Ухвала
від 20.05.2014 по справі 820/2595/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 травня 2014 р.Справа № 820/2595/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Бершова Г.Є.

Суддів: Катунова В.В. , Ральченка І.М.

за участю секретаря судового засідання Кудіної Я.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 20.03.2014р. по справі № 820/2595/14

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Оргтехком"

до Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області третя особа Акціонерна компанія "Харківобленерго"

про визнання дій незаконними,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Оргтехком", звернувся до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області, в якому з урахуванням змінених позовних вимог просив суд визнати протиправними дії ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області щодо проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю "Оргтехком" за результатами якої було складено довідку від 22.01.2014 року № 40/20-30-22-03/24336012 "Про проведення зустрічної звірки ТОВ "Оргтехком" код ЄДРПОУ 24336012 щодо документального підтвердження господарських відносин зі платником податків ТОВ "Сервіс-бізнес груп" (код 38382766) за вересень 2013р."; визнати протиправними дії ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова ГУ Міндоходів Харківській області щодо проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю "Оргтехком" за результатами якої було складено довідку від 30.01.2014 року № 60/20-30-22-03/24336012 "Про проведення зустрічної звірки ТОВ "Оргтехком" код ЄДРПОУ 24336012 щодо документального підтвердження господарських відносин зі платником податків ТОВ "Сервіс-бізнес груп" (код 38382766) за жовтень 2013р.; визнати протиправними дії ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області щодо проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю "Оргтехком" за результатами якої було складено довідку від 14.02.2014 року № 107/20-30-22-03/24336012 "Про проведення зустрічної звірки ТОВ "Орггехком" код ЄДРПОУ 24336012 щодо документального підтвердження господарських відносин зі платником податків ТОВ "Сервіс-бізнес груп" (код 38382766) за листопад 2013р.".

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 20.03.14р. позов задоволено.

Визнано протиправними дії ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області щодо проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю "Оргтехком" за результатами якої було складено довідку від 22.01.2014 року № 40/20-30-22-03/24336012 "Про проведення зустрічної звірки ТОВ "Оргтехком" код ЄДРПОУ 24336012 щодо документального підтвердження господарських відносин зі платником податків ТОВ "Сервіс-бізнес груп" (код 38382766) за вересень 2013р.";

Визнано протиправними дії ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова ГУ Міндоходів Харківській області щодо проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю "Оргтехком" за результатами якої було складено довідку від 30.01.2014 року № 60/20-30-22-03/24336012 "Про проведення зустрічної звірки ТОВ "Оргтехком" код ЄДРПОУ 24336012 щодо документального підтвердження господарських відносин зі платником податків ТОВ "Сервіс-бізнес груп" (код 38382766) за жовтень 2013р.".

Визнано протиправними дії ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області щодо проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю "Оргтехком" за результатами якої було складено довідку від 14.02.2014 року № 107/20-30-22-03/24336012 "Про проведення зустрічної звірки ТОВ "Орггехком" код ЄДРПОУ 24336012 щодо документального підтвердження господарських відносин зі платником податків ТОВ "Сервіс-бізнес груп" (код 38382766) за листопад 2013р.".

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на прийняття оскаржуваного рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції оскаржувану постанову скасувати та прийняти нову постанову якою відмовити в задоволенні позовних вимог.

Представник відповідача в судовому засіданні суду апеляційної інстанції доводи скарги підтримав у повному обсязі з підстав і мотивів, викладених в апеляційній скарзі.

Представник позивача та третьої особи в судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечував, наполягаючи на законності постанови суду першої інстанції.

У відповідності до ч. 1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши суддю доповідача, пояснення представників сторін, письмових заперечень, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, підтверджується в суду апеляційної інстанції, що фахівцями ДПІ у Дзержинському районі м.Харкова було проведено ряд зустрічних перевірок ТОВ "Оргтехком".

Так, фахівцями ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова проведено зустрічну звірку Товариства з обмеженою відповідальністю «ОРГТЕХКОМ» щодо документального підтвердження господарських відносин із платниками податків ТОВ «Сервіс-бізнес груп» (код 38382766) за вересень 2013р. За результатами складено довідку від 22.01.2014 року № 40/20-30-22-03/24336012, в якій зафіксовано: звіркою ТОВ «ОРГТЕХКОМ» не встановлено відображення, в податковому обліку господарських операцій та розрахунків із ТОВ «Сервіс бізнес груп» (податковий номер 38382766) та АК «ХАРКІВОБЛЕНЕРГО» (податковий номер 131954) за вересень 2013 року.

Також, фахівцями ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова проведено зустрічну звірку Товариства з обмеженою відповідальністю «ОРГТЕХКОМ» код ЄДРПОУ 24336012 податків ТОВ «Сервіс-бізнес груп» (код 38382766) за жовтень 2013р. За результатами складено довідку від 30.01.2014 року № 60/20-30-22-03/24336012, в якій зафіксовано ТОВ «ОРГТЕХКОМ» не підтверджено реальність здійснення господарських операцій та розрахунків із ТОВ «Сервіс бізнес груп» (податковий номер 38382766) на суму ПДВ у розмірі 242062,5 грн., та АК «ХАРКІВОБЛЕНЕРГО» (податковий номер 131954) на суму ПДВ у розмірі 340289,47 грн., за жовтень 2013 року.

Крім того, фахівцями ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова проведено зустрічну звірку Товариства з обмеженою відповідальністю «ОРГТЕХКОМ» код ЄДРПОУ 24336012 податків ТОВ «Сервіс -бізнес груп» (код 38382766) за листопад 2013р. За результатами складено довідку від 14.02.2014 року № 107/20-30-22-03/24336012, в якій зафіксовано :ТОВ «ОРГТЕХКОМ» не підтверджено реальність здійснення господарських операцій та розрахунків із ТОВ «Сервіс бізнес груп» (податковий номер 38382766) на суму ПДВ у розмірі 200295,49 грн., та АК «ХАРКІВОБЛЕНЕРГО» (податковий номер 131954) на суму ПДВ у розмірі 211127,21 грн. за листопад 2013 року.

Не погодившись з діями відповідача з проведення зустрічної звірки, за результатами якої складено довідки від 22.01.2014 року № 40/20-30-22-03/24336012, від 30.01.2014 року № 60/20-30-22-03/24336012, від 14.02.2014 року № 107/20-30-22-03/24336012, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що дії щодо проведення зустрічної звірки позивача вчинено відповідачем з порушенням встановленого законодавством порядку.

Колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції враховуючи наступне.

Надаючи правову оцінку висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з того, що зустрічна звірка є заходом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби, відповідно до п.73.5 ст. 73 Податкового кодексу України та, відповідно її віднесенням законодавцем до глави 7 Податкового кодексу України "Інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності органів державної податкової служби". Водночас, функція податкового органу щодо контролю за дотриманням податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, реалізується останніми шляхом проведення перевірок у випадках та в порядку, встановленому Податковим кодексом України.

Відповідно до п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Колегія суддів зазначає, що правовідносини з приводу проведення податковими органами зустрічних звірок платників податків деталізовані нормами Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1232 (далі за текстом - Порядок № 1232) та нормами Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом ДПА України № 236 від 22 квітня 2011 року (далі - Наказ № 236).

Відповідно до п.п. 1, 2 Порядку № 1232, зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.

З вищевикладеного випливає, що зустрічні звірки мають бути проведені лише після проведення перевірок контрагентів платника податків, що здійснював господарські операції, обов'язково, крім іншого, шляхом зіставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів цих суб'єктів.

Пунктом 3 Порядку № 1232 передбачено, що з метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних.

Положеннями п.4 Порядку № 1232 передбачено, що орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи у повноваженому представникові під розписку.

Наказом № 236 деталізовані вищезазначені положення Порядку.

Відповідно до пункту 3.1. Наказу № 236 з метою проведення зустрічної звірки орган ДПС, що ініціює проведення такої звірки (далі - орган ДПС - ініціатор) надсилає органу ДПС, на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання (далі - орган ДПС-виконавець), Запит про проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (додаток 1) за допомогою Інформаційної системи "Зустрічні звірки".

З метою спрощення процедури проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання (особливо тих, які віднесені до категорії великих платників податків) за наявності інформації, зазначеної у запиті органу ДПС - ініціатора, та її документального підтвердження, орган ДПС - виконавець протягом трьох робочих днів проводить на їх підставі зустрічну звірку та складає Довідку про результати проведення зустрічної звірки відповідно до підпункту 4.6 пункту 4 Методичних рекомендацій (пункт 3.2 Наказу № 236).

При цьому, інформація на запит та її документальне підтвердження можуть бути наявними в органі ДПС-виконавця у зв'язку із направленням суб'єктом господарювання за місцем реєстрації інформації відповідно до вимог статей 72 та 73 глави 7 розділу II та інших норм Кодексу, за результатами попередньо проведених звірок (перевірок) та отриманих відповідних документів суб'єкта господарювання тощо.

У разі відсутності в органі ДПС-виконавця запитуваної інформації та її документального підтвердження, такий орган протягом 2-х робочих днів з дня отримання запиту надсилає завірений печаткою Запит про надання інформації та її документального підтвердження (додаток 2) суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному (уповноваженому) представникові під розписку. Такий запит реєструється як вихідна кореспонденція у загальному порядку.

Наведені положення кореспондують із приписами пп.5 ч.1 п.73.3 ст.74 Податкового кодексу України, відповідно до яких письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності, зокрема, такої підстави, які проведення зустрічної звірки.

Вимоги до оформлення запиту визначені у п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України, відповідно до якого органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту.

Аналогічні положення містить також і п.10 Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженим Постановою КМУ № 1245 від 27.12.2010 року. Так у відповідності до вказаного пункту запит щодо отримання податкової інформації від платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин оформляється на бланку органу державної податкової служби та підписується керівником (заступником керівника) зазначеного органу. При цьому, у запиті мають бути обов'язково зазначені: посилання на норми закону, відповідно до яких орган державної податкової служби має право на отримання такої інформації; підстави для надіслання запиту; опис інформації, що запитується, та в разі потреби перелік документів, що її підтверджують.

Пунктом 6 Порядку № 1232 у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.

Таким чином, у випадку надіслання зазначеного запиту позивачу, останній, відповідно до вимог пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України, повинен був протягом одного місяця надати відповідь на такий запит. І лише після спливу місячного терміну з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту податковий орган мав право на проведення звірки.

Із системного аналізу положень п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України, п.п.6. 7 Порядку №1232, вбачається, що зустрічна звірка полягає у співставленні первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання (в даному випадку, позивача) з даними платника податків (відносно якого проводиться перевірка), з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Отже, зустрічна звірка суб`єкта господарювання може бути проведена податковим органом лише з питань взаємовідносин з певним платником податків (відносно якого проводиться основна перевірка, в ході якої і виникає необхідність ініціювання зустрічної звірки) та лише в разі наявності у розпорядженні податкового органу первинних документів або надання таких документів платником податків на обов'язковий письмовий запит податкового органу.

Як вбачається зі довідок про результати проведення зустрічної звірки від 22.01.2014 р., від 30.01.2014р. та від 14.02.2014р. податковим органом на адресу ТОВ «Оргтехком» було направлено листи про надання пояснень та їх документального підтвердження від 19.11.2013р. № 7032/10/20-30-1501-26, від 17.12.2013 р. № 8718/10/20-30-15-01-26 та від 22.01.2014 р. № 791/10/20-30-15-01-28. Проте в зазначених запитах не має будь-яких посилань на наявність підстав для проведення зустрічної звірки, а саме посилання на отримання від органів державної податкової служби (ініціаторів), на обліку яких перебувають підприємства контрагенти, запитів про проведення зустрічної звірки, а також фактів про виникнення у податкового органу сумнівів стосовно здійснення операцій ТОВ «Оргтехком» з його контрагентами ТОВ «Сервіс-бізнес груп» та АК «Харківобленерго» або існування розбіжностей задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.

А отже, через відсутність визначених п.п. 73.3, 73.5 Податкового кодексу України підстав для проведення зустрічної звірки ТОВ «Оргтехком» та недотримання податковим органом, визначених п.п.4, 6 Порядку №1232 обов'язкових умов для проведення такої звірки, дії ДПІ у Дзержинськоку районі м. Харкова ХОДПС щодо дотримання порядку проведення зустрічних звірок ТОВ «Оргтехком» за результатами якої складені довідки від 22.01.2014 року № 40/20-30-22-03/24336012, від 30.01.2014 року № 60/20-30-22-03/24336012 та від 14.02..2014 року № 107/20-30-22-03/24336012 є протиправними.

Крім того, фактичною підставою для проведення контролюючим органом звірки було отримання ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова від Харківської ОДПІ актів перевірок ТОВ «Сервіс-бізнес груп». Хоча, таки акти не є запитами ініціатора зустрічної звірки в розумінні положень Порядку №1232.

Також, в довідках про проведення зустрічних звірок ТОВ «Оргтехком» від 22.01.2014 року № 40/20-30-22-03/24336012, від 30.01.2014 року № 60/20-30-22-03/24336012 та від 14.02..2014 року № 107/20-30-22-03/24336012 зроблений висновок про не підтверджено реальності здійснення господарських відносин ТОВ «Оргтехком» з АК «Харківобленерго» у вересні, жовтні та у листопаді 2013 року.

З зазначеного приводу колегія суддів зауважує, що висновок про непідтвердженість господарських відносин ТОВ «Оргтехком» АК «Харківобленерго» зроблений лише на підставі електроних баз даних, що є порушенням порядку проведення зустрічних звірок, яка у відповідності до вищенаведених норм Податкового кодексу України та Порядку № 1232 має проводитися лише за наявності первинних документів суб'єктів господарювання. А отже, у ході проведення зустрічної звірки не здійснювалось співставлення бухгалтерських та інших документів АК «Харківобленерго» з документами ТОВ «Оргтехком», оскільки такі документи у податкового органу були відсутні.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що дії контролюючого органу щодо проведення зустрічних звірок, за результатами якої складено довідки від 22.01.2014 року № 40/20-30-22-03/24336012, від 30.01.2014 року № 60/20-30-22-03/24336012, від 14.02.2014 року № 107/20-30-22-03/24336012 є протиправними та такими, що вчинені з порушенням вимог Податкового кодексу України, Порядку № 1232, Методичних рекомендацій.

Відповідно до ч. 1 ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду -без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач, як суб'єкт владних повноважень не довів правомірності вчинених дій під час проведення зустрічних звірок.

На підставі викладеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги колегія суддів не приймає до уваги, оскільки викладена правова позиція не є обґрунтованою та підтвердженою матеріалами справи.

Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, п. 1 ч. 1 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області залишити без задоволення.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 20.03.2014р. по справі № 820/2595/14 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя Бершов Г.Є. Судді Катунов В.В. Ральченко І.М. Повний текст ухвали виготовлений 26.05.2014 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.05.2014
Оприлюднено05.06.2014
Номер документу39041840
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/2595/14

Ухвала від 20.05.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Постанова від 20.03.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 19.02.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні