Рішення
від 13.05.2014 по справі 904/1823/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

13.05.14р. Справа № 904/1823/14

За позовом Дніпропетровського міжрайонного природоохоронного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

до Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Дніпрообленерго", м. Дніпропетровськ

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Ліпинський О.В.

Представники:

від позивача: Капшук І.О., дов. від 20.03.2014 року № 4/10-127

від відповідача: Дятченко Г.О., дов. від 30.05.2013 року № 204/1001

за участю прокурора: Матісова О.В., посв. № 001453 від 27.08.2012року

Гуржій Ю.В., посв. № 022147 від 30.10.2013 року

СУТЬ СПОРУ:

Дніпропетровський міжрайонний природоохоронний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері звернувся до господарського суду Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради з позовною заявою, в якій з урахуванням заяви про уточнення просить суд:

Внести зміни до п. 2.3., 4.1. Договору оренди земельної ділянки від 02.09.2004 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Публічним акціонерним товариством "ДТЕК Дніпрообленерго", посвідченого приватним нотаріусом ДМНО ОСОБА_4 та зареєстрованого в реєстрі за №6305, державна реєстрація якого відбулась 20.12.2004 року за №5953, виклавши його у наступній редакції:

"п. 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 07.03.2014 року становить 2 168 360,96 грн."

"п. 4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 65 050,83 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативно грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом."

Представник Позивача позовні вимоги Прокурора підтримав та наполягав на їх задоволенні.

Відповідач відзиву на позов не подав, представник Відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог не заперечував.

Згідно ст. 75 ГПК України суд вважає можливим розглянути справу за наявними в ній матеріалами.

В судовому засіданні 13.05.2013 року оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення згідно зі ст. 85 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача, відповідача та прокурора, дослідивши подані докази, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

На підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 02.06.2004 року № 118/17 між Дніпропетровською міською радою (Орендодавцем) та Відкритим акціонерним товариством "ЕК "Дніпрообленерго" (Орендарем) 02.09.2014 року був укладений договір оренди земельної ділянки (надалі - Договір), посвідчений нотаріусом ДМНО ОСОБА_4 та зареєстрований в реєстрі за № 6305 та зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 20.12.2004 року за № 5953 (надалі - Договір).

Відповідно до п. 1.1. Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: пров Радянський, 5 (Жовтневий район) і зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кадастровим номером 1210100000:03:294:0012.

Площа переданої в оренду ділянки, становить 0,2823 га. (п. 2.1. Договору).

Договір укладено на 15 років. (п. 3.1 Договору).

Згідно п. 2.3. Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладання цього договору становить 994 941 грн. 92 коп.

Відповідно до п. 4.1. Договору річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі 1% від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку.

Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексації проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках передбачених законодавством України (п. 4.2. Договору).

Пунктом 4.4. Договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем, незалежно від результатів діяльності Орендаря у розмірі однієї дванадцятої річної суми за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на рахунок Орендодавця і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою із розрахунку тривалості місяця у 30 днів.

Розмір орендної плати переглядається щорічно, або у разі змін умов господарювання передбачених договором; змін у цільовому використанні земельної ділянки; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом (п. 4.7. Договору).

З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України).

Прокурор вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до спірного договору оренди.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

На виконання вимог Податкового кодексу України, 02.02.2011 року Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення № 216/8 від 02.02.2011 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства". Згідно п. 1 резолютивної частини зазначеного рішення визначено, що до моменту прийняття міською радою рішень про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання, розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками, встановлюється у мінімальному її розмірі, визначеному Податковим кодексом України.

Міською радою було здійснено пропозицією про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог Податкового кодексу України та Рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8. Дана пропозиція була опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета "Наше Місто від 22.02.2011р. №26 (3306) відповідно до повідомлення Відповідачу необхідно було у двотижневий строк з моменту публікації (до 08.03.2011р.) звернутися до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору. Проте у строк, визначений повідомленням, Відповідач відповіді на вказану вимогу не надав, додатковий договір не підписав.

На час розгляду справи доказів щодо приведення договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог діючого законодавства в частині орендної плати за користування земельною ділянкою у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України, сторонами суду не надано.

Згідно доданого Прокурором витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 07 03.2014 року, яка є предметом спірного договору, становить 2 168 360 грн. 96 коп. (а.с.24).

Прокурор наполягає на внесенні змін до Договору оренди землі, визначивши в ньому конкретний розмір орендної плати, який у свою чергу визначається від розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки. Згідно наданого у справу розрахунку, складеного з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та вимог Податкового кодексу України, розмір річної орендної плати за договором становить - 65 050 грн. 83 коп.

На підставі викладеного з урахуванням встановлених обставин, заявлені прокурором вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі. Задовольняючи позовні вимоги, суд виходить із наступного.

Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно ст. 632 Цивільного кодексу України, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Умовами спірного договору передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ч. 2 ст. 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.

Отже нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Згідно приписів ст. 49 ГПК України, витрати у справі покладаються на Відповідача.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 32, 33, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до п. п. 2.3., 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 02.09.2004 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Публічним акціонерним товариством "ДТЕК Дніпрообленерго", посвідченого приватним нотаріусом ДМНО ОСОБА_4 та зареєстрованого в реєстрі за №6305, державна реєстрація якого відбулась 20.12.2004 року за №5953, виклавши їх у наступній редакції:

"п. 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 07.03.2014 року становить 2 168 360,96 грн.".

"п. 4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 65 050,83 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативно грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом.".

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Дніпрообленерго" (47017, м. Дніпропетровськ, вул. Запорізьке шосе, 22, код ЄДРПОУ 23359034) на користь Державного бюджету України в особі управління Державного казначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, р/р 31214206783005 у відділенні банку ГУ ДКСУ в Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 37989269, МФО 805012, КБКД 22030001) 1 218 грн. 00 коп. судового збору, видати наказ.

Суддя О.В. Ліпинський

Повне рішення складено 19.05.2014

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення13.05.2014
Оприлюднено22.05.2014
Номер документу38745737
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/1823/14

Рішення від 13.05.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 15.04.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 24.03.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні