Рішення
від 16.05.2014 по справі 5026/1503/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 45-24-38, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 травня 2014 року Справа № 5026/1503/2012

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі Луговій І.В., за участю Черкаського міжрайонного екологічного прокурора Дніпровської екологічної прокуратури Чустрака Д.В., представників сторін: позивача-1 - не з'явились, позивача-2 - Карого В.М. за довіреністю, від позивача-3 - не з'явились, відповідача-1 - не з'явились, відповідача-2 - не з'явились, відповідача-3 - не з'явились, у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси, розглянувши справу за позовом Кременчуцького міжрайонного екологічного прокурора в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Черкаській області (позивач-1), Державної інспекції сільського господарства в Черкаській області (позивач-2), Черкаської районної державної адміністрації (позивач-3) до Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області (відповідач-1), товариства з обмеженою відповідальністю "Український торговий дім" (відповідач-2), Міськрайонного управління Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі (відповідач-3) про скасування рішення та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, -

ВСТАНОВИВ:

Кременчуцький міжрайонний екологічний прокурор (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Черкаській області (далі - позивач-1), Державної інспекції сільського господарства в Черкаській області (далі - позивач-2), Черкаської районної державної адміністрації (далі - позивач-3) звернувся в господарський суд з позовом до Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області (далі - відповідач-1), товариства з обмеженою відповідальністю "Український торговий дім" (далі - відповідач-2), міськрайонного управління Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі Черкаської області (далі - відповідач-3), в якому просив суд:

- визнати незаконним та скасувати рішення 2 сесії 6 скликання Свидівоцької сільської ради Черкаського району № 2-27 від 01.12.2010 року "Про затвердження проекту землеустрою ТОВ "Український торговий дім" щодо відведення земельної ділянки площею 6,4895 га під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу та надання земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 років по вул. Дахнівській № 63 в межах населеного пункту с. Свидівок Черкаського району";

- визнати недійсним договір оренди від 20.12.2010 року, зареєстрований в Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" 24.12.2010 року за № 041079600014, укладений між відповідачем-1 - Свидівоцькою сільською радою та відповідачем-2 - ТОВ "Український торговий дім" стосовно передачі в оренду земельної ділянки за адресою с. Свидівок, вул. Дахнівська, 63 Черкаського району та зобов'язати міськрайонне управління Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі Черкаської області скасувати його державну реєстрацію;

- зобов'язати ТОВ "Український торговий дім" повернути земельну ділянку площею 6,4895 га з кадастровим номером 7124986000:04:005:0114 до земель запасу Свидівоцької сільської ради у стані, придатному для використання за цільовим призначенням. У заявах від 15.10.2012 року, від 07.11.2012 року та від 30.11.2012 року Свидівоцька сільська рада (відповідач-1) просила розглядати справу без представників органу місцевого самоврядування та прийняти рішення на розсуд суду.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 04 грудня 2012 року направлено матеріали для проведення перевірки Кременчуцькому міжрайонному екологічному прокурору та зупинено провадження до завершення перевірки.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 21 березня 2014 року, за клопотанням прокурора, провадження у справі було поновлено та призначено справу до розгляду на 08 квітня 2014 року.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 08 квітня 2014 року, за клопотанням прокурора продовжено строк вирішення спору на 15 днів та відкладено розгляд справи на 15 травня 2014 року у зв'язку із неявкою представників позивачів 1, 3 та відповідачів 1, 2, 3.

Позивачі 1, 3 в засідання суду з невідомих причин явку своїх представників не забезпечили, хоч про місце, день і час розгляду справи були повідомлені належним чином.

Відповідачі 1, 2 та 3 письмові відзиви на позов не подали, в засідання суду з невідомих причин явку своїх представників не забезпечили, хоч про місце, день і час розгляду справи були повідомлені належним чином, клопотань про розгляд справи за їх відсутності чи відкладення розгляду справи не подавали.

Всі учасники процесу про місце, дату і час судового засідання були повідомлені належним чином за правилами, передбаченими розділом 2.6. Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації від 20 лютого 2013 року № 28.

Ухвала суду про поновлення провадження у справі, направлена за адресою державної реєстрації відповідача-2, повернута поштою з довідкою "За закінченням терміну зберігання". Згідно ст.64 ГПК України у разі відсутності сторін за адресою державної реєстрації, вважається, що ухвала про порушення провадження у справі вручена їм належним чином.

Застосовуючи, згідно з частиною 1 статті 4 ГПК України, статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", при розгляді справи частину 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд зазначає, що право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується обов'язок добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (пункт 35 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії" (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain" ) від 07.07.1989).

Враховуючи, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об'єктивного розгляду справи, суд, відповідно до ст. 75 ГПК України, визнав за можливе розглянути справу у відсутності представників відповідачів за наявними в ній матеріалами.

У судовому засіданні прокурор та представник позивача-2 позов з підстав, викладених в позовній заяві, підтримали і просили суд задовольнити його повністю.

Згідно ст. 85 ГПК України у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Заслухавши пояснення прокурора та представника позивача-2, дослідивши наявні в справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд позов задовольняє повністю з наступних підстав.

Рішенням другої сесії шостого скликання Свидівоцької сільської ради Черкаського району №2-27 від 01.12.2010 "Про затвердження проекту землеустрою ТОВ "Український торговий дім" щодо відведення земельної ділянки під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу та надання земельної ділянки в довгострокову оренду" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,4895 га під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу, що знаходиться по вулиці Дахнівській №63 в межах населеного пункту с.Свидівок Черкаського району Черкаської області. Надано ТОВ "Український торговий дім" земельну ділянку під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу площею 6,4895 га за рахунок земель загального користування, з них: 0,6579 га - зелені захисні насадження, 5,8316 га - штучне водосховище по вулиці Дахнівській №63 в межах населеного пункту с.Свидівок Черкаського району Черкаської області. Відведення земель провести в довгострокову оренду терміном на 49 років. Оренду плату встановити в розмірі 12% від грошової оцінки земельної ділянки, що становить 66115,03 гривен на рік.

На підставі вказаного рішення, між Свидівоцькою сільською радою та ТОВ "Український торговий дім" 20.12.2010 укладено договір оренди землі (кадастровий номер земельної ділянки: 7124986000:04:005:0114), який зареєстрований 24.12.2010 у Черкаському міськрайонному відділі Черкаської районної філії ДП "Центр ДЗК" за № 041079600014 (далі - Договір).

У Договорі його сторони, зокрема, домовились про наступне:

- в оренду передається земельна ділянка загальною площею 6,4895 га, з них: 0,6579 га інші зелені захисні насадження, 5,8316 га - штучне водосховище (п.2 Договору).

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель, розробленим міськрайонним управлінням Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі Черкаської області від 26.11.2010 №11957/01-07, з урахуванням коефіцієнту індексації 3,2 на час укладання договору складає 550958,55 грн. (п.5 Договору)

- Договір укладено на 49 років (п.8 Договору).

- орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою площею 6,4895 га встановлюється в розмірі 12 % (дванадцять відсотків) від її нормативної грошової оцінки, і на час укладання договору становить 66115,03 грн. (п.9 Договору).

Невід'ємними частинами договору зазначені: план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки; акт про перенесення в натуру проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; план встановлених меж земельної ділянки; акт приймання-передачі об'єкта оренди; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку.

Кременчуцький міжрайонний екологічний прокурор в обґрунтування своїх вимог зазначив, що відведення земельної ділянки в користування ТОВ "Український торговий дім" проведено з грубими порушеннями законодавства, зокрема, ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин), відповідно до якої надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, який виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства.

Прокурор зазначає, що проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки, затверджений рішенням Свидівоцької сільської ради, містить висновки про погодження проекту Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області № 378 від 02.11.2010 року, Черкаської райСЕС № 03/1-1020 від 27.10.2010 року, міськрайонного управління Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі № 1408/01-09 від 26.10.2010 року, висновок державної експертизи землевпорядної документації Державного комітету України із земельних ресурсів № 1633-10 від 29.11.2010 року.

Однак, в ході прокурорської перевірки було встановлено, що відведення земельної ділянки в користування ТОВ "Український торговий дім" проведено з грубим порушенням законодавства, а саме:

- згідно інформації Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області № 4118/07 від 13.07.2012 року, в 2010 році висновок по проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Український торговий дім" на території Свидівоцької сільської ради Управлінням не надавався;

- відповідно до листа № 03/1-895 від 19.07.2012 року Державного закладу "Черкаська районна санітарно-епідеміологічна станція" у 2010 році дані про розгляд проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Український торговий дім" на території с. Свидівок по вул. Дахнівській № 63 у журналі реєстрації висновків щодо вибору (відведення) земельних ділянок для розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу відсутні;

- згідно листа першого заступника Голови Державного агентства земельних ресурсів України № 11375/23/12-12 від 17.07.2012 року, відповідно до журналів обліку об'єктів державної експертизи землевпорядної документації за 2010 рік проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Український торговий дім" на території Свидовоцької сільської ради для проведення державної експертизи землевпорядної документації до експертного підрозділу Держкомзему не надходили;

- згідно листа Міськрайонного управління Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі Черкаської області № 01-09/6765 від 27.09.2012 року проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Український торговий дім" на розгляд Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою не надходив.

Таким чином, рішення другої сесії шостого скликання Свидівоцької сільської ради Черкаського району № 2-27 від 01.12.2010 "Про затвердження проекту землеустрою ТОВ "Український торговий дім" щодо відведення земельної ділянки під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу та надання земельної ділянки в довгострокову оренду", яким затверджено проект землеустрою, що містить висновки органів контролю, які вказаними органами не видавалися, без підтвердження даних про проведення експертизи землевпорядної документації, без проведення земельних торгів, є незаконним та підлягають скасуванню.

Крім того, прокурор зазначає, що спірний договір оренди від 20.12.2010, всупереч ст.15 Закону України "Про оренду землі" не містить обмежень на використання земель водного фонду, які передбачені у ст.61 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не став невід'ємною частиною договору оренди, а категорія земель, в договорі визначена як землі рекреаційного призначення, хоча рішення №2-27 від 01.12.2010 містить інформацію, що 5,8316 га з загальної площі відведеної землі є землями водосховища, тобто відносяться до категорії земель водного фонду, що також є ще однією підставою для визнання договору оренди недійсним.

З матеріалів справи вбачається, що Кременчуцькою міжрайонною екологічною прокуратурою проведено перевірку вимог земельного законодавства, якою встановлено, що отримавши у користування земельну ділянку згідно рішення Свидівоцької сільської ради Черкаського району №2-27 від 01.12.2010, на підставі якого був укладений договір оренди, ТОВ "Український торговий дім" надало проект землеустрою, який містить висновки органів контролю, які вказаними органами не видавалися.

Як вбачається з позовної заяви прокурора, поданий ним позов пред'явлено в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Черкаській області, державної інспекції сільського господарства в Черкаській області, Черкаської районної державної адміністрації.

Відповідно до ст. 29 ГПК України (в ред. на час звернення прокурора до суду), прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Обґрунтовуючи пред'явлення позову в інтересах державної інспекції сільського господарства в Черкаській області, прокурор посилається на Положення про Державну інспекцію сільського господарства в АРК, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого Наказом Мінагрополітики та продовольства України №770 від 23.12.2011, в частині здійснення державного контролю в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Разом з тим, прокурором не обґрунтовано та на підтверджено, ні вказаним положенням чи будь-яким іншим правовим актом, право державної інспекції сільського господарства звертатися з позовом до господарського суду або бути позивачем у справі.

Право звернення до господарського суду, зокрема, державних органів, визначене ч. 2 ст.1 ГПК України, відповідно до якої зазначені органами мають право звертатися до суду тільки у випадках, визначених законодавчими актами.

Щодо пред'явлення позову в інтересах Черкаської районної державної адміністрації, то суд також не знайшов підтвердження того, що вказаний орган є тим органом, який уповноважений здійснювати функції держави у спірних правовідносинах.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.

Відповідно до ст.16 зазначеного Закону, місцеві адміністрації в межах, визначених Конституцією і Законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за використанням та охороною земель та ін.

Разом з тим, з огляду на зазначені прокурором обставини справи, спірна земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту - села Свидівок, Черкаського району Черкаської області.

Абзацом 1 пункту 12 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України (від 25.10.2001 у редакції, чинній на день прийняття спірного рішення та договору) передбачалося, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Таким чином, розпорядження зазначеною земельною ділянкою належить до компетенції саме сільської ради, а зазначена прокурором Черкаська райдержадміністрація не наділена законом правом розпорядження, а відповідно і контролем за землями в межах населених пунктів.

У відповідності до п. 3 постанови Пленуму ВГСУ від 23.03.2012 N7 "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам", господарський суд повинен оцінювати правильність визначення прокурором органу, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретних функцій у правовідносинах, пов'язаних із захистом інтересів держави. Інтереси держави мають чітко формулюватися й умотивовуватися прокурором. У випадках неправильного визначення прокурором позивача, тобто органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, господарський суд залишає позовну заяву без розгляду.

Таким чином, суд прийшов до висновку, що прокурором невірно визначено позивачів, відтак, позовні вимоги Кременчуцького міжрайонного екологічного прокурора в інтересах держави в особі позивачів: Державної інспекції сільського господарства в Черкаській області, Черкаської районної державної адміністрації до відповідачів: Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області, ТОВ "Український торговий дім", управління Держземагентства у Золотоніському районі про визнання незаконними рішень, договору оренди та зобов'язання вчинити дії, залишаються судом без розгляду.

Предметом спору у даній справі є оспорювання законності рішення другої сесії шостого скликання Свидівоцької сільської ради Черкаського району №2-27 від 01.12.2010 щодо відведення земельної ділянки під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу та надання земельної ділянки в довгострокову оренду та договору оренди укладеного на підставі зазначеного рішення сільської ради.

Нормами ст. 13 Конституції України визначено, що земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

На час прийняття спірного рішення земельні відносини були урегульовані нормами Земельного кодексу України (в редакції на час спірних правовідносин). Питання щодо порядку передачі земельних ділянок в оренду врегульоване також Законом України "Про оренду землі" (в ред. від на час спірних правовідносин), відповідно до якого орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Згідно з ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Порядок надання земельних ділянок державної та комунальної власності у користування передбачений ст. 123 ЗК України, відповідно до якої надання земельних ділянок у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до положень цієї статті ЗК України, рішення зазначених органів приймаються на підставі технічної документації з землеустрою або на підставі проектів землеустрою, в останньому випадку таке рішення зазначених органів приймається у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).

Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається на розгляд Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації і землеустрою. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч.4, 6 ст.123 ЗК).

Як зазначено у Постанові КМУ № 677 від 26.05.2004 "Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок", проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства.

Як свідчать матеріали справи, надані ТОВ "Український торговий дім" висновки контролюючих органів, які були залучені до землевпорядної документації про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки під розміщення культурно-оздоровчого комплексу цими органами не надавались. Так згідно повідомлення Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Черкаській області №4118/07 від 13.07.2012, висновок по проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Український торговий дім" на території Свидівоцької сільської ради в 2010 році Управлінням не надавався. Також листом №03/1-895 від 19.07.2012 головний державний санітарний лікар державного закладу "Черкаська райСЕС" повідомив, що у них відсутня інформація про погодження в 2010 році проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Український торговий дім" на території Свидівоцької сільської ради.

Перший заступник Голови Державного агентства земельних ресурсів України листом №11375/23/12-12 від 17.07.2012 повідомив, що відповідно до журналів обліку об'єктів державної експертизи землевпорядної документації за 2010 рік проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Український торговий дім" на території Свидівоцької сільської ради для проведення державної експертизи землевпорядної документації до експертного підрозділу Держкомзему не надходили.

Крім того, прокурор зазначив, що Черкаською міжрайонною екологічною прокуратурою порушено кримінальне провадження, яке 10.01.2013 внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ст.358 ч.4 КК України за фактами використання службовими особами ТОВ "Український торговий дім" підроблених документів, а саме висновків державних органів виконавчої влади, які надали до Свидівоцької сільської ради з метою отримання у користування земельних ділянок по вул. Дахнівська, 61 та 63 у с. Свидівок Черкаського району. Будучи допитаними в якості свідків, керівники Черкаської районної СЕС, Державного управління охорони навколишнього середовища в Черкаській області, Черкаського регіонального управління водних ресурсів, Черкаського РВ ГУ МНС України в Черкаській області, Служби охорони культурної спадщини Черкаської ОДА, Державного комітету із земельних ресурсів пояснили, що ніяких погоджувальних висновків ТОВ "Український торговий дім" не видавали, в наданих їм на ознайомлення висновках свій підпис заперечили так само як і ідентичність печатки установи.

Проведеними судово-почеркознавчими експертизами встановлено, що підписи від імені службових осіб Черкаської районної СЕС, Державного управління охорони навколишнього середовища в Черкаській області, Черкаського регіонального управління водних ресурсів, Черкаського РВ ГУ МНС України в Черкаській області, Служби охорони культурної спадщини Черкаської ОДА, Державного комітету із земельних ресурсів виконані не службовими особами, прізвища яких вказані у висновках наявних в проектах землеустрою, а іншою особою з копіювання їх підпису.

Крім того, проведеними судово-технічними експертизами встановлено, що відтиски печаток Черкаської районної СЕС, Державного управління охорони навколишнього середовища в Черкаській області, Черкаського регіонального управління водних ресурсів, Черкаського РВ ГУ МНС України в Черкаській області, Служби охорони культурної спадщини Черкаської ОДА, Державного комітету із земельних ресурсів виконані не печатками вказаних установ.

Відповідно до ст. 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Таким чином, суд прийшов до висновку, що рішення Свидівоцької сільської ради Черкаського району №2-27 від 01.12.2010 "Про затвердження проекту землеустрою ТОВ "Український торговий дім" щодо відведення земельної ділянки під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу та надання земельної ділянки в довгострокову оренду" щодо відведення земельної ділянки площею 6,4895 га під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу та надання земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 років по вул. Дахнівській № 63 в межах населеного пункту с. Свидівок Черкаського району, прийнято з порушенням земельного та цивільного законодавства, оскільки не ґрунтується на дійсних документах, відтак підлягає визнанню як незаконне.

Водночас, договір оренди землі від 20.12.2010, який зареєстрований 24.12.2010 у Черкаському міськрайонному відділі Черкаської районної філії ДП "Центр ДЗК" за № 041079600014, укладений на підставі незаконного рішення, має бути визнаний недійсним на підставі Закону України "Про оренду землі".

У статті 15 ЗУ "Про оренду землі" визначено, що істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.

Крім того, у цій статті також зазначено, що невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визнання меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

Оспорюваний договір оренди не містить обмежень на використання земель водного фонду, які передбачені у ст.61 ЗК України, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не зазначений як невід'ємна частина договору оренди. Зазначене, відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі", є ще однією підставою для визнання договору оренди недійсним.

Відповідно до ч.1 ст.216 ЦК України та ч.2 ст. 208 ГК України у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні в натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.

Разом з тим, з урахуванням змісту ст. 236 ЦК України і ч. 3 ст. 207 ГК України зобов'язання за визнаним недійсним договором оренди припиняються на майбутнє.

Відтак, вимога прокурора щодо зобов'язання ТОВ "Український торговий дім" повернути земельну ділянку до земель запасу Свидівоцької сільської ради підлягає до задоволення.

Частиною другою статті 22 ГПК України, передбачено, що сторони мають право подавати докази, брати участь у дослідженні доказів, заявляти клопотання, обґрунтовувати свої вимоги і заперечення поданими суду доказами, якими, в силу ст. 32 ГПК України, є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд, у визначеному законом порядку, встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідачі не спростували доводів зазначених прокурором у позовній заяві, якими він обґрунтував позовні вимоги, відтак вимоги прокурора підлягають до задоволення.

Відповідно до ст.49 ГПК України, з відповідачів: ТОВ "Український торговий дім" та Свидівоцької сільської ради підлягає до стягнення судовий збір в дохід державного бюджету.

Керуючись ст. ст. 49, 86, 82-85 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов прокурора в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Черкаській області задовольнити повністю.

Визнати незаконним та скасувати рішення Свидівоцької сільської ради Черкаського району №2-27 від 01.12.2010 "Про затвердження проекту землеустрою ТОВ "Український торговий дім" щодо відведення земельної ділянки під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу та надання земельної ділянки в довгострокову оренду" щодо відведення земельної ділянки площею 6,4895 га під розміщення культурно-оздоровчого комплексу та човнового причалу та надання земельної ділянки в довгострокову оренду терміном на 49 років по вул. Дахнівській № 63 в межах населеного пункту с. Свидівок Черкаського району.

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений між Свидівоцькою сільською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Український торговий дім", зареєстрований в Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" 24.12.2010 за №041079600014 та зобов'язати міськрайонне Управління Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі скасувати його державну реєстрацію.

Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю "Український торговий дім" повернути земельну ділянку площею 6,4895 га з кадастровим номером 7124986000:04:005:0114 до земель запасу Свидівоцької сільської ради у стані, придатному для використання за цільовим призначенням.

Стягнути з Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області (19622, с. Свидівок, вул. Шевченка № 177, Черкаський район, Черкаська область код 26323479) в дохід державного бюджету через ДПІ у Черкаському районі ГУ Міндоходів у Черкаській області (м. Черкаси, вул. В.Чорновола, 157), із зарахуванням на рахунок №31213206783002, отримувач - УДКСУ у м. Черкаси, Черкаської області код - 38031150, банк - ГУДКСУ у Черкаській області, МФО - 854018, код бюджетної класифікації - 22030001 - 1073 грн. судового збору.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Український торговий дім" (18000, м. Черкаси, вул. Чехова, 211 кв.49 код 32940669) в дохід державного бюджету через ДПІ у м. Черкаси ГУ Міндоходів у Черкаській області ( м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235) із зарахуванням на рахунок №31213206783002, отримувач - УДКСУ м. Черкаси, Черкаської області код - 38031150, банк - ГУДКСУ у Черкаській області, МФО - 854018, код бюджетної класифікації - 22030001 - 13165,17 грн. судового збору.

Позов прокурора в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Черкаській області, Черкаської районної державної адміністрації залишити без розгляду.

Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного господарського суду через господарський суд Черкаської області протягом десяти днів з дня підписання.

Повний текст рішення складено і підписано 21.05.2014 року.

Суддя В.М. Грачов

Дата ухвалення рішення16.05.2014
Оприлюднено30.05.2014
Номер документу38910569
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5026/1503/2012

Ухвала від 05.01.2016

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Рішення від 16.05.2014

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 04.12.2012

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 08.10.2012

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні