Постанова
від 21.05.2014 по справі 812/790/14
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Качуріна Л.С.

Суддя-доповідач - Компанієць І.Д.

УКРАЇНА

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 травня 2014 року справа №812/790/14

приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді-доповідача Компанієць І.Д., суддів Шальєвої В.А., Бишова М.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Дженералойл» на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 04 березня 2014 року по адміністративній справі № 812/790/14 за позовом Державної екологічної інспекції у Луганській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Дженералойл» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-

ВСТАНОВИВ:

Позивач просив застосувати заходи реагування до ТОВ «Дженералойл», а саме:

1) тимчасово заборонити (зупинити) діяльність, пов'язану з експлуатацією джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на АЗС за адресою: 2-й Оборонний проїзд, буд. 5-К, приміщення 5, Ленінський район, м. Луганськ;

- двох паливно-роздавальних колонок, кожна з яких обладнана 6 патрубками для відпустку бензину та 2 патрубками для відпустку дизельного пального;

- ємностей для зберігання бензину марки А95, А92, А80 та дизельного пального;

- паливно-роздавальної колонки, яка призначена для відпустку скрапленого вуглеводородного газу марки ПБА (пропан-бутан автомобільний);

- автоцистерни, яка призначена для зберігання скрапленого вуглеводородного газу марки ПБА (пропан-бутан автомобільний), до отримання відповідного Дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;

2) тимчасово заборонити (зупинити) діяльність, пов'язану з експлуатацією об'єкта підвищеної екологічної безпеки, а саме: АЗС за адресою: 2-й Оборонний проїзд, буд. 5-К, приміщення 5, Ленінський р-н, м. Луганськ, до отримання позитивного висновку державної екологічної експертизи.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 04 березня 2014 року позов задоволено. Застосовано до ТОВ «Дженералойл» вищезазначені заходи у сфері державного нагляду.

Не погодившись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування зазначив, що для усунення порушень ТОВ «Дженералойл» уклало договір з ПП «Фірма «ЕКО» від 13.12.2013 року про виконання цим підприємством комплексу робіт з підготовки документів, що обґрунтовують об'єм викидів для отримання дозволу на виклад забруднюючих речовин у атмосферне повітря. Оскільки процедура отримання дозволу на викиди в атмосферне повітря передбачає проведення державної експертизи, тому усунути зазначені порушення у встановлений приписом строк - 1 місяць неможливо.

Всі особи, які беруть участь у справі, у судове засідання не прибули, належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, тому відповідно до п.2 ч.1 ст.197 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Дженералойл" здійснює роздрібну торгівлю пальним.

01.11.2013 року на адресу позивача надійшов лист СБУ № 63/25/7534 від 30.10.2013 на проведення перевірки ТОВ «Дженералойл» на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства.(а. с. 7).

26.11.2013 року позивачем отримана згода на проведення позапланової перевірки АЗС ТОВ "Дженералойл" (а. с. 8).

На підставі зазначених документів Державною екологічною інспекцією у Луганській області 27.11.2013 року виданий наказ ДКУД № 666 від 27.11.2013 року "Про здійснення позапланового заходу" та направлення від 29.11.2013 за № 06/4446 на проведення перевірки з 29.11.2013 по 03.12.2013. (а.с.9,10)

За результатами перевірки інспекцією складений акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, в якому відображені порушення з боку товариства.(а.с.12-19)

Відносно директора ТОВ «Дженералойл» ОСОБА_4 складений протокол про адміністративне правопорушення № 005369 від 03.12.2013 вимог ст..ст.10,11 ЗУ «Про атмосферне повітря», та прийнято постанову про накладення адміністративного стягнення № 004821 від 03.12.2013 (а.с.20-21).

Адміністративний штраф сплачений ОСОБА_4 11.12.2013 року (а. с. 22).

05.12.2013 року винесений припис щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства (а. с. 23), яким відповідача зобов'язано отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на АЗС ТОВ "Дженералойл", надати до інспекції позитивний висновок державної екологічної експертизи на об'єкт, який може справляти негативний вплив на стан навколишнього природного середовища, надати завірені належним чином копії дозволу та погоджених лімітів на розміщення та утворення відходів. Термін виконання припису встановлено до 13 січня 2014 року. (а.с.23)

17.01.2014 року Державною екологічною інспекцією у Луганській області виданий наказ ДКУД № 32 "Про здійснення позапланового заходу" та направлення від 21.01.2014 року № 06/152, на підставі яких позивачем проведена перевірка виконання припису від 05.12.2013 року №153, за результатами якої складений акт, яким встановлено не виконання припису (а. с.,24-33).

Припис Державної екологічної інспекції у Луганській області від 05.12.2013 року №153 товариством «Дженералойл» не оскаржувався.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 року № 454/2011, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України (далі - Міністр). Держекоінспекція України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

На підставі п.7 Положення Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).

Згідно п.п.4.2 п.4 Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 04.11.2011 року №429 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог: законодавства про охорону атмосферного повітря щодо:

- виконання запланованих і затверджених загальнодержавних, галузевих або регіональних природоохоронних програм;

- наявності та додержання дозволів на викиди забруднюючих речовин;

- забезпечення безперебійної ефективної роботи і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів;

- додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря;

- додержання екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб'єктами господарювання;

- порядку здійснення діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних явищ у господарських цілях;

- надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря.

На підставі абз. 1 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон №877) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Згідно п.5 ст.4 Закону №877 повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Пунктом 1 статті 6 Закону №877 передбачено, що підставою для здійснення позапланового заходу є перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю); звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення.

Відповідно до ч.1, ч.2, ч.8 ст.7 Закону №877 для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою. Припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку. Розпорядчі документи щодо усунення порушень вимог законодавства можуть бути оскаржені до відповідного центрального органу виконавчої влади або суду в установленому законом порядку.

На підставі ст.10 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря» підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.

Згідно ст.11 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря» викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Порядок проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності, які отримали такі дозволи, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.п.14.1.230 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України стаціонарне джерело забруднення» - це підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об'єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу та/або скиди забруднюючих речовин у водні об'єкти.

На підставі постанови КМУ від 20.12.1997 № 1442 "Про затвердження Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами", стаціонарні АЗС - комплекс споруд для приймання, зберігання та відпуску нафтопродуктів з наземним або підземним розміщенням резервуарів і з не зблокованими з ними паливороздавальними колонками. суб'єкт господарювання повинен дотримуватися вимог Господарського кодексу України, Законів України "Про підприємництво", "Про охорону праці", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про пожежну безпеку", "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", "Про захист прав споживачів", Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 15 червня 2006 р. N 833, цих Правил, інших нормативних документів, що регламентують питання технічної експлуатації АЗС, їх торгівельної діяльності. Всі АЗС повинні відповідати вимогам екологічної безпеки, а проектна документація їх будівництва та реконструкції мати розділ оцінки їх впливу на навколишнє природне середовище. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в установленому порядку.

Згідно Порядку проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою КМУ №302 від 13.03.2002 року дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам - підприємцям (далі - суб'єкт господарювання) експлуатувати об'єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. Дозвіл видається суб'єкту господарювання - власнику стаціонарного джерела викиду, з якого надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші. Установа державної санітарно-епідеміологічної служби розглядає заяву та документи на отримання дозволу протягом 30 календарних днів з дати надходження документів та у разі відсутності зауважень готує висновок щодо видачі дозволу, який надається суб'єкту господарювання. У разі наявності зауважень документи повертаються суб'єкту господарювання з викладом їх змісту та зазначенням терміну повторного подання.

Таким чином, обов'язковою умовою роботи стаціонарних джерел забруднення є наявність дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та відповідач повинен був отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

За клопотанням державної екологічної інспекції в Луганській області судом апеляційної інстанції було зупинено провадження по справі в зв'язку з тим, що відповідач отримав дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та позитивний висновок державної екологічної експертизи. Для з'ясування питань, чи відповідають вказані документи наявним джерелам викидів, а отриманий висновок загальним вимогам Інспекція просила зупинити провадження по справі.

Після відновлення провадження судом апеляційної інстанції встановлено, що позивачем в період з 24.05.2014 року по 25.05.2014 року проведено позапланову перевірку ТОВ «Дженералойл» за результатами якої встановлено, що відповідачем отримано Дозвіл №4410137200-251 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, який виданий Департаментом екології та природних ресурсів Леганської облдержадміністрації терміном дії з 18.03.2014 року по 18.03.2019 року. Дозвіл виданий на 4 ємкості для зберігання пального марки А95, А92, А76 та дизельного пального; 2 паливно-роздавальні колонки для відпустку бензину та для відпустку дизельного пального.

Автоцистерна, призначена для зберігання скрапленого вуглеводородного газу марки ПБА продана відповідачем товариству ТОВ «НМЦ ГРУП ДОНЕЦЬК».

ТОВ «Дженералойл» отримано позитивний висновок державної екологічної інспекції від 26.02.2014 року на автомобільну заправну станцію середньої потужності з підземним розміщенням резервуарів загальною ємністю 80 куб.м.

Такими чином, на теперішній час порушення, зазначені Інспекцією в приписі від 05.12.2013 року № 153, відповідачем усунуті, тому ТОВ «Дженералойл» може здійснювати діяльність, пов'язану з розміщенням відходів та з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря джерелами викидів.

Як наслідок, відсутні підстави для тимчасової заборони (зупинення) діяльності відповідача, пов'язаної з експлуатацією джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на АЗС за адресою: 2-й Оборонний проїзд, буд. 5-К, приміщення 5, Ленінський район, м. Луганськ; тимчасової заборони (зупинення) діяльності товариства, пов'язаної з експлуатацією об'єкта підвищеної екологічної безпеки, а саме: АЗС за адресою: 2-й Оборонний проїзд, буд. 5-К, приміщення 5, Ленінський р-н, м. Луганськ.

Тому в задоволенні позову Державної екологічної інспекції у Луганській області необхідно відмовити.

Керуючись статтями 24, 195, 197, 198, 202, 205, 207, 211, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Дженералойл» на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 04 березня 2014 року по адміністративній справі № 812/790/14- задовольнити.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 04 березня 2014 року по адміністративній справі № 812/790/14 - скасувати.

Прийняти нову постанову.

В задоволенні позову Державної екологічної інспекції у Луганській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Дженералойл» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками розгляду у письмовому провадженні набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі, і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.

Суддя-доповідач І.Д. Компанієць

Судді В.А. Шальєва

М.В.Бишов

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.05.2014
Оприлюднено23.05.2014
Номер документу38785396
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/790/14

Ухвала від 21.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць І.Д.

Ухвала від 02.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць І.Д.

Постанова від 21.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць І.Д.

Ухвала від 23.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць І.Д.

Ухвала від 02.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць І.Д.

Постанова від 04.03.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Л.С. Качуріна

Ухвала від 12.02.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Л.С. Качуріна

Ухвала від 06.02.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Л.С. Качуріна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні