Постанова
від 22.05.2014 по справі 826/6930/14
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

22 травня 2014 року 18:25 № 826/6930/14

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Кобилянського К.М., секретар судового засідання Голод А.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Відділу ведення Державного реєстру виборців Печерської районної державної адміністрацій в місті Києві про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити дії, за участю сторін:

позивач: ОСОБА_1

представник відповідача: не з'явився

ВСТАНОВИВ:

21.05.2014 о 17 годині 00 хвилин, відповідно до відмітки служби документообігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярії) суду, ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до відділу ведення Державного реєстру виборців Печерської районної державної адміністрацій в місті Києві про визнання бездіяльності відповідача протиправною та зобов'язання відповідача видати позивачу посвідчення щодо тимчасової зміни місця голосування за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Ухвалами Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.05.2014 відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду у судовому засіданні на 22.05.2014.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він звернувся до відповідача з метою подання заяви про тимчасову зміну місця голосування без зміни виборчої адреси. Бездіяльність відповідача, на думку позивача, полягала у відмові прийняти його заяву та у занадто повільному прийманні заяв з розрахунку 1-2 заяви за годину. Зазначив, що прочекавши чотири години до 18:00 год. 19.05.2014, він не зміг подати свою заяву, оскільки посадові особи відповідача відмовились реєструвати виборців, пославшись на закінчення робочого дня.

В судове засідання 22.05.2014 відповідач не з'явився, про дату, час та місце судового засідання повідомлені належним чином. Надіслав письмові заперечення на позовну заяву, у яких просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог та розглядати справу без участі його представника.

У письмових запереченнях відповідач посилався на те, що протягом 19.05.2014 ним було прийнято та опрацьовано близько п'ятиста заяв. Вказав на те, що у позивача була можливість вирішення спірного питання щодо зміни місця голосування без зміни виборчої адреси з початку виборчого процесу. Крім того, відповідач зазначив, що, на його думку, конституційне виборче право позивача не порушене, оскільки він має можливість проголосувати за своїм постійним місцем реєстрації.

Частиною 12 статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 що підтверджується копією сторінки 11 паспорту позивача НОМЕР_1

Відповідно до пояснень позивача, з метою зміни місця голосування без зміни виборчої адреси на позачергових виборах Президента України 25.05.2014, він 18.05.2014 написав заяву щодо зміни місця голосування на виборчу дільницю (дільницю для голосування), в межах якої знаходиться адреса: 01001, м. Київ, вул. Ольгинська, 2/4 або на виборчу дільницю (дільницю для голосування) №800583 територіального виборчого округу №219 у зв'язку з його фізичним перебуванням у день голосування в місті Києві, оскільки позивач працює у місті Києві.

До вказаної заяви додано копію довідки з місця роботи від 19.05.2014 №38-03/аг-1, виданої Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛОАД» про те, що ОСОБА_1, працює на даному товаристві на посаді юриста з 10.10.2013.

У зв'язку з викладеними обставинами позивач 19.05.2014 звернувся до відділу ведення Державного реєстру виборців із заявою про тимчасову зміну місця голосування від 18.05.2014. Однак, позивач зазначив, що співробітники відповідача відмовились прийняти таку заяву.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття заяви про зміну місця голосування без зміни виборчої адреси, позивач оскаржив її до суду та просив відновити його порушене право на участь у виборах, передбачене статтею 38 Конституції України шляхом зобов'язання відповідача видати позивачу посвідчення щодо тимчасової зміни місця голосування за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Оцінивши за правилами статті 86 Кодексу адміністративного судочинства України надані сторонами докази та пояснення, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, Окружний адміністративний суд міста Києва вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

У відповідності до частини 2 статті 174 Кодексу адміністративного судочинства України виборець (громадянин, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму його особисто.

Отже, виходячи зі змісту спірних правовідносин суду належить встановити чи мали місце факти порушення виборчих прав позивача та чи є має позивач право голосу у відповідних виборах.

Згідно із пунктом 2 постанови Верховної Ради України від 22.02.2014 №757-VII «Про самоусунення Президента України від виконання конституційних повноважень та призначення позачергових виборів Президента України» призначено позачергові вибори Президента України на 25.05.2014.

Положеннями частини 1 статті 2 Закону України «Про вибори Президента України» встановлено, що право голосу на виборах Президента України мають громадяни України, яким на день виборів виповнилося вісімнадцять років.

Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України «Про вибори Президента України» документом, який підтверджує громадянство України, є зокрема паспорт громадянина України.

В судовому засіданні 22.05.2014 було оглянуто оригінал та залучено до матеріалів справи копії 1-3, 10, 11 сторінок паспорту громадянина України ОСОБА_1 НОМЕР_1, виданого 01.03.2005 Зарічним ВМ СМВ УМВС України в Сумській області.

Суд встановив, що ОСОБА_1 народився ІНФОРМАЦІЯ_1, має паспорт громадянина України, тобто є громадянином України, якому на день виборів виповнилося вісімнадцять років, та, відповідно, має право голосу на виборах Президента України.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про вибори Президента України» вибори Президента України є рівними: громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах. Кожний громадянин України на виборах Президента України має один голос. Виборець може використати право голосу тільки на одній виборчій дільниці, де він включений до списку виборців. Виборець реалізує своє право голосу під час виборів у порядку, встановленому цим Законом.

Згідно з частиною 1 статті 35-1 Закону України «Про вибори Президента України» кожен виборець має право на тимчасову зміну місця голосування без зміни виборчої адреси відповідно до частини 3 статті 7 Закону України «Про Державний реєстр виборців».

Порядок тимчасової зміни місця голосування без зміни виборчої адреси встановлюється Центральною виборчою комісією (частина 2 статті 35-1 Закону України «Про вибори Президента України»).

Положеннями частини 3 статті 7 Закону України «Про Державний реєстр виборців» встановлено, що за мотивованим зверненням виборця, який має право голосу на відповідних виборах чи референдумі, орган ведення Реєстру може тимчасово (на період їх проведення) змінити виборцю місце голосування (виборчу дільницю) без зміни його виборчої адреси. Таке звернення подається до органу ведення Реєстру за місцезнаходженням зазначеної виборцем виборчої дільниці або за виборчою адресою не пізніше ніж за п'ять днів до дня голосування на відповідних виборах чи референдумі. Тимчасова зміна місця голосування виборця (виборчої дільниці) підтверджується посвідченням за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, яке видається виборцю.

В судовому засіданні позивач пояснив, що 19.05.2014 він прибув до відділу ведення Державного реєстру виборців Печерської районної державної адміністрацій в місті Києві з метою подання заяви про тимчасову зміну місця голосування без зміни виборчої адреси та о 14:00 зайняв чергу, яка складалась приблизно з 50 осіб. О 16:20 год. посадова особа відповідача відмовила у прийнятті його заяви у зв'язку з тим, що Державний реєстр виборців не працює. Позивач зазначив, що чекав чотири години з 14:00 год. до 18:00 год., однак його заяву відповідач не прийняв. Таку бездіяльність, згідно доводів позивача, відповідач мотивував тим, що база Державного реєстру виборців не працює, що позбавляє їх можливості приймати заяви щодо тимчасової зміни місця голосування або уточнення відомостей в даному Реєстрі.

Відповідно до пункту 2.1 Порядку тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 13.09.2012 №893 (далі - Порядок №893), заява про тимчасову зміну місця голосування виборця (далі - заява) приймається органом ведення Реєстру: за вказаним у заяві місцем перебування виборця в день виборів (повторного голосування), референдуму чи місцезнаходженням виборчої дільниці, дільниці для голосування, яку він просить визначити місцем його голосування; за виборчою адресою заявника, яка визначається відповідно до статті 8 Закону України «Про Державний реєстр виборців».

Пунктом 2.12 Порядку №893 встановлено, що заява в день її подання реєструється органом ведення Реєстру в журналі реєстрації звернень виборців (осіб).

Згідно з пунктом 4.1 Порядку №893 якщо за результатами розгляду заяви встановлено її обґрунтованість та наявність підтверджуючих документів, крім випадку, передбаченого пунктом 2.5 цього Порядку, заявник включений до Реєстру і має право голосу на відповідних виборах або референдумі, керівник органу ведення Реєстру видає з дотриманням вимог цього Порядку наказ про тимчасову зміну місця голосування виборця (додаток 3), що оформляється на бланку органу ведення Реєстру, примірні зразки якого затверджені постановою Центральної виборчої комісії від 18.11.2010 № 527.

Про тимчасову зміну місця голосування виборцю видається посвідчення за встановленою формою (додатки 4, 5). Посвідчення, що підтверджує тимчасову зміну місця голосування виборця, підписується керівником органу ведення Реєстру, який його видав, та засвідчується печаткою цього органу (пункт 4.5 Порядку №893).

Порядком №893 не передбачено можливості відмови у прийнятті заяви про тимчасову зміну місця голосування виборця.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відмова відділу ведення Державного реєстру виборців у прийнятті заяви про тимчасову зміну місця голосування ОСОБА_1 є протиправною та порушує право позивача на участь у виборах Президента України.

Відповідно до пункту 3.1 Порядку №893 заява розглядається органом ведення Реєстру невідкладно, але не раніше дня початку відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму та не пізніше ніж за п'ять днів до дня голосування.

Оскільки на момент вирішення спору до дня голосування залишилось менше ніж п'ять днів, то у відповідності до положень законодавства, відділ ведення Державного реєстру виборців вже не може розглянути заяву позивача про тимчасову зміну місця голосування, з огляду на що тимчасова зміна місця голосування можлива лише на підставі рішення суду.

Відповідно до пунктів 2.1, 2.5 Порядку №893, заява про тимчасову зміну місця голосування виборця (далі - заява) приймається органом ведення Реєстру: за вказаним у заяві місцем перебування виборця в день виборів (повторного голосування), референдуму чи місцезнаходженням виборчої дільниці, дільниці для голосування, яку він просить визначити місцем його голосування; за виборчою адресою заявника, яка визначається відповідно до статті 8 Закону України «Про Державний реєстр виборців».

У заяві зазначаються ідентифікаційні персональні дані виборця, які однозначно визначають його особу: прізвище, власне ім'я (усі власні імена), по батькові, дата та місце народження, його виборча адреса, а також мотивування необхідності тимчасової зміни місця голосування та адреса, де він перебуватиме в день виборів (повторного голосування) або референдуму, чи номер виборчої дільниці (дільниці для голосування), яку він просить визначити місцем його голосування, із зазначенням виборчого округу та його номера (за наявності).

До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни виборчої адреси. У разі якщо до заяви додаються копії документів, їх оригінали пред'являються органу ведення Реєстру для перевірки вірності цих копій.

Відповідно до пунктів 3.2 - 3.4 Порядку №893 під час розгляду заяви орган ведення Реєстру перевіряє, чи включений заявник до Державного реєстру виборців.

У ході перевірки включення особи до Реєстру орган ведення Реєстру з'ясовує, чи не було змінено місце голосування заявника на зазначених у заяві виборах або референдумі.

У разі включення громадянина до Реєстру орган ведення Реєстру встановлює, чи має він право голосу на відповідних виборах або референдумі.

Для встановлення наявності у заявника права голосу на виборах Президента України, народних депутатів України, всеукраїнському референдумі орган ведення Реєстру перевіряє: належність до громадянства України; досягнення вісімнадцяти років; відсутність у записі Реєстру стосовно заявника службової відмітки про визнання його недієздатним.

Матеріали справи підтверджують, що у заяві про тимчасову зміну місця голосування від 18.05.2014 позивач просив тимчасово змінити його місце голосування на позачергових виборах Президента України 25.05.2014 на виборчу дільницю (дільницю для голосування) в межах якої знаходиться адреса: 01001, м. Київ, вул. Ольгинська, 2/4 або на виборчу дільницю (дільницю для голосування) №800583 територіального виборчого округу №219 до заяви позивач додав копію довідки з місця роботи.

Суд встановив, що виборчою адресою ОСОБА_1 є АДРЕСА_1, однак у день виборів він буде перебувати у місті Києві у зв'язку з тим, що працює на ТОВ «ЛОАД» (адреса: 02094, м. Київ, бул. Праці, 10, оф. 3).

Закон України «Про Державний реєстр виборців» та Порядок №893 не визначають обов'язкового переліку доказів необхідності тимчасової зміни місця голосування, з огляду на що, суд вважає необхідність зміни місця голосування позивача доведеною, а подану заяву - обґрунтованою та всі підстави для зміни місця голосування без зміни виборчої адреси, оскільки є громадянином України і за віком має право голосу, включений до списку виборців,

Відповідно до припису частини 1 статті 8 Конституції в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Як встановлено частиною 1 статті 9 Конституції, чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана парламентом, є частиною національного законодавства України. Законом України «Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції» 17.07.1997 встановлено, зокрема, що Україна повністю визнає на своїй території дію статті 25 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року щодо визнання компетенції Європейської комісії з прав людини приймати від будь-якої особи, неурядової організації або групи осіб заяви на ім'я Генерального Секретаря Ради Європи про порушення Україною прав, викладених у Конвенції, та статті 46 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року щодо визнання обов'язковою і без укладення спеціальної угоди юрисдикцію Європейського суду з прав людини в усіх питаннях, що стосуються тлумачення і застосування Конвенції.

Згідно із положеннями статті 17 Закону «Про виконання рішень та застосування практики Європейського Суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду як джерело права. Крім того, згідно з частиною 2 статті 8 Кодексу адміністративного судочинства України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Положеннями статті 3 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначено, що Високі Договірні Сторони зобов'язуються проводити вільні вибори з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечують вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу.

У рішенні Європейського суду з прав людини, ухваленому 07.02.2008 у Справі «Ковач проти України» вказано на те, що права, гарантовані статтею 3 Першого протоколу, мають вирішальне значення для зміцнення і збереження засад ефективної та дієвої демократії, побудованої на принципі верховенства права.

Відділ ведення Державного реєстру виборців Печерської районної державної адміністрації в місті Києві, відмовивши ОСОБА_1 у прийнятті заяви про тимчасову зміну місця голосування на виборах Президента України 25.05.2014 порушив його активне виборче право обирати.

З урахуванням вищевикладених обставин справи, положень законодавства України, а також практики Європейського суду з прав людини, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд, оцінюючи спірні дії відповідача, виходить з критеріїв оцінки рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, встановлених частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, до яких, зокрема, відносяться вчинення дій на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для вчинення дії.

Частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи викладене, на думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій/бездіяльності з урахуванням вимог встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Вирішуючи питання судового збору, суд враховує наступне.

Відповідно до частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

При зверненні до суду, ОСОБА_1 не надав суду документ про сплату судового збору.

У відповідності до частини 9 статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Враховуючи, результат розгляду адміністративної справи та вищезазначені правові норми, судовий збір не підлягає стягненню з позивача.

Керуючись положеннями статей 2, 7, 69-71, 94, 160-163, 174, 176, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов ОСОБА_1 задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність відділу ведення Державного реєстру виборців Печерської районної державної адміністрацій в місті Києві щодо неприйняття заяви ОСОБА_1 про тимчасову зміну місця голосування від 18.05.2014.

3. Зобов'язати відділ ведення Державного реєстру виборців Печерської районної державної адміністрацій в місті Києві видати ОСОБА_1 посвідчення щодо тимчасової зміни місця голосування за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Постанова набирає законної сили у порядку, встановленому частиною 3 статті 177 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції у порядку та строки, визначені частиною 5 статті 177 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.М. Кобилянський

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення22.05.2014
Оприлюднено23.05.2014
Номер документу38818501
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/6930/14

Ухвала від 22.05.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кобилянський К.М.

Ухвала від 24.05.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 22.05.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кобилянський К.М.

Ухвала від 24.05.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Постанова від 22.05.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кобилянський К.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні