cpg1251
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
12.05.2014 справа №905/6932/13
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: суддів:Склярук О.І. Богатиря К.В., Дучал Н.М. за участю представників сторін: від позивача:Радкевич С.О., довіреність №053/15/14-14 від 04.02.2014р. від відповідача 1:Руденко О.І., довіреність №05/07.1-00095 від 20.01.14р. від відповідача 2:Руденко О.І., довіреність №05/07.1-00096 від 20.01.14р. від третьої особи 1:Д'яков Р.В., довіреність №12-33 від 20.01.2014р. від третьої особи 2:Алексюк Л.Є., довіреність №б/н від 09.01.14р. від третьої особи 3:не з'явилися розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скаргиКомунального підприємства "Перспектива" м.Макіївка, Донецька область; Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область на рішення господарського суду Донецької області від 27.01.2014р. (повний текст складено та підписано 03.02.2014р.) по справі№905/6932/13 (головуючий суддя: Харакоз К.С., судді: Нестеренко Ю.С., Колесник Р.М.) за позовомМіністерства інфраструктури України м.Київ до відповідачів: 1. Виконавчого комітету Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область, 2. Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача 1. Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" м. Київ за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 2.Комунального підприємства "Перспектива" м.Макіївка, Донецька область; 3. Приватного підприємства "Модуль Плюс", м.Макіївка провизнання недійсним та скасування рішення Макіївської міської ради №9/3 від 24.12.1991р. "Про формування комунальної власності міста Макіїївки" в частині абзацу 1 та 3 розділу "Зв'язок" додатку 1; визнання
недійсними та скасування рішення виконкому
Макіївської міської ради від 03.09.2008 №1098/1 "Про
оформлення права власності на нерухоме майно за
територіальною громадою м.Макіївки в особі Макіївської
міської ради"; рішення виконкому Макіївської міської
ради від 11.08.2010 №860 "Про внесення змін до рішення
виконкому міської ради від 03.09.2008року №1098/1";
рішення виконкому Макіївської міської ради від
28.09.2011 року №1102 "Про закріплення приміщення за
КП "Перспектива"; скасування свідоцтва про право
власності на нежитлове приміщення за адресою Донецька
область, м. Макіївка вул.Леніна, буд. 55 / Хімік квартал,
будинок б/н від 21.09.2010 року.
ВСТАНОВИВ:
Міністерство інфраструктури України м. Київ звернулося до господарського суду Донецької області з позовною заявою до відповідачів: 1. Виконавчого комітету Макіївської міської ради, м. Макіївка, Донецька область, 2. Макіївської міської ради, м. Макіївка, Донецька область, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" м. Київ, та за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунального підприємства "Перспектива" м.Макіївка, Донецька область, про захист права власності.
Позивач просив суд визнати недійсним та скасувати:
-рішення Макіївської міської ради від №9/3 від 24.12.1991р. "Про формування комунальної власності міста Макіївки" в частині абзацу 1 та 3 розділу "Зв'язок" додатку 1;
-рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008 №1098/1 "Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіальною громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради";
-рішення виконкому Макіївської міської ради від 11.08.2010 №860 "Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 03.09.2008 року №1098/1";
-рішення виконкому Макіївської міської ради від 28.09.2011 року №1102 "Про закріплення приміщення за КП "Перспектива";
-свідоцтво про право власності на нежитлове приміщення за адресою Донецька область, м. Макіївка вул.Леніна, буд. 55 / Хімік квартал, будинок б/н від 21.09.2010 року.
Господарським судом Донецької області 27.01.2014 прийнято рішення по справі №905/6932/13 (головуючий суддя: Харакоз К.С., судді: Нестеренко Ю.С., Колесник Р.М.) яким позовні вимоги задоволено повністю.
Визнано недійсним та скасовано рішення Макіївської міської ради від 24.12.1991р. №9/3 "Про формування комунальної власності міста Макіївки" в частині абзацу 1 та 3 розділу "Зв'язок" Додатку №1.
Визнано недійсним та скасовано рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008 №1098/1 "Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіального громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради".
Визнано недійсним та скасовано рішення виконкому Макіївської міської ради від 11.08.2010 №860 "Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 03.09.2008 року №1098/1".
Визнано недійсним та скасовано рішення виконкому Макіївської міської ради від 28.09.2011року №1102 "Про закріплення приміщення за КП "Перспектива".
Скасовано свідоцтво про право власності на нежитлове приміщення за адресою Донецька область, м. Макіївка вул. Леніна, буд. 55 / Хімік квартал, будинок б/н від 21.09.2010 року.
Стягнуто з Виконавчого комітету Макіївської міської ради на користь Міністерства інфраструктури України витрати по сплаті судового збору в розмірі 1147 (одна тисяча сто сорок сім) гривень.
Стягнуто з Виконавчого комітету Макіївської міської ради на користь держави судовий збір у розмірі 4588 (чотири тисячі п'ятсот вісімдесят вісім) гривень.
Рішення обгрунтовано доведеністю позовних вимог.
Не погодившись з прийнятим рішенням, Комунальне підприємство «Перспектива» звернулося до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просило рішення по справі скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 24.02.2014 р. порушено апеляційне провадження по справі № 905/6932/13.
Крім того, Макіївська міська рада також звернулася до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою та просила рішення по справі скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 24.02.2014р. апеляційна скарга Макіїївської міської ради була прийнята та приєднана до апеляційного провадження по справі № 905/6932/13.
Заявники апеляційних скарг вважають, що рішення по справі прийнято з порушеням норм матеріального та процесуального права без врахування усіх обставин справи. Зокрема посилаються на те, що позивач не довів належними та допустими доказами, що спірні нежитлові приміщення є державною власністю.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 23.04.2014р. до розгляду справи залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору приватне підприємство «Модуль Плюс» м. Макіївка.
17.02.2014 на адресу Донецького апеляційного господарського суду від позивача та від Українського державного підприємства поштового зв'язку надійшли відзиви на апеляційні скарги в яких просили рішення по залишити без змін.
12.04.2014р. та від 12.05.2014р. від позиваач по справі на адресу Донецького апеляційного господарського суду надійшли письмові пояснення по справі щодо статусу Українського державного підприємства поштового зв'язку та фактичної площі займаних приміщень.
02.04.2014р. від першого відповідача по справі також надійшли письмові пояснення по справі.
В судових засіданнях представники позивача та Українського державного підприємства поштового зв'язку «Укрпошта» проти задоволення апеляційних скарг заперечували, просили рішення по справі залишити без змін.
Представники Макіївської міської ради, Виконавчого комітету Макіївської міської ради, Комунального підприємства «Перспектива» підтримали вимоги, викладені в апеляційних скаргах, просили рішення по справі скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволені позовних вимог.
Представник Привтаного підприємства «Модуль Плюс» м. Макіївка пояснила, що на цей час це підприємство не є власником частини спірних приміщень. Ззаначені пояснення прийняті судовою колегією до відома.
Дослідивши обставини справи, апеляційні скарги, вислухав пояснення представників сторін судова колегія зазначає наступне.
Відповідно до Положення про Міністерство інфраструктури України, затвердженого Указом Президента України від 12.05.2011р. №581/2011 Міністерство інфраструктури України (Мінінфраструктури України) є центральним органом виконавчої влади, який є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики, зокрема, у сфері надання послуг поштового зв'язку. (а.с.55-60, т.с.1).
Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.03.2013р. №265-р. до сфери управління Міністерства входить Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта".
Як вбачається з матеріалів справи, державна реєстрація Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" проведена 15.12.1993р., що підтверджується Свідоцтвом серії А00 №010482 (а.с. 62, т.с.1).
Згідно Статуту Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта", (в редакції 2010р. підприємство є державним унітарним комерційним підприємством, що засноване на державній власності. ( а.с.113 -119, т.с.1)
Рішенням Макіївської міської ради №9/3 від 24.12.1991р. "Про формування комунальної власності міста Макіївки", затверджена пропозиція Виконкому Макіївської міської ради "Про розмежування державного майна між комунальною власністю м.Макіївки та областю" Додаток №1. (п.2 рішення) (а.с. 27-34, 215-222 т.с.1).
В розділі "Зв'язок" переліку державного майна для прийняття до складу комунальної власності (Додаток №1 до рішення ради №9/3 від 24.12.1991р.) зазначено майно:
- поштамт (абз.1 розділу);
- міський виробничо-технічний вузол зв'язку з матеріально-технічною базою, включаючи міжміську телефонну станцію (абз.3 розділу).
Згідно розділу "Побутове обслуговування" переліку Додатку №1, для прийняття до складу комунальної власності визначено майно:
- Макіївське виробниче об'єднання побутового обслуговування і вхідні до його складу структурні одиниці;
- Макіївська фабрика по ремонту та виготовленню трикотажних виробів "Індтрикотаж";
- Макіївська дільниця /цех / по ремонту та виробництву меблі "Реммебіль";
- Макіївські заводи "Ремпобуттехніка", "Побутрадіотехніка";
- Макіївський ломбард;
- Макіївське орендне ремонтно-будівниче управління орендного об'єднання "Донецькрембуд";
- Станції технічного обслуговування легкових автомобілів /3 одиниці/.
Рішенням Виконавчого комітету Донецької обласної ради народних депутатів №8 від 22.01.1992р. затверджений перелік державного майна, що передається до комунальної власності міст і районів обласного підпорядкування. Згідно до додатку 2 до зазначеного рішення до комунальної власності міст і районів обласного підпорядкування передані виробничі об'єднання побутового обслуговування населення, зокрема, в місті Макіївці. (а.с. 202-213, т.с.1; а.с. 44-47 т.с.2).
В акті приймання-передачі основних засобів з балансу Управління комунальної власності на баланс Центру "Макпобутпослуги" станом на 01.08.1992р., в переліку майна, що передається на баланс Центру "Макпобутпослуги", зокрема значиться будинок, місцезнаходження - кв-л "Хімік" (а.с. 92, т.с.1; а.с. 37, т.с.2).
Відповідно до п.1 Рішення Виконавчого комітету Макіївської міської ради №336 від 17.07.1996р. "Про передачу на баланс Макіївському міському вузлу зв'язку нежитлових приміщень, орендованих під відділення зв'язку", з балансу Макіївського ПКУ "Макпобутпослуги" на баланс Макіївському міському вузлу зв'язку передано наступні нежитлові приміщення, які були орендовані під відділення зв'язку:
- №33, за адресою: вул.Леніна, б.55 (Будинок побуту), площею 161 кв.м.;
- №45, за адресою: м-н "Первомайський", 7, площею 76 кв.м. (т.1, а.с. 37).
27.11.2002 року КП БТІ м.Макіївка видало реєстраційне посвідчення про реєстрацію права власності за державою в особі Верховної ради України, на приміщення на І поверсі за адресою: Донецька область, 86133, м. Макіївка, вул.Леніна, квартал "Хімік", б.55, площею 152,9кв.м., яке, за твердженням позивача, є правовстановлюючим документом та свідчить про реєстрацію права власності на спріні приміщення саме за державою.
03.09.2008р., Виконавчим комітетом Макіївської міської ради прийнято рішення №1098/1 "Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіальною громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради", яким вирішено, зокрема, оформити право власності за територіальною громадою в особі Макіївської міської ради на нежитлові приміщення площею 201,1 кв.м . в будівлі, розташованій за адресою: 86133, м.Макіївка, вул.Леніна, квартал "Хімік", 55; та дозволити КП "БТІ м.Макіївки" видати свідоцтво про право власності на вищевказаний об'єкт управлінню комунальної власності Макіївської міської ради. (а.с. 38 т.с.1; а.с.12, т.с.2).
Рішенням Виконавчого комітету Макіївської міської ради №860 від 11.08.2010р. №860 "Про внесення змін до рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008р. №1098/1", пункт 1 рішення було викладено в наступній редакції - " 1. Оформити право власності за територіальною громадою в особі Макіївської міської ради на нежитлові приміщення площею 204,6 кв.м . в будівлі, розташованій за адресою: 86133, м.Макіївка, вул.Леніна, квартал "Хімік", 55" (а.с. 39 т.с.1; а.с. 13, т.с.2).
21.09.2010р. на підставі Рішення виконавчого комітету Макіївської міської ради №1098/1 від 03.09.2008р. Територіальній громаді в особі Макіївської міської ради КП "БТІ м.Макіївки" видано Свідоцтво про право власності на нерухоме майно - нежитлове приміщення за адресою: Донецька область, м.Макіївка, вул.Леніна, б.55 / Хімік квартал, будинок б/н, загальною площею 204,60 кв.м. (а.с. 50, т.с.1).
Згідно до матеріалів інвентаризаційної справи до складу приміщення, на яке рішенням від 03.09.2008р. оформлено право власності входить приміщення площею 152,9 м.кв. У зазначеному приміщенні знаходиться відділення поштового зв'язку №33.
З даних технічних паспортів, виданих 19.10.07р., 10.03.09р., власником нежитлового вбудованого приміщення №33 в м.Макіївці по вул.Леніна, кв-л "Хімік", 55, значиться Управління комунальної власності (а.с. 93-97, т.с.1).
Рішенням Виконавчого комітету Макіївської міської ради №1102 від 28.09.2011р. "Про закріплення приміщення за КП "Перспектива", за КП "Перспектива" закріплено на праві господарського відання з оприбуткуванням на баланс нежитлове приміщення площею 135,4 кв.м. будівлі, розташованій за адресою: 86133, м.Макіївка, вул.Леніна, квартал "Хімік", 55" (а.с. 40 т.с.1; а.с. 14 т.с.22).
Згідно до даних інвентаризаційної картки обліку основних засобів КП "Перспектива" Макіївської міської ради" №195, (картка заповнена 17.10.2011р.) до основних засобів підприємства відноситься нежитлове вбудоване приміщення в м.Макіївка, кв-л "Хімік", вул.Леніна, б.55; площею 135,4 кв.м. Джерело придбання - рішення ВК ММР від 28.09.2011р. №1102. ( а.с. 91, т.с.1).
Рішенням Виконавчого комітету Макіївської міської ради №1039 від 12.09.2012р. "Про визнання рішення виконкому міської ради від 17.07.1996р. №336 таким, що втратило чинність", рішення Виконавчого комітету Макіївської міської ради №336 від 17.07.1996р. "Про передачу на баланс Макіївському міському вузлу зв'язку нежитлових приміщень, орендованих під відділення зв'язку" визнано таким, що втратило чинність (а.с. 141, т.с.1).
Позивач звернувся до суду з відповідним позовом наполягаючи, що спірні приміщення є державною власністю, а прийняті першим та другим відповідачами рішення поршують його права.
Як зазначалося вище, рішенням по справі, позовні вимоги було задоволено повністю. Рішення обгрунтовано доведеністю позовних вимог.
Судова колегія не повністю погоджується з рішенням місцевого господарського суду з огляду на наступне.
Згідно п. 4.1 Статуту Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" майно підприємства становлять оборотні та необоротні активи, а також інші цінності, вартість яких відображається у самостійному балансі підприємства. Пунктом 4.2 статуту визначено, що здійснюючи право господарського відання, підприємство володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном згідно з законодавством України та статутом.
Відповідно до Положення про Міністерство інфраструктури України, затвердженого Указом Президента України від 12.05.2011р. №581/2011 Міністерство інфраструктури України (Мінінфраструктури України) є центральним органом виконавчої влади, який є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики, зокрема, у сфері надання послуг поштового зв'язку.
Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.03.2013р. №265-р. до сфери управління Міністерства входить Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта".
З огляду на наведене, судова колегія вважає, що позивач по справі про своє порушене право міг дізнатися у 2013р., а тому строк позовної давності, в даному випадку, позивачем не пропущено.
Як зазначалося вище, Позивач просить суд визнати недійсними та скасувати рішення, прийняті першим та другим відповідачами по справі.
За своєю правовою суттю рішення Макіївської міської ради від №9/3 від 24.12.1991р. "Про формування комунальної власності міста Макіївки" в частині абзацу 1 та 3 розділу "Зв'язок" додатку 1; рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008 №1098/1 "Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіальною громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради"; рішення виконкому Макіївської міської ради від 11.08.2010 №860 "Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 03.09.2008. року №1098/1"; рішення виконкому Макіївської міської ради від 28.09.2011 року №1102 "Про закріплення приміщення за КП "Перспектива" є актами ненормативного характеру.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується ( ст.393 ЦК України)
Відповідно до ст.21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно пункту 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Стаття 7 Закону України "Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування" від 7 грудня 1990 року N 533-ХІІ (в редакції від 11.10.1991р.) встановлювала, що до комунальної власності належить майно, яке передається безоплатно Союзом РСР і Українською РСР, іншими суб'єктами, а також майно, яке створюється і купується місцевими Радами народних депутатів за рахунок належних їм коштів. Перелік майна, що перебуває у комунальній власності, порядок передачі, купівлі, продажу, а також перелік державного майна, що безоплатно передається у власність відповідних адміністративно-територіальних одиниць, порядок розгляду спорів, які виникають при цьому, визначаються законодавством України.
Як свідчать матеріали справи рішення Макіївської міської ради від №9/3 від 24.12.1991р. "Про формування комунальної власності міста Макіївки" прийнято під час дії Закону України «Про власність».
Стаття 31 Закону України «Про власність» встановлювала, що до державної власності України належить загальнодержавна власність і власність адміністративно-територіальних одиниць.
Суб'єктами права загальнодержавної власності є держава в особі Верховної ради, суб'єктами права комунальної власності є адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських Рад народних депутатів. ( ст.32 Закону України «Про власність»).
Відповідно до ст. 35 Закону України "Про власність", який був чинним з 15.04.1991 до 27.04.2007, до об'єктів права комунальної власності належало серед інших, майно закладів та підприємств побутового обслуговування, а також майно, передане у власність адміністративно-територіальної одиниці іншими суб'єктами права власності.
Статтею 34 Закону України «Про власність» (в редакції від 07.02.1991р.), встановлено, що загальнодержавну (республіканську) власність складають: майно, що забезпечує діяльність Верховної Ради Української РСР та утворюваних нею державних органів; майно Збройних Сил, органів державної безпеки, прикордонних і внутрішніх військ; оборонні об'єкти; єдина енергетична система; системи транспорту загального користування, зв'язку та інформації, що мають загальнодержавне (республіканське) значення; кошти республіканського бюджету; республіканський національний банк, інші державні республіканські банки та їх установи і створювані ними кредитні ресурси; республіканські резервні, страхові та інші фонди; майно вищих і середніх спеціальних навчальних закладів; майно державних підприємств; об'єкти соціально-культурної сфери або інше майно, що становить матеріальну основу суверенітету України і забезпечує її економічний та соціальний розвиток.
Пунктом 5 Постанови Верховної ради Української РСР "Про введення в дію Закону Української РСР "Про власність" Раду Міністрів Української РСР було передбачено, що до 1 травня 1991 року необхідно забезпечити з участю Уряду Кримської АРСР, а також виконавчих комітетів обласних, Київської міської Рад народних депутатів розмежування майна між власністю Української РСР і власністю відповідно Кримської АРСР, областей, міста Києва. При цьому виходити з того, що у власність Кримської АРСР, Областей, міста Києва, крім майна підприємств, установ та організацій республіканського (АРСР), обласного, (міського) підпорядкування, повинно входити також майно підприємств, установ та організацій загальносоюзного і республіканського (Української РСР) підпорядкування, які передаються у власність Кримської АРСР, областей, міста Києва.
Розмежування майна між власністю областей, міста Києва і власністю відповідних адміністративно-територіальних одиниць провадиться з участю виконавчих комітетів нижчестоящих Рад народних депутатів, виходячи з цих же принципів. При цьому майно, необхідне для задоволення соціально-економічних потреб населення відповідної адміністративно-територіальної одиниці, підлягає передачі в її комунальну власність до 1 липня 1991 року.
05.11.1991р. Кабінет міністрів УРСР приймає постанову за №311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)". Зазначеною постановою затверджений перелік державного майна України, яке передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності). Цією ж постановою встановлено, що державне майно України, крім майна, яке належить до комунальної власності, є загальнодержавною (республіканською) власністю.
Міністерства і відомства України, органи, уповноважені управляти державним майном, зобов'язано здійснити до 01.01.1992р. передачу державного майна, яке перебуває у їх віданні, до комунальної власності згідно із затвердженим цією постановою переліком. ( п.2 Постанови)
В розділі 1 (Власність областей) переліку державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності) значиться - підрозділ "Зв'язок", до якого віднесені лише магазини і кіоски Союздруку (ч.4, розділ 1 Переліку), тобто інші об'єкти зазначеної категорії передачі не підлягають.
З огляду на наведене, включення до переліку державного майна для прийняття до складу комунальної власності, який є додатком 1 до рішення Макіївської міської ради від №9/3 від 24.12.1991р. "Про формування комунальної власності міста Макіївки" поштамту (абз.1 розділу) та міського виробничо-технічного вузлу зв'язку з матеріально-технічною базою, включаючи міжміську телефонну станцію (абз.3 розділу) є таким, що не відповідала вимогам постанови Кабінету міністрів УРСР від 05.11.1991р. за №311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю).
За таких обставин, місцевий господарський суд прийшов до правомірного висновку щодо задоволення позовних вимог в цій частині.
При цьому судова колегія зазначає, що поштамт та вузол телефонного зв'язку № 33 знаходилися в будівлі, яка розташована за адресою: м. Макіївка, площа Советська (Радянська) 3. Доказів розташування поштамту та вузлу телефонного зв'язку № 33 у спірних приміщеннях, які знаходяться у бідівлі за адресою: м. Макіївка, вул. Леніна, кв-л Хімік, 55 матеріали справи не містять.
Що стосується рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008 №1098/1 "Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіальною громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради"; рішення виконкому Макіївської міської ради від 11.08.2010 №860 "Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 03.09.2008 року №1098/1"; рішення виконкому Макіївської міської ради від 28.09.2011 року №1102 "Про закріплення приміщення за КП "Перспектива" то судова колегія бере до уваги наступне.
Як встановлено місцевим господарським судом та не оспорюється сторонами по справі, спірне приміщення розташовано на першому поверсі трьохповерхової будівлі за адресою м. Макіївка, кв-л Хімік вул. Леніна, б.55.
Зазначена будівля була побудована у 1964 році. Доказів, що зазначена будівля будувалася за рахунок централізованих коштів або за рахунок конкретного міністерства або відомства матеріали справи не містять.
22.01.1992 р. виконавчий комітет Донецької обласної ради народних депутатів приймає рішення за № 8 «Про розмежуваня державного майна між комунальною власністю області та комунальною власністю міст та районів обласного підпорядкування, яким затверджено перелік державного майна, передаваємого до комунальної власності міст та районів обласного підпорядкування у відповідності до додатку № 2. У зазначений перелік увішйли виробничі об'єднання побутового обслуговування населення у містах Артемівськ, Макіївка, Горлівка, Краматорськ, Слов'янськ, Константиновка, Красноармійськ (а.с. 202-213, т.с.1)
Відповідно до рішення Макіївської міської ради від 24.12.1991р. № 9/3 «Про формування комунальної власності міста Макіївка» до комунальної власності територіальної громади міста було віднесено майно Макіївського виробничого об'єднання побутового обслуговування та структурних одиниць, що входять до його складу.
На підставі рішення виконкому Макіївської міської ради від 15.07.1992 р. № 197 на базі міської комунальної власності (складського господарства, транспорту, допоміжних цехів (дільниць) та інших будівель та споруд Макіївського виробничого об'єднання побутового обслуговування, фірм Макіївчанка, Восход, фабрик індпошиття та ремонту взуття «Ремобувь» було створено Макіївський виробничо-комерційний центр сфери послуг «Макбитуслуги» (а.с.4, т.с.2)
Відповідно до трьохстороннього акту прийняття-передачі від 01.08.1992р. було здійснено передачу комунального майна, в тому числі будівлі у кварталі «Хімік» від Макіївського виробничого об'єднання побутового обслуговування через управління комунальної власності на баланс Макіївського виробничо-комерційного центру сфери послуг «Макбитуслуги».
У технічному паспорті на будівлю від 30.11.1997 року будівля літера А-3 1964 року є комбінатом побутового обслуговування ( а.с.133 -139, т.с.1).
Таким чином будівля по вул. Леніна кв-л Хімік, 55, в якій розташовані спірні приміщення станом на 1991р. входила до об'єктів сфери послуг, які відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.1991р. № 311 «Про розмежування державного майна між загальнодержавною (республіканською власністю) і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)» та стала власністю територіальної громади міста Макіївка.
В подальшому рішеннями виконавчого комітету Макіївської міської ради № 1212 від 30.09.1992р. затверджено міську програму приватизації майна державної комунальної власності та перелік підприємств, що підлягають приватизації в 1992-1993р. Згідно додатку № 3 до вказаного рішення до підприємств, що підлягають приватизації, належать державне комунальне підприємство «Ремвзуття», державне комунальне підприємство «Индодяг», фіма «Восход», державне комунальне підприємство ФБУ «Макіївчанка», державне комунальне підприємство хімчистки та прання білизни.
Згідно пояснень сторін, станом на 1991 р. УДППЗ «Укрпошта» та підпорядковані йому структурні одиниці не мали на балансі та у господарському відання спірного приміщення. Балансоутримувачем нежитлової 3-х поверхової будівлі за адресою: м. Макіївка, вул. Леніна, буд.55 ( кв-л Хімік) на першому поверсі якого знаходиться спірне приміщення до 01.08.1992 року було Макіївське виробниче об'єднання побутового обслуговування.
Як пояснив представник першого та другого відповідачів по справі, нежитлове приміщення площею 161 кв.м., яке знаходилося м. Макіївка, вул. Леніна,55 ( Будинок побуту) площею 161 кв.м. було передане на баланс Макіївському міськом вузлу зв'язку на підставі рішення виконкому від 17.07.1996 року № 336 про передачу з балансу Макіївського ВКЦ «Макбитуслуги» на баланс Макіївського міського вузлу зв'язку, у зв'язку з приватизацією майна структурних одиниць Макіївського виробничого об'єднання побутового обслуговування.
Як свідчать матеріали справи, та згідно пояснення сторін, у приміщенні яке розташоване на першому поверху трьох поверхової будівлі тривалий час знаходиться відділення поштового зв'язку № 33 Центру поштового зв'язку № 9 Донецької дирекції УДППЗ «Уропошта».
Зазначене приміщення на цей час обліковується на балансі третьої особи КП «Песрпектива» м. Макіївка з 17.10.2011 р. ( а.с. 91, т.с. 1)
До матеріалів справи позивач надав копію інвентарної картки за № 2300606 на будівлю 33 ОС, яка побудована 01.12.1964 року. Картка заповнена 21.06.2012 р. У картці не зазначено місце розташування будівлі, а також відсутня індивідуальна характеристика об'єкту ( зазначена графа взагалі не заповнена) ( а.с.51, т.с.1).
Враховуючи матеріали справи та пояснення представників сторін , будівля 33 ОС, якщо ця будівля є трьох поверховою будівлею, що розташована за адресою м. Макіївка, кв-л Хімік, вул. Леніна, б.55 ні яким чином не може обліковуватися в цілому на балансі третьої особи на стороні позивача Українського державного підприємства поштового зв'язку «Укрпошта», оскільки, як стверджує позивач по цій справі, за державою в означеній будівлі зареєстровано право власності лише на приміщення площею 152,9 кв.м.
Відповідно до письмових пояснень позивача від 12.05.2014р. нерухоме майно, яке розташоване за адресою м. Макіївка, кв-л Хімік вул. Леніна, 55 та обліковується на балансі Донецької дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку «Укрпошта» за інвентарним номером 2300609 має площу 152,90 кв.м.
У відповідності до інвентарної справи від 14.09.1998р. загальна площа приміщення 152,9 кв.м., та складається: з 10 - коридор площею 11, 0 кв.м., 11- умивальник - 13 кв.м., 12 - туалет - 1,3 кв.м., 13 - склад - 20 кв.м., 14 - кладова -13,3 кв.м., 15 - транспортировка - 10,3 кв.м., 16- сортировка - 20, 9 кв.м., 17- пошта - 71,6 кв.м., 18 - коридор - 3,2 кв.м.
У відповідності до інвентарної картки обліку основних засобів № 195 від 10.12.2006 р. наданої Макіївською міською радою до суду, загальна площа, яку на даний момент фактично займає ВПЗ 33 ЦПЗ № 9 ДД УДППЗ «Укрпошта» складає 135,4 кв.м. Розбіжності у площах стосуються наступних приміщень: за даними інвентаризаційної справи від 14.09.1998р.: 10- коридор -11 кв.м. ( за даними інвентарної картки обліку основних засобів від 10.12.2006р. - 7,3 кв.м.), 11 умивальник - 1.3 кв.м. (за даними інвентарної картки обліку основних засобів від 10.12.2006 р. -1,8 кв.м.) , 13 - склад - 20 кв.м. (за даними інвентарної картки обліку основних засобів від 10.12.2006 р. - 7,3 кв.м.), 18 - коридор - 3,2. кв.м. (за даними інвентарної картки обліку основних засобів від 10.12.2006р. 1.6 кв.м.). Розбіжності у площі складає 17, 5 кв.м.
Крім того, позивач стверджує, що спірні приміщення були виключно державною власністю і вони не передавалися до комунальної власності ані постановою Кабінету Міністрів України № 311 від 05.11.1991 року «Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю та власністю адміністративно-територіальних одниць (комунальною)", ані іншим рішенням Кабінету Міністрів України, уповноваженим управляти державним майном. Крім того, наполягає, що реєстраційне посвідчення про рестрацію права власності за державою оформлювалися та видавалися до 1 лютого 2003 року згідно листа-роз'яснення Міністерства юстиції України від 22.01.2003р.
Судова колегія з цього приводу зазначає наступне.
Реєстраційне посвідчення від 27.11.2002р. було видано в період дії Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності та інших речових прав на нерухоме майно, затверджене наказом Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002р. Зазначене Тимчасове положення взагалі не передбачало видачу реєстраційних посвідчень.
Видача таких документів передбачалася Інструкцією про порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 121 від 09.06.1998 року.
Згідно п.2.1. зазначеної Інструкції, реєстрація права власності проводиться на підставі правовстановлювальних документів, перелік яких визначено у додатку 1. Таким документами є: договори купівлі-продажу, міни, дарування, довічного утримання, посвідчені державними нотаріальними конторами та приватними нотаріусами, свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя, що видаються державними нотаріальними конторами та приватними нотаріусами, свідоцтва про право на спадщину, видані державними нотаріальними конторами, свідоцтва про придбання житлових будинків з прилюдних торгів, видані державними нотаріальними конторами та привтаними нотаріусами, свідоцтва про придбання об'єкта нерухомого майна на аукціонах з реалізації заставленого майна, видані державними нотаріальними конторами та приватними нотаріусами, свідоцтва про право власності на об'єкти нерухомого майна, виданого органами державної виконавчої влади чи місцевого самоврядування, свідоцтва про право власності, видані органами приватизації наймачам квартир у державному житловому фонді, свідоцтва про право власності на спадщину та свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя, оформлені консульськими установами України, договори купівлі-продажу, міни, зареєстровані біржою, договори відчуження між юридичними особами недержавної форми власності, рішення судів, арбітражних судів про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна, акти про денаціоналізацію (демуніципалізацію) будівель, витяг з нотаріального посвідченого договору, укладеного між житлово-будівельним колективом або членом цього колективу і виконкомом міської (районної) ради депутатів трудящих, про безстрокове користування відведеною земельною ділянкою і про будівництво багатоквартирного будинку з правом власності на окрему квартиру, за наявністю акта про прийняття будинку в експлуатацію, рішення товариського суду про розподіл майна колишнього колгоспного двору, мирова угода, затверджена ухвалою суду, Накази органів Фонду державного майна з додатком - переліком об'єктів нерухомого майна про передачу у власність цих об'єктів акцоінерним товариствам, копія виконавчого листа щодо конфіскації об'єктів нерухомого майна та копію опису нерухомого майна, затвердженого суддею, дублікати правовстановлювальних документів, видані нотаріальними конторами, приватними нотаріусами, органами приватизації, державними архівами, свідоцтва про право власності, видані Державними управліннями справами на житлові та нежитлові об'єкти суб'єктам, що беруть участь разом з Державним управлінням справами у будівництві нового житла.
При цьому, реєстраційне посвідчення видавалося лише у разі, якщо на правовстановлюючому документі немає місця для реєстраційного напису, та було його невід'ємною частиною. Зазначена Інстукція втратила чинність згідно з наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 36 від 15.02.2002 р.
Тобто реєстраційне посвідчення лише виступало додатком до право- встановлювального документа, на підставі якого реєструвалося право власності і який підтверджував набуття цього права заявником.
Представник позивача в судовому засіданні пояснив, що правовстановлюючим документом, що спірне приміщення належить саме до державної власності є постанова Кабінету Міністрів України № 311 від 05.11.1991 року "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю та власністю адміністративно-територіальних одниць (комунальною) власністю". Але у зазначеній постанові взагалі не йшла мова про конкретні нежитлові приміщення. А тому, саме лише постанова Кабінету Міністрів України №311 від 05.11.1991 року «Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю та власністю адміністративно-територіальних одниць (комунальною) власністю» не є правовстановлювальним документом в розумінні додатку № 1 до Інструкції про порядок державної реєстрації права власності.
Інших документів, крім реєстраційного посвідчення та інвентарної карти, позивач не надав. Проте, як зазначалося вище, інвентарна картка надана на будівлю 33 ОС, яка побудована 01.12.1964 року, заповнена у 2012 році та не містить взагалі харакретистики об'єкту.
Судова колегія не погоджується зі ствердженням позивача, що реєстраційне посвідчення, що були оформлені до 31.01.2003р. є документами, які засвідчують реєстрацію права власності суб'єкта господарювання на об'єкт нерухомого майна, що підтверджується зокрема листом Міністерства юстиції України від 22.01.2003р. за №14-32/97. ( а.с.53-54, т.с.1)
Зазначений лист лише свідчить про те, що з 01.02.2003р. замість реєстраційних посвідчень будуть видаватися витяги про реєстрацію прав власності, а реєстраційні посвідчення видані до 01.01.2003р. не обмежені терміном дії. Проте лист не містить положення щодо можливості видати реєстраційне посвідчення без правовстановлюючого документа.
Враховуючи, що реєстраційне посвідчення само по собі не є правовстановлювальним документом, на підставі якого проводилася державна реєстрація права власності на об'єкти нерухомого майна, сам факт обліковування на балансі певного майна також не є доказом, що підприємство на балансі якого це майно обліковується, є його власником, відсутність інших правовстановлювальних документів, судова колегія приходить до висновку, що позивач не довів належними та допустимими доказами, що приміщення, відносно яких перший та другий відповідач приймали рішення, належали саме до державної власності.
Як зазначалося вище, рішенням Макіївської міської ради №9/3 від 24.12.1991р. "Про формування комунальної власності міста Макіївки", затверджена пропозиція Виконкому Макіївської міської ради "Про розмежування державного майна між комунальною власністю м.Макіївки та областю" Додаток №1. (п.2 рішення) (а.с. а.с. 27-34, 215-222, т.с.1).
Згідно розділу "Побутове обслуговування" переліку Додатку №1, до прийняття до складу комунальної власності визначено майно:
- Макіївське виробниче об'єднання побутового обслуговування і вхідні до його складу структурні одиниці;
- Макіївська фабрика по ремонту та виготовленню трикотажних виробів "Індтрикотаж";
- Макіївська дільниця /цех / по ремонту та виробництву меблі "Реммебіль";
- Макіївські заводи "Ремпобуттехніка", "Побутрадіотехніка";
- Макіївський ломбард;
- Макіївське орендне ремонтно-будівниче управління орендного об'єднання "Донецькрембуд";
- Станції технічного обслуговування легкових автомобілів /3 одиниці/.
Рішення Макіївської міської ради №9/3 від 24.12.1991р. "Про формування комунальної власності міста Макіївки", в частині додатку № 1 розділу «Побутове обслуговування» позивачем не оскаржувалося взагалі.
Таким чином, після розмежування об'єктів державної та комунальної власності, будівля у якій знаходилися і спірні приміщення увійшла до складу комунальної власності міста Макіївка.
А тому вищезазначені рішення як Макіївської міської ради так і виконавчого комітету Макіївської міської ради були прийняти у відповідності до чиного законодавства та в межах їх компетенції.
Крім того, судова колегія також враховує, що спірні рішення приймалися відносно приміщень площею 201,1 кв.м., 204,6 кв.м., а в подальшому після проведення процесу приватизації відносно приміщення площею 135, 4 кв.м.
В той же час, реєстраційне посвідчення, на яке посилається позивач, видано лише на приміщення площею 152,9 кв.м., у зв'язку з чим позивач мав право вимагати скасування вищезазначених рішеннь лише відносно нежитлових приміщень площею 135,4 кв.м.
Будь-які судові рішення щодо визнання за державою права власності на приміщення як площею 152,9 кв.м., або 204, 6 кв.м. у матеріалах справи відсутні.
Судова колегія також не погоджується з висновками місцевого господарського суду, що приміщення площею 152,9 кв.м., що розташовані на першому поверху трьох поверхової будівлі за адресою м. Макіївка, кв-л Хімік, вул. Леніна, б.55 станом на 1991р. були окремим об'єктом нерухомості. Зазначена обставина взагалі матеріалами справи не підтверджується. Факт знаходження третьої особи на боці позивача у спірних приміщеннях станом на 1991р. ще не свідчить про те, що ці приміщення у 1991 році були окремим об'єктом нерухомості.
Судова колегія також враховує на відсутність доказів, що спірне майно (нежитлові приміщення) станом на 1991р. перебували у віданні конкретного міністерства або відомства, інших органів уповноважених управляти державним майном, і як наслідок підлягали передачі відповідно до постанови Ради міністрів УРСР від 28.04.1980 р. № 285 "Про порядок передачі підприємств, об'єднань, організацій, установ, будинків, споруд".
Крім того, зазначений вище Порядок взагалі не передбачав можливість передавати окремі частини прийнятого до експлуатації об'єкта нерухомого майна. Передачі підлягали будівлі, споруди, прийняті до експлуатації вцілому, або незакінчених будівництвом будинки та споруди.
За таких обставин місцевий господарський суд прийшов до передчасного висновку, щодо наявності підстав для визнання недійсними та скасування рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008 №1098/1 "Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіальною громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради"; рішення виконкому Макіївської міської ради від 11.08.2010 №860 "Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 03.09.2008. року №1098/1"; рішення виконкому Макіївської міської ради від 28.09.2011 року №1102 "Про закріплення приміщення за КП "Перспектива" та про скасування свідоцтва про право власності на нежитлове приміщення за адресою Донецька область, м. Макіївка вул. Леніна, буд. 55 / Хімік квартал, будинок б/н від 21.09.2010 року.
Відповідно до приписів ст.104 ГПК України підставою для скасування або зміни рішення місцевого суду є, зокрема, неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи.
З огляду на наведене, апеляційні скарги підлягають задоволенню частково, а рішення по справі скасуванню в частині задоволення позовних вимог Міністерства інфраструктури України м.Київ, до відповідачів: 1. Виконавчого комітету Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область, 2. Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" м. Київ за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунального підприємства "Перспектива" м.Макіївка, Донецька область про визнання недійсним та скасування рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008 №1098/1 "Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіального громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради", визнання недійсним та скасування рішення виконкому Макіївської міської ради від 11.08.2010 №860 "Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 03.09.2008 року №1098/1", визнання недійсним та скасування рішення виконкому Макіївської міської ради від 28.09.2011року №1102 "Про закріплення приміщення за КП "Перспектива", скасування свідоцтва про право власності на нежитлове приміщення за адресою Донецька область, м. Макіївка вул. Леніна, буд. 55 / Хімік квартал, будинок б/н від 21.09.2010 року, з прийняттям нового рішення про відмову у їх задоволенні.
Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, 102, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційні скарги Комунального підприємства "Перспектива" м.Макіївка, Донецька область та Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область на рішення господарського суду Донецької області від 27.01.2014р., повний текст якого складено та підписано 03.02.2014р. по справі №905/6932/13 - задовольнити частково.
Рішення господарського суду Донецької області від 27.01.2014р., повний текст якого складено та підписано 03.02.2014р. по справі №905/6932/13 скасувати в частині задоволення позовних вимог Міністерства інфраструктури України м.Київ, до відповідачів: 1. Виконавчого комітету Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область, 2. Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" м. Київ за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунального підприємства "Перспектива" м.Макіївка, Донецька область про визнання недійсним та скасування рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008 №1098/1 "Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіальною громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради", визнання недійсним та скасування рішення виконкому Макіївської міської ради від 11.08.2010 №860 "Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 03.09.2008 року №1098/1", визнання недійсним та скасування рішення виконкому Макіївської міської ради від 28.09.2011року №1102 "Про закріплення приміщення за КП "Перспектива", скасування свідоцтва про право власності на нежитлове приміщення за адресою Донецька область, м. Макіївка, вул. Леніна, буд. 55 / Хімік квартал, будинок б/н від 21.09.2010 року.
В цій частині прийняти нове рішення.
Відмовити у задоволенні позовних вимог Міністерства інфраструктури України м.Київ, до відповідачів: 1. Виконавчого комітету Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область, 2. Макіївської міської ради, м.Макіївка, Донецька область, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" м. Київ за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунального підприємства "Перспектива" м.Макіївка, Донецька область про визнання недійсним та скасування рішення виконкому Макіївської міської ради від 03.09.2008 №1098/1 "Про оформлення права власності на нерухоме майно за територіальною громадою м.Макіївки в особі Макіївської міської ради", визнання недійсним та скасування рішення виконкому Макіївської міської ради від 11.08.2010 №860 "Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 03.09.2008 року №1098/1", визнання недійсним та скасування рішення виконкому Макіївської міської ради від 28.09.2011року №1102 "Про закріплення приміщення за КП "Перспектива", скасування свідоцтва про право власності на нежитлове приміщення за адресою Донецька область, м. Макіївка вул. Леніна, буд. 55 / Хімік квартал, будинок б/н від 21.09.2010 року.
В решті рішення по справі залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.
Головуючий суддя: О.І. Склярук
Судді: К.В. Богатир
Н.М. Дучал
Надруковано 9 примірників: 1- позивачу; 2- відповідачам; 3-третім особам; 1-до справи; 1-ГСДО; 1 - ДАГС
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2014 |
Оприлюднено | 19.05.2014 |
Номер документу | 38686180 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Склярук О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні