Рішення
від 12.05.2014 по справі 922/1300/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" травня 2014 р.Справа № 922/1300/14

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Светлічного Ю.В.

при секретарі судового засідання Ліпчанської В.В.

розглянувши справу

за позовом Заступника прокурора Орджонікідзевського району, м. Харків в інтересах держави в особі Харківської міської ради, м. Харків до Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Лідер Плюс", м. Харків про стягнення коштів за участю представників сторін:

прокурора - Кріциної Н.Г. службове посвідчення №006801 від 28.09.12 р.;

позивача - не з'явився;

відповідача - не з'явився;

третьої особи - Беляєвої Д.О. довіреність №10-26/2117 від 18.03.14 р.;

ВСТАНОВИВ:

Заступник прокурора Орджонікідзевського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради звернувся до господарського суду Харківської області із позовною заявою, щодо стягнення з відповідача - Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Лідер Плюс", збитків у розмірі 13 485,83 грн. за використання земельної ділянки, що знаходиться за адресою: вул. Третього Інтернаціоналу, буд. 6-А у місті Харкові орієнтовною площею 0,0636 га для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель без правовстановлюючих документів. Також, прокурор просить покласти на відповідача судові витрати.

Присутній представник прокуратури у судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги та просив позов задовольнити.

Представник позивача у судове засідання не з'явився, свого повноважного представника не направив, про дату та час судового засідання був повідомлений належним чином, про що свідчить поштове повідомлення про вручення ухвали про порушення провадження у справі від 04.04.14 р. повноважному представнику позивача 10.04.2014 р.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився. До господарського суду Харківської області 29 квітня 2014 року повернулась ухвала від 04 квітня 2014 року про відкладення розгляду справи, яка була направлена на адресу відповідача: 61017, м. Харків, вул. Третього Інтернаціоналу, буд. 6-А, з відміткою пошти: зі спливом терміну зберігання.

Присутній представник третьої особи у судовому засіданні підтримав заявлені прокуратурою позовні вимоги та надав через канцелярію господарського суду Харківської області письмові пояснення за вх.№ 15084, в яких зазначив, що Державною інспекцією сільського господарства було проведено перевірку земельної ділянки, що знаходиться за адресою: вул. Третього Інтернаціоналу, буд. 6-А у місті Харкові орієнтовною площею 0,0636 га. За результатами перевірки було складено відповідний акт, який підтверджує факт використання посадовими особами ОК "Гаражний кооператив "Лідер Плюс" капітальних гаражних боксів за зазначеною адресою. За таких обставин, третя особа просила позов задовольнити.

Відповідно до п.3.9.1. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК.

У разі присутності сторони або іншого учасника судового процесу в судовому засіданні протокол судового засідання, в якому відображені відомості про явку сторін (пункт 4 частини другої статті 811 ГПК), є належним підтвердженням повідомлення такої сторони (іншого учасника судового процесу) про час і місце наступного судового засідання.

За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

Враховуючи вищенаведене та те, що відповідач був повідомлений належним чином, про дату та час розгляду справи, справа розглядається на підставі ст.75 ГПК України за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи та вислухавши пояснення представників прокуратури та третьої особи, господарським судом встановлено наступне.

Стаття 80 Земельного кодексу України відносить до суб'єктів права власності на землі комунальної власності територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Таким чином, органи місцевого самоврядування в особі сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів поєднують в собі охоронні (контрольні) функції та функції суб'єкта права власності з усіма притаманними йому правомочностями щодо володіння, користування та розпорядження об'єктом права власності.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, ії надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Земельна ділянка є державною власністю та відповідно до ст.12 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України повноваження щодо розпорядження нею в межах м. Харкова здійснює Харківська міська рада.

Відповідно до ст.2 Земельного Кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно з ч.2 ст.83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.

Відповідно до п.34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міських рад відносяться регулювання земельних відносин.

Згідно зі ст.142 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління, якої здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень.

Статтею 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ст. 122 Земельного кодексу України).

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюються на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки ( у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки (ст.124 Земельного кодексу України).

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням охороною земель", самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Про самовільне зайняття земельної ділянки свідчить й те, що ОК "ГК "Лідер" в 2 півріччі 2013 року звертався до господарського суду Харківської області з позовною заявою про визнання за ним права власності на гаражні бокси, розташовані за адресою: м. Харків, вул. Третього Інтернаціоналу, буд. 6-А.

Рішенням господарського суду Харківської області від 29.07.2013 р. по справі № 922/1971/13 позовні вимоги ОК "ГК "Лідер плюс" про визнання права власності на нежитлові приміщення - гаражні бокси, розташовані за вищевказаною адресою, задоволено.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 22.10.2013 р. вищевказане рішення першої інстанції було скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.

Державною інспекцією сільського господарства в Харківській області було проведено перевірку з питань дотримання Обслуговуючим кооперативом "Гаражним кооперативом "Лідер Плюс" вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки орієнтовною площею 0,0636 га по вул. Третього Інтернаціоналу, 6-А.

В ході позапланової перевірки спеціалістом Державною інспекцією сільського господарства в Харківській області здійснювався виїзд на місцевість та вручено копії направлення від 31.01.2014 р. №4/1746 на проведення позапланової перевірки представнику відповідача, а також вручено клопотання про здійснення державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель №590 від 07.02.14 р. з пропозицією надати копії необхідних матеріалів для проведення перевірки до Управління з контролю за використанням та охороною земель до 10.02.14 р.

У подальшому спеціалістами Державною інспекцією сільського господарства в Харківській області у присутності представників ОК "Гаражний кооператив "Лідер Плюс" проведено обстеження земельної ділянки, що знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Третього Інтернаціоналу, 6-А.

Як встановлено перевіркою, на теперішній час відповідачем право оренди земельної ділянки площею 0,0636 га по вул. Третього Інтернаціоналу, 6-А у м. Харкові у відповідності до вимог діючого земельного законодавства не оформлено, у зв'язку з чим земельна ділянка використовується без правовстановлюючих документів, що підтверджують право користування земельною ділянкою, що є порушенням вимог ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Вказане підтверджується результатами перевірки, яка проведена Державною інспекцією сільського господарства в Харківській області на підставі ст. 189 Земельного кодексу України в порядку здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель.

За результатами проведеної перевірки складено акт обстеження земельної ділянки, що знаходиться за адресою: вул. Третього Інтернаціоналу, 6-А у м. Харкові, №847 від 07.02.14 р., відповідно до якого встановлено факт використання посадовими особами ОК "Гаражний кооператив "Лідер Плюс" капітальних гаражних боксів, а відповідно до цього і земельної ділянки за зазначеною адресою без правовстановлюючих документів, що є порушенням положень ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст.125 Земельного Кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж в натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Згідно ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка землі.

Відповідно до вимог ст.2 Закону України "Про плату за землю" та вимог ст.96 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Землекористувачі повинні своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Загальні підстави та порядок відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам встановлений ст.ст. 156, 157 Земельного кодексу України, згідно з якими відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів.

За результатами позапланової перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 13.02.2014 р. №252 та винесено припис від 13.02.14 р. №511 щодо усунення порушень згідно ст. 125,126, п. б, ч.1 ст. 211, ч.1 ст. 212 Земельного кодексу України при самовільному зайнятті відповідачем вищезазначеної земельної ділянки. Строк усунення був визначений у приписі 14.03.2014 р.

Вищезазначені матеріали були направлені з повідомленням про виклик для надання пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства від 13.02.14 р. №45 цінним листом із описом на юридичну адресу відповідача. Посадовим особам ОК "Гаражний кооператив "Лідер Плюс" запропоновано прибути до інспекції на 10.00 год. 18.02.2014 р. В зазначений час керівництво ОК "Гаражний кооператив "Лідер Плюс" не з'явилося, про причини неявки не повідомило.

Голова ОК "Гаражний кооператив "Лідер Плюс" Геворкян В.М. прибув до Інспекції 04.03.2014 р. для надання пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства при використанні земельної ділянкою орієнтовною площею 0,0636 га по вул. Третього Інтернаціонала, 6-А у м. Харкові.

За результатами перевірки та у присутності голови ОК "Гаражний кооператив "Лідер Плюс" Геворкян В.М. спеціалістом Інспекції складено та вручено протокол про адміністративне правопорушення за ст. 53-1 Кодексу про адміністративні правопорушення від 04.03.2014 року №002621, №000666, розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки .

Загальні підстави відповідальності за завдану шкоду визначені ст.1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим правом фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Цивільно - правова відповідальність за завдання майнової шкоди наступає за наявності цивільного правопорушення, яке складається з наступних елементів: наявність майнової шкоди, протиправна поведінка (дія чи бездіяльність) заподіювача; причинний зв'язок між протиправною поведінкою та майновою шкодою, вина.

Право користування вищезазначеною земельною ділянкою відповідачем не оформлено, що є порушенням вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

У випадку своєчасного оформлення відповідачем документу, що підтверджує право користування земельною ділянкою, Харківська міська рада одержала б дохід у розмірі 13 485,83 грн.

Згідно з розрахунком розміру шкоди складеного Державним інспектором сільського господарства в Харківській області, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, що знаходиться за адресою: вул. Третього Інтернаціоналу, 6-А у м. Харкові дохід за використання відповідача земельної ділянки площею 0,0636 га, складає 13485,83 грн.

Одним із способів захисту прав територіальної громади у сфері земельних відносин є відшкодування заподіяних збитків.

Згідно зі ст. 145 Конституції України, права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" одним з основних принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 16 Цивільного кодексу України, одним із способів захисту цивільних прав є відшкодування збитків та інші способи відшкодування шкоди.

Статтею 22 Цивільного кодексу України встановлено, що особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Згідно ст. 152 Земельного кодексу України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Статтею 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відповідно до ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.

Враховуючи вищенаведене та те, що у поведінці відповідача наявні всі складові складу цивільного правопорушення, як то майнова шкода, протиправна поведінка (дія чи бездіяльність) заподіювача; причинний зв'язок між протиправною поведінкою та майновою шкодою, вина, суд вважає позовні вимоги прокурора Орджонікідзевського району міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради про стягнення з відповідача збитків у розмірі 13 485,83 грн. за використання земельної ділянки, розташована за адресою: вул. Третього Інтернаціоналу, 6-А у м. Харкові загальною площею 0,0636 га, без правовстановлюючих документів обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи та такими, що підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується ст. 49 ГПК України. Судовий збір покладається: у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін. Суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються: при задоволенні позову - на відповідача; при відмові в позові - на позивача; при частковому задоволенні позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином судові витрати у даній справі покладаються на відповідача, з вини якого спір доведено до суду та підлягає стягнення до державного бюджету.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 22, 1166 Цивільного кодексу України, статтями 152, 156, 157, статтями 1, 4, 12, 22, 33, 43, 47, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Лідер Плюс" (61017, м. Харків, вул. Третього Інтернаціоналу, буд. 6-А, код ЄДРПОУ 38630671) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, код ЄДРПОУ 24134490, р/р № 3321381280002 в УДК Харківської області м. Харкова, МФО 851011, код оплати 1305020001, одержувач ВДУ у м. Харкові) збитки у розмірі 13 485,83 грн.

3. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Лідер Плюс" (61017, м. Харків, вул. Третього Інтернаціоналу, буд. 6-А, код ЄДРПОУ 38630671) на користь державного бюджету України (одержувач - УДКС у Дзержинському районі м. Харкова Харківської області, номер рахунку 31215206783003, код 37999654, банк одержувача - ГУДКУ у Харківській обл., МФО 851011) судовий збір у розмірі 1827,00 грн.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 14.05.2014 р.

Суддя Ю.В. Светлічний

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення12.05.2014
Оприлюднено19.05.2014
Номер документу38714977
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1300/14

Постанова від 19.09.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Сіверін В. І.

Ухвала від 02.06.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шепітько І.І.

Ухвала від 20.05.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Светлічний Ю.В.

Рішення від 12.05.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Светлічний Ю.В.

Ухвала від 04.04.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Светлічний Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні