ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
тел. /0552/ 49-31-78
Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 травня 2014 р. Справа № 923/255/14
Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Довгань О.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" м. Київ
до відповідача -1: Великоолександрівської селищної ради смт. Велика Олександрівка, Херсонської області
відповідача-2: Приватного підприємства компанії "ВІД" (вул. Братська, 8, смт. Велика Олександрівка, Херсонської області, код ЄДРПОУ 32342246 )
про зобов'язання виконати певні дії
за участю:
представників сторін:
від позивача - Єлькіна Т.М. дов. № 13-11-12062 від 23.09.2013 року
від відповідача 1 - не прибув
відповідач 2 - Домків В.І. паспорт НОМЕР_1 виданий Великоолександрівським РВ УМВС України в Херсонській області 05.10.2010 року - директор
в с т а н о в и в:
Публічне акціонерне товариство Комерційний банк «Надра» (в подальшому - Позивач) звернувся до господарського суду з позовом до Великоолександрівської селищної ради ( в подальшому селищна рада або Відповідач-1) та приватного підприємства Компанії «ВІД» (в подальшому Відповідач-2 або ПП Компанія ВІД ), у якому просить винести рішення про зобов'язання Великоолександрівської селищної ради та землекористувача - ПП Компанію ВІД здійснити певні заходи щодо припинення права користування земельною ділянкою в частині 11/100 за адресою: смт. Велика Олександрівка, вул. Братська 8 та заборонити ПП Компанія ВІД в особі директора Домків В.І. вчиняти дії, які перешкоджають роботі Відділення №2113 ПАТ "КБ "Надра", розташованому за адресою: смт. Велика Олександрівка, вул. Братська,8 (так сформульовані первісні позовні вимоги).
Скориставшись правом, наданим сторонам ст.22 Господарського процесуального кодексу Позивач до початку розгляду справи по суті подав заяву про уточнення позовних вимог, а фактично змінив предмет позовних вимог (а.с.68) і просить :
- зо6ов'язати Відповідача - 2 (директора Приватного підприємства "ВІД" Домківа В.І.) подати заяву до Великоолександрівської селищної ради про припинення дії договору оренди земельної ділянки від 16.06.2004 р. №040471699341 у 11/100 частині оренди земельної ділянки від загальної площі 2769 кв. м. за адресою: Херсонська області, смт. Велика Олександрівка, вул. Братська,8.;
- та зо6ов'язати Відповідача - 1 (власника земельної ділянки - Великоолександрівську селищну раду) та Відповідача-2 (директора Приватного підприємства "ВІД" Домківа В.І.) укласти з Позивачем (ПАТ "КБ "Надра") додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 16.06.2004 р. №040471699341 з урахуванням права землекористування у наступних частках:
- Відповідача-2 (Приватного підприємства компанії "ВІД") у 89/100 частини від загальної площі 2769 кв. та Позивача (Публічного акціонерного товариства " Комерційний банк "Надра") у 11/100 частини від загальної площі 2769 кв. м.
ПП Компанія "ВІД" надала відзив на позовну заяву (а.с.36), яким повідомило, що з 2007 року наполягає, щоб Позивач оформив земельні відносини у встановленому законодавством порядку, а перешкод у діяльності відділення банку не чинить, оскільки здійснює права власника нерухомого майна та користувача орендованої земельної ділянки.
Великоолександрівська селищна рада надала відзив на позовну заяву (а.с.52 - 60), просить повністю у позові відмовити, оскільки відповідно до ст. 377 ЦК України, 120 Земельного кодексу України, у разі придбання частини нерухомого майна до нового власника нерухомого майна не переходять автоматично права користувача земельною ділянкою.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд дійшов висновку про безпідставність заявлених вимог та відмову у задоволенні позовних вимог. При цьому суд враховував і керувався наступним.
Між ВАТ КБ "Надра" (в подальшому - ПАТ КБ Надра, Позивачем у справі) та ПП Компанія "ВІД" 11 жовтня 2007року укладено договір купівлі-продажу 11/100 часток будівлі ресторану «Інгулець» (а.с.7), за яким ПАТКБ "Надра" став власником 11/100 частини будівлі ресторану "Інгулець", яке знаходиться за адресою: Херсонська область, смт. Велика Олександрівка, вул. Братська, 8 (договір купівлі-продажу, посвідчений державним нотаріусом Великоолександрівської державної нотаріальної контори Херсонської області Карастан 11.10.2007 року за реєстраційним номером 2303).
Об'єкт передано покупцю ВАТ КБ Надра згідно акту від 12.10.2007р. (а.с.9), право власності банку на 11/100 будівлі підтверджується належними доказами - довідкою та Витягом з Державного реєстру право чинів (а.с.10,11).
Відповідно до Довідки АА №409628 з ЄДРПОУ від 07.02.2011 року, Статуту, зареєстрованому у Державного реєстратора 04.02.2001 року ВАТ КБ «Надра» перереєстроване як Публічне акціонерне товариство «Комерційний банк «Надра», яке є правонаступником Відкритого акціонерного товариства КБ «Надра».
Відповідно до п.8.2 договору купівлі-продажу (а.с.8), сторонам роз'яснено зміст ст. 120 Земельного кодексу України щодо оформлення права на земельну ділянку, на якій розташовані 11/100 часток будівлі, що продається.
На підставі укладеного договору купівлі-продажу11/100 часток будівлі ресторану «Інгулець», у Позивача виникло право і обов'язок належного оформлення права користування земельної ділянки.
Як пояснили усі учасники провадження, Приватне підприємство Компанія ВІД булоі є землекористувачем земельної ділянки за адресою: Херсонська обл., смт. Велика Олександрівка, вул. Братська,8, на якій розташований ресторан «Інгулець» на підставі договору оренди земельної ділянки від 16.06.2004 р. №040471699341. Зазначений договір суду не надавався і не досліджувався.
ПАТ (ВАТ) КБ "Надра" зверталось до В.Олександрівської селищної ради із заявами та вимогами про надання у користування земельної ділянки для обслуговування частини придбаної у власність будівлі по вул.Братській,8 .
Проте Селищна рада листами від 28.05.2009р. (а.с.16), від 14.07.2009р. (а.с.18), та рішенням П'ятої сесії шостого скликання від 25.01.2011р. № 84 (а.с.18) відмовила Позивачу у наданні дозволу на виготовлення технічної документації на земельну ділянку за адресою смт. Велика Олександрівка, вул. Братська,8, пропорційну до частки права власності у придбаній споруді, оскільки дана земельна ділянка знаходиться в оренді ПП Компанія "ВІД " згідно договору оренди № 040471600341 від 16.06.2004р.
Зазначене рішення Великоолександрівської селищної ради П'ятої сесії шостого скликання від 25.01.2011р. № 84 Банком не оскаржувалось, позови про спонукання Ради надати дозвіл на виготовлення технічної документації для оформлення права користування земельною ділянкою Банком не заявлялись.
Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України (далі - Кодекс), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього кодексу
Стаття 141 цього Кодексу містить вичерпний перелік підстав припинення права користування земельною ділянкою. Відповідно до підпункту «е» ст.141 Земельного кодексу України підставою припинення права користування земельною ділянкою є набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці. При цьому попередня відмова колишнього землекористувача (орендаря) від права користування земельною ділянкою не потребується.
Водночас добровільна відмова від права користування земельною ділянкою є самостійною підставою припинення права користування земельною ділянкою.
За таких обставин позовна вимога зобов'язати Відповідача-2 добровільно відмовитись від права користування земельною ділянкою (в частині 11/100) не узгоджується з приписами Земельного кодексу і не може бути задоволена.
Статтею 1 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Порядок надання земельних ділянок в оренду встановлений ст.ст.116,120, 123, 125 Земельного кодексу України.
Згідно ст. 19 Конституції України, ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування, його посадові особи повинні діяти тільки на підставі та в межах повноважень і засобами, які передбачені Конституцією та Законами України. Відповідно з ч. 1 ст. З Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Порядок надання земельної ділянки у користування суб'єктам господарювання здійснюється відповідно до ст. 12, ч. 2 ст.116, ст.ст. 120, 123, 125 Земельного кодексу України.
Приписами ч.2 ст. 116 Земельного кодексу України встановлено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів, у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання), приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Процедура надання земельних ділянок встановлена у ч. ч. 2-11 ст.123 Земельного кодексу України, яка безпосередньо включає необхідність подання клопотання до місцевої ради або районної державної адміністрації разом із документами, передбаченими цією статтею Кодексу, розробку проекту відведення земельної ділянки, узгодженого із контролюючими органами, отримання позитивного висновку державної землевпорядної експертизи, отримання рішення про надання земельної ділянки.
Згідно ч. 1 ст. 20 ЦК України право на захист особа здійснює на свій розсуд.
Разом з тим, відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності-у користування визначений Земельним кодексом України.
Згідно із абзацом 1 частини 1 статті 1 16 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Відповідно до частини 2 вказаної статті набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування та в оренду врегульовано статтями 123, 124 Земельного кодексу України.
Відповідно до приписів частини 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; або формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки. Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коди особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Процедура надання земельних ділянок державної та комунальної власності у користування встановлена у частинах 2-11 статті 123 Земельного кодексу України, яка включає необхідність подачі клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування разом із документами, передбаченими цією статтею, розробку проекту відведення земельної ділянки, узгодженого із контролюючими органами, прийняття рішення про надання земельної ділянки у користування.
Відповідно до частин 1 - 3 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
За приписами частин 1, 3, 4 статті 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.
Невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.
Разом з тим, надані Позивачем документи свідчать, що ним не дотримано встановленого порядку передачі земельної ділянки у тимчасове користування (оренду).
Відповідно до ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
У разі набуття права власності на жилий будинок (крім багатоквартирного), який розташований на землях державної або комунальної власності, що перебувають у користуванні іншої особи, та необхідності поділу земельної ділянки площа земельної ділянки, що формується, не може бути меншою, ніж максимальний розмір земельних ділянок відповідного цільового призначення, визначених статтею 121 Земельного кодексу України (крім випадків, коли формування земельної ділянки в такому розмірі є неможливим).
Отже, ПАТ "КБ "Надра", як власник частини будівлі, має право на належне оформлення свого права користування земельною ділянкою у частині пропорційній придбаній споруди у порядку, встановленому Земельним кодексом України та Законом України «Про оренду землі».
Суб'єкт господарювання має право на визнання за ним права на оренду земельної ділянки лише за умов дотримання вимог статей 124, 125 ЗК України і статті 16 Закону України «Про оренду землі», проте способи захисту прав юридичних та фізичних осіб на земельні ділянки, визначені статтею 152 ЗК України , положення якої у відповідних правовідносинах підлягають переважному застосуванню перед нормами ЦК України та ГК України .
Положення статей 377 ЦК України та 120 ЗК України щодо переходу права користування земельною ділянкою внаслідок переходу права на розташований на ній житловий будинок, будівлю, споруду мають один і той же предмет регулювання, а тому підлягають застосуванню в сукупності.
Відповідно до частини другої статті 120 ЗК України у разі набуття права власності на житловий будинок (будівлю, споруду), що знаходяться на земельній ділянці, наданій у користування, до набувача переходить право користування відповідною земельною ділянкою в тому ж обсязі, що був у попереднього землекористувача. Отже, якщо попередній власник житлового будинку (будівлі, споруди) користувався земельною ділянкою, на якій розміщено відповідне нерухоме майно на підставі договору оренди, новий власник може вимагати переоформлення права користування земельною ділянкою на своє ім'я в установленому законом порядку, в тому числі з додержанням вимог згаданих Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень» і статті 125 ЗК України , яка пов'язує виникнення права на земельну ділянку з моментом державної реєстрації відповідного права". Він (новий власник) за необхідності може звернутися до господарського суду також з позовом про визнання за ним права користування земельною ділянкою .
При цьому Банку необхідно враховувати також приписи: статті 120 ЗК України , зокрема її другої частини, та статті 126 названого Кодексу; статті 377 ЦК України ; статті 50 Закону України «Про землеустрій» зокрема, частини першої згаданої статті.
Таким чином, власник житлового будинку (крім багатоквартирного), будівлі, споруди на підставі статей 120, 102-1 ЗК України та статей 377, 413 ЦК України вправі вимагати від власника земельної ділянки (в тому числі й шляхом подання відповідного позову) оформлення права користування земельною ділянкою, на якій розташоване відповідне нерухоме майно, та ділянкою, необхідною для його обслуговування.
За наслідками розгляду справ за позовами до органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування щодо оскарження (визнання незаконними) прийнятих ними актів з питань, пов'язаних з наданням земельних ділянок у власність чи в користування суб'єктам господарської діяльності (про відмову у передачі земельної ділянки у власність чи в користування, у продажу земельної ділянки, у наданні дозволу і вимог на розроблення проекту відведення земельної ділянки тощо) господарський суд залежно від характеру спору може зобов'язати названі органи виконати певні дії, як цього вимагають приписи чинного законодавства, зокрема розглянути в установленому для даного органу порядку питання, яке стосується предмета спору.
Водночас суд не вправі приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції цих органів, наприклад, про надання земельних ділянок у власність або в користування, укладення договорів купівлі-продажу або оренди земельних ділянок, а також зазначати, яке конкретно рішення повинно бути прийнято.
Необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або в комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки. Водночас зобов'язання цього органу в судовому порядку укласти такий договір за відсутності зазначеного рішення є неможливим (крім випадку, передбаченого статтею 120 ЗК України та статтею 377 ЦК України) , оскільки це порушувало б його передбачену Конституцією України , виключну компетенцію.
Якщо на час звернення до суду з відповідним позовом не подано доказів прийняття відповідним органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування рішення про передачу в оренду спірної земельної ділянки, вимоги позивача про зобов'язання такого органу укласти договір оренди задоволенню не підлягають.
Аналогічні правові позиції викладені у Постанові Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин ».
З урахуванням викладеного позовні вимоги зо6ов'язати Відповідача -2 (директора Приватного підприємства ВІД Домківа В.І.) подати заяву до Великоолександрівської селищної ради про припинення дії договору оренди земельної ділянки від 16.06.2004 р. №040471699341 у 11/100 частині оренди земельної ділянки від загальної площі 2769 кв. м. за адресою: Херсонська обл., смт. Велика Олександрівка, вул. Братська,8.; та зо6ов'язати Відповідача- 1 (власника земельної ділянки - Великоолександрівську селищну раду) та Відповідача-2 (директора Приватного підприємства "ВІД" Домківа В.І.) укласти з Позивачем (ПАТ "КБ "Надра") додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 16.06.2004 р. №040471699341 з урахуванням права землекористування у наступних частках: Відповідача-2 (Приватного підприємства компанії "ВІД") у 89/100 частини від загальної площі 2769 кв. та Позивача (Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра") у 11/100 частини від загальної площі 2769 кв. м. не підлягають задоволенню, оскільки суперечать встановленому порядку оформлення права користування землею та не відповідають способам захисту прав землекористувачів, встановлених ст. 152 Земельного кодексу України.
Вступна та резолютивна частини рішення оголошені сторонам 05.05.2014р. в порядку ст.85 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст. 116, 120, 123, 124, 152 Земельного кодексу України, ст.7 Закону України «Про оренду землі», п.1.3, 2.6 Постанови Пленуму ВГСУ "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", ст. ст. 82-85 ГПК України, суд -
в и р і ш и в:
В задоволені позову ПАТ "КБ "Надра" відмовити повністю.
Повний текст рішення складено 08.05.2014р.
Суддя Т.Г. Пінтеліна
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 05.05.2014 |
Оприлюднено | 12.05.2014 |
Номер документу | 38585482 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Пінтеліна Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні