КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/916/14 Головуючий у 1-й інстанції: Санін Б.В.
Суддя-доповідач: Грибан І.О.
ПОСТАНОВА
Іменем України
15 травня 2014 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючий-суддя Грибан І.О.
судді Беспалов О.О., Парінов А.Б.,
за участі :
секретар с/з Печенюк Р.В.
пр-к апелянта Декань М.І., Лузя Л.О.
пр-к позивача Калініченко І.А.
розглянув в судовому засіданні в м. Києві апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Голосіївському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 лютого 2014 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Холдингова Компанія «Нафта-інвест» до Державної податкової інспекції у Голосіївському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві про визнання незаконним та скасування Акту -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «Холдингова Компанія «Нафта-інвест», звернувся в суд з позовом до Державної податкової інспекції у Голосіївському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві в якому просив (з урахуванням заяви про зміну предмету позову):
- визнати протиправними дії ДПІ у Голосіївському районі м. Києва по проведенню зустрічної перевірки ТОВ «ХК «Нафта-Інвест» щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.10.2011 р. по 31.10.2013 р.;
- визнати протиправними дії ДПІ у Голосіївському районі м. Києва щодо внесення змін до системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України, бази даних АІС співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, бази АІС «Аудит» на підставі Акту №642/3-22-01-37479932 від 20.12.2013 р. про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «ХК «Нафта-Інвест», код ЄДРПОУ 37479932, з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинам з контрагентами за період з 01.10.2011 р. по 31.10.2013 р.;
- зобов'язати ДПІ у Голосіївському районі м. Києва поновити показники податкової звітності з податку на додану вартість ТОВ «ХК «Нафта-Інвест» за період з 01.10.2011 р. по 31.10.2013 р.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 лютого 2014 року позовні вимоги задоволено в повному обсязі.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції відповідач подав апеляційну скаргу, в якій вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив ухвалене рішення скасувати в частині задоволення позовних вимог та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та заперечень на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає до задоволення частково з таких підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ «ХК «Нафта-Інвест» зареєстрована Голосіївською районною державною адміністрацією в м. Києві 13.01.2011 р. Основними видами діяльності позивача є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; надання інших фінансових послуг (крім страхування та пенсійного забезпечення 0, н.в.і.у., діяльність у сфері права.
10.10.2013 р. листом №5695/10/26-50-22-01 «Про надання письмових пояснень та їх документального підтвердження» ДПІ у Голосіївському районі м. Києва просив у позивача надати письмове пояснення та їх документальне підтвердження щодо взаємовідносин із ТОВ «Аванта-Інвест», ПАТ «Трібо», ТОВ «Ком-Євробуд», ОСОБА_7, ОСОБА_8, ПП «Технострім», ТОВ «Стальторг», ПП «КТ», ВК Фірма-ПП «Спецтехснаб ЛТД».
Листом №59 від 24.10.2013 р. позивач повідомив відповідача про втрату первинної документації під час зміни директора та її відновлення. Також повідомлено, що вказані документи будуть надані після їх повного відновлення.
22.11.2013 р. листом №7587/10/22-01 «Про надання письмових пояснень та їх документального підтвердження» відповідач просив у позивача надати протягом 10 робочих днів з дати отримання даного запиту письмові пояснення та їх документальне підтвердження щодо взаємовідносин із ТОВ «Просвєт».
Відповідачем було здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ «ХК «Нафта-Інвест» по взаємовідносинам з ТОВ «Аванта-Інвест» (код ЄДРПОУ 37479932), ПАТ «Трібо» (код ЄДРПОУ 5495578), ТОВ «Ком-Євробуд» (код ЄДРПОУ 37628621), ФОП ОСОБА_7, ФОП ОСОБА_8, ПВКП «Укртрансімекс» (код 31261444), ПП «Технострім» (код ЄДРПОУ 34630311), ТОВ «Стальторг» (код ЄДРПОУ 35270049), ПП «КТ» (код ЄДРПОУ 3242814), ВК Фірма-ПП «Спецтехснаб ЛТД» (код ЄДРПОУ 31915495), ТОВ «Просвєт» (код ЄДРПОУ 33580422), ФОП ОСОБА_9, ПП «НТВ-ЛЮКС» (код ЄДРПОУ 32058128), СУАПІУ Формі ТОВ «Бітунова Україна» (код ЄДРПОУ 31256895) за період з 01.10.2011 р. по 31.10.2013 р., про що складено Акт №624.
Вказаними звірками встановлено, що у позивача відсутні об'єкти оподаткування податком на додану вартість та податком на прибуток по операціях з продажу товарів (послуг) підприємствам-покупцям. Враховуючи відсутність придбання товарів (робіт, послуг) у контрагентів-постачальників на користь ТОВ «ХК «Нафта-Інвест», відсутній і їх продаж в подальшому на користь визначених контрагентів-покупців.
На підставі висновку акту про неможливість проведення зустрічної звірки ДПІ у Голосіївському районі м. Києва було внесено зміни до системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України, бази даних АІС співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, бази АІС «Аудит» на підставі Акту №642. Та було змінено показники податкової звітності позивача з податку на додану вартість за період з 01.10.2011 р. по 31.10.2013 р.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що дії відповідача під час проведення зустрічної звірки позивача, є протиправними.
Колегія суддів частково погоджується з висновками суду першої інстанції та звертає увагу на наступне.
Відповідно до пп. 62.1.3 п. 6.2.1 ст. 62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється шляхом: перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Згідно норми пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.
Пункт 73.5 статті 73 Податкового кодексу України зазначає, що з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначений Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 р. № 1232 (далі -Порядок).
Відповідно до п. п. 2-4 Порядку - зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних.
Пунктом 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України встановлено, що органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.
Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби;
2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок;
3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків;
4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної;
5) у разі проведення зустрічної звірки;
6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.
У разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.
Отже з викладеного вбачається, що єдиною підставою для проведення зустрічної звірки платника податків є встановлення, під час перевірки іншого платника податків сумнівів стосовно факту здійснення операцій між цими суб'єктами господарювання або ж розбіжностей задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
З системного аналізу наведених вище правових норм також вбачається, що проведення звірки - це дії по співставленню даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, за результатами здійснення яких складається довідка. Зустрічна звірка є заходом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби, відповідно до п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України та, відповідно її віднесенням законодавцем до глави 7 Податкового кодексу України «Інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності органів державної податкової служби». В той час, як функція податкового органу щодо контролю за дотриманням податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, реалізується останніми шляхом проведення перевірок у випадках та в порядку, встановленому Податковим кодексом України.
Відповідно до п. 86.1 ст. 86 Податкового кодексу України визначено, що результати перевірок (крім камеральних) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами органу державної податкової служби та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Згідно із п. 58.1 ст. 58 та п. 86.8 ст. 86 Податкового кодексу України на підставі акта перевірки податковим органом приймається податкове повідомлення-рішення.
Як встановлено судом першої інстанції, за результатами перевірки будь-які рішення, окрім складання акту про неможливість її проведення, відповідачем не приймалися.
Колегія суддів звертає увагу, що акт перевірки (зустрічної звірки) органу державної податкової служби не є рішенням (актом індивідуальної дії) в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, він не є обов'язковим до виконання та сам по собі не тягне для позивача ніяких правових наслідків.
Будь-які висновки, викладені в Акті про неможливість проведення зустрічної звірки, зокрема щодо відсутності факту реального здійснення господарських операцій, самі по собі не можуть порушувати права, свободи чи інтереси позивача.
Дії податкового органу по проведенню перевірки та складанню акта перевірки є способом реалізації наданої суб'єкту владних повноважень компетенції, а сам акт перевірки є лише носієм інформації, встановленої під час проведення перевірки, та не порушують права платника.
Отже, позовні вимоги про визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у Голосіївському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві, що виразились у проведенні зустрічної звірки ТОВ «ХК «Нафта-Інвест», результати якої оформлені актами про неможливість проведення зустрічної звірки, задоволенню не підлягають.
Щодо позовних вимог про визнання дій відповідача щодо внесення змін до системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України, бази даних АІС співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, бази АІС «Аудит» та зміни показників податкової звітності позивача з податку на додану вартість за період з 01.10.2011 р. по 31.10.2013 р. протиправними та поновлення показників податкової звітності, то колегія суддів увагу на наступне.
Відповідно до ст. 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом державної податкової служби.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.
Відповідачем в порушення ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України не спростовано обставин внесення зміни до системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України, бази даних АІС співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, бази АІС «Аудит» та зміни показників податкової звітності позивача з податку на додану вартість за період з 01.10.2011 р. по 31.10.2013 р., а тому колегія суддів вважає, що позовні вимоги про її поновлення підлягають задоволенню.
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення частково.
Керуючись ст.ст. 41,160, 195, 196, 198, 200, 202, 205, 207, 254 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Голосіївському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві задовольнити частково.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 лютого 2014 року в частині визнання протиправними дії ДПІ у Голосіївському районі м. Києва по проведенню зустрічної перевірки ТОВ «ХК «Нафта-Інвест» щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.10.2011 р. по 31.10.2013 р. - скасувати та ухвалити нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог в цій частині відмовити.
В іншій частині постанову залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий-суддя І.О.Грибан
Суддя О.О.Беспалов
Суддя А.Б.Парінов
Повний текст виготовлено - 16.05.2014 р.
Головуючий суддя Грибан І.О.
Судді: Беспалов О.О.
Парінов А.Б.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2014 |
Оприлюднено | 19.05.2014 |
Номер документу | 38732688 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Грибан І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні