконавчо-розпорядчої діяльності з метою виконання покладених на нього завдань та здійснення функцій відповідно до наданої компетенції з основної діяльності, адміністративно-господарських або кадрових питань, а тому він не підлягає обов'язковій реєстрації органами Міністерства юстиції України. З наведених підстав представник відповідача-1 вважає правомірними дії щодо складання вимоги № Ф-83 від 13.01.2014, в задоволенні позову просив відмовити повністю за безпідставністю вимог.

Відповідач-2 позов не визнав, подав письмове заперечення (а.с.25-26), в якому зазначив, що державну реєстрацію юридичної особи "Здолбунівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Рівненській області" було проведено з дотримання вимог статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців". На підставі викладеного відповідач-2 в задоволенні позову просив відмовити повністю за безпідставністю вимог.

Представник відповідача-2 в судове засідання не прибув, причини не прибуття суду не повідомив. Про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином. Відповідно до ч.4 ст.128 КАС України, суд вважає за можливе розглянути справу без участі представника відповідача-2.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 29.04.2014 позовну заяву в частині позовної вимоги про скасування державної реєстрації особи з назвою "Здолбунівська об'єднана державна податкова інспекція Головного Управління Міндоходів у Рівненській області" залишено без розгляду на підставі п.3 ч.1 ст.155 КАС України.

Розглянувши позовну заяву в частині позовної вимоги про визнання незаконними дій щодо складення вимоги, письмове заперечення відповідача-2, заслухавши пояснення представника відповідача-1, встановивши фактичні обставини справи, перевіривши їх доказами, дослідженими в судовому засіданні, оцінивши їх у сукупності, відповідно до вимог закону, суд дійшов висновку, що позов про визнання незаконними дій щодо складання вимоги № Ф-83 від 13.01.2014 у зв'язку з відсутністю повноважень до задоволення не підлягає з таких підстав.

Суд встановив, що Здолбунівською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Рівненській області 13.01.2014 винесено вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ф-83, відповідно до якої станом на 31.12.2013 заборгованість ПП ОСОБА_2 зі сплати єдиного внеску становить 10009,58 грн., у тому числі недоїмка в сумі 5650,83 грн. та штрафи в сумі 4358,75 грн. (а.с.6).

Позивач скористався процедурою досудового оскарження вимоги, за результатами якого скарга позивача залишена без задоволення, а вимога №Ф-83 від 13.01.2014 - без змін (а.с.11).

Вирішуючи адміністративний спір по суті, суд виходить з такого.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 №229 "Про утворення територіальних органів Міністерства доходів і зборів" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства доходів і зборів (пункт 1); реорганізовано шляхом приєднання до відповідних територіальних органів Міністерства доходів і зборів територіальні органи Державної податкової служби та Державної митної служби (пункт 2); визначено територіальні органи Міністерства доходів і зборів правонаступниками територіальних органів Державної податкової служби та Державної митної служби, що реорганізуються (пункт 3). Так, цією постановою визначено Здолбунівську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів правонаступником Здолбунівської об'єднаної державної податкової інспекції ДПС.

Організацію, повноваження та порядок діяльності центральних органів виконавчої влади України визначає Закон України "Про центральні органи виконавчої влади" №3166-VI від 17.03.2011 (далі - Закон №3166-VI).

Відповідно до ч.1 ст.13 Закону №3166-VI територіальні органи міністерства утворюються як юридичні особи публічного права в межах граничної чисельності державних службовців та працівників міністерства і коштів, передбачених на утримання міністерства, ліквідовуються, реорганізовуються за поданням міністра Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктами другим та третім цієї статті територіальні органи міністерства можуть утворюватися в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення та як міжрегіональні (повноваження яких поширюються на декілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх утворення). Територіальні органи міністерства діють на підставі положень, що затверджуються міністром. Типове положення про територіальні органи міністерства затверджується Кабінетом Міністрів України.

Згідно з положеннями статті 13 Закону №3166-VI, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 25.02.2011 №563 "Про затвердження типового положення про територіальні органи міністерства та іншого центрального органу виконавчої влади" наказом Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 №64 "Про затвердження положень про територіальні органи Міндоходів у Рівненській області" затверджено Положення про Здолбунівську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Рівненській області (а.с.29-37).

Відповідно до пункту 1 Положення про Здолбунівську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Рівненській області, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 №64, Здолбунівська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Рівненській області з центром у м.Здолбунів з Острозьким відділенням є територіальним органом Міндоходів, який підпорядковується Міндоходів та Головному управлінню Міндоходів у Рівненській області, та забезпечує реалізацію повноважень Міндоходів на території Здолбунівського району.

Наказом Міністерства доходів і зборів України від 16.08.2013 №366 затверджено зміни до Положення про Здолбунівську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Рівненській області, затвердженого наказом Міндоходів від 17.04.2013 №64, які є його невід'ємною частиною. Вказані зміни полягають у доповненні пункту першого Положення абзацом другим такого змісту: "Здолбунівська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Рівненській області є правонаступником усіх прав та обов'язків Здолбунівської об'єднаної державної податкової інспекції Рівненської області Державної податкової служби" (а.с.27-28).

Згідно з ч.1 ст.15 Закону №3166-VI Міністерство у межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, які підписує міністр.

Частиною другою цієї статті Закону встановлено, що накази міністерства, видані в межах його повноважень, є обов'язковими для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими державними адміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності та громадянами.

Державна реєстрація нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, які виступають суб'єктами нормотворення здійснюється відповідно до Указу Президента України від 03.10.1992 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" та "Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 №731.

Відповідно до пункту 3 зазначеного Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, на державну реєстрацію подаються нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими на це суб'єктами нормотворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, що містять норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами "Для службового користування", "Особливої важливості", "Цілком таємно", "Таємно" та іншими, а також прийняті в порядку експерименту.

Згідно з пунктом 4 вказаного Положення державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм, що:

а) зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколами до неї, міжнародними договорами України, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, та acquis communautaire, а також з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації;

б) мають міжвідомчий характер, тобто є обов'язковими для інших міністерств, органів виконавчої влади, а також органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт.

Виходячи з системного аналізу наведених норм законодавства, суд зазначає, що наказ Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 №64 "Про затвердження положень про територіальні органи Міндоходів у Рівненській області" не підлягає державній реєстрації, оскільки не містить норм права, не зачіпає соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян та не носить міжвідомчого характеру.

Натомість, наказ Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 №64 є актом організаційно-розпорядчого характеру, що видається суб'єктом нормотворення у процесі здійснення ним виконавчо-розпорядчої діяльності з метою виконання покладених на нього завдань та здійснення функцій відповідно до наданої компетенції основної діяльності, адміністративно-господарських або кадрових питань, відтак твердження позивача про те, що такий наказ підлягає обов'язковій державній реєстрації органами Міністерства юстиції України, є безпідставним та ґрунтується на невірному розумінні норм права та суб'єктивному тлумаченні їх змісту.

Таким чином, Здолбунівська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Рівненській області є юридичною особою публічного права, утвореною та зареєстрованою у спосіб, визначений законом.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного соціального страхування, регулюються Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" №2464-VI від 08.07.2010 (далі - Закон №2464-VI), який набрав чинності з 01.01.2011, та визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати, повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.1 Закону №2464-VI єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - це консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Згідно зі статтею 2 Закону №2464-VI виключно цим Законом визначаються, зокрема, порядок нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску; орган, що здійснює збір та веде облік єдиного внеску, його повноваження та відповідальність.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.4 Закону №2464-VI платниками єдиного внеску є фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, та члени сімей цих осіб, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності.

Статтею 12 цього Закону визначено, що забезпечення адміністрування єдиного внеску шляхом його збору, ведення обліку надходжень від його сплати та здійснення контролю за сплатою єдиного внеску є завданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику .

Пунктом 7 частини 1 статті 13 Закону №2464-VI передбачено, що органи доходів і зборів мають право, зокрема, стягувати з платників несплачені суми єдиного внеску.

Пунктом 3-1 статті 1 Закону №2464-VI визначено, що органи доходів і зборів - центральний орган виконавчої влади, що формує податкову і митну політику (в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів, єдиного внеску) та забезпечує її реалізацію (центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику), та його територіальні органи.

Так, Указом Президента України від 24.12.2012 №726 "Про деякі заходи з оптимізації системи центральних органів виконавчої влади" утворено Міністерство доходів і зборів України, реорганізувавши Державну митну службу України та Державну податкову службу України, а також поклавши на це Міністерство функцію з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Частиною першою статті 25 Закону №2464-VI встановлено, що рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов'язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами.

Відповідно до частини четвертої цієї статі Закону, орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.

Наказом Міністерства доходів і зборів України від 09.09.2013 №455, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.09.2013 за №1622/24154, затверджено "Інструкцію про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", яка визначає процедуру нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування страхувальниками, визначеними Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", нарахування і сплати фінансових санкцій, стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів органами доходів і зборів.

Відповідно до пункту 6.3 вказаної "Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" органи доходів і зборів надсилають платникам вимогу про сплату недоїмки в таких випадках: якщо дані документальних перевірок результатів діяльності платника про суми доходу (прибутку) фізичних осіб - підприємців чи осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, свідчать про донарахування сум єдиного внеску органами доходів і зборів у повідомленнях-розрахунках, де визначено суми єдиного внеску, які підлягають доплаті; якщо платник має на кінець календарного місяця недоїмку зі сплати єдиного внеску; якщо платник має на кінець календарного місяця борги зі сплати фінансових санкцій.

За встановлених обставин суд вважає необґрунтованими доводи позивача про неправомірність дій Здолбунівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Рівненській області щодо складання вимоги про сплату боргу (недоїмки) № Ф-83 від 13.01.2014 та про відсутність у Здолбунівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Рівненській області повноважень на її складання, оскільки підстави для нарахування органом державної податкової служби до сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування визначені законом, а направлення боржнику вимоги про сплату боргу (недоїмки) відповідає способу реалізації визначених законом владних повноважень.

Відповідно до ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Оцінюючи зібрані у справі та досліджені в судовому засіданні докази, суд дійшов висновку, що в спірних правовідносинах суб'єкт владних повноважень діяв на підставі, в межах повноважень та в спосіб, що визначені законом. Доводи позивача не спростовують правомірності дій податкового органу та не дають суду підстав для задоволення адміністративного позову.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.94 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В позові відмовити повністю.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Житомирського апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Дорошенко Н.О.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2014
Оприлюднено08.05.2014
Номер документу38538762
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/1114/14

Постанова від 29.04.2014

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 15.04.2014

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Постанова від 29.04.2014

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 29.04.2014

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 15.04.2014

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні