Справа № 569/2151/13-а
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 березня 2013 року Рівненський міський суд Рівненської області
в особі головуючого судді - Крижової О.Г.
при секретарі - Гриценюк М.А.
за участю позивача - ОСОБА_1
представника позивача - ОСОБА_2
та представника відповідача - Рибалко Н.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Рівне справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в місті Рівне Рівненської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,
встановив:
ОСОБА_1 звернулася до суду із адміністративним позовом до УПФ України в місті Рівне Рівненської областіпро визнання дій Управління Пенсійного фонду України в місті Рівне Рівненської області протиправними та зобов'язання вчинити дії.
В заяві вказувала, що в грудні 2012 року вона звернулася до Управління Пенсійного фонду України в м.Рівне про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 2 відповідно до Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», за наслідками чого їй усно спеціалістом відповідача було повідомлено, що період з 01.11.2007 року по 17.05.2011 року не зараховується до страхового стажу, в тому числі на пільгових умовах за Списком № 2. З метою отримання офіційного рішення відповідача про відмову у зарахуванні вищевказаного періоду, протягом якого вона офіційно працювала на ТзОВ «Лінен Фореве», до її страхового стажу, 12 грудня 2012 року позивач звернулася до УПФ України в м.Рівне з відповідною письмовою заявою. Листом вих. № 645/11 від 13.12.2012 року та листом вих. № ПА-1280281 від 18.12.2012 року відповідач відмовив в зарахуванні до страхового стажу, в тому числі на пільгових умовах за Списком № 2, періоду роботи на ТзОВ «Лінен Фореве» з 01.11.2007 року по 17.05.2011 року, посилаючись на те, що ТзОВ «Лінен Фореве» не сплатило страхові внески за вказаний період. З вказаним рішенням відповідача не погоджується та вважає, що воно є неправомірним. Просить суд визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в місті Рівне Рівненської області по відмові в зарахуванні до її страхового стажу по Списку № 2 періоду трудової діяльності у ТзОВ «Лінен Фореве» з 01.11.2007 року по 17.05.2011 року та зобов'язати відповідача зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 вказаний період роботи на товаристві.
В судовому засіданні позивач та її представник підтримали заявлені вимоги та просили суд їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення позову, надав письмові пояснення, в яких зазначено, що відповідно до пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від останнього місця роботи мають працівники, зайняті повний робочий день на роботах зі шкідливими й важкими умовами праці, за Списком № 2 виробництв, робіт і професій, посад і показників, затвердженим КМ України, і за результатами атестації робочих місць, зокрема, жінки - після досягнення віку 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з яких не менше 10 років на зазначених роботах. Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи жінкам.
Згідно з пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (із змінами) передбачено, що для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5), де має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Підставою для призначення пенсії за віком на пільгових умовах є передусім наявність професії та виробництва в зазначених Списках та підтвердження шкідливих умов праці працівника безпосередньо на робочому місці результатами атестації робочих місць, проведення якої передбачено Порядком, затвердженим постановою Кабінету Мінстрів України від 01.08.1992 року № 442.
Відповідно до ст.100 Закону України «Про пенсійне забезпечення» період роботи за Списками № 1 та № 2 до 01.01.1992 року зараховується до стажу пільгової роботи без атестації робочого місця.
За період роботи, починаючи з 01.01.2004 року, відділ персоніфікованого обліку органу, що призначає пенсію, додає довідку із бази даних системи персоніфікованого обліку.
Згідно з індивідуальними відомостями про застраховану особу станом на дату звернення страхові внески за період з 01.11.2007 року по 30.04.2011 року сплачені не були (період пільгової роботи для визначення права на пенсію), що призвело до не зарахування зазначених періодів роботи до страхового стажу, в тому числі на пільгових умовах за Списком № 2.
Просить звернути увагу, що статтею 24 Закону України «Про загальнообов'язкове державне песійне страхування» визначено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Відповідно до частини другої цієї статті страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Вважає, що на даний час період роботи ОСОБА_1 в ТзОВ «Лінен Фореве» зараховувати до страхового стажу підстав немає. В задоволенні позову просить відмовити повністю.
Оцінюючи пояснення сторін, досліджені надані в справі докази та заперечення відповідача, встановлені обставини в їх сукупності, на підставі чинного законодавства, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення з наступних підстав.
Пунктом 2 розділу ХV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", який набрав чинності з 01 січня 2004 року, передбачено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди такі пенсії призначаються за нормами зазначеного Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудовогго стажу, передбаченого Законом України «Про пенсійне забезпечення».
Відповідно до пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від останнього місця роботи мають працівники, зайняті повний робочий день на роботах зі шкідливими й важкими умовами праці, за Списком № 2 виробництв, робіт і професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць, зокрема, жінки - після досягнення віку 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з яких не менше 10 років на зазначених роботах. Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожні 2 роки такої роботи жінкам.
Відповідно до діючого пенсійного законодавства вирішення питання про право на пенсійне забезпечення проводиться на підставі документів про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637 (із змінами).
Згідно з пунктом 20 означеного Порядку для визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах за Списками № 1, 2 для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5).
Підставою для призначення пенсії за віком на пільгових умовах є передусім наявність професії та виробництва в зазначених Списках та підтвердження шкідливих умов праці працівника безпосередньо на робочому місці результатами атестації робочих місць, проведення якої передбачено Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 року № 442. Відсутність хоча б однієї з цих умов не дає права працівникові на пенсію за віком на пільгових умовах.
Відповідно до ст.100 Закону України "Про пенсійне забезпечення" особам, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із шкідливими та важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством, та які мають на день введення в дію цього Закону стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії за віком призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством. Тобто, період роботи за Списками №1 та № 2 до 01.01.1992 року зараховується до стажу пільгової роботи без атестації робочого місця.
Порядком застосування Списків № 1 та № 2 виробництв, робіт і професій, посад та показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 №383, передбачено, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи у важких і шкідливих умовах праці.
З 01.01.2004 року, тобто з часу набрання чиності Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", періоди роботи особи зараховуються до стажу на умовах статті 24 цього Закону.
Відповідно до вказаної статті, страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Відповідно до частини другої цієї статті страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чиноості цим Законом.
Як зазначає відповідач, згідно з індивідуальними відомостями про застраховану особу станом на дату звернення страхові внески за період з 01.11.2007 року по 30.04.2011 року сплачені не були (період пільгової роботи для визначення права на пенсію), що призвело до незарахування зазначених періодів роботи до страхового стажу позивача, в тому числі на пільгових умовах за Списком № 2. Тому, як вважає відповідач, на даний час, період роботи ОСОБА_1 в ТзОВ «Лінен Фореве» зараховувати до страхового стажу підстав немає.
Отже, підставою відмови ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 2 є несплата ТзОВ «Лінен Фореве» страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Такі доводи відповідача суд вважає необгрунтованими з наступних підстав.
Згідно з ч.1 та ч.2 ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, яке гарантується загальнообов'язковим державним соцільним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій тощо.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначені Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Статтею 1 цього ж Закону термін «страховий стаж» визначений як період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов'язковому держвному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески, а страховий стаж у солідарній системі визначений ч.1 ст.24 цього ж Закону як період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страхові внески визначені ст.1 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» як кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов'язкове державне пенсійне срахування та страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, що спрямовуються на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування найманих працівників та інших осіб, які належать до кола осіб, які підлягають загальнообов'язквому державному пенсійному страхуванню та заначені у ст.11 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», сплачуються їх роботодавцями та безпосередньо застрахованими особами.
Вказане підтверджується ст.15 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», яка визначає, що платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, а саме до них відносяться підприємства - роботодавці.
Механізм обов'язкового пенсійного страхування передбачає відповідні гарантії реалізації застрахованими особами своїх пенсійних справ. Зокрема, згідно із ч.1 ст.16 Закону, застрахована особа має право отримувати від страхувальника підтвердження про сплату страхових внесків, вимагати від страхувальників сплати внесків, у тому числі в судовому порядку, тощо. З цим правом кореспондується обов'язок страхувальника нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески (пункт 6 частини другої статті 17 Закону, у редакції що діяла до 01.01.2011 року) незалежно від фінансового стану платника - стаття 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Таким чином, страхові внески є складовою умовою існування солідарної системи і підлягають обов'язковій сплаті. Однак, застраховані особи без сприяння державних органів позбавлені можливості безпосередньо і оперативно впливати на повноту і своєчасність такої сплати, що, фактично, у випадку неповної сплати, означатиме порушення рівності їх прав на призначення пенсії при інших рівних умовах.
Згідно з копією трудової книжки з 02 квітня 2004 року по 17 травня 2011 року позивач дійсно працювала в Товаристві з обмеженою відповідальністю «Лінен Фореве» та отримувала офіційну заробітну плату.
Встановлено, що протягом всього часу роботи у ТзОВ «Лінен Фореве» позивач отримувала офіційну заробітну плату, при виплаті якої їй згідно до вимог законодавства надавалася інформація про нараховану їй заробітну плату та суми утриманих з неї податку на доходи фізичних осіб та внесків до пенсійного фонду і фондів соціального страхування.
Згідно наданих довідок ліквідатора підприємства про розмір нарахованої позивачу заробітної плати та утриманих з неї сум податку та внесків до пенсійного фонду за період з січня 2007 року по травень 2011 року вбачається, що ТзОВ «Лінен Фореве» було утримано з нарахованої позивачу заробітної плати внески у пенсійний фонд за вказаний період.
Встановлено, що страхувальником ТзОВ «Лінен Фореве» страхові внески сплачено по жовтень 2007 року включно. Проте, в період з 01.11.2007 року по 17.05.2011 року, коли страхувальником страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не перераховувались до Пенсійного фонду, позивачу здійснювалось нарахування заробітної плати та утримання страхових внесків з нарахованої суми заробітної плати.
Факт відсутності в персоніфікованому обліку конкретно по ОСОБА_1 відомостей про сплату страхових внесків ніяким чином не може вплинути на обсяг пенсійних прав позивача, оскільки це право не може бути порушено тільки з підстав неналежного виконання обов'язків страхувальником - ТзОВ «Лінен Фореве». Позивач, як застрахована особа, не повинна нести відповідальність за порушення страхувальником закондавства та його обов'язку зі сплати страхових внесків, підтвердженням чого є стаття 61 Конституції України, яка встановлює, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер, а відповідно ніхто не повинен нести відповідальність за порушення здійснені іншими особами.
Таким чином, неповна сплата страхових внесків в даному випадку призвела до порушення принципу рівності особи перед законом, а пенсійні органи не вжили дієвих заходів для забепечення гарантованого державою права на трудову пенсію (її перерахунок).
З урахуванням неправомірності дій відповідача, які порушують законні права та інтереси позивача, вимоги ОСОБА_1 в частині зобов'язання зарахування їй до страхового стажу спірного періоду роботи у ТзОВ «Лінен Фореве» з 01.11.2007 року по 17.05.2011 року, вважаються доведеними і обгрунтованими.
На підставі викладеного, ст. ст. 1, 3 ,6 , 8, 19, 22-24 Конституції України, п.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", ст. ст. 13, 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення", керуючись ст. ст. 9, 10, 11, 71, 159, 160-163, 186, 254 КАС України, суд -
постановив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в м.Рівне Рівненської області, які полягають у відмові зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 (ідентифікаційний № НОМЕР_1) періоду трудової діяльності у ТзОВ «Лінен Фореве» (код ЄДРПОУ 32471719) з 01.11.2007 року по 17.05.2011 року.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в м.Рівне Рівненської області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 (ідентифікаційний № НОМЕР_1) період трудової діяльності у ТзОВ «Лінен Фореве» (код ЄДРПОУ 32471719) з 01.11.2007 року по 17.05.2011 року.
Стягнути з Державного бюджету на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір в сумі 34 грн. 41 коп.
Постанова може бути оскаржена до Житомирського Апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Рівненського міського суду Крижова О.Г.
Суд | Рівненський міський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2013 |
Оприлюднено | 05.06.2014 |
Номер документу | 39014507 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський міський суд Рівненської області
Крижова О.Г. О. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні