Постанова
від 21.05.2014 по справі 914/533/14
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" травня 2014 р. Справа № 914/533/14

Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії:

головуючого-судді Дякович О.В.

суддів Данко Л.С.

Якімець Г.Г.

при секретарі судового засідання Мазепа Н.В

за участю представників:

від позивача: Дорошенко Б.М - представник (довіреність в матеріалах справи), Соколова Г.О. (директор);

від відповідача: Якимчук Я.Б. - представник (довіреність в матеріалах справи);

розглянувши апеляційну скаргу Дрогобицької міської ради, Львівська область, м.Дрогобич, № 47-юр від 25.04.2014 року (вх. № 01-05/2074/14 від 06.05.2014 року)

на рішення господарського суду Львівської області від 15.04.2014р.

у справі № 914/533/14

за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю «Анна», Львівська область,

м. Дрогобич

до відповідача: Дрогобицької міської ради, Львівська область, м. Дрогобич

про: визнання укладеного між ТзОВ «Анна» та Дрогобицькою міською радою Договору оренди землі від 03.11.2010 року № 041044000064 поновленим на той самий строк (з 03.11.2010 року по 03.11.2016 року) і на тих самих умовах, визнання незаконним і скасування рішення Дрогобицької міської ради від 20.12.2013 року №1208 «Про відмову у продовженні договору оренди земельної ділянки»

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Львівської області від 15.04.2014р. у справі №914/533/14 (судя Козак І.Б.) позов ТзОВ «Анна» до Дрогобицької міської ради про визнання укладеного між ТзОВ «Анна» та Дрогобицькою міською радою Договору оренди землі від 03.11.2010 року № 041044000064 поновленим на той самий строк (з 03.11.2010 року по 03.11.2016 року) і на тих самих умовах, визнання незаконним і скасування рішення Дрогобицької міської ради від 20.12.2013 року № 1208 «Про відмову у продовженні договору оренди земельної ділянки» задоволено частково: визнано укладений між ТзОВ «Анна» та Дрогобицькою міською радою Договір оренди землі від 03.11.2010 року № 041044000064 поновленим на той самий строк (з 03.11.2013 року по 03.11.2016 року) і на тих самих умовах; визнано незаконним рішення Дрогобицької міської ради від 20.12.2013 року №1208 «Про відмову у продовженні договору оренди земельної ділянки»; в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з вказаним рішенням місцевого господарського суду відповідач - Дрогобицька міська рада звернулась до Львівського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою № 47-юр від 25.04.2014 року (вх. № 01-05/2074/14 від 06.05.2014 року), в якій просить рішення господарського суду Львівської області від 15.04.2014р. у справі № 914/533/14 скасувати та прийняти нове, яким в задоволенні позову ТзОВ «Анна» відмовити повністю, оскільки вважає дане рішення незаконним, а вимоги позивача - недоведеними та безпідставними.

Свої доводи скаржник аргументує, зокрема тим, що термін дії укладеного між сторонами договору оренди землі закінчився 03.11.2013 р. Також зазначає, що 02.12.2013 р. Дрогобицька міська рада надіслала ТзОВ «Анна» повідомлення про те, що спірний договір не буде поновлено. Одночасно, просила повернути орендодавцю орендовану земельну ділянку. Звертає увагу на те, що власне вказаний лист являється повідомленням орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі. Скаржник вказує на те, що рішення орендодавця про відмову у продовженні договору прийнято 20.12.2013 р., тобто через 1 місяць і 17 днів після закінчення строку дії договору, покликаючись на те, що у відповідності до регламенту Дрогобицької міської ради сесія міської ради скликається міським головою щомісячно. Відтак, рішення щодо відмови у продовженні договору не могло бути прийняте швидше з поважних і обґрунтованих причин, про що був повідомлений позивач.

Представники позивача, що прибули в дане судове засідання, підтримали заперечення, викладені у відзиві на апеляційну скаргу, а також висловили свої міркування щодо питань, які виникли в ході судового засідання.

В судовому засіданні представник скаржника підтримав вимоги, викладені в поданій апеляційній скарзі, просив апеляційну скаргу задовольнити, а оскаржуване рішення господарського суду Львівської області - скасувати.

Згідно з ст. 99 Господарського процесуального кодексу України в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у розділі XII Господарського процесуального кодексу України.

Статтею 101 ГПК України встановлено, що у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі. В апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Розглянувши апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні в ній докази, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду вважає, що рішення господарського суду Львівської області від 15.04.2014 р. у справі № 914/533/14 слід скасувати, а апеляційну скаргу Дрогобицької міської ради № 47-юр від 25.04.2014 року (вх. № 01-05/2074/14 від 06.05.2014 року) - задовольнити, виходячи з наступного.

Аналізом матеріалів справи колегією суддів Львівського апеляційного господарського суду встановлено, що 03.11.2010 р. між Дрогобицькою міською радою (відповідач, орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Анна» (позивач, орендар) укладено Договір оренди землі (надалі - Договір).

За умовами вказаного Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі комерційного використання, що знаходиться у м. Дрогобич на вул. Гончарській, 11 (кадастровий номер 4610600000:01:001:0222).

В пункті 2.1 договору вказано, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 63 кв.м.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 116 371,08 грн. (п. 2.3 договору).

Пунктом 3.1 договору передбачено, що договір укладено строком на три роки. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Згідно п. 4.1 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 290,93 грн. в місяць.

У відповідності до п. 5.1 договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування нежитлового приміщення.

Сторони погодили, що передача земельної ділянки орендарю здійснюється у тижневий строк після державної реєстрації цього договору за актом її прийняття-передачі (п.6.3 договору).

В пункті 7.1 зазначено, що після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві у десятиденний термін земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

Права та обов'язки сторін передбачені розділами 9-10 договору.

Відповідно до п. 13.1 зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Пунктом 13.2 договору встановлено, що дія договору припиняється, зокрема, у разі закінчення строку, на який його було укладено.

Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договору передбачена в розділі 14 договору.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації у порядку, встановленому законом.

Договір оренди землі від 03.11.2010 р. підписаний та скріплений печатками сторін, що свідчить про погодження всіх істотних умов договору та зареєстрований у Дрогобицькому міському відділі Львівської регіональної філії центру ДЗК, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 03.11.2010 р. за № 041044000064.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач звертався до відповідача з листом-повідомленням (заявою) від 10.07.2013 р., в якому просив поновити договір оренди землі від 03.11.2010 р. № 041044000064 на користування земельною ділянкою на вул. Гончарській, 11 в м. Дрогобич терміном на три роки, оскільки термін дії цього договору закінчується 03.11.2013 р.

У відповіді на вказаний лист № 3-21/5910 від 16.07.2013 р., відповідач звернув увагу позивача на те, що до вказаної заяви додано проект додаткової угоди в п. 1 якої зазначено про поновлення строку дії договору землі від 03.11.2010 р. №041044000064, якого в дійсності не існує. Вказав, що на місці печатки орендодавця в запропонованому проекті додаткової угоди проставлено печатку орендаря. Одночасно зазначив про необхідність перегляду розміру земельної ділянки та відповідно розміру орендної плати. Зазначив про те, що позивач зобов'язаний звернутись в ліцензовану організацію для визначення частки земельної ділянки для обслуговування нежитлового приміщення на вул. Гончарській, 11 в м. Дрогобич. Попередив, що тільки після надання цієї документації зможе приступити до вирішення питання щодо можливості надання позивачу в користування даної земельної ділянки.

В матеріалах справи відсутні і суду не надані докази про виконання позивачем вищевказаних вимог відповідача. Разом з тим, позивач надалі продовжував звертатись до відповідача з листами-повідомленнями про поновлення договору оренди землі, в яких просив прийняти рішення про поновлення договору від 03.11.2010 р. №041044000064 на той самий строк і на тих самих умовах та укласти додаткову угоду про поновлення даного договору.

В листі-відповіді на вищевказані звернення за № 3-21/7313 від 16.09.2013 р. відповідач повідомив позивачу, що відповідно до рішення комісії ради з питань регулювання земельних відносин (протокол № 54 від 22.08.2013 р.) необхідно представити висновок архітектора та письмову згоду всіх співвласників нежитлових приміщень, розміщених в будівлі. Після одержання зазначених документів питання буде розглянуто на комісії з питань містобудування та архітектури. Остаточне рішення приймається сесією міської ради.

Витребувані відповідачем від позивача документи в матеріалах справи відсутні.

02 грудня 2013 р. відповідач надіслав позивачу лист за № 3-29/9774 від 29.11.2013 р., в якому вказав, що у зв'язку з наявністю судового спору по земельній ділянці загальною площею 63 кв.м., розташованої на вул. Гончарській, 11 в м.Дрогобич, Дрогобицька міська рада не може поновити договір оренди землі з ТзОВ «Анна». Просив повернути орендодавцю в десятиденний термін з дня отримання цього листа названу вище земельну ділянку та знести всі будівлі, які розташовані на ній і не належать до комунальної власності територіальної громади м. Дрогобича.

Однак, суду не надані докази про повернення позивачем відповідачу орендованої земельної ділянки.

20 грудня 2013 р. Дрогобицька міська рада прийняла рішення за № 1208 «Про відмову у продовженні договору оренди земельної ділянки», згідно якого відмовила у поновленні терміну дії (у укладенні на новий строк) договору оренди земельної ділянки ТзОВ «Анна».

Підставою звернення позивача до місцевого господарського суду з даним позовом слугувало те, що, на його думку, рішення Дрогобицької міської ради за №1208 від 20.12.2013 р. «Про відмову у продовженні договору оренди земельної ділянки» є незаконним та підлягає скасуванню, а договір оренди землі від 03.11.2010р. - визнанню поновленим на той самий строк (з 03.11.2013 р. по 03.11.2016р.) і на тих самих умовах, оскільки позивач продовжує користуватись орендованою земельною ділянкою після закінчення терміну договору оренди.

При винесенні постанови, колегія суддів керувалася наступним:

Згідно статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно ч. 1 ст. 116 ЗК України , громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Зі змісту частини першої статті 124 ЗК України вбачається, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Таке положення узгоджується з вимогами ст. 16 Закону України «Про оренду землі», згідно з якими укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому ЗК України, або за результатами аукціону.

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання регулювання земельних відносин (п. 34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ).

Згідно ст. 792 ЦК України статті за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

В ході розгляду апеляційної скарги Дрогобицької міської ради колегією суддів встановлено, що 03.11.2010 р. між сторонами у даній справі укладено договір оренди землі.

Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, строк дії договору оренди (стаття 15 Закону України «Про оренду землі»).

Пунктом 3.1. договору оренди землі від 03.11.2010 р. передбачено, що договір укладено строком на три роки.

За приписами статті 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється в разі, зокрема, закінчення строку, на який його було укладено.

Сторони погодили, що підставою припинення договору є, зокрема, закінчення строку, на який його укладено (п.13.2 договору).

Згідно ст. 33 Закону України «Про оренду землі» по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Отже, необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки. За відсутності такого рішення зобов»язати цей орган в судовому порядку укласти такий договір або ж його поновити неможливо, оскільки це суперечить вимогам законодавства, так як відповідно до ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Міська рада при здійсненні повноважень власника землі є вільною у реалізації права розпоряджатись землею та вільна у виборі суб'єкта щодо надання йому права користуватись землею, в порядку встановленому законом.

Таким чином, реалізація переважного права на поновлення договору оренди земельної ділянки в разі відсутності заперечень з боку сторін можлива лише за наявності волевиявлення на те сторін, яке з боку уповноваженого органу оформляється відповідним рішенням.

Як встановлено судом, позивач за договором від 03.11.2010 р. орендував земельну ділянку, строк дії якого закінчився 03.11.2013 р.

02.12.2013р. позивач надіслав відповідачу лист-повідомлення про те, що спірний договір не буде поновлений.

Рішення про продовження (поновлення) договору оренди Дрогобицькою міською радою не приймалося.

У відповідь на заяви позивача щодо продовження строку дії договору, Дрогобицькою міською радою (орендодавцем) було прийнято рішення № 1208 від 20.12.2013 р. «Про відмову у продовженні договору оренди земельної ділянки», яким було відмовлено в задоволенні заяви та вирішено припинити дію договору оренди землі від 03.11.2010 р., у зв'язку із закінченням терміну на який його було укладено.

В пункті 2.16 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» (з наступними змінами та доповненнями) вказано, що необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або в комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки. Водночас зобов'язання цього органу в судовому порядку укласти такий договір за відсутності зазначеного рішення є неможливим (крім випадку, передбаченого статтею 120 ЗК України та статтею 377 ЦК України), оскільки це порушувало б його передбачену Конституцією України виключну компетенцію.

З аналізу вищенаведеного, колегія суддів вважає помилковим висновок місцевого господарського суду про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання укладеного між ТзОВ «Анна» та Дрогобицькою міською радою договору оренди землі від 03.11.2010р. № 041044000064 поновленим на той самий строк (з 03.11.2013р. по 03.11.2016р.) і на тих самих умовах та визнання незаконним рішення Дрогобицької міської ради від 20.12.2013р. № 1208 «Про відмову у продовженні договору оренди земельної ділянки».

Колегія суддів критично відноситься до тверджень позивача про те, що рішення відповідача про відмову у продовженні договору оренди землі прийнято через 1 місяць та 17 днів після закінчення строку дії договору, оскільки у відповідності до регламенту Дрогобицької міської ради сесія міської ради скликається міським головою щомісячно.

Відтак, рішення щодо відмови в продовженні договору не могло бути прийняте швидше з поважних і обґрунтованих причин.

Одночасно, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду приходить до висновку, що в задоволенні позовних вимог в частині скасування рішення Дрогобицької міської ради від 20.12.2013 р. № 1208 «Про відмову у продовженні договору оренди земельної ділянки» слід відмовити, оскільки дане рішення органу місцевого самоврядування є актом одноразового застосування, який вичерпав свою дію фактом його виконання, а тому не може бути скасованим чи зміненим після його виконання.

Таким чином, висновки в оскаржуваному рішенні місцевого господарського суду не в повній мірі відповідають обставинам справи, тому апеляційну скаргу Дрогобицької міської ради - слід задовольнити, а рішення господарського суду Львівської області від 15.04.2014 року слід скасувати, прийнявши нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог ТзОВ «Анна».

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покладаються на позивача згідно положень ст.49 ГПК України.

Керуючись, ст. ст. 43, 99, 101, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, Львівський апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Дрогобицької міської ради, Львівська область, м. Дрогобич, № 47-юр від 25.04.2014 року (вх. № 01-05/2074/14 від 06.05.2014 року) - задовольнити.

Рішення господарського суду Львівської області від 15.04.2014р. у справі №914/533/14 скасувати. Прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Анна» (82100, Львівська обл., м. Дрогобич, пл. Ринок, буд. 26; код ЄДРПОУ 20770384) на користь Дрогобицької міської ради (82100, Львівська обл., м. Дрогобич, пл. Ринок, буд. 1; код ЄДРПОУ 04055972) 1 218,00 грн. судового збору за розгляд Львівським апеляційним господарським судом апеляційної скарги.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-1 ГПК України.

Матеріали справи скеровуються в господарський суд Львівської області.

Повний текст постанови складений 23.05.2014 року

Головуючий-суддя Дякович О.В.

Суддя Данко Л.С.

Суддя Якімець Г.Г.

Дата ухвалення рішення21.05.2014
Оприлюднено29.05.2014
Номер документу38888727
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/533/14

Ухвала від 09.04.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 02.04.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 04.03.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Постанова від 11.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 01.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 01.07.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Постанова від 21.05.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дякович О.В.

Ухвала від 08.05.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дякович О.В.

Рішення від 15.04.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні