Постанова
від 23.05.2014 по справі 812/1043/14
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Твердохліб Р.С.

Суддя-доповідач - Шальєва В. А.

УКРАЇНА

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2014 року справа №812/1043/14

приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецький апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого - судді Шальєвої В.А.

суддів Компанієць І.Д., Бишова М.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Донецького апеляційного адміністративного суду за адресою: м. Донецьк, б. Шевченка, 26, апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю фірми «Промінвест Пластик» на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 31.03.2014 р. в справі № 812/1043/14 за позовом Державної екологічної інспекції у Луганській області до Товариства з обмеженою відповідальністю фірми «Промінвест Пластик» про застосування заходів реагування,

В С Т А Н О В И В:

Державна екологічна інспекція у Луганській області звернулась до Луганського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю фірми «Промінвест Пластик» про застосування заходів реагування в сфері господарської діяльності, просила тимчасово заборонити (зупинити) діяльність, пов'язану з утворенням та розміщенням відходів на території проммайданчика товариства, що розташований за адресою: пл. Хіміків, 2-д, м. Рубіжне, Луганської області: І класу небезпеки (лампи люмінесцентні та відходи, які містять ртуть, інші зіпсовані або відпрацьовані, батареї свинцеві зіпсовані або відпрацьовані, матеріали фільтрувальні зіпсовані або відпрацьовані чи забрудненні (лавсан); ІІ класу небезпеки (мастила (масла мінеральні та машині) зіпсовані, забруднені або не ідентифіковані, відходи, які утворилися під час експлуатації транспортних засобів та перевезень (фільтра масляні відпрацьовані), змащене ганчір'я; ІІІ класу небезпеки (полівінілхлорид некондиційний); ІV класу небезпеки (відходи змішані будівництва та знесення будівель та споруд (будівельне сміття), відходи, які утворилися в процесі зварювання - стружка сталева, брухт чорних металів дрібний, інший, відходи від експлуатації технічного обслуговування, ремонту обладнання - прокладки, відпрацьовані - пароніт, гальмові накладки, відпрацьовані шини, папір і картон пакувальні зіпсовані, відпрацьовані або забруднені (мішки паперові з-під ТОСС, мішки паперові з-під триоксиду сурм и, мішки паперові з-під ПВХ, мішки паперові з-під аеросилу, мішки паперові з-під ДФП, мішки паперові з-під крейди, мішки паперові з-під стеарату кальцію, мішки паперові з-під гідрооксиду алюмінію, мішки паперові з-під гідрооксиду севілену, мішки паперові з-під діоксину титану, мішки паперові з-під поліетиленового воску, мішки паперові з-під фенозану, мішки паперові з-під поліетилену високого та низького тиску, тара пакувальна пластмасова, забруднена радіонуклідами та шкідливими речовинами, контейнери з-під третбутилпербензоату, контейнери поліетиленові з-під стабілізатору 222-09), зіпсовані або відпрацьовані засоби індивідуального захисту, що видаються робітникам (рукавички, респіратори, окуляри тощо) до отримання відповідного дозволу та лімітів. Підставою для застосування заходів реагування позивач зазначає невиконання раніше внесеного припису про усунення порушень вимог природоохоронного законодавства.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 31.03.2014 р. позов задоволено, застосовані заходи реагування у сфері державного нагляду до ТОВ фірми «Промінвест Пластик» у вигляді тимчасової заборони (зупинення) діяльності, пов'язаної з утворенням та розміщенням відходів на території проммайданчика, що розташований за адресою: пл. Хіміків, 2-д, м. Рубіжне, Луганська область.

Відповідач, не погодившись з таким рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій, з посиланням на порушення норм матеріального права, просив скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову. В обґрунтування скарги зазначає, що з 03.04.2014 р. відповідач має дозвіл на розміщення відходів у 2014-2016 р. Також вказує, що судом не взято до уваги, що підприємством здійснювались усі можливі дії щодо отримання дозволу у строк, проте отримано відмову.

Особи, які беруть участь у справі, до судового засідання не з'явились, про дату, час і місце апеляційного розгляду повідомлені належним чином, у зв'язку з чим у відповідності до вимог ст. 197 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги матеріалами справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено, що Державною екологічною інспекцією у Луганській області (далі - Інспекція) в період з 13.06.2013 р. по 05.07.2013 р. проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними реактивами Товариства з обмеженою відповідальністю фірми «Промінвест Пластик».

За результатами планової перевірки встановлено наступні порушення.

Підприємство має два проммайданчика - цех по виробництву кабельного пластикату, що розташований за адресою: м. Рубіжне, пл. Хіміків, 2-д, та АПК, що розташований за адресою: м. Рубіжне, в. Студентська, 1. Територія цеху по виробництву кабельного пластикату знаходиться в оточенні промислових об'єктів ТОВ «Рубіжанський краситель» та ТОВ «Інтергазсинтез».

Діяльність ТОВ фірми «Промінвест Пластик» пов'язана з утворенням та розміщенням небезпечних відходів, що включені до розділу А Жовтого переліку відходів, та інших відходів, а саме:

І класу небезпеки (лампи люмінесцентні та відходи, які містять ртуть, інші зіпсовані або відпрацьовані, батареї свинцеві зіпсовані або відпрацьовані, матеріали фільтрувальні зіпсовані або відпрацьовані чи забрудненні (лавсан);

ІІ класу небезпеки (мастила (масла мінеральні та машині) зіпсовані, забруднені або не ідентифіковані, відходи, які утворилися під час експлуатації транспортних засобів та перевезень (фільтра масляні відпрацьовані), змащене ганчір'я;

ІІІ класу небезпеки (полівінілхлорид некондиційний);

ІV класу небезпеки (відходи змішані будівництва та знесення будівель та споруд (будівельне сміття), відходи, які утворилися в процесі зварювання - стружка сталева, брухт чорних металів дрібний, інший, відходи від експлуатації технічного обслуговування, ремонту обладнання - прокладки, відпрацьовані - пароніт, гальмові накладки, відпрацьовані шини, папір і картон пакувальні зіпсовані, відпрацьовані або забруднені (мішки паперові з-під ТОСС, мішки паперові з-під триоксиду сурм и, мішки паперові з-під ПВХ, мішки паперові з-під аеросилу, мішки паперові з-під ДФП, мішки паперові з-під крейди, мішки паперові з-під стеарату кальцію, мішки паперові з-під гідрооксиду алюмінію, мішки паперові з-під гідрооксиду севілену, мішки паперові з-під діоксину титану, мішки паперові з-під поліетиленового воску, мішки паперові з-під фенозану, мішки паперові з-під поліетилену високого та низького тиску, тара пакувальна пластмасова, забруднена радіонуклідами та шкідливими речовинами, контейнери з-під третбутилпербензоату, контейнери поліетиленові з-під стабілізатору 222-09), зіпсовані або відпрацьовані засоби індивідуального захисту, що видаються робітникам (рукавички, респіратори, окуляри тощо).

Дозволи на розміщення та ліміти на утворення зазначених відходів відсутні, що є порушенням п. «а» ч. 1 ст. 32, ст. 33 Закону України «Про відходи», ст. 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».

За результатами перевірки складений уніфікований акт, в якому викладені факти виявлених порушень. Акт перевірки підписаний директором та інженером-технологом відповідача без зауважень.

За виявлені під час перевірки порушення вимог природоохоронного законодавства, відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення до адміністративної відповідальності притягнуто відповідальну посадову особу відповідача - начальника цеха ОСОБА_2 (протоколи про адміністративні правопорушення від 14.06.2013 № 002636, № 002089, постанова про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу від 14.06.2013 № 002636). Штраф сплачений у повному обсязі (квитанція від 20.07.2013 № 189).

На підставі акту, який складено за результатами перевірки, ТОВ фірмі «Промінвест Пластик» наданий припис від 05.07.2013 р. № 257 про усунення виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства. Термін виконання припису - до 05.09.2013 р.

Вищевказаним приписом відповідача було зобов'язано: розробити план організаційно-технічних заходів щодо усунення виявлених порушень природоохоронного законодавства; копію наказу з визначенням осіб, відповідальних за виконання припису надати на адресу відділу екологічного контролю по Лисичанському регіону; здійснювати контроль викидів забруднюючих речовин стаціонарними джерелами підприємства; вести журнал часу обліку роботи джерел викидів; не допускати порушення правил експлуатації ГОУ, перевіряти ГОУ на відповідність фактичних параметрів роботи ГОУ (ефективність роботи ГОУ), встановлення таблички з реєстраційними номерами га ГОУ, розробити інструкції з експлуатації ГОУ; перестрахувати паспорти ГОУ; не допускати порушення правил ведення первинної облікової документації по формі № 1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари»; забезпечити здійснення приймання та утилізації використаних пакувальних матеріалів і тари, в яких знаходиться продукція підприємства; організувати ведення первинної облікової документації пакувального матеріалу і тари по встановленій формі 1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари»; розробити та зареєструвати реєстрові карти об'єктів утворення, оброблення і утилізації відходів; провести інвентаризацію відходів, які утворюються в процесі виробничої діяльності підприємства; не допускати несанкціоновані розміщення відходів; ліквідувати місця несанкціонованого розміщення відходів; передачу раніше накопичених відходів здійснювати за умови одержання окремого дозволу на передачу відходів; не допускати перевищення лімітів на утворення відходів; отримання дозволів на розміщення та лімітів на утворення відходів.

Інспекцією 05.02.2014 р. проведена перевірка виконання раніше наданого припису, в результаті якої встановлено, що припис в частині порушень чинного законодавства ТОВ фірмою «Промінвест Пластик» не виконано. За результатами перевірки складено уніфікований акт № 37, в якому викладені факти невиконання пунктів припису. Акт підписаний інженером-технологом та директором відповідача без зауважень.

Накази про проведення перевірки, постанови про накладення адміністративного стягнення, припис відповідачем не оскаржувались.

На виконання припису № 257 від 05.07.2013 р. про усунення виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства ТОВ фірмою «Промінвест Пластик» виконано наступні дії: розроблено наказ № 52/г від 15.07.2014 р. про затвердження плану організаційно-технічних заходів щодо усунення виявлених порушень природоохоронного законодавства; ТОВ «ЛВЕФ «Зефір» проведено інструментальний контроль викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за 2013 р., складено технічний звіт; введено журнал часу обліку роботи джерел викидів; не допускається порушення правил ведення облікової документації по формі 1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари»; з квітня 2013 р. підприємство не використовує в Україні тару та пакувальні матеріали, тому забезпечення здійснення приймання та утилізації використаних пакувальних матеріалів і тари, в яких знаходиться продукція підприємства, не потребується; оновлення до реєстрової карти об'єкта утворення відходів (реєстраційний номер № 21.2 за 2012 р) в наявності від 01.03.2013 р., погоджено Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Луганській області; ліквідовано місця несанкціонованого розміщення відходів; передача раніше накопичених відходів не здійснювалась; перевищення лімітів на утворення відходів не встановлено.

Щодо виконання п. 4, 5 припису, інструкції з експлуатації ГОУ розроблені, вимірювання з визначенням ефективності роботи ГОУ від технологічного обладнання проведені контрольно-аналітичною лабораторією ТОВ «ЛВЕФ «Зефір», акти перевірки ефективності роботи ГОУ в наявності, проте паспорти ГОУ не перереєстровані, таблички з реєстраційними номерами на ГОУ не встановлені, тому пункти не виконані.

Також, підприємством укладений договір № 617 з ТОВ «ЛВЕФ «Зефір» від 16.12.2011 на виконання робіт по інвентаризації та ідентифікації відходів з визначенням питомих норм утворення кожного виду відходів, утворення на підприємстві в результаті виробничої діяльності. На момент перевірки інвентаризації відходів не проведено, тому п. 10 припису не виконано.

Пункти 11, 15 не виконано. Так, при огляді території встановлено факт несанкціонованого розміщення відходів, а саме біля ангару № 1 на бетонованій поверхні зберігались металобрухт, відходи змішані будівництва та знесення будівель та споруд, мішки паперові та відпрацьовані шини;згідно обліку відходів за січень-грудень 2013 р. утворились наступні відходи: І класу-матеріали фільтровані зіпсовані, відпрацьовані чи забруднені (лавсан); ІІІ класу-полівінілхлоріди неконденційні; ІV класу-відходи від експлуатації, технічного обслуговування, ремонту обладнання (прокладки відпрацьовані-пароніт), папір і картон пакувальний зіпсовані, відпрацьовані або забруднені: мішки паперові з під ТОСС; мішки паперові з під триоксиду сурми; мішки паперові з під ПВХ; мішки паперові з під аеросилу; мішки паперові з під ДФП; мішки паперові з під сажі; мішки паперові з під крейди; мішки паперові з під стеарту кальцію; мішки паперові з під гідрооксиду алюмінію.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з фактичного не виконання пунктів 4, 5, 10, 11, 15 припису № 257 від 05.07.2013 р.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що Державною екологічною інспекцією у Луганській області (далі - Інспекція) в період з 13.06.2013 р. по 05.07.2013 р. проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Промінвест Пластик», висновки якої викладені в акті перевірки (а.с. 12-17). Перевіркою, зокрема, встановлено, що діяльність ТОВ фірма «Промінвест Пластик» пов'язана з утворенням та розміщенням небезпечних відходів, що включені до розділу А Жовтого переліку відходів, та інших відходів, а саме:

І класу небезпеки (лампи люмінесцентні та відходи, які містять ртуть, інші зіпсовані або відпрацьовані, батареї свинцеві зіпсовані або відпрацьовані, матеріали фільтрувальні зіпсовані або відпрацьовані чи забрудненні (лавсан);

ІІ класу небезпеки (мастила (масла мінеральні та машині) зіпсовані, забруднені або не ідентифіковані, відходи, які утворилися під час експлуатації транспортних засобів та перевезень (фільтра масляні відпрацьовані), змащене ганчір'я;

ІІІ класу небезпеки (полівінілхлорид некондиційний);

ІV класу небезпеки (відходи змішані будівництва та знесення будівель та споруд (будівельне сміття), відходи, які утворилися в процесі зварювання - стружка сталева, брухт чорних металів дрібний, інший, відходи від експлуатації технічного обслуговування, ремонту обладнання - прокладки, відпрацьовані - пароніт, гальмові накладки, відпрацьовані шини, папір і картон пакувальні зіпсовані, відпрацьовані або забруднені (мішки паперові з-під ТОСС, мішки паперові з-під триоксиду сурм и, мішки паперові з-під ПВХ, мішки паперові з-під аеросилу, мішки паперові з-під ДФП, мішки паперові з-під крейди, мішки паперові з-під стеарату кальцію, мішки паперові з-під гідрооксиду алюмінію, мішки паперові з-під гідрооксиду севілену, мішки паперові з-під діоксину титану, мішки паперові з-під поліетиленового воску, мішки паперові з-під фенозану, мішки паперові з-під поліетилену високого та низького тиску, тара пакувальна пластмасова, забруднена радіонуклідами та шкідливими речовинами, контейнери з-під третбутилпербензоату, контейнери поліетиленові з-під стабілізатору 222-09), зіпсовані або відпрацьовані засоби індивідуального захисту, що видаються робітникам (рукавички, респіратори, окуляри тощо).

Дозволи на розміщення та ліміти на утворення зазначених видів відходів відсутні, що є порушенням п. «а» ч.1 ст. 32, ст. 33 Закону України «Про відходи», ст. 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».

На підставі цього акту позивачем ТОВ Фірма «Промінвест Пластик» виданий припис від 05.07.2013 р. № 257 про усунення виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства до 05.09.2013 р. Приписом відповідача зобов'язано, зокрема, отримати дозвіл на розміщення та ліміти на утворення відходів.

Інспекцією 05.02.2014 р. проведена перевірка виконання раніше наданого припису, в ході якої встановлено, що припис в частині порушень чинного законодавства ТОВ фірмою «Промінвест Пластик» не виконано. За результатами перевірки складено уніфікований акт, в якому викладені факти невиконання пунктів припису.

Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року № 877-V (надалі - Закон України №877) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Згідно з п.5 ст.4 зазначеного Закону, повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Статтею 17 Закону України «Про відходи» встановлено, що суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані, зокрема не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; мати ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами і/або на право провадження діяльності, пов'язаної із збиранням і заготівлею окремих видів відходів як вторинної сировини, і/або дозвіл на транскордонне перевезення небезпечних відходів; мати дозвіл на експлуатацію об'єкта поводження з небезпечними відходами; виконувати інші обов'язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами.

Згідно з п. «а» ч. 1 ст. 32 Закону України «Про відходи» з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини забороняється вести будь-яку господарську діяльність, пов'язану з утворенням відходів, без одержання від уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами лімітів на обсяги утворення та розміщення відходів. Ліміти на обсяги утворення і розміщення побутових відходів не встановлюються.

Статтею 33 цього Закону встановлено, що зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.

Забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія.

Відповідно до ст.55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.

Розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

Правила розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, у тому числі небезпечних, на території України визначає Порядок розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 р. N 1218 далі - Порядок № 1218), відповідно до якого розгляд заяв, проектів лімітів на утворення та розміщення небезпечних відходів, погодження таких проектів лімітів, видачу дозволів на розміщення небезпечних відходів здійснює Мінприроди відповідно до цього Порядку.

Згідно з п. п. 3, 4 цього Порядку, ліміт на утворення відходів визначається їх власником у процесі діяльності на підставі дозволу на розміщення відходів та договору (контракту) на передачу відходів іншому власнику. Ліміт на утворення відходів розраховується на підставі нормативів утворення для кожного виду відходів за класами їх небезпеки і має дорівнювати сумарному обсягу відходів, розміщених на своїй території та переданих іншому власнику.

Відповідно до п. 7 Порядку, власникам відходів, які здійснюють лише їх розміщення, затверджується ліміт на розміщення відходів.

Як встановлено п. 8 Порядку № 1218, до категорій власників, які звільняються від одержання лімітів на утворення та розміщення відходів, належать:

власники відходів як вторинної сировини, які провадять статутну діяльність із збирання і заготівлі таких відходів;

власники відходів, які не підлягають включенню до реєстру об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31 серпня 1998 р. N 1360 "Про затвердження Порядку ведення реєстру об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів".

Як визначено п. 2 Порядку ведення реєстру об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.1998 р. № 1360 (далі - Порядок № 1360), об'єкт утворення відходів - юридична особа, що є виробником відходів.

Відповідно до п. п. 3, 4 Порядку № 1360 реєстр об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів (далі - реєстр) - це комплексна система збирання, оброблення, збереження та аналізу інформації про об'єкти утворення, оброблення та утилізації відходів (форма ведення додається).

Реєстр складається з двох частин.

До першої частини реєстру включаються об'єкти утворення відходів (далі - ОУВ).

До другої частини реєстру включаються об'єкти оброблення та утилізації відходів (далі - ООУВ) інших власників.

ТОВ фірма «Промінвест Пластик» є об'єктом утворення відходів.

Як передбачено п. 12 Порядку 1218, власники відходів, які здійснюють лише їх розміщення, до 1 квітня, а власники відходів, які утворюють та розміщують їх на своїй території, до 1 червня поточного року подають Мінприроди та відповідним дозвільним центрам заяви про одержання дозволу на розміщення відходів у наступному році.

Проте, відповідно до Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні», з 18.05.2013 р. функції з видачі дозвільних документів здійснюватимуться обласними державними адміністраціями.

Регламент стосовно отримання дозволу на розміщення відходів (крім небезпечних), погоджений Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Луганській області, затверджений Луганською обласною державною адміністрацією лише 28.05.2013 р. (а.с. 91-95).

Додатковий термін подачі документів для отримання дозволів на розміщення відходів був призначений на період з 25.11.2013 р. по 20.12.2013 р., для подачі лімітів на утворення та розміщення відходів з 20.12.2013 р. по 27.20.122013 р., про що було повідомлено 25.11.2013 р. на сайті Департаменту екології та природних ресурсів Луганської області.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ фірма «Промінвест Пластик» надавались документи до дозвільного центру м. Луганська, проте, листом від 08.01.2014 р. № 29 на підставі п. 5 ст. 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» підприємству відмовлено у видачі дозволу на розміщення відходів. Підставою для відмови вказано, що надані документи мають недостовірні, непідтверджені данні, крім того документи виготовлені з порушенням вимог нормативно-правових актів (а.с. 110).

Також, 26.12.2013 р. ТОВ фірмою «Промінвест Пластик» надано до Луганської обласної державної адміністрації документи для затвердження лімітів на утворення та розміщення відходів, проте, листом від 21.01.2014 р. № 222 Департаменту екології та природних ресурсів відмовлено в наданні зазначених лімітів у зв'язку з відмовою у видачі дозволу на розміщення відходів (а.с. 109).

До того ж, як вбачається з матеріалів справи, після внесення припису відповідачем складено акт визначення шкідливих і небезпечних факторів відходів, що утворюються, виробничого середовища, технологічного та трудового процесу підприємств, організацій та установ усіх форм власності м. Рубіжне та перелік про очікувану кількість відходів у наступному році.

Також відповідачем отриманий висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи № 05.03.02-04/51302 від 11.06.2013 р. для звернення за дозволом та лімітами на 2014-2016 роки. Відповідачем укладено договір з ТОВ «Луганська виробничо-екологічна фірма «Зефір» на розробку документів для отримання дозволу та лімітів на утворення та розміщення відходів.

Разом з тим, вказані дії не призвели до фактичного виконання усіх пунктів припису, а відмова Луганської обласної державної адміністрації в наданні дозволу на розміщення відходів обумовлена саме недостовірністю, непідтвердженістю даних та підготуванням матеріалів з порушенням вимог нормативно-правових актів. Дані факти свідчать про неприйняття відповідачем відповідних заходів на виконання припису.

Оскільки діяльність ТОВ фірма «Промінвест-Пластик» пов'язана з утворенням та розміщенням відходів І, ІІ, ІІІ, VІ класу небезпеки, дозвіл на розміщення та ліміти на утворення відходів відсутній, відповідачем допущено порушенням ст. ст. 17, 33 Закону України «Про відходи», обов'язкові вимоги припису позивача від 05.07.2013 р. відповідачем не виконані, припис не оскаржений та не скасований, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування шляхом заборони (зупинення) діяльності, пов'язаної з утворенням та розміщення відходів.

Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року № 877-V (надалі - Закон України №877) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Згідно з п. 5 ст. 4 зазначеного Закону повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Порядок обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій і об'єктів у разі порушення ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища затверджений постановою Верховної Ради України від 29 жовтня 1992 року N 2751-XII, п. 2 якого встановлено, що діяльність підприємств, що здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, може бути тимчасово заборонена (зупинена), тобто до виконання необхідних природоохоронних заходів зупиняється експлуатація підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання. При тимчасовій забороні (зупиненні) чи припиненні діяльності підприємств забороняються всі викиди і скиди забруднюючих речовин та розміщення відходів по підприємствах в цілому чи окремих їх цехах (дільницях) і одиницях обладнання.

Як встановлено п. 4 цього порядку діяльність підприємств обмежується або тимчасово забороняється (зупиняється) у разі перевищення ними лімітів використання природних ресурсів, порушення екологічних нормативів, екологічних стандартів, а також вимог екологічної безпеки, зокрема використання природних ресурсів, викидів і скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, складування, захоронення, зберігання або розміщення виробничих, побутових та інших відходів без відповідних дозволів (пп. «в»).

З урахуванням того, що відповідачем не виконаний припис в частині отримання дозволу на розміщення відходів і лімітів на утворення та розміщення відходів або звільнення від нього, наявні правові підстави для застосування заходів реагування, про що просить позивач.

Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, 03.04.2014 р. ТОВ фірмою «Промінвест Пластик» отримано дозвіл на розміщення відходів у 2014-2016 р. № 21.12, який дійсний до 01.01.2017 р. (а.м.155).

Проте, як вбачається з переліку і кількості дозволених для розміщення відходів на 2014-2016 р., для підприємства дозволом встановлено лише VІ клас небезпеки (а.с. 156-162).

Отже, вимоги щодо застосування заходів реагування до відповідача шляхом тимчасової заборони (зупинення) діяльності, пов'язаної з утворенням і розміщенням відходів на території проммайданчику товариства ІV класу небезпеки (відходи змішані будівництва та знесення будівель та споруд (будівельне сміття), відходи, які утворилися в процесі зварювання - стружка сталева, брухт чорних металів дрібний, інший, відходи від експлуатації технічного обслуговування, ремонту обладнання - прокладки, відпрацьовані - пароніт, гальмові накладки, відпрацьовані шини, папір і картон пакувальні зіпсовані, відпрацьовані або забруднені (мішки паперові з-під ТОСС, мішки паперові з-під триоксиду сурм и, мішки паперові з-під ПВХ, мішки паперові з-під аеросилу, мішки паперові з-під ДФП, мішки паперові з-під крейди, мішки паперові з-під стеарату кальцію, мішки паперові з-під гідрооксиду алюмінію, мішки паперові з-під гідрооксиду севілену, мішки паперові з-під діоксину титану, мішки паперові з-під поліетиленового воску, мішки паперові з-під фенозану, мішки паперові з-під поліетилену високого та низького тиску, тара пакувальна пластмасова, забруднена радіонуклідами та шкідливими речовинами, контейнери з-під третбутилпербензоату, контейнери поліетиленові з-під стабілізатору 222-09), зіпсовані або відпрацьовані засоби індивідуального захисту, що видаються робітникам (рукавички, респіратори, окуляри тощо) до отримання відповідного дозволу та лімітів, не підлягають задоволенню, оскільки вимога припису в цій частині виконана відповідачем.

При цьому колегія суддів зауважує, що відповідачем додана до матеріалів справи копія заяви від 28.03.2014 р. на отримання дозволу на розміщення відходів, тому задоволення позову в повному обсязі без з'ясування питання про наслідки розгляду цієї заяви свідчить про неповне з'ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи.

З урахуванням викладеного колегія суддів прийшла до висновку, що судом першої інстанції неповне з'ясовані обставини, що мають значення для справи, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.

Відповідно до ч. 4 ст. 94 КАС України судові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст. ст. 8, 9, 10, 11, 159, 160, 195, 197, 198, 202, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Промінвест Пластик» на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 31.03.2014 р. в справі № 812/1043/14 задовольнити частково.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 31.03.2014 р. в справі № 812/1043/14 за позовом Державної екологічної інспекції у Луганській області до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Промінвест Пластик» про застосування заходів реагування скасувати.

Прийняти в справі № 812/1043/14 нову постанову.

Позов Державної екологічної інспекції у Луганській області до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Промінвест Пластик» про застосування заходів реагування задовольнити частково.

Тимчасово заборонити (зупинити) діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Промінвест Пластик», пов'язану з утворенням та розміщенням відходів на території проммайданчику, що розташований за адресою: пл. Хіміків, 2-д, м. Рубіжне, Луганська область: І класу небезпеки (лампи люмінесцентні та відходи, які містять ртуть, інші зіпсовані або відпрацьовані, батареї свинцеві зіпсовані або відпрацьовані, матеріали фільтрувальні зіпсовані або відпрацьовані чи забрудненні (лавсан); ІІ класу небезпеки (мастила (масла мінеральні та машині) зіпсовані, забруднені або не ідентифіковані, відходи, які утворилися під час експлуатації транспортних засобів та перевезень (фільтра масляні відпрацьовані), змащене ганчір'я; ІІІ класу небезпеки (полівінілхлорид некондиційний) до отримання відповідного дозволу та лімітів.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Промінвест-Пластик» суму судових витрат в розмірі 6 (шість) грн. 50 коп.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.

Головуючий суддя: Шальєва В.А.

Судді: Компанієць І.Д.

Бишов М.В.

Дата ухвалення рішення23.05.2014
Оприлюднено28.05.2014
Номер документу38853175
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/1043/14

Ухвала від 18.10.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кравцов О.В.

Ухвала від 12.10.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кравцов О.В.

Ухвала від 28.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 25.05.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 25.05.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 30.04.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 01.08.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 27.06.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стрелець Т.Г.

Постанова від 23.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 28.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні