Ухвала
від 10.04.2014 по справі 2а-1099/12/2770
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 квітня 2014 року м. Київ К/800/544/13

Колегія суддів

Вищого адміністративного суду України в складі:

суддів: Васильченко Н.В., Калашнікової О.В., Леонтович К.Г.,

провівши попередній розгляд касаційної скарги Головного управління Держкомзему у м. Севастополі на постанову Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 13 червня 2012 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2012 р. у справі № 2а-1099/12/2770 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Інноваційно-комерційне товариство «Грифон» до Головного управління Держкомзема у м. Севастополі про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії -

в с т а н о в и л а :

Постановою Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 13 червня 2012 року, залишеною без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2012 р., позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Інноваційно-комерційне товариство «Грифон» до Головного управління Держкомзему у м. Севастополі задоволено. Визнано протиправними дії Головного управління Державного комітету із земельних ресурсів у місті Севастополі із застосування у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.02.2012 № 1728-31/5 коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - 2,5 при визначенні даних про нормативну грошову оцінку 1 м.кв. земельної ділянки за адресою: місто Севастополь, набережна пляжу Учкуївка, 1. Зобов'язано Головне управління Державного комітету із земельних ресурсів у місті Севастополі видати Товариству з обмеженою відповідальністю "Іноваційно-комерційне підприємство "Грифон"новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - 0,5 при визначенні даних про нормативну грошову оцінку 1 м.кв. земельної ділянки за адресою: місто Севастополь, набережна пляжу Учкуївка, 1. Зобов'язано Головне Управління Державної казначейської служби України в місті Севастополі стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Іноваційно-комерційне підприємство "Грифон" (99011, місто Севастополь, вул.Клокачова, 15, ЄДРПОУ 16325613, р/р 2600084096 у ВАТ "Раффайзен Банк Аваль", МФО 380805) витрати по сплаті судового збору у розмірі 32,19 грн. (тридцять дві гривні дев'ятнадцять копійок).

Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, відповідач звернувся з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.

Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи на предмет повноти та всебічності дослідження їх судами та обґрунтованості застосування норм матеріального права до спірних правовідносин, вивчивши доводи касаційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав до її задоволення, з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, а матеріалами справи підтверджено, що на підставі договорів купівлі-продажу від 02.01.2002, від 16.06.2004, від 15.10.2004, 11.03.2006 та від 28.02.2008, які були укладені між Закритим акціонерним товариством «Рембудкомплект» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Іноваційно-комерційне товариство «Грифон», позивачем придбані будівлі та споруди загальною площею 1171,70 м.кв., які є частиною автокемпінгу «Учкуївка» та розташовані на набережній пляжу Учкуївка, 1, міста Севастополя.

Договором про право користування землею на умовах оренди № 360 від 04.09.1998, укладено між Севастопольською міською державною адміністрацією та Закритим акціонерним товариством «Рембудкомплект» передано в тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 2.2099 га., розташовану в районі пляжу Учкуївка міста Севастополя для обслуговування будівель та споруд автокемпінгу.

Рішенням Севастопольської міської ради № 2163 від 20.12.2011 затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя, яка введена в дію з 01.01.2012.

20.02.2012 позивач отримав витяг Головного управління Державного комітету із земельних ресурсів у місті Севастополі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 1728-31/5, з якого вбачається, що нормативна грошова оцінка 1 м.кв. земельної ділянки складає 1096,74 грн., визначено цільове призначення земельної ділянки - для обслуговування будівель та споруд кемпінгу та використано коефіцієнт функціонального призначення - 2,5 (землі комерційного використання).

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з безпідставності визначення відповідачем коефіцієнту функціонального призначення землі на рівні 2,5, оскільки земельні ділянка позивача не відносить до земель комерційного признання.

З такими висновками погоджується також колегія суддів.

Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України (стаття 20 Земельного кодексу України).

Відповідно до статей 50, 51, 52 Земельного кодексу України, до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів. До земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарної рекреації. Землі рекреаційного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. На землях рекреаційного призначення забороняється діяльність, що перешкоджає або може перешкоджати використанню їх за призначенням, а також негативно впливає або може вплинути на природний стан цих земель. Порядок використання земель рекреаційного призначення визначається законом.

Згідно зі статтею 201 цього кодексу, грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Закону України "Про оцінку земель" № 1378-IV від 11.12.2003, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (стаття 5 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до статті 13 Закону № 1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється на підставі Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом № 18/15/21/11 від 27.01.2006 Держкомзему, Міністерства аграрної політики, Міністерства будівництва, архітектури та ЖКГ України, Української академії аграрних наук, Державного комітету України по водному господарству, Державному комітету лісового господарства, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за № 388/12262.

Розділом 3 цього Порядку закріплена нормативна грошова оцінка земель населених пунктів. В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, та становить для категорії земель за функцією використання, зокрема, такі коефіцієнти: землі комерційного використання -Кф=2,5, інші землі (за деякими винятками) -Кф=0,5.

До складу категорії земель комерційного використання відносяться: землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту; землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі; землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт; землі готелів та ресторанів; землі підприємств фінансового посередництва; землі підприємств страхування; землі підприємств, що здійснюють допоміжну діяльність у сфері фінансів та страхування; землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації; землі підприємств, що здійснюють послуги, які надаються переважно юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють індивідуальні послуги; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо).

Категорія інших земель включає у себе: землі насаджень загального та спеціального користування; землі кладовищ та крематоріїв; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого та рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісового господарства і пов'язані з ним послуги; з площею акваторії до 50 га включно; землі запасу та резервного фонду; землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998 за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Таблиця 1.1 визначає коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки. При цьому, критерієм поділу визначено склад категорії земель (код розділу - за КВЕД).

Також вказаною інструкцією передбачено віднесення до графи 55 даних про землі, які використовуються для відпочинку, та інші відкриті землі (графи 56+57+58+59+60+61+62): землі, які використовуються для відпочинку (крім спортивних споруд та санаторно-курортних організацій, які потрібно враховувати у графі 43). Включати кемпінги, турбази, пансіонати, будинки відпочинку, піонерські табори, землі під кладовища, землі, зайняті під поточне та майбутнє будівництво.

У графі 57 - дані про кемпінги, будинки для відпочинку або для проведення відпусток: землі під кемпінгами, турбазами, піонерськими таборами, пансіонатами, будинками для відпочинку; земельні ділянки під садовими та дачними будинками з господарськими будівлями і дворами (за виключенням сільськогосподарських угідь).

Одночасно у таблиці 1.1 Додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів наведені категорій земель за функцією використання; коди видів економічної діяльності, які відповідають певній категорії; склад категорії земель та значення коефіцієнтів функціонального використання для кожної з категорій земель.

Однак, для земель рекреаційного призначення перелік кодів видів економічної діяльності вказаним нормативним актом не передбачено.

Як встановлено судами та вбачається з матеріалів справи, позивач використовує земельну ділянку, розташовану на набережній пляжу Учкуївка, 1 та зайняту будівлями та спорудами автокемпінгу, відповідно, для їх обслуговування.

Згідно з довідкою Головного управління статистики у місті Севастополі серії АА № 622005 від 19.03.2012 видами діяльності позивача за КВЕД-2010 є - 55.30 надання місць кемпінгами та стоянками для житлових автофургонів і причепів.

Земельна ділянка, на якій розташований автокемпінг «Учкуївка», до відчуження відповідної частини будівель та споруд автокемпінгу належала Закритому акціонерному товариству "Рембудкомплект" на праві оренди.

Відповідно до пункту 1.2 договору про право користування землею на умовах оренди від 04.09.1998 № 360, укладеного між Севастопольською міською державною адміністрацією та Закритим акціонерним товариством "Рембудкомплект", земельна ділянка надана на умовах оренди строком на 10 років для обслуговування будівель та споруд автокемпінгу.

Враховуючи те, що після закінчення строку оренди земельної ділянки зміна її цільового призначення у встановленому порядку органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування не здійснювалась, будь-яких рішень про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель та затвердження проектів землеустрою, створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення не приймалось, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо необґрунтованості віднесення відповідачем земельної ділянки до категорії земель комерційного призначення, та застосуванні у зв'язку з цим невірного коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.

Таким чином, судами попередніх інстанцій вірно встановлено характер спірних взаємовідносин та обґрунтовано застосовано норми матеріального права до їх вирішення. Порушень норм процесуального закону, які б могли призвести до прийняття невірного рішення, не встановлено. Твердження касаційної скарги зазначений висновок суду не спростовують.

Відповідно до статті 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 220, 220-1, 224, 230, 231 КАС України, колегія суддів, -

у х в а л и л а:

Касаційну скаргу Головного управління Держкомзему у м. Севастополі відхилити.

Постанову Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 13 червня 2012 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2012 р. у справі № 2а-1099/12/2770 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, і оскарженню не підлягає, але може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, в порядку та у строки, визначені ст.ст. 236 - 238, 239-1 КАС України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення10.04.2014
Оприлюднено07.05.2014
Номер документу38550226
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1099/12/2770

Ухвала від 07.04.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

Ухвала від 10.04.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

Ухвала від 08.01.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

Ухвала від 07.11.2012

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Санакоєва Майя Анзорівна

Постанова від 13.06.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Прохорчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні